A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Szerintem a legvalószínűbb forgatókönyv hogy maradnak a Gripenek 26 után is - magyarul megvesszük őket. Ha majd a szárazföldi beszerzések ki lesznek fizetve lehet gondolkodni hogy hogyan tovább. Jelenleg a bevethetőség 27%, egy alkarész átlagos javítási ideje 188 nap, logisztikára is panaszkodnak stb. Még van a dolognak egy Beta verzió feelingje. Lenne idő megfigyelni hogy a helyzet javul-e nyugaton - dán, holland légierőknél és ez alapján lehetne szakmai döntést hozni hogy Gripen E vagy F-35. Nem kellene elkapkodni.
Ha most nem veszünk F-35-öt, akkor ráfizetünk a Gripenre is nagyon. Molninak igaza van, a svédek a szemünket kilopják majd, amikor a maradványértéket meg az újabb lízingszerződést árazzák, mert tudni fogják, hogy nincs választásunk, fizetünk, vagy nincs légierőnk. Ha viszont most veszünk az amerikaiaktól ötödik generációs gépet, akkor legrosszabb esetben itt állunk majd egy század F-35-el, a Gripenek nélkül, de jó eséllyel az egy század Gripent is mocskosul lealkudjuk (maradványérték egy Euró, stb).

Szóval nincs időnk, úgy kell Lightninget vennünk, mintha nem lenne holnap, mert holnap már késő lesz!
 
Ha most nem veszünk F-35-öt, akkor ráfizetünk a Gripenre is nagyon. Molninak igaza van, a svédek a szemünket kilopják majd, amikor a maradványértéket meg az újabb lízingszerződést árazzák, mert tudni fogják, hogy nincs választásunk, fizetünk, vagy nincs légierőnk. Ha viszont most veszünk az amerikaiaktól ötödik generációs gépet, akkor legrosszabb esetben itt állunk majd egy század F-35-el, a Gripenek nélkül, de jó eséllyel az egy század Gripent is mocskosul lealkudjuk (maradványérték egy Euró, stb).

Szóval nincs időnk, úgy kell Lightninget vennünk, mintha nem lenne holnap, mert holnap már késő lesz!
Aztán nejlonzacskót fognak húzni a katonák a lábukra bakancs helyett.....
 
Akkor 27 db gép (92%-kal több) és 230 évre (30%-kat több) az összesen 2,47-es faktor. 2,47*3,5 = 8,64 mrd USD.

Ez nagyon villám számítás volt, de ebből az jön le, hogy olyan vészesen nincs difi a magyar Gripen lízing és a dánok üzem között úgy, hogy ők megveszik a gépeket az elején.

Pontosan. Csak a szállítási képességen múlik egy F-35 beszerzés a részünkről. Viszont ha lejár a lízing addigra nem valami jelképes összeg lesz a Gripenek könyv szerinti értéke? Mert ha nem, akkor tényleg kukázni kell a svéd gépeket és sürgősen átállni az ötödik generációs típusra. Inkább arra költsük a pénzt, ha már költeni kell!

Ha 1% vagy alatti GDP a költség, akkor ez a helyzet. Ha több a pénz és nem folyik szét, akkor ez sem lehetetlen. Ha van forrás, akarat és nem lopnak szét mindent korrupcióval...
Egy gépvásárlás is évek alatt megy le, tehát azért az egyben erős túlzás. A gépek vételárát úgy 2-3 év alatt kell leszurkolni. A kezdeti költség magasabb, de azért, ha a svéd árat nézzük, akkor hát izé, hamar fordulhat a kocka.

Igen. Ezért lehet lehetőség a török darabszámból hasítani egy szeletet, ami önmagában rettentő mód javítaná a tárgyalási pozíciónkat a svédekkel is!

Nem szemelyeskedni akarok, de tenyleg el kellene engedni ezt a gyerekes marhasagot, hogy a "jaj a torokok evi 8-10 gepe problema a szallitonak, majd jol atveszunk belole olcson" avagy azt a tevedest, hogy "jaj a danoknak ennyibe kerult, azt mi is ki tudjuk gazdalkodni" es hasonlok.

