Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 192
3 480
113
https://m.origo.hu/gazdasag/2019110...-nemet-kormany-az-autoipari-szereplokkel.html
"Az elektromos autók vásárlásához nyújtott együttes támogatások folytatásáról állapodott meg hétfőn este a német kormány a német autóipar szereplőivel. A terv értelmében megemelik az egész iparágat érintő támogatásokat, és a szubvenciók rendszerét újabb öt évre, 2025 végéig kiterjesztik. A több mint három éve bevezetett autóvásárlási prémiumok 2020 végéig vannak érvényben."
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Kettes voltam közgázból, de még én is tudom milyen hatása van az árra a növekedő keresletnek.

A villamosenergiás topikban kiszámoltuk páran, hogy Paks 2 bőven megtérül, még ha a jelenlegi áron is adja el az áramot. Vagyis ha a növekvő áramfelhasználást atommal oldanánk meg, akkor semmivel sem nőne az ára. Jah és plusz pénzbe se kerül az erőművek építése, mert az oroszok adnak hitelt is, amit meg a növekvő villanyszámlán keresztül lehet visszafizetni.
 
M

molnibalage

Guest
A villamosenergiás topikban kiszámoltuk páran, hogy Paks 2 bőven megtérül, még ha a jelenlegi áron is adja el az áramot. Vagyis ha a növekvő áramfelhasználást atommal oldanánk meg, akkor semmivel sem nőne az ára. Jah és plusz pénzbe se kerül az erőművek építése, mert az oroszok adnak hitelt is, amit meg a növekvő villanyszámlán keresztül lehet visszafizetni.
Nem csak maga az áram ára. Hányszor kell még elmondani. A tömeges villanytöltés esetén a hálózatok végpontja nem bírják ezt. Ki fogja a trafókat kifizetni az egyes celláknál? Mert ki ne találd, hogy az egész országra ráterhelik ezt, amikor maroknyi usernek kell.

100 km-en fogyaszt 16 kWh-t.
Ez árban 600 forint.
Ha a jövedéki adó megduplázza ezt, akkor is csak 1200 forint.
Egy 7 liter benzim pedig 2290 forint.
Még így is a fele.
Jah egyébként miből gondolod, hogy ahogy tellik az idő és egyre jobban sürgetik majd a hagyományos autók kivezetését, úgy nem lesz az üzemanyagon is egyre több adó?

A hatékonyság alatt mit értesz? Az energetikai hatásfokát? A fajlagos km árat? Vagy fajlagos szennyezését? Mert ez utóbb csak simán nem igaz. A lengyel hálózatra nézve a jelenlegi magyar tisztaságot elérni is közel reménytelen vagy az EU átlagot hiába terveznek több új atomerőművi blokkal.

Ne mond már el ennyiszer, párszor már kiszámoltam, hogy EU-s szinten fele annyit sem szennyez, akkugyártással együtt. Még lengyel árammal is kevesebbet szennyez.
De kérlek számold már te is ki még egyszer ha az én számításomnak nem hiszel, vagy legalább másold be a korábbi számolásodat, mert nem találom.

A szutyok 18 éves Skoda 120L-ünk nem evett ennyit, nemhogy egy mai normális autó. Ha ma egy 1,3 tonnás autó 10 litert eszik százon, akkor a kocsi és a sofőr is szar. Az összes céges autó kumulatív fogyasztása amiben eddig ültem 7 liter vagy alatt volt úgy, hogy bőven mentek velük gyorsan és dugóban is és 5 év alatt belepakoltak 200k km-et is több kocsiba.

Ok és?
6 literes fogyasztás 2300 forint, vs 600 forint áramszámla (majd valamikor meg legyen 1200 forint adóval).
Melyik a jobb?

A láthatáron nincs az a generálisan használható villanyautó, ami ne kerülne kétszer többe, mint a benzines. Az, hogy 80-120 km-es hatótávú villanyautót lehet venni már 10 milla alatt senkit nem vigasztal, amikor automataváltós nem batár nagy, benzines kocsit újonnan kapsz 4,5-ért.

