A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Ezért jó forgatókönyv, ha mindenképp veszünk F-35-öt. Akkor nem tudunk veszteni. A Gripen itt csak bónusz lehet. Ha a Gripen nem "B" terv, akkor bármikor ráfaraghatunk. A svédeknek nincs vesztenivalójuk, ez az utolsó vadászgépprojektjük és a lejáró szerződésük új formában hosszabbítása még tíz-húsz évre, meg a busás maradványértéken eladás a magyar projekt finise. Nem lesz kegyelem, ha nem áll nálunk a garázsban az "A" terv, a váltótípus.

A szocik se csak korrupció miatt kaptak akkora árat, hanem mert a 29-es futott ki és nem volt semmi helyette.
Nem Orbánék írták alá az első szerződést? Meg volt mellette egy már kézbevett toll az F16 szerződése felett, hja meg a 29-es korszerűsítés is...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
  • Szóljál, ha majd 1-2 m/s függőleges sebességgel zuhan rá két ponton egy kamion a pályára.
  • A a kamion nem 250 km/h tempóval gyűri az aszfaltot. Nem statikus terhelés van...
  • Egy Gripen két főfutóra száll le és a tömege leszálláskor is cirka 8,5 tonna akkor is két pótossal és TGP-vel meg sínekkel, ha semmiféle fegyvert nem hoz vissza és biztonsági keróval száll le.
A terheléstől független az, hogy a pálya szélén a korlátok és egyebek miatt a gép nem tud leszállni.
Igen. Egy normál autópályaszakasz max kétes kimenetelű kényszerleszállásra alkalmas. Ezeket a szakaszokat külön tervezni kellene, mert rendes reptéri szabvánnyal kell kiépíteni, megfelelő elhelyezéssel (például az M7 és az M1 java az arra merőleges uralkodó szélirány miatt nem is lenne alkalmas)!
 
  • Szóljál, ha majd 1-2 m/s függőleges sebességgel zuhan rá két ponton egy kamion a pályára.
  • A a kamion nem 250 km/h tempóval gyűri az aszfaltot. Nem statikus terhelés van...
  • Egy Gripen két főfutóra száll le és a tömege leszálláskor is cirka 8,5 tonna akkor is két pótossal és TGP-vel meg sínekkel, ha semmiféle fegyvert nem hoz vissza és biztonsági keróval száll le.
A terheléstől független az, hogy a pálya szélén a korlátok és egyebek miatt a gép nem tud leszállni.

Komolytalan ez az egesz. Dehogy zuhan a palyara egy repulogep, micsoda marhasag, pont az ellenkezoje, gyorsan mozgo vizszintes.mozgassal erkezik, felhajtoerovel a szarnyakon stb (kozepiskolai fizika, tessek berajzolgatni az eroket )
Huh? Mi lenne ez a "statikus terheles" a repulogep leszallasaban?
Siman leszall barmelyik autopalyan.
 
  • Tetszik
Reactions: rappali_
A legrosszabb magyar autópálya általában jobb mint az átlagos német. Igazából nem tudom miért csúsznak meg ennyire a németek, az új pályák építése is vagy tizenöt-húsz éves projekt náluk, míg nálunk öt körül van a tervezéstől...
A cseheknel vannak a leggamyabb autopalyak van ami mar 20+ eve nincs leaszfaltozva tiszta beton az egesz minden diletaciot megerzel...
 
Igen. Egy normál autópályaszakasz max kétes kimenetelű kényszerleszállásra alkalmas. Ezeket a szakaszokat külön tervezni kellene, mert rendes reptéri szabvánnyal kell kiépíteni, megfelelő elhelyezéssel (például az M7 és az M1 java az arra merőleges uralkodó szélirány miatt nem is lenne alkalmas)!

A szelirany ill egy sereg mas dolog is kerdes, persze, de a pelda nem az M7-rol szolt, hanem altalaban a kepessegrol (ami egyeseknel limitalt, azert keptelenek az M7-tol elszakadni.)
 
Teljesen laikusként, ezek a gépek elméletben le tudnának gyepre szállni?
Nem.

