Neked is baromi szar napod lehetett, ember!Nézz a Nyala meg a Yalcin alá, és rájössz, hogy mi a különbség. Aztán megbeszéljük, hogy mik az előnyei meg mik a hátrányai a változásnak.
A két török vas egymáshoz viszonyítva.
Az igazság az, hogy meguntam. Szeretném, ha megmondanád mi az ami miatt a Yalcin egy jó alapjármű lehet, és alkalmas, mondjuk a könnyű dandár konvencionális háborúba való járművének?
Ugyanitt megkérdezném, hogy az amerikaiak szerinted miért hagyják tízezer számra rohadni az Mrapokat, és miért öntenek bele baromi sok lóvét a JLTV programba?
Miből gondolod, hogy a 14 tonna tömegű, 5,6 méter hosszú, 2,5 méter széles és 2,6 méter magas Yalcin sikeresebb lesz mint a 14 tonna tömegű, 6,2 méter hosszú, 2,5 méter széles és 2,7 méter magas M-ATV?
Milyen alapjármű? Milyen könnyű dandár?
Ki beszélt ezekről? Én annyit mondtam, hogy lehet, hogy be kellene fejezni a "török csodázást". Vagy legalább is elhagyni a pejoratív felhangot.
Én ezt írtam:
Ezek szerint a H-145M is alapjármű?A Jelcin esetén a szállítható személyek száma, pedig talán nem véletlenül 9 fő (összesen).
Hány személyes is a Puma? 3+6.
Hány személy fér el a H-145Mben (a 2 pilótán kívül)?
9.
Nekem az a tippem, hogy az MH új alap rajmérete 9 fő lesz. De ez nem azt jelenti, hogy a Yalcin lesz az alapjármű (abban az értelemben, ahogy te használod)!
Ha kicsit is ismered a "munkásságom", akkor én "alapjárműnek" kerekesben az eredeti finn AMV-t favorizálom, láncosban pedig Pumát.
Mint kiderült nem lesz 3. normál könnyű dandár. (ha lesz is, akkor az igencsak nem most!) A Yalcin max. kiegészítő jármű lesz, missziós feladatokra. Ott is el kell vinni egy rajt, ha szükséges, az elérhető legnagyobb védelem mellett.
Én nagyon szeretném, ha a misszióba is mehetne az új 8X8-as platform (ahogy pl. a lengyelek vitték is magukkal a Rozsomákokat, a dánok a C90-eket), de egy esetleges A400M-nél kisebb gép esetén ez inkább álom, mint valóság.
Az Jelcinnel szemben az NMS sokkal alkalmasabb fegyverplatformnak és a kerekes dandár kiegészítő járművének, a légvédelmi rakétások kiegészítő járművének, de a felderítők is megkaphatják. ('ala Fennek különböző variációi)
Elsősorban az alacsonyabb építése miatt alkalmasabb.
Az alapjármű kifejezésnek 2 féle értelmezése is van.
Az AMV is alapjármű, mert egy lövészzászlóalj zömét ez adja, de a JLTV/NMS is alapjármű, mert alapot biztosít különböző specializált funkciók ellátásához.
Részletesen leírtam a véleményemet ebben a posztban.
A sikerességről:
Én azt gondolom, hogy ha feleannyit országnak eladnak belőlük NMS+Jelcin, amennyit a JLTV-ből, akkor szerintem már simán sikeres lesz.
A JLTV-ből kurva sokat le fognak gyártani, de elsősorban nem azért mert annyira non plus ultra, hanem mert nincs alternatívája az USAnak rá (ha lenne is, akkor sem fognak változtatni, a program jellege miatt). Saját fejlesztés, és az USA-nak jóval nagyobb az érdekérvényesítő képessége, mint a törököknek.
Maga a JLTV program sem volt egy fáklyásmenet, de legalább már valamennyire egyezségre jutottak, és elindultak a tömeges megrendelések, még ha csökkentett mennyiségekben is.
És az árak összehasonlításáról:
A JLTV kategóriája nem a Jelcin, hanem az NMS.
Az NMS lista ára: 175.500EUR/db
A JLTV átlag lista ára FY2020: kb. 400.000USD/db forrás
A Jelcin listaára ár: 495.000USD/db
A hasonló kategóriás RG-31-é 2011-ben a spanyoloknak 20járműre: 766.000 EUR/db
A török gépek árának a forrása.
Szerinted miért viszik a kisebb pénzű országok, mint a cukrot? A mi lehetséges kombinált 200db-os megrendelésünk bakfitty mondjuk a katar-i, üzbegisztáni (saját gyártás), és a várható pakisztáni (saját gyártás) tételekhez.
Annyiban marhaságot írtam, hogy a Jelcin csak megkapja a lövésztornyot is (bár nem értem, hogy miért). Az arabok valamiért ragaszkodnak hozzá.