A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Egyébként meg semmilyen felüljáró takarásába nem lesz Gripen főleg nem M7-en, mert nincs olyan szakasza, ahol le tudna szállni. A 4,5 méteres magasságával talán elférne néhány alatt, csak az aszfalt teherbírása és a táblák és lápmák gondot okoznának...
Mennyi a Gripen tengelyterhelése?EU közuti szabvány a 11,5tonnás tengelyterhelés elviselése.Szerintem bárhol el kell tudnia viselnie a Gripent a szabványos autópályának
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
Mennyi a Gripen tengelyterhelése?EU közuti szabvány a 11,5tonnás tengelyterhelés elviselése.Szerintem bárhol el kell tudnia viselnie a Gripent a szabványos autópályának
Kíváncsi lennék, hogy a magyar autópályák átlagban mennyire felelnek meg valójában a az EU közúti szabványnak :D
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Ide nekünk gyorsan gyorsan a Meteort, meg az Iris-T-t! ;)
A Strike Fighters szimulátor játékban nemrég megjelent a "Kosovo" csomag, amiben a Magyar Gripenek már hordozzák a Meteort, viszont az Iris-t sajnos nem. Ez jelenthet valamit, vagy akár semmit is. :)

De a lényeg. Látom, hogy nagyon pörög az F-35/Grippen téma. Nem igazán értem, hogy miért csak ez a két típus jöhet szóba. Szerintem egyik sem igazán megfelelő nekünk. A villám túl drága és macerás az üzemeltetése, a Grippen meg -szerintem- hát... lenne nála jobb is.

A szimulátoros tapasztalatok alapján, ami nyilván nem tükrözi teljesen a valóságot, a Grippen közelharcban rendre alul marad az F-16-okkal szemben. Nekem ez a tapasztalatom. Sajnos a Gripen néhány kemény forduló után olyan szinten veszíti el a sebességét, hogy még nyélgázon is alig lehet megtartani az orrát, az átesés határán egyensúlyozva kb a lezuhanással kell kűzdeni, nem az ellenféllel. Ez nem túl bíztató, tudván, hány szomszédunknak van/lesz F-16-osa. A másik dolog a gépágyú. A Gripen BK-27-es Mauser gépágyúja sokkal kisebb tűzgyorsasággal bír, és 120 lőszerrel. Ez összevetve az M61A1 Vulcan-nal (512 skuló), a tűzgyorsasággal és a javadalmazással jelentős hátrány. Nyilván nem a manőverező légiharc az egyetlen szempont, amit figyelembe kell venni egy típus kiválasztásánál, de ez is egy szempont.

Szerintem a Lightning II helyett ésszerűbb lenne az F/A-18F Super Hornet upgrade-elt verzióját is számításba venni. Block nem tudom hányas. Nagyon jól repül, és bár nehéz, az új, 52.800 lbf tolóerejű hajtóművekkel elég bika erős is. Kb ugyanazt a fegyverzetet tudja hordozni, mint az F-35C, csak még többet is.

De az abszolút személyes kedvencem, az F-15C modernizált változata, az F-15X se lenne egy rossz választás, és biztos, hogy az is olcsóbb lenne, mint a Lightning II.

Az F-35A egy álom lenne, de szerintem az nem reális vágyálom. Pillanatnyilag.
 
Kíváncsi lennék, hogy a magyar autópályák átlagban mennyire felelnek meg valójában a az EU közúti szabványnak :D
Német szabványt másoltuk le eredetileg, minőségi probléma nincs, a németekkel ellentétben mi rendszeresen karban is tartunk. A térség legjobb pályái, bárcsak ilyen lenne a főúthálózatunk is!
 
Ezért jó forgatókönyv, ha mindenképp veszünk F-35-öt. Akkor nem tudunk veszteni. A Gripen itt csak bónusz lehet. Ha a Gripen nem "B" terv, akkor bármikor ráfaraghatunk. A svédeknek nincs vesztenivalójuk, ez az utolsó vadászgépprojektjük és a lejáró szerződésük új formában hosszabbítása még tíz-húsz évre, meg a busás maradványértéken eladás a magyar projekt finise. Nem lesz kegyelem, ha nem áll nálunk a garázsban az "A" terv, a váltótípus.

