Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 001
9 976
113
Jesszusom. Nézzük közelítőleg a történetet, számoljunk határhelyzettel, amikor ugyanannyiba kerül benzinnel és árammal megtenni 1 km-et.

Benzinautó
1 liter benzin 400 Ft/liter, (12 kWh/liter)
hatásfok 25%
fogyasztás 7 liter/100 km
------------------------------------
fajlagos fogyasztás 0,07 liter/km * 12 kWh*0,25 = 0,21 kWh/km teljesen reális.
Ez akkor 0,07 liter *400 Ft/liter = 28 Ft/km.

Villanyautó.
0,17 Wh/km fogyasztás.
1 kWh áram kisfogyasztói áram ára 37 Ft/kWh
--------------------------------------------------------------------
0,17*37 = 6,3 Ft/km.

Hurrá.

Viszont a töltő tulaja is kisfogyasztó, ezért 37 Ft/kWh áron veszi az áramot, ezt értékesíti tovább termékként úgy, hogy az energia mennyiséget nagyobb teljesítményen képes a kocsiba tenni, mint otthon a lakásban.

Ha 28 Ft/km üzemanyag díjat akarnak vásárlónak beadni, hogy ne legyen drágább, de azonos legyen a benzines költséggel, akkor 165 Ft/kWh ár jön ki, mert 0,17 kWh áramot eladsz 28 Ft-ért, ami 28/0,17 = 165. Hoppá. Ez az eset amikor ugyanannyiba kerül a villanyautózás, mint a magyar benzin és áram árakkal nézve és semmiféle járulékot nem vettem figyelembe. Faék modell.

Ok, akkor nézzük azt, hogy jó fejek akarunk lenni és azzal promóció, hogy olcsóbb az üzemanyag, tehát 14 Ft/km a cél. Ekkor 82 Ft/kWh áron kéne eladni. (Töltési veszteséget elhagytuk.) A bibi az, hogy 37 Ft/kWh áron veszi a töltő tulaja az áramot, és vannak járulékok és költségek is. Ha mindezt nullának veszem és 82-37 = 45 Ft/kWh a tényleges profit akkor számolgassunk, mi a megtérülés.

15M HUF
45 Ft/kWh
--------------
333 333 kWh áramot kell eladni.

Tételezzük fel, hogy a rendszer okos és tud 15 kW-tal tölteni, ha egy autó van és kettő autó esetén is ezt adja le. Legyen napi 8 óra kihasználtság, reggel 9-tól du 5-ig, ezt úgy veszem, hogy 100%-ban 15 kW-tal megy. (Mese habbal megközelítés.)
Ez napi 120 kWh.
Ezzel 2777 nap alatt térülne meg, ami 7,61 év.

Apró hiba, hogy 0 karbantartással a rendszert nézve és olyan szintű kihasználtsággal, ami mese habbal, mert ilyen töltési szokás a mesében van még Bp-n sem valósítható meg. Mert vannak szünnapok, ünnepnapok is. Vannak ki-be állási holtidők, éppen nem jár arra senki vagy sorbanállás miatt később sem jön. Meg eleve, ha közlöd valakinek, hogy akár csak a 30 kW-os autóját 2-4 óra alatt töltöd meg, akkor lehet, hogy keres mást, ha tud, gyorsabbat.

Szóval nagyon nehéz azt látni, hogy ezek hol lesznek rentábilisak, mert igen kevés autó esetén is már lenne rá kis igény, de akkor ezek megtérülése a Holdban van. A gyorstöltéshez meg olyan hely kell, ami kibírja azt. Látható, hogy Bp-n is 22 kW-os töltők vannak, nem 100...

