NASAMS (Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System)

A légierő helikoptereinek, a szárazföldi erők páncélos és mobil tüzérségei eszközeinek cseréje után, (pontosabban közben, hiszen ezek sok évre elnyúló folyamatok) most a légvédelmen a sor. A sajátos hazai kommunikáció adós maradt a részletekkel, csak a külföldi sajtó közleményekre hivatkozhatunk. Az eredeti forrás az amerikai Defence Security Cooperation Agency híre szerint Magyarország 180 db AIM-120C-7 AMRAAM típusú rakétát, valamint Sentinel radarrendszert vásárol, aminek lehetséges (de nem valószínű) összköltsége mintegy 500 millió dollár. Ez azonban csak egy maximális keretösszeg, vagyis rossz úton jár, az aki ezt elosztja a rakéták számával aztán felháborodik. Kétségtelenül költséges az AMRAAM, de az említett összeg egy sor egyéb tételt is tartalmaz.
A légvédelem következik........
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
Az elég nagy meglepetés lenne tekintve hogy 15 éve kivonták őket.
Tegnap láttam őket valami friss hiradóban. Jaa!, a karambolos konvojban. Eszem megáll! Harminc évvel a gengszterváltás után Uralokat meg GAZokat láttam használatban. Mi ez?? Múzeum?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Tegnap láttam őket valami friss hiradóban. Jaa!, a karambolos konvojban. Eszem megáll! Harminc évvel a gengszterváltás után Uralokat meg GAZokat láttam használatban. Mi ez?? Múzeum?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ural van a videón, Rába, egy Tatra meg egy unimog. GAZ meg DAC nincs már. Amúgy azokat az uralokat a 90-es években vettük Fehéroroszoktól.
 
A faszt jobb. MAN motor van benne, az alvázat meg a futóművet gyártják itthon, az a baj, hogy a legkisebb motor van benne a berakhatókból ami a H14-nek még istenes de a nagyobbaknak kevés.
Vazz, én IFA motoros utánfutós ZILlel szállítottam 6 tonna vaságyat B Lapátfalvába. Az emelkedőkön jó ha tízzel ment.o_O
 
A faszt jobb. MAN motor van benne, az alvázat meg a futóművet gyártják itthon, az a baj, hogy a legkisebb motor van benne a berakhatókból ami a H14-nek még istenes de a nagyobbaknak kevés.
Legalabb nem szaguldoztok veluk, ugyis sok a baleset. Amugy hany szazmillio a kar, es ilyenre van - e biztositas ilyenkor?
 
Nekem aztán mindegy, hogy később több indítót vagy rakétát veszünk e. Ebben a körben ennyi rakétára tellett. Van egy olyan, hogy szükség és egy olyan, hogy lehetőség. Én abból indultam ki, hogy állítsuk fel minimális javadalmazással az egész szervezetet és később jöhet a több rakéta.

Keresgéltem az adatok között kicsit.... jól látom, hogy senki sem vett még ennyi rakétát a NASAMS rendszeréhez mint amennyit Magyarországgal kapcsolatban emlegetnek? Még az arabok se. Se az ausztrálok. Ha tényleg 180 lesz, akkor egy része (40-60 db) szerintem a Gripeneké lesz vagy "közös raktárkészlet" lesz a földi légvédelemmel, és az használja fel, akinek kell.

Egy repülőgépen használt AIM-120-asmak mennyi az élettartama?
Ehhez képest a zárt dobozos indítóban álló légvédelmi változat kb. örök életű lehet?
Van valakinek egy aktuális listája arról, hogy melyik ország mennyi AIM-120-szal rendelkezik?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Ha tényleg 180 lesz, akkor egy része (40-60 db) szerintem a Gripeneké lesz vagy "közös raktárkészlet" lesz a földi légvédelemmel, és az használja fel, akinek kell.
A Mistralhoz is a beszerzett rakéta és indítók száma arányban van egymással, ahogy kell. 180 db rakéta esetén életképes mennyiségű SAM célra használható rakéta lesz. Természetesen semmi nem gátolja meg a közös használatot, de ez reálisan nézve 40 db-nál több nemigen lehet, mert a maradék 140 db rakéta az egy teljes rátöltést nézve kb. 11 + 1 tartalék indítóra elég.

Egy repülőgépen használt AIM-120-asmak mennyi az élettartama?
Kb. 17 éves adat, hogy volt már AIM-120 800 órát gépen.

Ehhez képest a zárt dobozos indítóban álló légvédelmi változat kb. örök életű lehet?
A konténeres rakétákra 10-től "végtelen" élettartamot adnak meg. Persze ezt nem úgy, hogy rá sem nézel sok évig, de csak nagyon indokolt esetben kell kiszedni.

Van valakinek egy aktuális listája arról, hogy melyik ország mennyi AIM-120-szal rendelkezik?
Ez legfeljebb becslés lehet, mert időközben olyan is szükségessé válhatott, hogy át kellett tervezni a rakétát pusztán képesség megtartásból, mert 30 éves alkatrészt már lehet, hogy senki nem gyárt. Hiába az X beszerzett rakéta, hogy abból mennyit lőttek el, mennyi veszett oda ilyen olyan balesetek vagy karbantartási hiba során azt nem teszik ki az ablakba. Az összes beszerzett mennyiséget bátor emberek kinyomozhatják (n+1-szer rendelt az USA) a bátrak, de hogy ebből menny a reális bevethető X időn belül...
 
Ehhez képest a zárt dobozos indítóban álló légvédelmi változat kb. örök életű lehet?
Én úgy olvastam, hogy a "doboz" az nem tárolásra szolgál, hanem csak tűzkészen tartásra. Azaz ha kivetted a ládikóból és ráraktad valamire - legyen az vadászgép vagy földi indítóba pl. Nasams-ba - és felszerelted rá a kis szárnyakat, akkor az már használat és gondos ellenörzés követi mikor visszakerül. Sok elérhető videón rajta van a betárazás, nem véletlenül. Szórád is említette mennyi mindent mérnek és ellenőriznek a rakétán, hogy pl. az meg ne szoruljon stb. Szóval az indító dobozában csücsülve is ketyeg az óra szerintem, ha az élettartamról beszélgetünk..
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator