Jaszeny osztály / Project 885 Yasen (Oroszország)

Sziasztok! Az en velemenyem szerint tengo epitesben minimum 15 ev kulonbseg van a kinai es az orosz tengok kozott. Valahol olvastam egy amcsi admiralistol,hogy a jaszeny mar megkozeliti az amcsi tengok minoseget. Kinairpl meg nem olvastam hasonlot.
 
Sziasztok! Az en velemenyem szerint tengo epitesben minimum 15 ev kulonbseg van a kinai es az orosz tengok kozott. Valahol olvastam egy amcsi admiralistol,hogy a jaszeny mar megkozeliti az amcsi tengok minoseget. Kinairpl meg nem olvastam hasonlot.

Valahol ott keződidik, hogy még a Jaszeny-osztálynak is hagyományos hajócsavarja van, nem pedig gyűrűsházban elhelyezett vízsugár-hajtóműve (a HMS Turbulent 1984-ben már ilyennel lett vízre bocsátva, ahogy a Seawolf és Virginia osztály összes egysége is). Vagyis potenciálisan hangosabb...

A másik oldalró, olyat se nagyon olvashattál amerikai admirálisról, hogy a hagyományos meghajtású AIP tengók mennyire jók lehetnek bizonyos körülmények között. Pedig így van.

Kína az SSN-ek terén tényleg el van maradva, ez mondjuk nem vitás...
 
  • Tetszik
Reactions: Python
Valahol ott keződidik, hogy még a Jaszeny-osztálynak is hagyományos hajócsavarja van, nem pedig gyűrűsházban elhelyezett vízsugár-hajtóműve (a HMS Turbulent 1984-ben már ilyennel lett vízre bocsátva, ahogy a Seawolf és Virginia osztály összes egysége is). Vagyis potenciálisan hangosabb...

A másik oldalró, olyat se nagyon olvashattál amerikai admirálisról, hogy a hagyományos meghajtású AIP tengók mennyire jók lehetnek bizonyos körülmények között. Pedig így van.

Kína az SSN-ek terén tényleg el van maradva, ez mondjuk nem vitás...
Volt ilyen az oroszoknak is, aztán leszerelték. Nem látom a torony elején ezt a sodornyomkövetőt.
 
Volt ilyen az oroszoknak is, aztán leszerelték. Nem látom a torony elején ezt a sodornyomkövetőt.

Egy kísérleti Kilo-osztályon volt, meg SSBN-eken (Typhoon-osztály, noha ott eléggé fapados megoldást használtak, illetve a Jurij Dolgorukij-osztály), szovjet/orosz SSN-en még nem volt.
 
Egy kísérleti Kilo-osztályon volt, meg SSBN-eken (Typhoon-osztály, noha ott eléggé fapados megoldást használtak, illetve a Jurij Dolgorukij-osztály), szovjet/orosz SSN-en még nem volt.
Ha a technológia alapvetően rendelkezésre áll, és tapasztalat is van vele, szerinted miért nem alkalmazzák SSN-ek esetében? Talán nagyobb sebesség mellett az ő változatukkal van esetleg probléma?
 
Ha a technológia alapvetően rendelkezésre áll, és tapasztalat is van vele, szerinted miért nem alkalmazzák SSN-ek esetében? Talán nagyobb sebesség mellett az ő változatukkal van esetleg probléma?

A gyűrűsházas meghajtás (vagy ki hogy hívja) előnye a csendesség, hátránya, hogy kisebb az adott teljesítményszinten elérhető sebesség, plusz nehezebb. Ezért nem nagyon látni hagyományos tengókon, mert ott a hatékonyságra nagyon kell ügyelni, hiszen az aksikat kímélni kell, amennyire lehet. Mivel a hagyományos tengók általában 4-6-8 csomóval kavirnyálnak, náluk a gyűrűsházas megoldás kevés előnnyel bír - a franciák a Shortfin Barracuda tengó esetében mutogatták (a Barracuda ugye eleve ilyen, a Shortfin pedig annak hagyományos / AIP meghajtású változata).

Hogy a Jaszeny esetében miért nincs, én is csak találgatni tudom. Talán a propulzor meghajtás túl nagy és drága, illetve nehéz, és/vagy túl sok áramlástani hátránya van, ami miatt csökken az elérhető sebesség. A Jurij Dolgorukij-osztálynál ugye a sebesség nem tényező alapvetően, így ott ez vállalható kompromisszum, a jelek szerint az orosz változat a Jaszeny esetében viszont nem vállalható...

Pedig mintha hamarabb lett volna saját nukleáris tengeralattjárójuk, mint hagyományos.