Nem arrol van szo, hogy nem lehetne kifizetni - egy kozepes meretu europai orszag barmit ki tud fizetni, ha akar, a kerdes csak az, mit *nem* fog utana emiatt a beszerzes miatt? -, hanem hogy egyreszt joval dragabb, mint ezek a szamok, masreszt ertelmetlen pazarlas (hacsak nem akarunk tamado eket jatszani NATO missziokban, de ilyesmirol meg nem hallottam):
  1. A danok es a torokok is L3 JSF program tagok a kezdettol fogva, a torokok raadasul beszallitok is, joval kedvezobb feltetelek mellett kapnak mindent. Ismetlem, MINDENT.
  2. Az uzemeltetesi ktg mar kezdeektol is a *tobbszorose* volt a Gripeneknek, de nem nehez megjosolni, hogy meg az E/F Gripeneknel is sokkal dragabban repul majd
  3. ...mikozben sokkal erzekenyebb mindenre, nem fogod ujrafegyverezni 10 perc alatt egy feluljaro takarasaban az M7-esen stb.
  4. Minimalis ertelme van stealth funkcionak Kozep-Europaban, ahol egymas hazaseletet is lathatjuk egy jobb radaron
  5. Honapok ota jonnek a hirek, ahogy az elso uzemeltetesi tapasztalatok gyultek elkezdtek ujrakalkulalni a projected ktgeket es ugrasszeruen nott a 20-30-50 evre vetitett, mar alapbol is csillagaszati osszegre rugo uzemeltetesi ktg
  6. Nulla, konkretan zero technologiai transzfer tortenne - vesd ossze ezt a sved-brazil kozos fejlesztesrol az E/F Gripeneknel, a svedek mindig is nyitottak voltak ellentetelezesre es kozos uzletre ill fejlesztesre (ti. ok kevesbe avagy mas modon 'felallami' ceg, mint az amerikai hadiszallitok nagyjai, ahol jonnek-mennek a Pentagonos figurak es vica versa)
  7. Az a franya remote switch...
Roviden: joval dragabbra jon ki, mint az itt levegobol elorantott, felreertett osszegek, masreszt joval komplexebb lenne fenntartani, mikozben nem lenne kihasznalva.
Ket teljesen kulonbozo gep uzemeltetese meg vegkepp pazarlas lenne szerintem,
 
Hagyjuk mar ezt a zsarolos hulyeseget. A svedeknek *muszaj* uj rendelest hozniuk, maskulonben meg a program ktg sem jon vissza, nekik ugyanugy erdekukben all, hogy visszatero kliensek legyunk.
Az amerikaikból előbb kinézek bármilyen jellegű zsarolást.
 
A danok es a torokok is L3 JSF program tagok a kezdettol fogva, a torokok raadasul beszallitok is, joval kedvezobb feltetelek mellett kapnak mindent. Ismetlem, MINDENT.
És erre milyen bizonyítékod van? Mert ez ez kijelentés, semmi több. Majd lássuk azt, hogy mennyiért fogják valóban leszállítani az USAF Lot 11 utáni gépekhez képest azokat. Ez így rizsa. Semmi több.
Az uzemeltetesi ktg mar kezdeektol is a *tobbszorose* volt a Gripeneknek, de nem nehez megjosolni, hogy meg az E/F Gripeneknel is sokkal dragabban repul majd
Mármint, minek mihez képest? A Gripen FAQ számait nézd meg. A Gripenek itthon a világ minden ismert 4+(+) gépénél drágábban repültek. Még a mostani F-35A felett is messze, messze felette vannak.
...mikozben sokkal erzekenyebb mindenre, nem fogod ujrafegyverezni 10 perc alatt egy feluljaro takarasaban az M7-esen stb.
He...?

Minden vadászgép alkalmas airstrip üzemre. Nézegess erről képeket Tajvantól Finnországig. Az csak a svéd marketing agymosás eredménye, hogy egysek azt hiszik, hogy erre csak a Griff képes.

Az érzékenység kapcsán azért mosolygok, mert lehet, hogy alkalmas a Gripen is erre, de azért klimatizált hangárban állnak.