Meg okkal van az, hogy 100-120 Ft/kWh (+ állás idő) áron kezdték a töltőhelyeken adni az áramot. Drága telepítés, kihasználtság és minden más miatt...
Na ez ennél sokkal jobb, ingyenes lesz, és EU pénzből épül ami égi mannaként hullik ránk, tehát megtérülni nem kell. :)
Egy focistadion melletti parkolóba kerül, mert a csapat több tagja is hibriddel jár és van igényük erre. És mert trendi, de az igazi ok az első.
Nem Yaris hibridek, persze.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Mégis csak a cserélhető akksi lenne a megoldás, ehhez egységes szabvány kell, és már lehet is "akkumulátor-kutakat", vagy cseretelepeket létesíteni a benzinkutak helyén
Szerinted az milyen emberi munkaóra-szükséglettel járna és mi lenne a Ft-ára?!! Vagy úgy gondolod, hogy beáll a civil autós és önkiszolgáló módon kicseréli magának a mázsás méretű akkupakkot, a 48 kilós Micike is, Kati néni is meg a nyugger is, aki örül ha ki-be tud szállni a kocsijába derék-problémák nélkül?!! Szerintem nincs ez még rendesen átgondolva ...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
Szerinted az milyen emberi munkaóra-szükséglettel járna és mi lenne a Ft-ára?!! Vagy úgy gondolod, hogy beáll a civil autós és önkiszolgáló módon kicseréli magának a mázsás méretű akkupakkot, a 48 kilós Micike is, Kati néni is meg a nyugger is, aki örül ha ki-be tud szállni a kocsijába derék-problémák nélkül?!! Szerintem nincs ez még rendesen átgondolva ...
Ld. kicsit fentebbi hozzászólásomat: lemaradt a :cool: jel, stb...
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Egy 30 m3-es tankautó 150 km-re sík terepen kivisz kb. 30 ezer liter benzin/go-t úgy., hogy közben jó, ha 150 litert, ha megeszik.
Ural vagy a Kraz maximum. Ma egy átlagos sofőr egy normális 400-500 lóerős, 40 tonnás kamionnal odafigyelés nélkül hozza a 35 liter/100 kilométert. Pici odafigyeléssel ez könnyen leszorítható 30-32 liter/100 kilométerre is. A fuvarozócégek kb. ezt az átlagot várják el. Extrém spórolóbajnokok ki tudnak hozni 25-27 literes átlagfogyasztást 100 kilométerre.
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
Ural vagy a Kraz maximum. Ma egy átlagos sofőr egy normális 400-500 lóerős, 40 tonnás kamionnal odafigyelés nélkül hozza a 35 liter/100 kilométert. Pici odafigyeléssel ez könnyen leszorítható 30-32 liter/100 kilométerre is. A fuvarozócégek kb. ezt az átlagot várják el. Extrém spórolóbajnokok ki tudnak hozni 25-27 literes átlagfogyasztást 100 kilométerre.

Van egy VideóBlogger St22Lacika egy Scania S450 fogyasztását mondja el.


Szinte mindig "padlógázzal"
Üresen csak a vontató 623 km átlaga 13,8l/100km.
Fuvarban pótkocsival 14000km átlag 24-25l/100km.
A max ezzel a géppel 27l/100km télen állófűtéssel.
 
M

molnibalage

Guest
Ural vagy a Kraz maximum. Ma egy átlagos sofőr egy normális 400-500 lóerős, 40 tonnás kamionnal odafigyelés nélkül hozza a 35 liter/100 kilométert. Pici odafigyeléssel ez könnyen leszorítható 30-32 liter/100 kilométerre is. A fuvarozócégek kb. ezt az átlagot várják el. Extrém spórolóbajnokok ki tudnak hozni 25-27 literes átlagfogyasztást 100 kilométerre.
Felfelé kerekítettem. A nagyságrend volt a lényeg, hogy meglepően magas a villamos grid loss a benzin elosztáshoz képest.
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 757
4 687
113
Inkabb elavult. Elég fura, hogy most akarnak belőle kiszállni. Pedig ha tényleg lesz e-jegyrendszer, akkor sokkal könnyebb lenne beilleszteni a tömegközlekedésbe, mert van bennük NFC-leolvasó. Már most is jár az éves bérlethez a Bubi, ez kiterjeszthető lenne bármilyen bérlettípusra. Ez "csak" egy IT-fejlesztés, nem rakétatudomány.

Amit még sokan elavultnak tartanak, az a dokkolóállomások rendszere, pedig ez garantálja, hogy ne legyenek mindenütt szanaszét dobálva a bringák, ami sok városban gondot okoz, ráadasul rohadtul megdrágítja az üzemeltetést, mert milliónyi helyről kell begyűjteni a javítandó bicikliket.