Tudom, hogy nem hiszed még mindig, pedig lassan elhihetnéd nekem, hogy ez meg fog változni.
Szerinted a nagy gyártók miért kezdtek annyi elektromos gyártásba, ha szerinted nem lesz rá kereslet?
Egyébként én azt látom itt nálunk a gyárban, hogy mindegyik partnerünk az eddigi megrendeléseket egyre előrébb hozza és egyre jobban növeli a következő évekre várható mennyiségeket.

Én nem ezt látom. Német áramárral számold már ki, ha kérhetném. Ott 30 cent egy 1 kWh áram. Ez mai napi árfolyamon 98 Ft/kWh.A gázolaj ára meg 1,4 EUR/liter, ami 450 Ft/liter. Csak azon is van jövedéki adó, az áramon meg nem.

Német árral számolva 1568 forint. Még mindig jobb, mint a 2300 6 liter benzinre.
Persze ha erre is raknak mégtöbb adót akkor már kijöhet drágábbra, mint a benzin. Csakhogy ne lefeljtsük el, hogy a jelenlegi német áram már ma is durván túl van adózva a zöldbaromságuk miatt. Persze ez nem zárja ki azt, hogy mégtöbbet tegyenek rá. Dehát az már az ő szociális problémájuk, nem a miénk.

Ha lenne az áramon, akkor hellóbelló. Minden lenne, csak nem olcsóbb. Vagy akkor vedd le a motor hajtóanyagról, mert úgy fair. Mert jelenleg a jogi környezet biztosítja az olcsóságot és nem a műszaki háttér és annak költségei. Mert adó nélkül kb. féláron vehetné az ember a benzint Németországban is. Akkor meg a nem zöld, de jó drága német áram mellett többe kerül árammal menni.

Fentebb láthatod, hogy az áram jóval olcsóbb, még akkor is olcsóbb lesz ha 100%-os adó lesz az áramon.
Melyik részét nem érted annak, hogy a világon nem mindenhol áll fent az, hogy olcsó az áram és drága az szénhidrogén üzemanyag. Nemhogy Európában.

Igen, a mostani magyar áram árral és jövedékivel ez jön ki. Na de itthon is volt más az arány régebben. Ez nem atomstabil valami. De te és az összes villanyautó mániás ennek képzeli.

A másik fele, hogy ha te elkezded emelni a jövedéki adót, akkor a nem magáncélú gázolaj fogyasztók, az építőipar és szállítmányozás ehhez mit fog szólni? Az megvan, hogy az állam több száz mrd HUF-tól esik el így is?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Nem csak maga az áram ára. Hányszor kell még elmondani. A tömeges villanytöltés esetén a hálózatok végpontja nem bírják ezt. Ki fogja a trafókat kifizetni az egyes celláknál? Mert ki ne találd, hogy az egész országra ráterhelik ezt, amikor maroknyi usernek kell.

A magyarországi 37,55 forintos áram ára 15,10 forint energiadíj, 14,465 rendszerhasználat, 7,983 ÁFA.
Nem maroknyi user lesz az, 20-30 éven belül gyakorlatilag mindenki azzal fog közlekedni.
https://e-cars.hu/2019/08/23/a-2030...so-belso-egesu-motor-a-volkswagen-kinalataba/
Várhatóan a 2030-as évek elején jelenik meg az utolsó új fejlesztésű belső égésű motor a Volkswagen német autógyártó társaság kínálatában – írta a Handelsblatt című német üzleti lap pénteken.

Ha több áram fogy, akkor több rendszerhasználati díjat is fizetnek.
Tudod, méretgazdaságosság.

Jah és az árakról:
https://hu.motor1.com/news/371631/a...t-a-vw-elektromos-suv-ja-a-tesla-model-y-nal/
A Volkswagen kissé burkoltan ugyan, de utalt rá, hogy az ID.4 a Tiguannal egy árszinten kerülhet a kereskedésekbe.

Vagyis az elektromos SUV ugyanannyiba kerül majd, mint a belsőégésű...