Egyébként meg semmilyen felüljáró takarásába nem lesz Gripen főleg nem M7-en, mert nincs olyan szakasza, ahol le tudna szállni. A 4,5 méteres magasságával talán elférne néhány alatt, csak az aszfalt teherbírása és a táblák és lápmák gondot okoznának...

Minimalis ertelme van stealth funkcionak Kozep-Europaban, ahol egymas hazaseletet is lathatjuk egy jobb radaron
Ez a hasonlat harcászatilag értelmezhetetlen ökrség.

Az A400 marketingese hozta a színvonalát...
Honapok ota jonnek a hirek, ahogy az elso uzemeltetesi tapasztalatok gyultek elkezdtek ujrakalkulalni a projected ktgeket es ugrasszeruen nott a 20-30-50 evre vetitett, mar alapbol is csillagaszati osszegre rugo uzemeltetesi ktg
35k USD egyelőre az F-35A USAF-nél, ami a 25k óra felett van. Az F-16C-k repülnek most 20-22k USD-ből, csak töredék képességgel.
Nulla, konkretan zero technologiai transzfer tortenne - vesd ossze ezt a sved-brazil kozos fejlesztesrol az E/F Gripeneknel, a svedek mindig is nyitottak voltak ellentetelezesre es kozos uzletre ill fejlesztesre (ti ok kevesbe 'felallami' ceg, mint az amerikai hadiszallitok nagyjai, ahol jonnek-mennek a Pentagonos figurak es vica versa)
Miféle valós ellentételezése volt a Gripen beszerzésnek itthon?
Az a franya remote switch...
Ez azért ebben a formában túlzás, de akkor szólok, hogy a sok károgó szerint a svéd Gripen AMERIKAI fegyverzetével ugyanez a baj. Tehát hajadra kenheted a platformot, ha a fegyverzet terén ez igaz.

Ket teljesen kulonbozo gep uzemeltetese meg vegkepp pazarlas lenne szerintem
Na, ezzel egyetértek. Két típusos légierő 100 gépmennyiség alatt nettó kreténség.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Ha most nem veszünk F-35-öt, akkor ráfizetünk a Gripenre is nagyon. Molninak igaza van, a svédek a szemünket kilopják majd, amikor a maradványértéket meg az újabb lízingszerződést árazzák, mert tudni fogják, hogy nincs választásunk, fizetünk, vagy nincs légierőnk. Ha viszont most veszünk az amerikaiaktól ötödik generációs gépet, akkor legrosszabb esetben itt állunk majd egy század F-35-el, a Gripenek nélkül, de jó eséllyel az egy század Gripent is mocskosul lealkudjuk (maradványérték egy Euró, stb).

Szóval nincs időnk, úgy kell Lightninget vennünk, mintha nem lenne holnap, mert holnap már késő lesz![/QUOmarad
Mi az, hogy a maradványértéket árazzák? Ez egy elég könnyen kiszámítható fix összeg.
Van egy eredeti beszerzési ár, amit a nekünk megfelelő részletekben fizettünk. Ha jövő héten azt mondjuk, hogy feltörjük a malacperselyt, és kifizetjük az egészet a túróba, akkor megtehetnénk. Szimplán a fennmaradó összeget kell kifizetni. Az új szerződés annyit jelent, hogy a maradványértékre készül egy új részletfizetési konstrukció, mintha az lenne az eredeti vételár. Nem véletlenül ragaszkodott ehhez a megoldáshoz MINDEN korábbi érintett magyar kormány. És nem véletlenül ezt a konstrukciót alkalmazta a cseh állam is. Így a gép vásárlási árát szépen el lehet osztani nem csak tíz évre, de akár 20-30 évre is. Egy kisebb költségvetésű ország csak így tud modern repülőket beszerezni.
 
Ha most nem veszünk F-35-öt, akkor ráfizetünk a Gripenre is nagyon. Molninak igaza van, a svédek a szemünket kilopják majd, amikor a maradványértéket meg az újabb lízingszerződést árazzák, mert tudni fogják, hogy nincs választásunk, fizetünk, vagy nincs légierőnk. Ha viszont most veszünk az amerikaiaktól ötödik generációs gépet, akkor legrosszabb esetben itt állunk majd egy század F-35-el, a Gripenek nélkül, de jó eséllyel az egy század Gripent is mocskosul lealkudjuk (maradványérték egy Euró, stb).

