A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Melyik része?Mert nem látom,hogy tételesen,módszeresen meg lenne cáfolva a gondolatmenet.

Fene tudja,hogy agymenés,vagy lehetséges megoldás.Arra való az összehasonlitó versenytárgyalás,hogy ki lehessen választani a leginkább megfelelő megoldást
És az alapgondolat,hogy a csúcs gépek drágasága miatt szükség lenne egy occsó kiegészitő tipusra?Tán az is agymenés?
Az mert számodra egy 50 éves gép az alternatíva a XXI században.... és most ne kezd el újra hogy de hát modernizálva lett....
 
Az mert a 2 féle logisztikai üzemeltetés halál.
Direkt kiemeltem az üzemeltetés és a fegyverzet kompatibilitásának kritériumát.
Az mert számodra egy 50 éves gép az alternatíva a XXI században.... és most ne kezd el újra hogy de hát modernizálva lett....
80as években gyártották őket,nem eredeti Mirage III.És a B52 is még mindig repül.
De nem mint kizárolagos kiegészitő tipust veszem számitásba,hanem mint lehetőség.És csak mint kiegészitő tipust.
 
Melyik része?Mert nem látom,hogy tételesen,módszeresen meg lenne cáfolva a gondolatmenet.

Fene tudja,hogy agymenés,vagy lehetséges megoldás.Arra való az összehasonlitó versenytárgyalás,hogy ki lehessen választani a leginkább megfelelő megoldást
És az alapgondolat,hogy a csúcs gépek drágasága miatt szükség lenne egy occsó kiegészitő tipusra?Tán az is agymenés?
Figyelj! Ezzel a géppel az a probléma, hogy öreg, mint az országút. Hiába próbálták eladni az izraeliek modern elektronikával, senkinek sem kellett.
Hiába próbáltak 40 év garanciát rá vállalni, akkor sem kellett senkinek. Mellesleg szerintem ezek a gépek nem új gépek, hanem az 1996-ban tőlük kivont és tulajdonképpen haditartalékban tartott gépek hasznosításának egyik formái.
Maradjunk annyiban, hogy nem valószínű, hogy egy 10-20-30 gépes beszerzésért beröffentenék a gyártást, amikor náluk sincs rendszerben 20éve.
Még azt sem mondanám, hogy a letárolt gépek ne lehetnének jó állapotban, mert ugyebár a sivatag jól konzervál, de ha ha már a fejlesztő országban is 2 generációval arrébb járnak, akkor azokat a gépeket ne "kívánjuk már meg"!
Maga az alap típus is csak olyan országokban van még rendszerben, ahol a templom egere báróként paroláz, vagy senki más nem áll velük szóba.
Ezek a gépek olyan cikik beszerzés ügyben szóba hozva 2019-ben, hogy még a Bolgár Légierő is kitáncolt az ügyből még 2013-ban. De a többször csődbement és az angol vétó miatt máshonnan elég bajosan gépet szerző Argentínok is megmaradtak érdeklődés szinten 2014-ben....
De nem is értem. Hogy gondolod, hogy majd a nagyjából 2 generációval újabb Gripeneket ezekkel fogjuk leváltani? Nem lenne értelme inkább azokat továbbfejleszteni?
Nincs ezekkel a gépekkel komoly baj, és ha az izraeli légierő el tudja adni, akkor a megfelelő partner letud vele még 40 évet. Gondolok itt olyan kaliberű országokra, mint Mozambik, Togo, meg Szomália.
 
Direkt kiemeltem az üzemeltetés és a fegyverzet kompatibilitásának kritériumát.

80as években gyártották őket,nem eredeti Mirage III.És a B52 is még mindig repül.
De nem mint kizárolagos kiegészitő tipust veszem számitásba,hanem mint lehetőség.És csak mint kiegészitő tipust.
És mire egészítene ki? Mert pillanatnyilag max. darabszámot növelnél velük. Azt is 2 rendszer párhuzamos üzemeltetésével. Ha a gépszám növelése lenne a cél, akkor pár éven belül elérhetővé válik jó pár használt Gripen C (a 100 svéd gépből kb. 40 kerülhet értékesítésre). Ezekkel mindenféle átképzés, új rendszer bevezetés, és párhuzamos üzemeltetés nélkül is ki lehetne egészíteni a meglévő századot. Ugyebár most az összetört gépet kb. 30M-ért pótolták, de új konstrukcióban sem lenne szerintem 40M dollárnál drágább egy használt, de felújított C.
 
Figyelj! Ezzel a géppel az a probléma, hogy öreg, mint az országút. Hiába próbálták eladni az izraeliek modern elektronikával, senkinek sem kellett.
Hiába próbáltak 40 év garanciát rá vállalni, akkor sem kellett senkinek. Mellesleg szerintem ezek a gépek nem új gépek, hanem az 1996-ban tőlük kivont és tulajdonképpen haditartalékban tartott gépek hasznosításának egyik formái.
Maradjunk annyiban, hogy nem valószínű, hogy egy 10-20-30 gépes beszerzésért beröffentenék a gyártást, amikor náluk sincs rendszerben 20éve.
Még azt sem mondanám, hogy a letárolt gépek ne lehetnének jó állapotban, mert ugyebár a sivatag jól konzervál, de ha ha már a fejlesztő országban is 2 generációval arrébb járnak, akkor azokat a gépeket ne "kívánjuk már meg"!
Maga az alap típus is csak olyan országokban van még rendszerben, ahol a templom egere báróként paroláz, vagy senki más nem áll velük szóba.
Ezek a gépek olyan cikik beszerzés ügyben szóba hozva 2019-ben, hogy még a Bolgár Légierő is kitáncolt az ügyből még 2013-ban. De a többször csődbement és az angol vétó miatt máshonnan elég bajosan gépet szerző Argentínok is megmaradtak érdeklődés szinten 2014-ben....
De nem is értem. Hogy gondolod, hogy majd a nagyjából 2 generációval újabb Gripeneket ezekkel fogjuk leváltani? Nem lenne értelme inkább azokat továbbfejleszteni?
Nincs ezekkel a gépekkel komoly baj, és ha az izraeli légierő el tudja adni, akkor a megfelelő partner letud vele még 40 évet. Gondolok itt olyan kaliberű országokra, mint Mozambik, Togo, meg Szomália.
Nem,nem új gyártásúak.Az alapgép 2.,a Kfir inkább 3. generációs.És csak kiegészitő szerepre veszem számitásba,nem fő tipusként.Ráadásul többek között.Ősszehasonlitó vizsgálat után amit kihoz a leghatékonyabb megoldásnak,azt kell választani.Ha csak annyi a haszna,hogy egy ilyen tenderen levékonyitja a svédek ceruzáját,már érdemes vele foglakozni.
Magával a kiegészitő gép koncepciójával is csak akkor érdemes foglalkozni,ha az jelentősen,maximum fele áron beszerezhető és üzemeltethető,és hatékony harci eszköz.Kiszolgálás és fegyverzet szempontjábol meg egy rendszert tud alkotni a fő tipussal.
Leragadtatok annál,hogy a Mirage III egy 50es évekbeli,2. generációs tipus.Csakhogy a Kfir nem Mirage III.Úgy viszonyul a Mirage IIIhoz,mint az F20 az F5höz.Inkább 3+ generációs tipus,amihez 4+++,majdnem 5.generációs harcelektronikát kinálnak.
 
Nem vagyok biztos benne hogy Orbán a fegyvervásárlás miatt hivatalos Washingtonba. Múltkor járt ott Babis, tegnap Pellegrini, beleillik a képbe hogy Trump Orbánt is meghívta.

Érdekes volt Benkő e heti nyilatkozata légvédelemről:

"Nem egyedül az amerikaiakkal tárgyalunk, hanem bárkivel, aki erre a pályázatra jelentkezik, és megfelel a kiírásnak – mondta a miniszter."

NASAMS miatt tehát nem hívták meg, nagyobb(de hogy Trump ingerküszöbét elérje szerintem nem elég nagy) tételek lehetnének még a szállítógépek esetleg M777. F-35-höz képest persze ez mind aprópénz.
 
Nem vagyok biztos benne hogy Orbán a fegyvervásárlás miatt hivatalos Washingtonba. Múltkor járt ott Babis, tegnap Pellegrini, beleillik a képbe hogy Trump Orbánt is meghívta.

Érdekes volt Benkő e heti nyilatkozata légvédelemről:

"Nem egyedül az amerikaiakkal tárgyalunk, hanem bárkivel, aki erre a pályázatra jelentkezik, és megfelel a kiírásnak – mondta a miniszter."

NASAMS miatt tehát nem hívták meg, nagyobb(de hogy Trump ingerküszöbét elérje szerintem nem elég nagy) tételek lehetnének még a szállítógépek esetleg M777. F-35-höz képest persze ez mind aprópénz.

Feltehetően a kettő együtt... Mármint sorba érkeznek a Közép európai vezetők. Mi viszont lehet fegyvervásárlást is bejelentünk, nem csak pofavizit.
 
Direkt kiemeltem az üzemeltetés és a fegyverzet kompatibilitásának kritériumát.

80as években gyártották őket,nem eredeti Mirage III.És a B52 is még mindig repül.
De nem mint kizárolagos kiegészitő tipust veszem számitásba,hanem mint lehetőség.És csak mint kiegészitő tipust.
Mitől lenne kompatibilis egy 50-es évek tervezési kritériumaival épült J-79 (PHANTOM és STARFIGHTER!!) hajtómű bármelyik mai modern hajtóművel?!! Mert ugyanolyan hüvelykes méretezésű a hozzá való villáskulcs?? És hiába nem Mirage-III, az aerodinamikai koncepció ugyanaz, más hajtóművel és elektronikával modernizálták - 40-50 éve!! A B-52-re meg ne hivatkozz, az egy magassági bombázó, 13-14km-en repülve nincs semmi extra légterhelése, nem húzzák 5-6-7g-vel, a Kfir meg közepes és kis magasságú bevetéseket repült egész pályafutása alatt, ahol bőven van feláramlás, termik, turbulencia, amiken átrepülve gyilkolják a sárkány-szerkezetet, és ha légiharcba kerültek vele akkor bizony húzták-tépték a gépeket!!
Ha annyira tetszik a Kfir (mint nekem is ;)), vegyél te is egy makettet, építsd meg akár magyar nyílhegy-felségjelzéssel (a makettversenyeken van "What if" kategória is ahol akár a magyar Starfighter, Mustang és Spitfire is belefér!), aztán gyönyörködj benne szabadon. De ha oldtimer gépet akarunk rendszeresíteni, akkor már logikusabb a MiG-21 vagy csapásmérésre még inkább a Griffek fedezete alatt a Szu-22. :)
 
Olvasd át szépen még néhányszor amit írtam, és próbáld megérteni is ...
Nem a garázsban álló F-35-el lehet a svédeket kiütni a zsarolási pozícióból, hanem ha tudják azt a megfelelő döntési határidőt, ami még szabad kezet ad nekünk NÉLKÜLÜK is a légierő harcképességének fenntartásában. Ha tudják, hogy x dátumig vagy számunkra elfogadható szerződést írunk alá velük, vagy másnap már a következő ajánlattevők ülnek ugyanannál a tárgyalóasztalnál. Azt meg felejtsd el hogy majd lesz Griff is meg F-35 is, abban Molninak tökéletesen igaza van hogy 90-100 gép alatt hatalmas kreténség lenne két tipust ugyanarra a feladatkörre fenntartani!

Vajon a C/D és az E gripen külön típusnak számít? A logisztikai lánc ugyan az, de mennyi közös alkatrész maradt?

Érdeklődnék, hogy autód van-e? És veseköved? Javasolnék egy Miskolc-Hegyeshalom viszonylatot! Minden bajod megoldódik!

Cseréltess lengéscsillapítót! ;)

Szándékosan egy olyan linket teszek ide, amin egy cikk van ami az egész ellentételezést lehúzza a francba.
Ott benne van az Elektrolux sztori is. Annyit teszek hozzá, hogy az ellentételezés rendszerét mindkét fél elfogadta, és ha a szerződésnek igazolt módon megfelelt a svéd fél, akkor utólag lehet a fenekükbe fújni.
Persze, hogy nem jött techtransfer, mivel béreljük a gépeket. Minden javítás, karbantartás benne van a szerződésben.
Ha viszont végre a mi tulajdonunkká válik, akkor szépen megvehetjük a licence-et a gépek javítására, és nem kell kihordani Svédországba nagyjavítani.
Mondjuk az egész világ rajtunk fog röhögni, ha 14 gépre ilyet kérünk, de a lehetőség adott. Mint ahogy adott volt a Braziloknak is saját gyárat építeni. Csak hát náluk kicsit másak a darabszámok...
Próbálta volna csak bárki más - Izraelen kívül - saját szoftverrel kérni az F-35-öt. Kell? Nem kell? Nem kapsz mást.
Annak idején az F-16-osok ajánlatánál kértek ellentételezést az amerikaiaktól is....
De vegyük csak a mi igényeinkre legyártott Gripen verziót. Van ilyen az F-35-nél is?