Melyik részét nem érted annak, hogy a világon nem mindenhol áll fent az, hogy olcsó az áram és drága az szénhidrogén üzemanyag. Nemhogy Európában.

Melyik részét nem érted annak, hogy a világ egyik legdrágább áramával rendelkező Németországban is olcsóbban üzemel egy elektromos, mint a belsőégésű?

Igen, a mostani magyar áram árral és jövedékivel ez jön ki. Na de itthon is volt más az arány régebben. Ez nem atomstabil valami. De te és az összes villanyautó mániás ennek képzeli.

Lásd fennt. 3x-os német árammal is olcsóbb az elektromos közlekedés, nem csak a magyar árral.

A másik fele, hogy ha te elkezded emelni a jövedéki adót, akkor a nem magáncélú gázolaj fogyasztók, az építőipar és szállítmányozás ehhez mit fog szólni? Az megvan, hogy az állam több száz mrd HUF-tól esik el így is?

Meglátjuk mi lesz. Mindenesetre mi már buszokhoz és kamionokhoz való akkukat is gyártunk, bár ezzel még én is szkeptikus vagyok.
 
M

molnibalage

Guest
A magyarországi 37,55 forintos áram ára 15,10 forint energiadíj, 14,465 rendszerhasználat, 7,983 ÁFA.
Nem maroknyi user lesz az, 20-30 éven belül gyakorlatilag mindenki azzal fog közlekedni.
https://e-cars.hu/2019/08/23/a-2030...so-belso-egesu-motor-a-volkswagen-kinalataba/
Várhatóan a 2030-as évek elején jelenik meg az utolsó új fejlesztésű belső égésű motor a Volkswagen német autógyártó társaság kínálatában – írta a Handelsblatt című német üzleti lap pénteken.

Egy cikk a "várhatóan" szót használja, te erre kijelented, hogy "fog". Mint tényt.
Kemény...

Ha több áram fogy, akkor több rendszerhasználati díjat is fizetnek.
Tudod, méretgazdaságosság.
Látom nem érted. Akkor is majd hálózat bővítést kell csinálni már egy lakópark épületében, ha ott a 80 autó tulaj közül 15 akar majd töltögetni. Vagy, ha csak 10.
Ha majd egy cellában lesz pár olyan tömb, ahol ez szintén megjelenik, akkor azon néhány user miatt, ha csak szutyok 3-4kW-tal akarnak tölteni lehet új trafót letenni.

Ezt akkor mindenkivel kifizettetik azzal, akinek nincs is kocsija...? Tehát a szegények is fizetik a gazdagok villanyhobbiját? Az igen...

Melyik részét nem érted annak, hogy a világ egyik legdrágább áramával rendelkező Németországban is olcsóbban üzemel egy elektromos, mint a belsőégésű?
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Electricity_price_statistics
Azért igen sokan vannak a 25-30 centes régióban. És sehol nincs az áramon jövedéki adó.

Lásd fennt. 3x-os német árammal is olcsóbb az elektromos közlekedés, nem csak a magyar árral.
Mondom, jövedéki adó. Nem a technológia miatt drágább. Azért, mert szarrá adóztatják. Ha leszedet róla, akkor 24-25 centes áram áránál kb, semmiféle árdifi nemigen kezd lenni....

A kenyér is tud drágább lenni a csokitortánál, ha ráteszel kellő mennyiségű adót.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 763
14 697
113
Látom nem érted. Akkor is majd hálózat bővítést kell csinálni már egy lakópark épületében, ha ott a 80 autó tulaj közül 15 akar majd töltögetni. Vagy, ha csak 10.
Ha majd egy cellában lesz pár olyan tömb, ahol ez szintén megjelenik, akkor azon néhány user miatt, ha csak szutyok 3-4kW-tal akarnak tölteni lehet új trafót letenni.

Ezt akkor mindenkivel kifizettetik azzal, akinek nincs is kocsija...? Tehát a szegények is fizetik a gazdagok villanyhobbiját? Az igen...