Komolytalan ez az egesz. Dehogy zuhan a palyara egy repulogep, micsoda marhasag, pont az ellenkezoje, gyorsan mozgo vizszintes.mozgassal erkezik, felhajtoerovel a szarnyakon stb (kozepiskolai fizika, tessek berajzolgatni az eroket )
Huh? Mi lenne ez a "statikus terheles" a repulogep leszallasaban?
Siman leszall barmelyik autopalyan.
"Szakértelmed" itt is meglátszik...

Szentkirályi repnap után lehetett javítani az aszfaltos repteret, pedig még utánégetőt sem használt.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Tényleg jó méretes cég, főleg magyar kisvárosi viszonylatban, DE - az Electrolux Jászberényben már 97-ben megkezdte a gyártást, szóval elég nehezen számítható a 2001 szeptemberében eldöntött magyar Gripen-program ellentételezésének ... :oops:;)

Igen, az ami eleve megépült volna egyes nyelvek szerint. Tehát úgy számolták el a beruházás egy részét, hogy már futó és eleve tervezett dolgokat hozzácsaptak.
Egyesek meg techtranszfert emlegettek. Semmiféle techtranszfer nem jött a Gripenekkel.

Elektrolux a Jászberényi Hűtőgépgyárat vette meg.Ami anno a Lehel frigókat gyártotta.Semmi köze a Gripenhez az üzletnek,évekkel elötte megvették
Szándékosan egy olyan linket teszek ide, amin egy cikk van ami az egész ellentételezést lehúzza a francba.
Ott benne van az Elektrolux sztori is. Annyit teszek hozzá, hogy az ellentételezés rendszerét mindkét fél elfogadta, és ha a szerződésnek igazolt módon megfelelt a svéd fél, akkor utólag lehet a fenekükbe fújni.
Persze, hogy nem jött techtransfer, mivel béreljük a gépeket. Minden javítás, karbantartás benne van a szerződésben.
Ha viszont végre a mi tulajdonunkká válik, akkor szépen megvehetjük a licence-et a gépek javítására, és nem kell kihordani Svédországba nagyjavítani.
Mondjuk az egész világ rajtunk fog röhögni, ha 14 gépre ilyet kérünk, de a lehetőség adott. Mint ahogy adott volt a Braziloknak is saját gyárat építeni. Csak hát náluk kicsit másak a darabszámok...
Próbálta volna csak bárki más - Izraelen kívül - saját szoftverrel kérni az F-35-öt. Kell? Nem kell? Nem kapsz mást.
Annak idején az F-16-osok ajánlatánál kértek ellentételezést az amerikaiaktól is....
De vegyük csak a mi igényeinkre legyártott Gripen verziót. Van ilyen az F-35-nél is?
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
  • Szóljál, ha majd 1-2 m/s függőleges sebességgel zuhan rá két ponton egy kamion a pályára.
  • A a kamion nem 250 km/h tempóval gyűri az aszfaltot. Nem statikus terhelés van...
  • Egy Gripen két főfutóra száll le és a tömege leszálláskor is cirka 8,5 tonna akkor is két pótossal és TGP-vel meg sínekkel, ha semmiféle fegyvert nem hoz vissza és biztonsági keróval száll le.
A terheléstől független az, hogy a pálya szélén a korlátok és egyebek miatt a gép nem tud leszállni.
Igen. Egy normál autópályaszakasz max kétes kimenetelű kényszerleszállásra alkalmas. Ezeket a szakaszokat külön tervezni kellene, mert rendes reptéri szabvánnyal kell kiépíteni, megfelelő elhelyezéssel (például az M7 és az M1 java az arra merőleges uralkodó szélirány miatt nem is lenne alkalmas)!
Természetessen erről is irtak már tanülmányt szorgos magyar katonatisztek:)És persze nékem az is le van töltve:cool:
Egy rendesen megépitett autópályaszakasz simán kibirja egy 10tonnás gép leszállását.A német autópályán a reptér céljára előkészitett szakaszokon kiemelhető korlátok vannak,és a két pályatest nincs elválasztva.Az ilyen szakaszokhoz mindig csatlakozik egy pályakút,ami repüzem esetén állóhelyként,ujrafegyverzés és tőltés helyeként is szolgál.Maga a pályatest is meg van erősitve,hogy az F4 gépeket is elbirja,az F104 bármelik megfelelő hosszúságú egyenes szakaszon leszállhat,nem igényel az autópályaépitési szabványhoz képest megerősitést.EF2000 dettó bárhol leszállhat,ahol elfér.Gripen inkább az utóbbiak kategóriája.
 
