A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Direkt kiemeltem az üzemeltetés és a fegyverzet kompatibilitásának kritériumát.

80as években gyártották őket,nem eredeti Mirage III.És a B52 is még mindig repül.
De nem mint kizárolagos kiegészitő tipust veszem számitásba,hanem mint lehetőség.És csak mint kiegészitő tipust.
És mire egészítene ki? Mert pillanatnyilag max. darabszámot növelnél velük. Azt is 2 rendszer párhuzamos üzemeltetésével. Ha a gépszám növelése lenne a cél, akkor pár éven belül elérhetővé válik jó pár használt Gripen C (a 100 svéd gépből kb. 40 kerülhet értékesítésre). Ezekkel mindenféle átképzés, új rendszer bevezetés, és párhuzamos üzemeltetés nélkül is ki lehetne egészíteni a meglévő századot. Ugyebár most az összetört gépet kb. 30M-ért pótolták, de új konstrukcióban sem lenne szerintem 40M dollárnál drágább egy használt, de felújított C.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Figyelj! Ezzel a géppel az a probléma, hogy öreg, mint az országút. Hiába próbálták eladni az izraeliek modern elektronikával, senkinek sem kellett.
Hiába próbáltak 40 év garanciát rá vállalni, akkor sem kellett senkinek. Mellesleg szerintem ezek a gépek nem új gépek, hanem az 1996-ban tőlük kivont és tulajdonképpen haditartalékban tartott gépek hasznosításának egyik formái.
Maradjunk annyiban, hogy nem valószínű, hogy egy 10-20-30 gépes beszerzésért beröffentenék a gyártást, amikor náluk sincs rendszerben 20éve.
Még azt sem mondanám, hogy a letárolt gépek ne lehetnének jó állapotban, mert ugyebár a sivatag jól konzervál, de ha ha már a fejlesztő országban is 2 generációval arrébb járnak, akkor azokat a gépeket ne "kívánjuk már meg"!
Maga az alap típus is csak olyan országokban van még rendszerben, ahol a templom egere báróként paroláz, vagy senki más nem áll velük szóba.
Ezek a gépek olyan cikik beszerzés ügyben szóba hozva 2019-ben, hogy még a Bolgár Légierő is kitáncolt az ügyből még 2013-ban. De a többször csődbement és az angol vétó miatt máshonnan elég bajosan gépet szerző Argentínok is megmaradtak érdeklődés szinten 2014-ben....
De nem is értem. Hogy gondolod, hogy majd a nagyjából 2 generációval újabb Gripeneket ezekkel fogjuk leváltani? Nem lenne értelme inkább azokat továbbfejleszteni?
Nincs ezekkel a gépekkel komoly baj, és ha az izraeli légierő el tudja adni, akkor a megfelelő partner letud vele még 40 évet. Gondolok itt olyan kaliberű országokra, mint Mozambik, Togo, meg Szomália.
Nem,nem új gyártásúak.Az alapgép 2.,a Kfir inkább 3. generációs.És csak kiegészitő szerepre veszem számitásba,nem fő tipusként.Ráadásul többek között.Ősszehasonlitó vizsgálat után amit kihoz a leghatékonyabb megoldásnak,azt kell választani.Ha csak annyi a haszna,hogy egy ilyen tenderen levékonyitja a svédek ceruzáját,már érdemes vele foglakozni.
Magával a kiegészitő gép koncepciójával is csak akkor érdemes foglalkozni,ha az jelentősen,maximum fele áron beszerezhető és üzemeltethető,és hatékony harci eszköz.Kiszolgálás és fegyverzet szempontjábol meg egy rendszert tud alkotni a fő tipussal.
Leragadtatok annál,hogy a Mirage III egy 50es évekbeli,2. generációs tipus.Csakhogy a Kfir nem Mirage III.Úgy viszonyul a Mirage IIIhoz,mint az F20 az F5höz.Inkább 3+ generációs tipus,amihez 4+++,majdnem 5.generációs harcelektronikát kinálnak.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 277
13 888
113
Nem vagyok biztos benne hogy Orbán a fegyvervásárlás miatt hivatalos Washingtonba. Múltkor járt ott Babis, tegnap Pellegrini, beleillik a képbe hogy Trump Orbánt is meghívta.

Érdekes volt Benkő e heti nyilatkozata légvédelemről:

"Nem egyedül az amerikaiakkal tárgyalunk, hanem bárkivel, aki erre a pályázatra jelentkezik, és megfelel a kiírásnak – mondta a miniszter."

NASAMS miatt tehát nem hívták meg, nagyobb(de hogy Trump ingerküszöbét elérje szerintem nem elég nagy) tételek lehetnének még a szállítógépek esetleg M777. F-35-höz képest persze ez mind aprópénz.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 400
19 829
113
Nem vagyok biztos benne hogy Orbán a fegyvervásárlás miatt hivatalos Washingtonba. Múltkor járt ott Babis, tegnap Pellegrini, beleillik a képbe hogy Trump Orbánt is meghívta.

Érdekes volt Benkő e heti nyilatkozata légvédelemről:

"Nem egyedül az amerikaiakkal tárgyalunk, hanem bárkivel, aki erre a pályázatra jelentkezik, és megfelel a kiírásnak – mondta a miniszter."

NASAMS miatt tehát nem hívták meg, nagyobb(de hogy Trump ingerküszöbét elérje szerintem nem elég nagy) tételek lehetnének még a szállítógépek esetleg M777. F-35-höz képest persze ez mind aprópénz.

Feltehetően a kettő együtt... Mármint sorba érkeznek a Közép európai vezetők. Mi viszont lehet fegyvervásárlást is bejelentünk, nem csak pofavizit.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Direkt kiemeltem az üzemeltetés és a fegyverzet kompatibilitásának kritériumát.

80as években gyártották őket,nem eredeti Mirage III.És a B52 is még mindig repül.
De nem mint kizárolagos kiegészitő tipust veszem számitásba,hanem mint lehetőség.És csak mint kiegészitő tipust.
Mitől lenne kompatibilis egy 50-es évek tervezési kritériumaival épült J-79 (PHANTOM és STARFIGHTER!!) hajtómű bármelyik mai modern hajtóművel?!! Mert ugyanolyan hüvelykes méretezésű a hozzá való villáskulcs?? És hiába nem Mirage-III, az aerodinamikai koncepció ugyanaz, más hajtóművel és elektronikával modernizálták - 40-50 éve!! A B-52-re meg ne hivatkozz, az egy magassági bombázó, 13-14km-en repülve nincs semmi extra légterhelése, nem húzzák 5-6-7g-vel, a Kfir meg közepes és kis magasságú bevetéseket repült egész pályafutása alatt, ahol bőven van feláramlás, termik, turbulencia, amiken átrepülve gyilkolják a sárkány-szerkezetet, és ha légiharcba kerültek vele akkor bizony húzták-tépték a gépeket!!
Ha annyira tetszik a Kfir (mint nekem is ;)), vegyél te is egy makettet, építsd meg akár magyar nyílhegy-felségjelzéssel (a makettversenyeken van "What if" kategória is ahol akár a magyar Starfighter, Mustang és Spitfire is belefér!), aztán gyönyörködj benne szabadon. De ha oldtimer gépet akarunk rendszeresíteni, akkor már logikusabb a MiG-21 vagy csapásmérésre még inkább a Griffek fedezete alatt a Szu-22. :)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 289
113
Olvasd át szépen még néhányszor amit írtam, és próbáld megérteni is ...
Nem a garázsban álló F-35-el lehet a svédeket kiütni a zsarolási pozícióból, hanem ha tudják azt a megfelelő döntési határidőt, ami még szabad kezet ad nekünk NÉLKÜLÜK is a légierő harcképességének fenntartásában. Ha tudják, hogy x dátumig vagy számunkra elfogadható szerződést írunk alá velük, vagy másnap már a következő ajánlattevők ülnek ugyanannál a tárgyalóasztalnál. Azt meg felejtsd el hogy majd lesz Griff is meg F-35 is, abban Molninak tökéletesen igaza van hogy 90-100 gép alatt hatalmas kreténség lenne két tipust ugyanarra a feladatkörre fenntartani!

Vajon a C/D és az E gripen külön típusnak számít? A logisztikai lánc ugyan az, de mennyi közös alkatrész maradt?

Érdeklődnék, hogy autód van-e? És veseköved? Javasolnék egy Miskolc-Hegyeshalom viszonylatot! Minden bajod megoldódik!