Nem egészen érted te ezt, hogy hogyan működik. Sem a villamosenergia-ipari részét, sem a társasházi részét. Ne erőltesd.
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
530 kW-tal töltik a buszokat egy lengyel állomáson

TC link

----------------------------------------------------------
Mr.H-nál történt valami változás, úgy látszik kezd képbe kerülni, hogy a "vellany az dróton dzsal" és nem az angyalkák hozzák,
mert érződött a beszédéből, hogy ő is tudja már, hogy vannak fizikai határai a "mindenhova gyors töltőt" vágyainak.
YT link
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Egy cikk a "várhatóan" szót használja, te erre kijelented, hogy "fog". Mint tényt.
Kemény...

Jürgen Strackmann értékesítési és marketing vezető a Volkswagen csoporttól mondta ezt.
De ok, majd megbeszéljük pár év múlva.

Látom nem érted. Akkor is majd hálózat bővítést kell csinálni már egy lakópark épületében, ha ott a 80 autó tulaj közül 15 akar majd töltögetni. Vagy, ha csak 10.
Ha majd egy cellában lesz pár olyan tömb, ahol ez szintén megjelenik, akkor azon néhány user miatt, ha csak szutyok 3-4kW-tal akarnak tölteni lehet új trafót letenni.

Ezt akkor mindenkivel kifizettetik azzal, akinek nincs is kocsija...? Tehát a szegények is fizetik a gazdagok villanyhobbiját? Az igen...


Miért fizetnék a szegények? Aki sok áramot fogyaszt, az sokat is fizet, aki keveset fogyaszt, az keveset fizet. Miért ma ki finanszírozza a hálózatbővítést?
Pl. ha egy utcában többen ráállnak az elektromos fűtésre, akkor azt ki finanszírozza? A nagy közösből finanszírozza a szolgáltató, akinek aztán visszafizetik azok akik többet használnak.
Egyébként már írtam, az elején valószínűleg nem is kell semmiféle fejlesztés. Egész egyszerűen csak ki lesz használva az éjszakai völgy.
A gyorstöltőket meg oda teszik le, ahol megengedi a hálózat, mint ahogy most is teszik.
Persze egy idő után bizonyára kell fejleszteni is, dehát ez van, ha a szolgáltatónak kell a több bevétel, akkor neki is kell kiadásokat finanszíroznia. A világon minden vállalkozás így működik.

Mondom, jövedéki adó. Nem a technológia miatt drágább. Azért, mert szarrá adóztatják. Ha leszedet róla, akkor 24-25 centes áram áránál kb, semmiféle árdifi nemigen kezd lenni....

A kenyér is tud drágább lenni a csokitortánál, ha ráteszel kellő mennyiségű adót.

Ezt már írtam egyszer.
Az Eu számításai szerint 40000 európai hal meg évente a légszennyezés miatt. Ez döntő részben a városi autós közlekedés miatt van. 40000 ember életét mennyinek árazod be? Az üzemanyagokra kivetett adót veheted annak, hogy kárpótlás az állam felé amiatt, hogy meghalnak az adófizetők.
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 817
113
530 kW-tal töltik a buszokat egy lengyel állomáson

TC link

----------------------------------------------------------
Mr.H-nál történt valami változás, úgy látszik kezd képbe kerülni, hogy a "vellany az dróton dzsal" és nem az angyalkák hozzák,
mert érződött a beszédéből, hogy ő is tudja már, hogy vannak fizikai határai a "mindenhova gyors töltőt" vágyainak.
YT link
Szenes erőművel, majd 1kg CO2/kWh-s alapon. Szerintem erről ennyit...
 
M

molnibalage

Guest
530 kW-tal töltik a buszokat egy lengyel állomáson

TC link

----------------------------------------------------------
Mr.H-nál történt valami változás, úgy látszik kezd képbe kerülni, hogy a "vellany az dróton dzsal" és nem az angyalkák hozzák,
mert érződött a beszédéből, hogy ő is tudja már, hogy vannak fizikai határai a "mindenhova gyors töltőt" vágyainak.
YT link
Azért a töltést árát sem kommentálta. 80-90 Ft/kWh. Az igen. És még mindig nincs rajta jövedéki adó...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Szenes erőművel, majd 1kg CO2/kWh-s alapon. Szerintem erről ennyit...