A szocik se csak korrupció miatt kaptak akkora árat, hanem mert a 29-es futott ki és nem volt semmi helyette.
Olvasd át szépen még néhányszor amit írtam, és próbáld megérteni is ...
Nem a garázsban álló F-35-el lehet a svédeket kiütni a zsarolási pozícióból, hanem ha tudják azt a megfelelő döntési határidőt, ami még szabad kezet ad nekünk NÉLKÜLÜK is a légierő harcképességének fenntartásában. Ha tudják, hogy x dátumig vagy számunkra elfogadható szerződést írunk alá velük, vagy másnap már a következő ajánlattevők ülnek ugyanannál a tárgyalóasztalnál. Azt meg felejtsd el hogy majd lesz Griff is meg F-35 is, abban Molninak tökéletesen igaza van hogy 90-100 gép alatt hatalmas kreténség lenne két tipust ugyanarra a feladatkörre fenntartani!
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and kamm
Olvasd át szépen még néhányszor amit írtam, és próbáld megérteni is ...
Nem a garázsban álló F-35-el lehet a svédeket kiütni a zsarolási pozícióból, hanem ha tudják azt a megfelelő döntési határidőt, ami még szabad kezet ad nekünk NÉLKÜLÜK is a légierő harcképességének fenntartásában. Ha tudják, hogy x dátumig vagy számunkra elfogadható szerződést írunk alá velük, vagy másnap már a következő ajánlattevők ülnek ugyanannál a tárgyalóasztalnál. Azt meg felejtsd el hogy majd lesz Griff is meg F-35 is, abban Molninak tökéletesen igaza van hogy 90-100 gép alatt hatalmas kreténség lenne két tipust ugyanarra a feladatkörre fenntartani!
Csak és kizárólag a megvalósult váltótípus beszerzés jelent esélyt a sikeres tárgyalások lehetőségére. Minek tárgyaljanak amíg nyerésben vannak (nincs aláírt szerződés valaki mással), csak amikor a svédek látják, hogy megszűnt az előnyük fognak alkudozni.

A blöff nem működőképes stratégia a gazdaságban, ez nem játék, itt nem kockáztatnak, hanem biztosra mennek. Túl sok pókert nézel, semmit nem fognak aláírni amíg nincs beváltott fenyegetés.
 
Német szabványt másoltuk le eredetileg, minőségi probléma nincs, a németekkel ellentétben mi rendszeresen karban is tartunk. A térség legjobb pályái, bárcsak ilyen lenne a főúthálózatunk is!
Na,ezt nagyon nem mondanám.M86 egyértelműen szétlopott út.A többi sincs valami hűdejó állapotban,Szerb,szlovák,szlovén autópályák is jobb állapotuak,az osztrákrol nem is beszélve
 
És erre milyen bizonyítékod van? Mert ez ez kijelentés, semmi több. Majd lássuk azt, hogy mennyiért fogják valóban leszállítani az USAF Lot 11 utáni gépekhez képest azokat. Ez így rizsa. Semmi több.

Ertem en, frusztral, ha nincs rola fogalmad, de ezt nem neveletlen sutyerak stilussal kellene kompenzalni, hanem tajekozodassal - el kellene olvasgatni, mirol is szol a JSF membership (no meg igy vegkepp nem ertem, miert probalsz mindenkit leugatni a temaban, ha meg ezt sem erted):

https://crsreports.congress.gov/product/pdf/RL/RL30563/69

http://www.jsf.mil/program/prog_org_international.htm

Google a baratod, rengeteg anyag van ezugyben, meg a Wikin is voltak konkret szamok a koltsegsporolasrol, ha jol emlekszem.

Mármint, minek mihez képest? A Gripen FAQ számait nézd meg. A Gripenek itthon a világ minden ismert 4+(+) gépénél drágábban repültek. Még a mostani F-35A felett is messze, messze felette vannak.

Fogalmam sincs, mirol beszel, de szerintem rajtad kivul senki sem tudja.
FYI mi a nemzetkozi Gripen uezemeltetesi ktg vs F-35 uzemeltetesi ktg kulonbsegerol beszelunk - te mirol...?


Wut?

Minden vadászgép alkalmas airstrip üzemre.

Ki beszel airstriprol? Autoutrol volt szo.

[quote[
Nézegess erről képeket Tajvantól Finnországig. Az csak a svéd marketing agymosás eredménye, hogy egysek azt hiszik, hogy erre csak a Griff képes.
[/quote]

Link? Highwayrol mar hallottam az F-35 kapcsan, de kepet meg sosem lattam, F-35 es autoutrol viszont meg csak nem is hallottam, de konkretumokkal meggyozheto vagyok...

Az érzékenység kapcsán azért mosolygok, mert lehet, hogy alkalmas a Gripen is erre, de azért klimatizált hangárban állnak.

