Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
blitzkrieg

Attól, hogy egy busz újabb, még nem eszik kevesebbet. Régebbi buszokra volt egy táblázatom, ott a 200-as Ikarus széria ette a legkevesebbet a BKV-nál. Az akkoriban beszerzett volvók sokkal többet fogyasztottak.

Nem találtam jobb adatokat, csak feltételeztem, hogy a mostani buszok kevesebbet fogyasztanak, mint az 1995-ös Ikarus. Ha esetleg még többet fogyasztanak manapság, akkor meg méginkább az elektromos javára billen a mérleg.
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 960
113
Ezt nem értem.
Akinek kell a kocsi, az fizeti meg, nincs semmiféle össztársadalmi sarcolás.
Vagy ha az elektromos autók vásárlására adott támogatásra mondod, hát az azért elég csekély összeg az állam teljes kiadása melett.

Azt a csekély összeget attól is levonják aki 200.000ft-os Swift-tel jár és az jár jól vele aki 8+ milliós autót vesz.
 
  • Tetszik
Reactions: alali77

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 001
9 976
113
Volánt kellene támogatni villamosításra, úgyis vasútállomások közelében van a legtöbb buszpályaudvar, ideiglenesen 1-2 MW-ot onnan is le lehet csapolni.
Miért lehetne?
A vasúti felsővezeték nem egy végtelen kapacitású drót, méretezve van az arra járó forgalomra, a hozzá tartozó alállomásokkal együtt. A mai tervezésben előre, szimulációs célszoftverekkel számolgatják villamos és közlekedés mérnökök hogy mekkora kapacitás kell, ennek megfelelően kerül (némi tartalékkal) kiépítésre a rendszer, ezt nyakon verni Volánnal nem kellene/nem szabad.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
Ennek van is értelme, ellentétben a most divatos egyéni autózással (bár akkor nem tudnák a németek a zöld agybajukat átvinni az autógyártásba össztársadalmat sarcolva a kevesek luxusáért).
Volánt kellene támogatni villamosításra, úgyis vasútállomások közelében van a legtöbb buszpályaudvar, ideiglenesen 1-2 MW-ot onnan is le lehet csapolni.
A budapestinél enyhébb német klímával és városi közlekedésben kellett gázolajos kályhát tenni a villamos hajtású buszokra. Akkor itthon ezt hogyan képzeled el, amikor órákra dugóban ragadhatnak a buszok és csak a vidéki nagyvárosok között vagy Bp-megyeszékhelyek között 200 km+ távolságra is járnak?

Ez műszaki képtelenség jelenleg.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Azt a csekély összeget attól is levonják aki 200.000ft-os Swift-tel jár és az jár jól vele aki 8+ milliós autót vesz.

Ha csak ennyi igazságtalanság lenne a világon...
A 8 millás autó után az illető befizet az államnak 2160000 forint ÁFÁ-t, míg a 200000-es Swiftért csupán 54000-et.
Egyébként ezt a támogatást csak most adják, amíg kevesen veszik és nagyon drága. Amolyan fájdalomdíj azért, mert még csak drágán lehet hozzájutni. Pár év múlva meg lemegy az áruk akkor támogatás sem lesz rá.
Vagy úgy is lehet venni, hogy az állam díjazza azokat az autósokat akik sokkal kevesebb légzőszervi megbetegedést okoznak. :)

Tudom Molni, neked mégsem fizeti a biciklidet az állam. Ha az vígasztal, akkor leírom, hogy nekem sem. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 960
113
Miért lehetne?
A vasúti felsővezeték nem egy végtelen kapacitású drót, méretezve van az arra járó forgalomra, a hozzá tartozó alállomásokkal együtt. A mai tervezésben előre, szimulációs célszoftverekkel számolgatják villamos és közlekedés mérnökök hogy mekkora kapacitás kell, ennek megfelelően kerül (némi tartalékkal) kiépítésre a rendszer, ezt nyakon verni Volánnal nem kellene/nem szabad.

Lófaszt számolgatunk, mészáros megmondja mennyit mekkora felárral épít és az lesz.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 429
113
Miért lehetne?
A vasúti felsővezeték nem egy végtelen kapacitású drót, méretezve van az arra járó forgalomra, a hozzá tartozó alállomásokkal együtt. A mai tervezésben előre, szimulációs célszoftverekkel számolgatják villamos és közlekedés mérnökök hogy mekkora kapacitás kell, ennek megfelelően kerül (némi tartalékkal) kiépítésre a rendszer, ezt nyakon verni Volánnal nem kellene/nem szabad.
Ha egyszer már ment a szimuláció, akkor meg tudják még egyszer csinálni! Nem?
Csak szólok - bár erről jóval korábban már írtam -, hogy ha bárki kapacitást szeretne bővíteni a lakásában az alapszolgáltatáson kívül, akkor annak elég komolyan megkérik az árát (2017-es árak!). Vagy a hivatalos mostani NKM árak!
Próbálna manapság pl. egy internetszolgáltató csatlakozási díjjat elkérni egy már kiépített hálózatra! Pedig neki kell biztosítani a több 10.000-es hardware-eket is! Amiket ráadásul 3-4-5 évente dobhat a kukába, mivel vagy elavul (a folyamatosan gyorsuló hálózathoz lassú), vagy a folyamatos üzemtől elöregszik, és elromlik.
Érdemes megnézni egy kábel modem árait! 100USD alatt nemigen van!
A villanyszámlában pedig benne van a rendszerhasználati díj is ugyebár. Külön felszámolva! o_O
Ráadásul a villamos végpontok méretezése miatt egészen egyszerűen lehet tervezni a teljes hálózat méretezését.
Szerintem is sajnáljuk a hálózat üzemeltetőket! ;)
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
Szerintem a szolgáltatónak más miatt fáj a feje, mit hogy csak le kéne dobálnia pár trafót.
A szolgáltató ha valamit engedélyez, kiépít az el is kelt tudnia látni árammal, tehát őt a jelenlegi termelés és a külföldről vásárolható áram mennyisége és az ezeket szállító gerincvezetékek korlátozzák be.
Azt nem tudom, hogy kell-e tartalékot képeznie vészhelyzetre magyarán nem árulhatja ki a teljes kapacitását, de a lényeg ha egy szintet elér akkor csak új erőmű építésével és hálózat fejlesztéssel tud csak szolgáltatást nyújtani/eladni vagy a valamelyik szomszéd országból növeli az importot ha pírja a hálózat.

A nete szolgáltató meg oda írja 10/0,5Mb/s mellé a garantált sebességet oszt jó van, az áramszolgáltató ezt nem teheti, mert összeomlik a rendszer, ha többet ad el mint amit nyújtani tud.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 116
45 429
113
Szerintem a szolgáltatónak más miatt fáj a feje, mit hogy csak le kéne dobálnia pár trafót.
A szolgáltató ha valamit engedélyez, kiépít az el is kelt tudnia látni árammal, tehát őt a jelenlegi termelés és a külföldről vásárolható áram mennyisége és az ezeket szállító gerincvezetékek korlátozzák be.
Azt nem tudom, hogy kell-e tartalékot képeznie vészhelyzetre magyarán nem árulhatja ki a teljes kapacitását, de a lényeg ha egy szintet elér akkor csak új erőmű építésével és hálózat fejlesztéssel tud csak szolgáltatást nyújtani/eladni vagy a valamelyik szomszéd országból növeli az importot ha pírja a hálózat.

A nete szolgáltató meg oda írja 10/0,5Mb/s mellé a garantált sebességet oszt jó van, az áramszolgáltató ezt nem teheti, mert összeomlik a rendszer, ha többet ad el mint amit nyújtani tud.
Ha alaposan megnézed, a fentebb berakott linkemet, akkor azon olvashatod, hogy az állandó 1200Ft+áfa/A csak abban az esetben érvényes, ha a terhelést elbírja a hálózat. Minden egyébb esetben a teljes költséget rádterhelik egyedi kiépítési árajánlat alapján. o_O:hadonaszos:
De azt remélem feltételezhetjük, hogy a távvezetékek nem 100, meg 90%-on mennek, hanem jóval lejjebb, és a szolgáltató felelőssége, hogy gondoskodjon arról, hogy ez így is maradjon, bármekkora plusz terhelést is kap a rendszer. Mert ugyebár ha összeszámoljuk a végponti terhelhetőségeket, meg a szállítási veszteséget, akkor megkapjuk szükséges betáplálandó áram mennyiségét, nem?
Vagy te meg tudod oldani, hogy a villanyórád előtt lévő megszakító névleges teljesítményénél többet veszel ki a rendszerből?
Végül is megoldható, csak ezért Galambos művészurat lesittelték. :rolleyes::D
És hidd el nekem, hogy az az összeg, amit elkérnek egy-egy ilyen kapacitásbővítésért, az nem csak az új villanyórát, meg a nagyobb megszakítót foglalja magába. Ugyan van benne némi kábel, de az is ha már hosszabb, mint ami nekik kötelező, azonnal fizetsz, minta a pinty.
A szabályozásról, terhelés elosztásról pedig:
Nem véletlenül kezdtek bele a H, B, stb. árszabásokba.
Ezek mind szabályozható, vagy erősen tervezhető fogyasztású mérőkkel szerelt végpontok, amik hozzájárulnak a hálózat stabilitásához. Ha nagy lenne a baj, akkor elkezdenék intenzíven promótálni, és jutalmazni ezen végpontok kiépítését.
De próbálj csak meg egy B árszabású (közismertebb nevén éjszakai áram) végpontot kiépíttetni! Súlyos százezrek befizetésével "jutalmaznak".
Én még mindig nem sajnálom a szolgáltatókat...o_O
 