Vagy azt mondják, hogy nagyon komolyan vesszük az önállósodást. Világnézet kérdése.
 
Ha csak annyi a haszna,hogy egy ilyen tenderen levékonyitja a svédek ceruzáját,már érdemes vele foglakozni.
Akkor tőled is azt kérem, hogy képzeld el a svédek arcát, amikor a Gripen továbbüzemeltetés/új vásárlás tárgyalásán felveted pókerarccal, hogy:
- Well, lenne itt egy versenytárs....
A teremben megfagy a levegő. A svédek összeszedik a prezentációs anyagaikat, leállítják a laptopot, udvariasan elköszönnek. Majd amikor bezárul utánnuk az ajtó, hirtelen a folyosóról eszeveszett, csillapíthatatlan, ugató röhögés hangja veri fel az előbbi fagyos csendet.
Másnap pedig jön egy udvarias e-mail, amiben a Kfir 20M dolláros árára való tekintettel, pontosan 20M dollárral magasabb árat adnak a gépekre, az 1 nappal korábbihoz képest....:rolleyes::p:D
 
  • Tetszik
Reactions: Lelkeslaikus
Vajon a C/D és az E gripen külön típusnak számít? A logisztikai lánc ugyan az, de mennyi közös alkatrész maradt?
Szerintem max 50-60% lehet az azonosság. Más a hajtómű, nagyrészt más a harci elektronika, mások a futóművek, más a kabin-műszerfelület, csak ami így elsőre fejből beugrik. Mindenesetre még mindig könnyebb lenne átállni rá, mint egy bármilyen teljesen más tipusra.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Feltehetően a kettő együtt... Mármint sorba érkeznek a Közép európai vezetők. Mi viszont lehet fegyvervásárlást is bejelentünk, nem csak pofavizit.
Így-így! Ilyenkorra már szépen alá vannak írva a papírok, de "nagyobbat szól", ha a különben is aktuális "csúcstalálkozón" (nem röhög!) jelentik be, majd belevigyorognak a kamerákba.
 
Szerintem max 50-60% lehet az azonosság. Más a hajtómű, nagyrészt más a harci elektronika, mások a futóművek, más a kabin-műszerfelület, csak ami így elsőre fejből beugrik. Mindenesetre még mindig könnyebb lenne átállni rá, mint egy bármilyen teljesen más tipusra.
Szerintem az alap op.rendszer megegyezik. Talán ez a legfontisabb. De szerintem a függesztők, gumik, gépágyú, infracsapdák, és úgy általában a fogyóeszközök egyeznek. De valószínüleg a karbantartáshoz szükséges szerszámok is.
És ami még nagyon fontos: a svédek igérete szerint a C/D-ket is azonos elektronikára fogják fejleszteni.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
Még azt lenne jó tudni hogy akkor most egy századot akarnak-e hosszútávon vagy kettőt. Nem tudom 2 század F-35-öt bírnánk-e fizetni(közben meg a 2. század egy ekkora országra teljesen jogos igény).
Két század kellene, csak nem olyan eget verően szükséges.
Igazából egy csomó dolog, szervezeti egység az egyetlen század, ill. a "légierő" miatt amúgy is megvan.
 
Szerintem az F35 harcértékben annyival felette áll a szóbajöhető többi új gépnek,hogy azok reménytelenül alulmaradnak.Beszerzési ár tekintetében is az LM gépe tűnik a legjobbnak.Üzemeltetési költségröl meg egyszerűen nincs hiteles infó.Ez ügyben csak a fejemet tudom vakarni.
Szerintem kéne vennünk 1század F35öst,és azt kiegésziteni 1-2század jóval olcsóbb,olcsóbban üzemeltethető,de kellően magas harcértékű géppel.Új gyártású ilen gép csak kettő van.A kinai JF17,ami viszont aligha kompatibilis az F35tel.Másik a dél koreai F/A50.Használt gépeknél sem túl rózsás a helyzet.Gripen C/D és a Kfir block60 a leginkább szóbajöhető tipusok.Gondos összehasonlitó vizsgálattal kéne megállapitani,melyik is érné meg jobban az árát.
Uzembiztossag teren vajon melyik jobb?