Ki kell még cserélni a tömör és dögnehéz gumikat, alkalmasabb agyváltók kellenek a jobb hasznalati élmény miatt, és voilá: kész az új, használható Bubi. Veszteséges lesz, igen, de a tömegközlekedés veszteséges. Viszont külvárosi, fővonalakra ráhordó funkcióban tök jó lesz, kiválthat autózást és bkv-zást is, ami szennyezésben is megtakarítás.
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11 and zeal

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 584
63 960
113
Mégis csak a cserélhető akksi lenne a megoldás, ehhez egységes szabvány kell, és már lehet is "akkumulátor-kutakat", vagy cseretelepeket létesíteni a benzinkutak helyén
Ez ok, de ez nem targonca. Hogyan bontod ki az akksit a kaszni aljából ezeknél a kocsiknál? Amiről beszélsz az majd szerintem a hidrogén cellás megoldás lesz kb 20 év múlva.
 
M

molnibalage

Guest
Amit még sokan elavultnak tartanak, az a dokkolóállomások rendszere, pedig ez garantálja, hogy ne legyenek mindenütt szanaszét dobálva a bringák, ami sok városban gondot okoz, ráadasul rohadtul megdrágítja az üzemeltetést, mert milliónyi helyről kell begyűjteni a javítandó bicikliket.
Ez mind helyes észrevétel, de az alapvető emberi vonás az, hogy a user leszarja. Ha kényelmesebb számára a roller és más összekapkodja helyette, akkor azt fogja használni...

Ki kell még cserélni a tömör és dögnehéz gumikat, alkalmasabb agyváltók kellenek a jobb hasznalati élmény miatt, és voilá: kész az új, használható Bubi.
Az elektromos rollert nem kell tekerni. Innentől fogva az rásegítéses vagy full elektromos bringa lehet csak versenyképes alternatíva. Lásd fent. Kényelmi szempont. Főleg, ha még dokkoltatni is kell.

Veszteséges lesz, igen, de a tömegközlekedés veszteséges.
Soha nem értettem, hogy közösségi közlekedés egy elemére miért profitorientáltan tekintenek sokan.

Viszont külvárosi, fővonalakra ráhordó funkcióban tök jó lesz, kiválthat autózást és bkv-zást is, ami szennyezésben is megtakarítás.
Itt pontosan az jön ki, hogy még inkább elektromos bringa kell, mert nagyobb távolságon ez a kényelmes. Viszont ehhez meg tölteni kell napközben is = dokkoló továbbra is kell. Viszont ameddig nincs gerinchálózat valóban szeparált kerékpársáv/úttal addig ez kerekítési hiba lesz. Nem fogja a fanatikusokon kívül használni senki. Eleve csak a nagyobb sűrűségű területeken érné meg letenni. Amíg még a belvárosban sincs normális É-D-i út sem Budán sem Pesten, addig nincs miről beszélni. Budán össze van eresztve a gyalogos és bringa igen nagy szakaszon, Pesten meg kb. az egyirányú, de bringa számára kétirányú Petőfi utca kb. a gerinc és a Kiskörút. Máshol meg marad a forgalom .Ez iszonyatosan sok embert elrettent. A belvárosban meg az átlagember és főleg a turista úgy közlekedik, hogy az kész életveszély. Körülnézés nélkül lelép és átmegy az úton. Amit nem hall, az számára nem létezik. Főleg, ha be van dugva a füle...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 663
27 827
113
A belvárosban meg az átlagember és főleg a turista úgy közlekedik, hogy az kész életveszély. Körülnézés nélkül lelép és átmegy az úton. Amit nem hall, az számára nem létezik. Főleg, ha be van dugva a füle...
Épp az előbb ment el mellettem egy komplett turistacsoport az egyirányú utcában, úttesten forgalommal szemben, mert kényelmesebb nekik mint a járda...
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 075
2 944
113
Húúúúúúúúú srácok tegnap megjött a BMW C400 GT moci:D:D....egyszerűen zsniális vele szegeden közlekedni!!!Miért nem volt eddig???:confused: ....kocsi reggel lerak:rolleyes:...mocira pattan a kis koma aztán ÍZi rájder öcsém..:D:D
 
  • Tetszik
Reactions: zeal

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 961
113
Számomra AZ európai gyártó tündöklése és lassú halála (a csávó nagyon irritáló):


Szerintem lehetett volna belőle egy európai Subaru is, sportos sedan/kombi kínálattal, ami a Rally hírnévből él (hogy aztán az európai vezetés lassan kivégezze a retardált szabályozásaival). Bár ez a Mitsubishi-nek se jött össze.
https://www.lancia.com/
 

FilcTroll

Well-Known Member
2017. december 18.
1 757
4 687
113
Ez mind helyes észrevétel, de az alapvető emberi vonás az, hogy a user leszarja. Ha kényelmesebb számára a roller és más összekapkodja helyette, akkor azt fogja használni...