Gondolom azert mosolyogsz, mert eletedben nem volt a kezedben fegyver, sosem voltal front kozeleben, hibatlan armchair general vagy, aki osszeolvas mindenfelet es lelkesen szakert rola.
Ha akarcsak alapszinten kikepeztek volna, akkor ertened, mirol beszelek es nem keverned azzal, amikor bekeidoben probaljak kimelni a gepeket.

Egyébként meg semmilyen felüljáró takarásába nem lesz Gripen főleg nem M7-en, mert nincs olyan szakasza, ahol le tudna szállni. A 4,5 méteres magasságával talán elférne néhány alatt, csak az aszfalt teherbírása és a táblák és lápmák gondot okoznának...

Latom, megint a lenyeget sikerult megerteni... :rolleyes: ez amugy megint ilyen sajat kutfobol hulyeseg? :) Kis tulzassal akarhol leszall az autopalyan - hadd tippeljek: te nem jartal egesz eletedben minden hetvegen Balatonra, igaz? :p
A Gripen, hasonloan a tobbi vadaszhoz (pls F-16) amugy egy ketsavos autouton le- es felszall:
gripen_on_road.jpg



Ez a hasonlat harcászatilag értelmezhetetlen ökrség.

O, gondolom te nagyon otthon vagy harcaszatban. :D
Kerdezz batran, mindig is szivesen segitettem a lassabbaknak.


Az A400 marketingese hozta a színvonalát...

Logikus, system-level gondolkodas, ervek-ellenervek latolgatasa szamodra marketing, ertjuk (es vicces. :D)

35k USD egyelőre az F-35A USAF-nél, ami a 25k óra felett van. Az F-16C-k repülnek most 20-22k USD-ből, csak töredék képességgel.

Jaj hagyjuk mar ezt tipikus laikus, gyerekes hozzaallast, amikor osszevissza kiragadsz szamokat, mert keptelen vagy rendszerben gondolkodni, viszont neked a retort a fontos. Sokkal tobbrol van szo, mint az amugy is teves repuloora-szamokrol.

Miféle valós ellentételezése volt a Gripen beszerzésnek itthon?
[/qutoe]

Ez hogy jon ide? A kerdes az, hogy mi lehet majd, ha targyalasokra kerul a sor, senki nem beszel idoutazasrol a multba...

Ez azért ebben a formában túlzás, de akkor szólok, hogy a sok károgó szerint a svéd Gripen AMERIKAI fegyverzetével ugyanez a baj. Tehát hajadra kenheted a platformot, ha a fegyverzet terén ez igaz.

Ugyan. Nem a fegyvereken van a remote control, hanem a gep szoftveren (kb embedded OS.)
A Gripen OS sved, az iranyit mindent, a fegyverzetet beleertve.

Na, ezzel egyetértek. Két típusos légierő 100 gépmennyiség alatt nettó kreténség.

Legalabb valamivel, bar a szohasznalatod olyan alpari, hogy inkabb csak halkan ertsunk egyet...
 
35k USD egyelőre az F-35A USAF-nél, ami a 25k óra felett van. Az F-16C-k repülnek most 20-22k USD-ből, csak töredék képességgel.
Én nem tudom, hogy ezeket a számokat honnan veszed, meg hogy mit foglal magában, de szerintem nem biztos, hogy a Pentagonnak érdeke, hogy megjelenjenek a valós költségek.;)
Tényleg jó méretes cég, főleg magyar kisvárosi viszonylatban, DE - az Electrolux Jászberényben már 97-ben megkezdte a gyártást, szóval elég nehezen számítható a 2001 szeptemberében eldöntött magyar Gripen-program ellentételezésének ... :oops:;)
Az lehet, de többször bővítették, és konkrétan egy svéd üzem termelését vette át 2004-ben, amit be is zártak, mivel itt olcsóbban termeltek.
 
Szerintem a Lightning II helyett ésszerűbb lenne az F/A-18F Super Hornet upgrade-elt verzióját is számításba venni. Block nem tudom hányas. Nagyon jól repül, és bár nehéz, az új, 52.800 lbf tolóerejű hajtóművekkel elég bika erős is. Kb ugyanazt a fegyverzetet tudja hordozni, mint az F-35C, csak még többet is.

Ha már szóba került, ma jelent meg a Hornet-ról egy cikk mint stealth gépek konkurense :)

https://www.armadninoviny.cz/fa-18ef-super-hornet-konkuruje-stealth-letounum-pate-generace.html

Nem vagyok meggyőzve hogy nekünk F16/18-ra kéne váltani, akkor maradhat a Gripen is.
 
  • Tetszik
Reactions: emel
Csak és kizárólag a megvalósult váltótípus beszerzés jelent esélyt a sikeres tárgyalások lehetőségére. Minek tárgyaljanak amíg nyerésben vannak (nincs aláírt szerződés valaki mással), csak amikor a svédek látják, hogy megszűnt az előnyük fognak alkudozni.

A blöff nem működőképes stratégia a gazdaságban, ez nem játék, itt nem kockáztatnak, hanem biztosra mennek. Túl sok pókert nézel, semmit nem fognak aláírni amíg nincs beváltott fenyegetés.
Ha már aláírtunk egy másik szerződést egy váltótipusról, akkor mi a kórságról akarnál még tárgyalni a svédekkel?!! Nincsenek előnyös helyzetben a svédek míg el nem adták a gépeiket, ha nem adnak jó ajánlatot 2026-ban elhúzhatnak velük haza, mi meg vettünk addigra valami mást - csak ehhez időben kell dönteni!! Szóval ha nem írjuk alá IDŐBEN (mondjuk 2020 jún.30-ig) velük a szerződést, akkor sorry, jönnek mások más gépeket ajánlani.
És nem nézek semennyi pókert, ha néznék se mennék vele semmire mert nem értek hozzá (még ultizni se tudok, nemhogy pókerezni).
 
Ha már aláírtunk egy másik szerződést egy váltótipusról, akkor mi a kórságról akarnál még tárgyalni a svédekkel?!! Nincsenek előnyös helyzetben a svédek míg el nem adták a gépeiket, ha nem adnak jó ajánlatot 2026-ban elhúzhatnak velük haza, mi meg vettünk addigra valami mást - csak ehhez időben kell dönteni!! Szóval ha nem írjuk alá IDŐBEN (mondjuk 2020 jún.30-ig) velük a szerződést, akkor sorry, jönnek mások más gépeket ajánlani.
És nem nézek semennyi pókert, ha néznék se mennék vele semmire mert nem értek hozzá (még ultizni se tudok, nemhogy pókerezni).
Ulti sokkal bonyorultabb játék,mint a snapszer,snapszer meg bonyorultabb,mint a póker.
Egyébként szerintem is előre kéne gondolkodni,és versenytárgyalásra hivni az aspiránsokat.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
Hát nekem momentán mintolyan a Jászberényi Elektrolux gyár annak tűnik. Meg jó nagy is...;)
Igen, az ami eleve megépült volna egyes nyelvek szerint. Tehát úgy számolták el a beruházás egy részét, hogy már futó és eleve tervezett dolgokat hozzácsaptak.
Egyesek meg techtranszfert emlegettek. Semmiféle techtranszfer nem jött a Gripenekkel.

Én nem tudom, hogy ezeket a számokat honnan veszed, meg hogy mit foglal magában, de szerintem nem biztos, hogy a Pentagonnak érdeke, hogy megjelenjenek a valós költségek.;)

Az lehet, de többször bővítették, és konkrétan egy svéd üzem termelését vette át 2004-ben, amit be is zártak, mivel itt olcsóbban termeltek.
Linkeljem huszadjára is, vagy esetleg megnéznéd a Gripen FAQ mellékletét? Köszönöm...
 
Ha már aláírtunk egy másik szerződést egy váltótipusról, akkor mi a kórságról akarnál még tárgyalni a svédekkel?!!
A második századról. A légierő két századot szeretne amióta az első Orbán-kormány elvette a kisgazdáktól a másodikat "elég lesz nektek egy is" felkiáltással! Tényleg kevés a tizennégy gép és jó áron érdemes lenne megtartani a Gripent.

Nincsenek előnyös helyzetben a svédek míg el nem adták a gépeiket, ha nem adnak jó ajánlatot 2026-ban elhúzhatnak velük haza, mi meg vettünk addigra valami mást - csak ehhez időben kell dönteni!! Szóval ha nem írjuk alá IDŐBEN (mondjuk 2020 jún.30-ig) velük a szerződést, akkor sorry, jönnek mások más gépeket ajánlani.

Igen, de addigra nekünk már késő lesz. Ha nincs combat ready váltótípus akkor románoktól kérünk air policy-t az átmeneti időre? És mi van ha valami késést is összeszed az új projekt! A minyós képességmentés miatt is anyázunk éppen, ezt ne ismételjük!

Mit vesztünk az F-35-el a Gripenhez képest? Pénzt? Azt nem a horror svéd árak miatt. Képességet? Azt nyerünk. Szuverenitást? Gripen sincs amerikaiak nélkül! Stb.