Jelenleg egész pontosan 0,705 kg CO2-be fáj 1 kWh megtermelése a lengyeleknél.
https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=PL
A Solaris Urbino 8,9-es 124 kWh-os akkuja 150 km-re elég, vagyis 0,827 kWh-ot fogyaszt 1 km-en, 82,7-et 100-on, hálózati és töltési vesztességekkel legyen mondjuk 100 kWh 100 km-re. Ha valaki tudja pontosabban mennyi a hálózat vesztessége és a töltés vesztessége, az javítson ki.
https://en.wikipedia.org/wiki/Solaris_Urbino_8,9_LE_electric#Technical_data
Ez így azt jelenti, hogy az elektromos busz 0,7 kg CO2-t töl a levegőbe az erőműveknél, Lengyelországban.

Összehasonlításként:
405-ös Ikarus a legkevesebbet fogyasztó busz jelenleg a BKV járműparkjában. Átlagosan 33,4 liter gázolajat éget el 100 kilométeren, miközben 87,5 kilogramm szén-dioxidot bocsát a levegőbe.
https://www.origo.hu/auto/20101104-57-literes-atlagfogyasztas-a-szmogriado-alatt.html

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ikarus_405
Ok, ez az Ikarus régebbi modell, egy új busz valószínűleg kevesebbet eszik (sajnálom, de egy gyors kereséssel nem találtam egy újabb busznak sem meg a fogyasztását, aki tudja mennyit eszik mostanában egy busz, írja meg).
Viszont az Ikarus jóval kisebb, mint a Solaris (16 ülés vs 21 vagy 29).

Vagyis az elektromos Solaris busz Európa második (elsők az észtek 0,8 kg CO2/kWH-al) legszennyezőbb erőműhálózatával 0,7 kg CO2-t bocsát a várostól meszebb levő erőműn keresztül a levegőbe km-ként, míg a dízel Ikarus 0,87 kg-ot közvetlenül a városi levegőbe.
Azért még így is van kis külömbség.
Ha ugyanezt a buszt használják Magyarországon, akkor 0,28 kg CO2-t bocsát ki.
Az átlagos EU-s griddel pedig 0,3 kg-ot. Majd 3-szor kisebb CO2 kibocsátás.
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 960
113
Vagyis az elektromos Solaris busz Európa második (elsők az észtek 0,8 kg CO2/kWH-al) legszennyezőbb erőműhálózatával 0,7 kg CO2-t bocsát a várostól meszebb levő erőműn keresztül a levegőbe km-ként, míg a dízel Ikarus 0,87 kg-ot közvetlenül a városi levegőbe.

Ennek van is értelme, ellentétben a most divatos egyéni autózással (bár akkor nem tudnák a németek a zöld agybajukat átvinni az autógyártásba össztársadalmat sarcolva a kevesek luxusáért).
Volánt kellene támogatni villamosításra, úgyis vasútállomások közelében van a legtöbb buszpályaudvar, ideiglenesen 1-2 MW-ot onnan is le lehet csapolni.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Ennek van is értelme, ellentétben a most divatos egyéni autózással (bár akkor nem tudnák a németek a zöld agybajukat átvinni az autógyártásba össztársadalmat sarcolva a kevesek luxusáért).
Volánt kellene támogatni villamosításra, úgyis vasútállomások közelében van a legtöbb buszpályaudvar, ideiglenesen 1-2 MW-ot onnan is le lehet csapolni.

Ezt nem értem.
Akinek kell a kocsi, az fizeti meg, nincs semmiféle össztársadalmi sarcolás.
Vagy ha az elektromos autók vásárlására adott támogatásra mondod, hát az azért elég csekély összeg az állam teljes kiadása melett.