Az elektromos rollert nem kell tekerni. Innentől fogva az rásegítéses vagy full elektromos bringa lehet csak versenyképes alternatíva. Lásd fent. Kényelmi szempont. Főleg, ha még dokkoltatni is kell.


Soha nem értettem, hogy közösségi közlekedés egy elemére miért profitorientáltan tekintenek sokan.


Itt pontosan az jön ki, hogy még inkább elektromos bringa kell, mert nagyobb távolságon ez a kényelmes. Viszont ehhez meg tölteni kell napközben is = dokkoló továbbra is kell. Viszont ameddig nincs gerinchálózat valóban szeparált kerékpársáv/úttal addig ez kerekítési hiba lesz. Nem fogja a fanatikusokon kívül használni senki. Eleve csak a nagyobb sűrűségű területeken érné meg letenni. Amíg még a belvárosban sincs normális É-D-i út sem Budán sem Pesten, addig nincs miről beszélni. Budán össze van eresztve a gyalogos és bringa igen nagy szakaszon, Pesten meg kb. az egyirányú, de bringa számára kétirányú Petőfi utca kb. a gerinc és a Kiskörút. Máshol meg marad a forgalom .Ez iszonyatosan sok embert elrettent. A belvárosban meg az átlagember és főleg a turista úgy közlekedik, hogy az kész életveszély. Körülnézés nélkül lelép és átmegy az úton. Amit nem hall, az számára nem létezik. Főleg, ha be van dugva a füle...
Sok igazság van ebben, nyilván egy pedelec változat sokkal vonzóbba tenné a Bubit -- csak hát a bringák mellett akkor a teljes dokkoló infrát is át kellene építeni, ami keményebb dió.
 
  • Tetszik
Reactions: Ooorky

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Számomra AZ európai gyártó tündöklése és lassú halála (a csávó nagyon irritáló):


Szerintem lehetett volna belőle egy európai Subaru is, sportos sedan/kombi kínálattal, ami a Rally hírnévből él (hogy aztán az európai vezetés lassan kivégezze a retardált szabályozásaival). Bár ez a Mitsubishi-nek se jött össze.
https://www.lancia.com/

Ennek az olasz gyereknek szeretem a videóit. Mindig annyira lelkes :)


Vannak érdekes interjúi is az olasz autóipar nagy öregjeivel.

Fiat elég rosszul managelt sokmindent a szárnyai alatti márkák körül. Ami Lancia név alatt most megy: olasz néven amerikai szutyok autók, nőies bevásárlóautó designnal. Már bejelentették, hogy a Lancia márkának annyi, vége, nem lesz több modell. Közben az árazópisztollyal a talán még némi jövővel bíró Alfa Romeo piacát kannibalizálják. Mindemellett a Fiat márka is gyengélkedik... A Magneti Marelli eladása is legalábbis véleményes számomra a villanyautós forradalom (mindegy, hogy van-e értelme, a lavina megindult, most egy darabig kell villany a kínálatba) hajnalán. Hacsak nem a kapott pénzből új villany hajtásos kompetenciát épít ki a Fiat házon belül. Szomorú, hogy elügyetlenkedték a digók ezt a dolgot. A franciáknak jobban ment ez. Persze a németek és a távolkeletiek még jobban csinálták.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 835
113
Húúúúúúúúú srácok tegnap megjött a BMW C400 GT moci:D:D....egyszerűen zsniális vele szegeden közlekedni!!!Miért nem volt eddig???:confused: ....kocsi reggel lerak:rolleyes:...mocira pattan a kis koma aztán ÍZi rájder öcsém..:D:D

Csapj a szádra!A robogó nem motor!
 
  • Tetszik
Reactions: papi