Nalátjátok,ez is a Kfir block 60 beszerzése mellet szól:cool:Az üzemelhet nem betonos tábori reptérröl is;):)
 
Linkeljem huszadjára is, vagy esetleg megnéznéd a Gripen FAQ mellékletét? Köszönöm...
Aztarohadt! Egyrészt a saját magad által kreált értekezést belinkelni nem túl ....hogy is mondjam.....szerencsés.
Én olvastam ezt korábban, de fel se tűnt mekkora marhaság.
Sürgősen szedd ezt ki ebből a "tanulmányból"!!!! És inkább ne hozd szóba olyan emberek előtt, akiknek van akár csak minimális gazdasági képzettségük
Először is, többszörösen meghosszabbított tartósbérleti konstrukciók alapján számolsz repült óra költséget???? Azt tudod, hogy egy tartósbérleti konstrukcióban van egy olyan kis tétel is, hogy kamat???? Meg olyan is, hogy a gép alapára, amit a bérleti díjban folyamatosan törlesztenek????
Ennek mennyiségét milyen formában számoltad bele? Mer' ám nagyon nem mindegy. A svédek arról nem tehetnek, hogy kishazánknak akkoriban kilógott a gatyából is a segge.
Ez olyan, mintha most vennénk 14 F-35-öt X Mrd forintért. Ehhez az XMrd forinthoz hozzáadjuk a felmerülő karbantartási költségeket, majd leosztjuk a 10 év alatt repült órákkal. Szerinted ez a fajlagos repült óra költséget fogja megadni???
Az egységnyi repült óra költségét nem befolyásolja, hogy mennyi volt a gép eredeti vételára. Vagy maximum akkor, ha teljes életciklusra tudsz számolni....

Ezt te írtad:
"A lízingelés egyre elterjedtebb formája az üzemeltetéseka kisebb országok számára,főleg a csak áthidaló megoldásként beszerzett gépeknél,ahogy pl. az olaszok tették az öregebb, de légtérellenőrzése bőven megfelelő F-16 vadászgépeikkel.113Magyarország ennél lényegesen hosszabb időtartamú bérlést választotta, ami meglehetősen egyedi és újszerű megoldás volt akkor. A metódus előnye a számításszempontjából, hogy ez van legközelebb a „mindent bele” üzemeltetési költséghez, hiszen a költségek döntő hányadát –amennyiben az üzemeltetési támogatást is magába foglal –tartalmazza a szerződésben szereplő összeg. Magyarország tekintetében ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag csak a kerozint és a vadászgépet üzemeltető magyar infrastruktúra tárgyi és személyzeti költségét kell a szerződésben szereplő áron felül kalkulálni. Persze a lent bemutatott számítás nem tűpontos, de arra bőven megfelelő, hogy lássuk, amit látnunk kell.Magyarország 2003-ban 10 éves bérleti szerződést írt alá 16800 bérelt repült órával, amit 2012-ben 10 évvel és megint csak 16800 órával meghosszabbított. Az első tíz év lízing költsége kb. 240 milliárd Ft, a második 10 évé 490 milliárd Ft."
Ebben a pár mondatban mondatonként kevered egy ügyletre vonatozóan a bérlést és a lízingelést.
Nagyon nem mindegy!
Ugyebár a tartós bérletnél a gép az eladó fél/bank tulajdonában marad, amíg ki nem köhögi a vevő részletekben vagy maradványértékben. Minél tovább fizeti annál nagyobb kamatköltséget fog utána fizetni.
A lízing esetében a termék a vevő tulajdonába kerül azonnal. A vevő az ellenértéket kölcsönzi a banktól.
Az elsőnél ha bármi történik a termékkel (mint nálunk a gripenekkel) a bérlő hibáján kívül a gazdasági felelősséget az eladó félnek kell viselni.
A Lízingnél mindenki leszarja, ha lezuhant a géped, max utólag perelheted a gyártót a hibás teljesítés miatt.

Szóval kapjuk elő ezeket a költségszámításokat F-35-re, és a Gipenre még egyszer, de most inkább külső forrásra hivatkozva! Jó? ;)