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
Ha alaposan megnézed, a fentebb berakott linkemet, akkor azon olvashatod, hogy az állandó 1200Ft+áfa/A csak abban az esetben érvényes, ha a terhelést elbírja a hálózat. Minden egyébb esetben a teljes költséget rádterhelik egyedi kiépítési árajánlat alapján. o_O:hadonaszos:
De azt remélem feltételezhetjük, hogy a távvezetékek nem 100, meg 90%-on mennek, hanem jóval lejjebb, és a szolgáltató felelőssége, hogy gondoskodjon arról, hogy ez így is maradjon, bármekkora plusz terhelést is kap a rendszer. Mert ugyebár ha összeszámoljuk a végponti terhelhetőségeket, meg a szállítási veszteséget, akkor megkapjuk szükséges betáplálandó áram mennyiségét, nem?
Vagy te meg tudod oldani, hogy a villanyórád előtt lévő megszakító névleges teljesítményénél többet veszel ki a rendszerből?
Végül is megoldható, csak ezért Galambos művészurat lesittelték. :rolleyes::D
És hidd el nekem, hogy az az összeg, amit elkérnek egy-egy ilyen kapacitásbővítésért, az nem csak az új villanyórát, meg a nagyobb megszakítót foglalja magába. Ugyan van benne némi kábel, de az is ha már hosszabb, mint ami nekik kötelező, azonnal fizetsz, minta a pinty.
A szabályozásról, terhelés elosztásról pedig:
Nem véletlenül kezdtek bele a H, B, stb. árszabásokba.
Ezek mind szabályozható, vagy erősen tervezhető fogyasztású mérőkkel szerelt végpontok, amik hozzájárulnak a hálózat stabilitásához. Ha nagy lenne a baj, akkor elkezdenék intenzíven promótálni, és jutalmazni ezen végpontok kiépítését.
De próbálj csak meg egy B árszabású (közismertebb nevén éjszakai áram) végpontot kiépíttetni! Súlyos százezrek befizetésével "jutalmaznak".
Én még mindig nem sajnálom a szolgáltatókat...o_O

Ezzel tisztában vagyok, csak arra akartam utalni, hogy nem annyiból álla a dolog, hogy trafó és vezeték.

Amúgy az éjszakai áramot (vezérelt áram, "B"tarifa) sok villanyautós emlegeti, miszerint ezzel töltve az autót milyen olcsó (lenne),
ezzel csak az a probléma, hogy egy 24 órás napban csak 8 óra garantált, de nem egyben hanem amikor ők kapcsolnak.
a másik probléma, hogy fixen kell rákötni a fogyasztót, nem lehet dugalj.
Eon tarifák
Majd valamikor szolgáltatóknak kell esetleg kialakítani új tarifa rendszert és jogi környezetet a otthoni töltőkre.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Szerintem a szolgáltatónak más miatt fáj a feje, mit hogy csak le kéne dobálnia pár trafót.
A szolgáltató ha valamit engedélyez, kiépít az el is kelt tudnia látni árammal, tehát őt a jelenlegi termelés és a külföldről vásárolható áram mennyisége és az ezeket szállító gerincvezetékek korlátozzák be.
Azt nem tudom, hogy kell-e tartalékot képeznie vészhelyzetre magyarán nem árulhatja ki a teljes kapacitását, de a lényeg ha egy szintet elér akkor csak új erőmű építésével és hálózat fejlesztéssel tud csak szolgáltatást nyújtani/eladni vagy a valamelyik szomszéd országból növeli az importot ha pírja a hálózat.

A nete szolgáltató meg oda írja 10/0,5Mb/s mellé a garantált sebességet oszt jó van, az áramszolgáltató ezt nem teheti, mert összeomlik a rendszer, ha többet ad el mint amit nyújtani tud.

Paks 2 építés alatt áll.
Az +2,4 GW-ot jelent a hálózatba amíg ki nem esik Paks 1, aztán már csak +400 MW.
Ha nem elég, kell még építeni újabb blokkokat.
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 192
3 478
113

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
https://m.origo.hu/auto/20191107-itt-a-forradalom-megvan-az-uj-uzemanyag-ami-megmenti-a-foldet.html
"Belső égésű motorok meghajtására alkalmas üzemanyagot szén-dioxidból és vízből gyártó állomást adtak át szerdán Németországban. Az eljárás a légkörből vonja ki a szükséges hozzávalókat, a közlekedés mellett egyéb iparágakat is forradalmasíthat."