Szóval nincs időnk, úgy kell Lightninget vennünk, mintha nem lenne holnap, mert holnap már késő lesz!
Téves, nem KELL Lightningot vennünk, viszont KELL mindenkivel tárgyalni (addigra pl. tudni mennyi a Griffek maradvány-ára),és dönteni kb. 1,5-2 éven belül!! Ezen időn belül pl. tudnunk kell mennyi a Griffek maradvány-ára, mennyi lenne a további lízing ára, mennyiért kapnánk F-35-öt vagy bármi mást 2026-os készültségbe állítási határidővel!? Nem 24-25-ben kell kapkodni meg tárgyalni, akkor már régen elkéstünk!! Úgy és olyan határidővel kell dönteni hogy bármit is választunk, a légierő aktív harcképessége minimum légtérvédelmi szinten kihagyás nélkül megmaradjon!! Ehhez az is hozzá tartozik hogy milyen szállító-tankergépet akarunk, mert ha F-35A lesz, akkor a kosaras töltés és tanker is ugrott, mert az USAF-típusoknál a boom-os töltés játszik. Ahhoz meg ugye teljesen más tanker kell ...
 
Két százalék 2026 után úgy ezermilliárd HUF. Deha meglátod majd a zsarolási pozícióban lévő svédek számláját, akkor dobálni fogod a Nepalt!
1. Ebbe sajnos még beleköphet némi gazdasági "világhelyzet-változás"
2. Jelenleg még nincsenek a svédek zsarolási pozícióban, és ha időben közlik velük a döntési határidőt, akkor soha nem is lesznek. Pl. ha udvariasan közlik velük, hogy "2020 első félévében dönteni fogunk a légierő további vadászgép-programjáról". Ebből megérthetik, hogy ha addig nincs velük megegyezés, akkor van idő más megoldásra, nincs zsarolási lehetőség. Egyébként bejöhet itt még más is, mi van ha Jimmy meg közli hogy eladhatja a Griffeket nekünk, csak nem amerikai hajtóművel ... ez nem lenne zsarolás?!! Mintha hallottam volna valami hasonlót F-16/Izrael/Horvátország viszonylatban ...
 
1. Ebbe sajnos még beleköphet némi gazdasági "világhelyzet-változás"
2. Jelenleg még nincsenek a svédek zsarolási pozícióban, és ha időben közlik velük a döntési határidőt, akkor soha nem is lesznek. Pl. ha udvariasan közlik velük, hogy "2020 első félévében dönteni fogunk a légierő további vadászgép-programjáról". Ebből megérthetik, hogy ha addig nincs velük megegyezés, akkor van idő más megoldásra, nincs zsarolási lehetőség. Egyébként bejöhet itt még más is, mi van ha Jimmy meg közli hogy eladhatja a Griffeket nekünk, csak nem amerikai hajtóművel ... ez nem lenne zsarolás?!! Mintha hallottam volna valami hasonlót F-16/Izrael/Horvátország viszonylatban ...
Ezért jó forgatókönyv, ha mindenképp veszünk F-35-öt. Akkor nem tudunk veszteni. A Gripen itt csak bónusz lehet. Ha a Gripen nem "B" terv, akkor bármikor ráfaraghatunk. A svédeknek nincs vesztenivalójuk, ez az utolsó vadászgépprojektjük és a lejáró szerződésük új formában hosszabbítása még tíz-húsz évre, meg a busás maradványértéken eladás a magyar projekt finise. Nem lesz kegyelem, ha nem áll nálunk a garázsban az "A" terv, a váltótípus.

A szocik se csak korrupció miatt kaptak akkora árat, hanem mert a 29-es futott ki és nem volt semmi helyette.
 
Hát nekem momentán mintolyan a Jászberényi Elektrolux gyár annak tűnik. Meg jó nagy is...;)
Tényleg jó méretes cég, főleg magyar kisvárosi viszonylatban, DE - az Electrolux Jászberényben már 97-ben megkezdte a gyártást, szóval elég nehezen számítható a 2001 szeptemberében eldöntött magyar Gripen-program ellentételezésének ... :oops:;)
 
  • Tetszik
Reactions: kamm