Szigorúan saját vélemény, de mivel a Type 09-I (Type 091) osztály tervezése még a Sino-Szovjet barátság idejére tehető, én élek a gyanúval, hogy a szovjetek elég sok mindenben segítettek nekik. A Type 09-I pedig nagyon emlékeztet a Skipjack-osztályra, tehát az is egy lehetséges forgatókönyv, hogy a Kínaiak onnan vették a hajótestre vonatkozó ötleteket. Azt sem tartom kizártnak, hogy ahogy a kínai rakétaprogramot egy amerikából hazadeportált tudós, Csien Hszüe-szen építette ki, úgy a nukleáris meghajtású vadásztengóknál is lehetett ilyen főtervező, aki amerikai (de hazatértekor világviszonylatban már elavult) tudással bírva tette le az alapokat. Sajnos nem sokat találtam e téren, pedig anno keresgéltem... :(
 
A gyűrűsházas meghajtás (vagy ki hogy hívja) előnye a csendesség, hátránya, hogy kisebb az adott teljesítményszinten elérhető sebesség, plusz nehezebb. Ezért nem nagyon látni hagyományos tengókon, mert ott a hatékonyságra nagyon kell ügyelni, hiszen az aksikat kímélni kell, amennyire lehet. Mivel a hagyományos tengók általában 4-6-8 csomóval kavirnyálnak, náluk a gyűrűsházas megoldás kevés előnnyel bír - a franciák a Shortfin Barracuda tengó esetében mutogatták (a Barracuda ugye eleve ilyen, a Shortfin pedig annak hagyományos / AIP meghajtású változata).

Hogy a Jaszeny esetében miért nincs, én is csak találgatni tudom. Talán a propulzor meghajtás túl nagy és drága, illetve nehéz, és/vagy túl sok áramlástani hátránya van, ami miatt csökken az elérhető sebesség. A Jurij Dolgorukij-osztálynál ugye a sebesség nem tényező alapvetően, így ott ez vállalható kompromisszum, a jelek szerint az orosz változat a Jaszeny esetében viszont nem vállalható...



Szigorúan saját vélemény, de mivel a Type 09-I (Type 091) osztály tervezése még a Sino-Szovjet barátság idejére tehető, én élek a gyanúval, hogy a szovjetek elég sok mindenben segítettek nekik. A Type 09-I pedig nagyon emlékeztet a Skipjack-osztályra, tehát az is egy lehetséges forgatókönyv, hogy a Kínaiak onnan vették a hajótestre vonatkozó ötleteket. Azt sem tartom kizártnak, hogy ahogy a kínai rakétaprogramot egy amerikából hazadeportált tudós, Csien Hszüe-szen építette ki, úgy a nukleáris meghajtású vadásztengóknál is lehetett ilyen főtervező, aki amerikai (de hazatértekor világviszonylatban már elavult) tudással bírva tette le az alapokat. Sajnos nem sokat találtam e téren, pedig anno keresgéltem... :(
A rakétás pasiról filmet is forgattak, de a tengeralattjárós lehet nem kapott annyi figyelmet.
https://www.imdb.com/title/tt2566924/
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
D35M7HBWsAAL8x5.jpg
 
Elég nehézkesen haladnak a Kazany tengeri tesztjei. A tesztek során számos tervezési hibára fény derült, ezen kívül a teljesen új vezérlési rendszerrel is problémák voltak, ami miatt 2018 decemberben meg kellett szakítani a tengeri teszteket. Most a konstrütőr iroda mérnökei és a Szevmas szakemberei próbálják a hibákat kijavítani hiszen év végéig át kéne adniuk a flottának.
 
Szia boki! Hany darab lesz belole rendelve? Hogy oszlamak meg a ket flotta kozott. Mi van a Husky -val , A siera felujitasrol is regen hallottam. Koszi
 
Azert 6 db uj vadasz tengo eleg karcsú szerintem ez kb angol vagy francia mennyiseg de itt két nagyobb flotta kozott kell megosztani. Gondolok arra, hogy a kelet azsiai terseg eléggé felértékelodott az utobbi evekben. Lasd kinai tengereszet fejleszteseit,es ne feledkezzunk meg a japan flottarol sem.
 
Azert 6 db uj vadasz tengo eleg karcsú szerintem ez kb angol vagy francia mennyiseg de itt két nagyobb flotta kozott kell megosztani. Gondolok arra, hogy a kelet azsiai terseg eléggé felértékelodott az utobbi evekben. Lasd kinai tengereszet fejleszteseit,es ne feledkezzunk meg a japan flottarol sem.

Van nekik modernizált vadásztengójuk is és ami fontos magukat megvédeni ott halom Dízel tengó.