Mondom: legrosszabb esetben itt állunk majd egy század F-35-el. Hát, amiatt nem kell kétségbeesnünk. Ha meg minden jól alakul, lesz még egy század Gripenünk is!
 
Ezért jó forgatókönyv, ha mindenképp veszünk F-35-öt. Akkor nem tudunk veszteni. A Gripen itt csak bónusz lehet. Ha a Gripen nem "B" terv, akkor bármikor ráfaraghatunk. A svédeknek nincs vesztenivalójuk, ez az utolsó vadászgépprojektjük és a lejáró szerződésük új formában hosszabbítása még tíz-húsz évre, meg a busás maradványértéken eladás a magyar projekt finise. Nem lesz kegyelem, ha nem áll nálunk a garázsban az "A" terv, a váltótípus.

A szocik se csak korrupció miatt kaptak akkora árat, hanem mert a 29-es futott ki és nem volt semmi helyette.
Szóval továbbra sem érted a pénzügyi részét a dolognak?
Hogy részletekben fizethetjük a projektet, az NEKÜNK jó! Így könnyebb az éves költségvetésbe beletenni. A svédek (ami tulajdonképpen svéd-angol konzorcium) tapsikoltak volna, ha egybe kifizetjük neki a gépeket!
De hogy megértsd:
Ha elmész a plázába, hogy vegyél magadnak egy plazmatévét 100.000-ért a minimálbérből, és kérsz rá egy tartós bérleti konstrukciót, akkor kiszámolják, hogy 2 évig havi 4.000Ft-jával kell fizetned. Ebből mondjuk havi 800Ft a kamat. Ha a két év végén ott állsz egy 2 éves tévével amire kifizettél 76.800Ft tőkét meg 19.200Ft kamatot, és benyögik neked, hogy 23.200Ft-ért kerül a tulajdonodba a TV, akkor otthagyod, és veszel megint 2 évre egy új TV-t csak azt már 150000-ért?
Milyen utolsó vadászgép projektjük? A C/D fejlesztése mi? Az E további fejlesztése mi? A svédek továbbá most csatlakoztak a Tempest projekthez.
A mi 14 gépünk olyan nekik, mint fing a tornádóban. Ráadásul erre nekik van egy bankjuk ami finanszírozza nekik az egészet.
A svédek érdeke, hogy eladják nekünk a következő generációjukat is. Ha - ahogy te gondolod - ki akarnának cseszni velünk, és belekényszerítenek bennünket egy olyan szerződésbe, ami nekünk nem előnyös, akkor szimplán kifizetjük - a nekik különben is járó - tőketartozást, maradványérték formájában, és soha többet feléjük sem megyünk. Szerinted ez az érdekük?
 
Elektrolux a Jászberényi Hűtőgépgyárat vette meg.Ami anno a Lehel frigókat gyártotta.Semmi köze a Gripenhez az üzletnek,évekkel elötte megvették
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
Német szabványt másoltuk le eredetileg, minőségi probléma nincs, a németekkel ellentétben mi rendszeresen karban is tartunk. A térség legjobb pályái, bárcsak ilyen lenne a főúthálózatunk is!
Érdeklődnék, hogy autód van-e? És veseköved? Javasolnék egy Miskolc-Hegyeshalom viszonylatot! Minden bajod megoldódik!
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Nem jártál mostanában az M3 felé, ez látszik...
A legrosszabb magyar autópálya általában jobb mint az átlagos német. Igazából nem tudom miért csúsznak meg ennyire a németek, az új pályák építése is vagy tizenöt-húsz éves projekt náluk, míg nálunk öt körül van a tervezéstől...
 
Mennyi a Gripen tengelyterhelése?EU közuti szabvány a 11,5tonnás tengelyterhelés elviselése.Szerintem bárhol el kell tudnia viselnie a Gripent a szabványos autópályának
  • Szóljál, ha majd 1-2 m/s függőleges sebességgel zuhan rá két ponton egy kamion a pályára.
  • A a kamion nem 250 km/h tempóval gyűri az aszfaltot. Nem statikus terhelés van...
  • Egy Gripen két főfutóra száll le és a tömege leszálláskor is cirka 8,5 tonna akkor is két pótossal és TGP-vel meg sínekkel, ha semmiféle fegyvert nem hoz vissza és biztonsági keróval száll le.
A terheléstől független az, hogy a pálya szélén a korlátok és egyebek miatt a gép nem tud leszállni.