Cseréltess lengéscsillapítót! ;)

Szándékosan egy olyan linket teszek ide, amin egy cikk van ami az egész ellentételezést lehúzza a francba.
Ott benne van az Elektrolux sztori is. Annyit teszek hozzá, hogy az ellentételezés rendszerét mindkét fél elfogadta, és ha a szerződésnek igazolt módon megfelelt a svéd fél, akkor utólag lehet a fenekükbe fújni.
Persze, hogy nem jött techtransfer, mivel béreljük a gépeket. Minden javítás, karbantartás benne van a szerződésben.
Ha viszont végre a mi tulajdonunkká válik, akkor szépen megvehetjük a licence-et a gépek javítására, és nem kell kihordani Svédországba nagyjavítani.
Mondjuk az egész világ rajtunk fog röhögni, ha 14 gépre ilyet kérünk, de a lehetőség adott. Mint ahogy adott volt a Braziloknak is saját gyárat építeni. Csak hát náluk kicsit másak a darabszámok...
Próbálta volna csak bárki más - Izraelen kívül - saját szoftverrel kérni az F-35-öt. Kell? Nem kell? Nem kapsz mást.
Annak idején az F-16-osok ajánlatánál kértek ellentételezést az amerikaiaktól is....
De vegyük csak a mi igényeinkre legyártott Gripen verziót. Van ilyen az F-35-nél is?

Vagy azt mondják, hogy nagyon komolyan vesszük az önállósodást. Világnézet kérdése.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ha csak annyi a haszna,hogy egy ilyen tenderen levékonyitja a svédek ceruzáját,már érdemes vele foglakozni.
Akkor tőled is azt kérem, hogy képzeld el a svédek arcát, amikor a Gripen továbbüzemeltetés/új vásárlás tárgyalásán felveted pókerarccal, hogy:
- Well, lenne itt egy versenytárs....
A teremben megfagy a levegő. A svédek összeszedik a prezentációs anyagaikat, leállítják a laptopot, udvariasan elköszönnek. Majd amikor bezárul utánnuk az ajtó, hirtelen a folyosóról eszeveszett, csillapíthatatlan, ugató röhögés hangja veri fel az előbbi fagyos csendet.
Másnap pedig jön egy udvarias e-mail, amiben a Kfir 20M dolláros árára való tekintettel, pontosan 20M dollárral magasabb árat adnak a gépekre, az 1 nappal korábbihoz képest....:rolleyes::p:D
 