Na ez igazán figyelemre méltó. Remélhetőleg tényleg elérik a napi 1500 literes kapacitást is, persze ugyanebben a méretben.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 088
113
Na ez igazán figyelemre méltó. Remélhetőleg tényleg elérik a napi 1500 literes kapacitást is, persze ugyanebben a méretben.

Mennyi levegőt kell át"bányászni" 1500 literhez való CO2-ért? Körlevegő kb. 0,04%-a. És mennyi az energiaigénye? Biztos több, mint ami a megtermelésével felszabadul.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Mennyi levegőt kell át"bányászni" 1500 literhez való CO2-ért? Körlevegő kb. 0,04%-a. És mennyi az energiaigénye? Biztos több, mint ami a megtermelésével felszabadul.

Sajnos ilyeneket nem írtak.
Jelenleg teljességgel használhatatlan, hisz pár litert termel naponta. Vagyis még a legyártása sem térül meg soha. Ha tényleg lesz 1500 literes kapacitású, akkor már lehet számolgatni, hogy megéri-e.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and fip7

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 139
113
Mennyi levegőt kell át"bányászni" 1500 literhez való CO2-ért? Körlevegő kb. 0,04%-a. És mennyi az energiaigénye? Biztos több, mint ami a megtermelésével felszabadul.
Nyilván, mert ha nem így lenne, akkor kész volna a perpetuum mobile. ;)

A szélerőművek és napelemek túltermelésekor nyugodtan pörgethetnék az ilyen üzemanyaggyárakat. Az sem lenne sokkal hektikusabb vagy kockázatosabb mint a mai olajpiac.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken
M

molnibalage

Guest
A szélerőművek és napelemek túltermelésekor nyugodtan pörgethetnék az ilyen üzemanyaggyárakat. Az sem lenne sokkal hektikusabb vagy kockázatosabb mint a mai olajpiac.
Az ilyen beszólásokat képtelen vagyok megérteni.

Tényleg ennyire nehéz felfogni, hogy az ipari üzemek azok állandó teljesítményen üzemelnek és nem indíthatóak / lekapcsolhatóak, de még csak nem is nagyon szabályozhatóak a technológiai paraméterek változásán túl? Olyan masszív és felfűtendő elmei vannak technológiáknak, hogy TMK nagy leállás után akár 1 napig csak hulladékot termel, beáll a rendszer és aztán 270 napig folyamatosan termel. Közben kvázi folyamatos bemenő energia igénye van a folyamatoknak.

Nincs olyan, hogy túltermelés. Soha nem lesz olyan, hogy amikor megszalad a szél vagy éppen a napenergia termelés, akkor egy üzemanyaggyárt felpörög 1 óra alatt, majd amikor ezek változnak, akkor ezek más ütemmel termelnek. A grid úgy tud működni, hogy a zsinóráramot igénylők ismertek, erre alapoz a grid is termelési oldalon. A fogyasztók egy része trendet követ, az emberi életritmust és erre rakódik rá az évszakos és végül a napi random igény. Ezeket kiszabályozza a rendszer akkor is, ha német módra teliszórja valaki random nem szabályozható termelőkkel a termelési oldal.

Nem tud úgy üzemelni egy grid, hogy akkor majd a griden levő egy vagy fogyasztó rángatja az igényét, mert éppen nem süt a Nap vagy fúj a szél.

Ez fizikai képtelenség. Baromság. Tessék már elfelejteni. Erre nagyon kevés ipari folyamat képes, de nem a hőbevitelt és folyamatos anyagmozgatással járó folyamatok. Elektrolízis kád tud ilyet. Egy frakcionáló torony vagy elektromos kemence meg nem. Nagyon, de nagyon kevés olyan ipari üzem van, ami képes arra, hogy leálljon vagy induljon csak azért, mert rendszerirányító megkéri rá...

Komolyan mondom, hogy az agyvérzés kerülget ekkora baromság ismételt leírásától. A valóság teljes ignorálása. És erre építenek egyesek légvárakat.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 088
113
Nyilván, mert ha nem így lenne, akkor kész volna a perpetuum mobile. ;)

A szélerőművek és napelemek túltermelésekor nyugodtan pörgethetnék az ilyen üzemanyaggyárakat. Az sem lenne sokkal hektikusabb vagy kockázatosabb mint a mai olajpiac.

Lehet rosszul gondolom, de CO megkötésre sokkal jobb, ha növényt termelün és mondkuk azt raktározzuk vagy használjuk el, ez a pontszerű "mesterséges fotoszintézis" nem tűnik életképesnek. Lehet, a szél/naperőművek leállítása kifizetődőbb vagy kevésbé szennyező lenne. Maximum rakétahajtóanyag termelésre lenne jó a marson, mert ott nincs alternatívája és talán még költséghatékony is lenne.