  • Tetszik
Reactions: Lelkeslaikus

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Vajon a C/D és az E gripen külön típusnak számít? A logisztikai lánc ugyan az, de mennyi közös alkatrész maradt?
Szerintem max 50-60% lehet az azonosság. Más a hajtómű, nagyrészt más a harci elektronika, mások a futóművek, más a kabin-műszerfelület, csak ami így elsőre fejből beugrik. Mindenesetre még mindig könnyebb lenne átállni rá, mint egy bármilyen teljesen más tipusra.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Feltehetően a kettő együtt... Mármint sorba érkeznek a Közép európai vezetők. Mi viszont lehet fegyvervásárlást is bejelentünk, nem csak pofavizit.
Így-így! Ilyenkorra már szépen alá vannak írva a papírok, de "nagyobbat szól", ha a különben is aktuális "csúcstalálkozón" (nem röhög!) jelentik be, majd belevigyorognak a kamerákba.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Szerintem max 50-60% lehet az azonosság. Más a hajtómű, nagyrészt más a harci elektronika, mások a futóművek, más a kabin-műszerfelület, csak ami így elsőre fejből beugrik. Mindenesetre még mindig könnyebb lenne átállni rá, mint egy bármilyen teljesen más tipusra.
Szerintem az alap op.rendszer megegyezik. Talán ez a legfontisabb. De szerintem a függesztők, gumik, gépágyú, infracsapdák, és úgy általában a fogyóeszközök egyeznek. De valószínüleg a karbantartáshoz szükséges szerszámok is.
És ami még nagyon fontos: a svédek igérete szerint a C/D-ket is azonos elektronikára fogják fejleszteni.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 289
113
Még azt lenne jó tudni hogy akkor most egy századot akarnak-e hosszútávon vagy kettőt. Nem tudom 2 század F-35-öt bírnánk-e fizetni(közben meg a 2. század egy ekkora országra teljesen jogos igény).
Két század kellene, csak nem olyan eget verően szükséges.
Igazából egy csomó dolog, szervezeti egység az egyetlen század, ill. a "légierő" miatt amúgy is megvan.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 931
73 130
113
Szerintem az F35 harcértékben annyival felette áll a szóbajöhető többi új gépnek,hogy azok reménytelenül alulmaradnak.Beszerzési ár tekintetében is az LM gépe tűnik a legjobbnak.Üzemeltetési költségröl meg egyszerűen nincs hiteles infó.Ez ügyben csak a fejemet tudom vakarni.
Szerintem kéne vennünk 1század F35öst,és azt kiegésziteni 1-2század jóval olcsóbb,olcsóbban üzemeltethető,de kellően magas harcértékű géppel.Új gyártású ilen gép csak kettő van.A kinai JF17,ami viszont aligha kompatibilis az F35tel.Másik a dél koreai F/A50.Használt gépeknél sem túl rózsás a helyzet.Gripen C/D és a Kfir block60 a leginkább szóbajöhető tipusok.Gondos összehasonlitó vizsgálattal kéne megállapitani,melyik is érné meg jobban az árát.
Uzembiztossag teren vajon melyik jobb?
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Birom az ilyen "szerintem" es utana jon egy sweeping statement mondatokat, persze minden indoklas nelkul.
remélem nem nekem írtad mert direkt linkeltem utána forrást
Erdekesseg: a linken egy masik cikkbol kiderult egy meglepo adat a readyness kapcsan (meg mindig nincs 80%, amit meg Mattis parancsba adott), ugyanis a LM gepeke a leggazosabb: F-16, F-22, F35 - egyedul a Super Hornet, egy Boeing tipus fogja elerni belathato ideon belul.
ez a belátható időn belül ez 2025 , volt erről is egy ami cikk , ha hazaérek megkeresem majd azt is
Na én ilyet nem találtam. Bár nem is töltöttem túl sok időt vele. Köszi. Tényleg nagyon kíváncsi lennék a Gripen értékeire is, mert a gyári adatok sem biztos, hogy mérvadóak...o_O
én inkább arra lennék kíváncsi hogy a gyári adatok mennyire térnek el a valós értéktől , ha olvastad a cikket amit ugye beraktam akkor ott is kivehető hogy az amik akarnak egy bizonyos dolgot de a valóságban nagyon más sül ki belőle , átnéztem az általad linkelt adatokat is és kicsit meglepődtem , én úgy tudtam hogy 1 óra grif idő olyan 7000-8000 USD között van
Srácok ha úgy vesszük tökre megértem aki azt mondja hogy jó a Grif mert ha a legrosszabb gyári adatokat is nézzük a repült óra költségét illetően a Grif olcsóbb, ez tény , az viszont kérdés hogy 25-ben a Grif ára olcsóbb lenne , az amik olyan 80-120 misi közé rakják majd az akkori F35 árat , ha ugyanennyi pénzért kapnánk a grifeket is akkor batári nagy hülyeség lenne svéd vasat venni
Vajon a C/D és az E gripen külön típusnak számít? A logisztikai lánc ugyan az, de mennyi közös alkatrész maradt?
annyi a hasonlóság hogy mindegyik Jas39 , változott a sárkányszerkezet ,más a hajtómű , más futómű és az elektronika is , én az E-t nem hasonlítanám annyira a C/D-khez
100x leirtuk ezt, elejetol a vegeig teves az egesz, raadasul se fule, se farka az egesznek. Nem is reagalok mar erre a katyvaszra, ne haragudj, teljesen felesleges, csak mondod a magadet es semmi nem marad meg masebol.
pedig az első bekezdése nem hülyeség , egy F35 kb azt csinálna légiharcban a grifel amit akar
Uzembiztossag teren vajon melyik jobb?
az F35
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 294
113
Az uj vezeto mindig uj emberekkel /sajatokkal./ teszi tele amit csak teli lehet tenni :) /akivel jobban eggyut tud dolgozni akit alkalmasabbnak talal az o celjai elereseben... /P.Gy. a logz t nagyon jol vezette nemtudom hogy az utod kepes lessz e a nyomdokaiba lepni... Gajoval meg elfogult vagyok mert a zaszloalj vezenylo zaszlosom volt. /egyebkent siman meg fog birkozni a feladattal mondjuk kicit meglepetes szamomra en masra tettem volna a voksomat dd vezenylo zaszlosi beora. /nem azert mert alkalmasabbnak tartottam volna hanem egyeb okok miatt.../