F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Az izraeliek a több lábon állás miatt úgy vélik, hogy a régi F-15C/D Baaz gépeiket nem további F-35I Adir-okra, hanem az új F-15IA gépekre célszerű lecserélni. Mellettük marad majd meg a lassan negyed százados, 25 darab F-15I Raam és az F-16I Sufa gépek, melyek az Adir és a leendő F-15IA mellett visszalépnek a második helyre.
Az F-15IA számos saját rendszerrel lenne felszerelve, ami akár az Adir elektronikájával is azonos, ezért lehet, hogy tudnak faragni az árakon.

Ez volt idáig a szöveg.

Amúgy meg ott van a jó öreg lobbitevékenység, elvégre nem csak a Lockheed, de a Boeing is jól be van ágyazódva az izraeli légierőbe.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 416
44 029
113
Az izraeliek a több lábon állás miatt úgy vélik, hogy a régi F-15C/D Baaz gépeiket nem további F-35I Adir-okra, hanem az új F-15IA gépekre célszerű lecserélni. Mellettük marad majd meg a lassan negyed százados, 25 darab F-15I Raam és az F-16I Sufa gépek, melyek az Adir és a leendő F-15IA mellett visszalépnek a második helyre.
Az F-15IA számos saját rendszerrel lenne felszerelve, ami akár az Adir elektronikájával is azonos, ezért lehet, hogy tudnak faragni az árakon.

Ez volt idáig a szöveg.

Amúgy meg ott van a jó öreg lobbitevékenység, elvégre nem csak a Lockheed, de a Boeing is jól be van ágyazódva az izraeli légierőbe.
Pont ezt amit a végére írtál, még az eredeti kérdésemhez hozzá akartam fűzni, csak eltelt az 5 perc! Szóval még a jó öreg lobby tevékenységet SEM tudom elfogadni, mivel Izrael mindig is, pláne ha honvédelemről volt szó, a LEGPRAGMATIKUSABB döntéseket hozta és hozza meg. Ezért vannak még életben. Ott olyan kis országként, annyi ellenséges és nagy néptömeggel körbevéve, ŐK nem ismerik a tréfát. A legszorosabb szövetségesnek is keresztbetesznek/kizsarolnak saját forrásfájlt, eladnak LAVI-t, bármit bárkinek, meggyilkolnak bárkit.

Szóval ez szép próbálkozás volt, de ezt nem fogadom el. ŐK csak azt veszik, ami hatékony, és ebben biztos vagyok. Ráadásul ez nem is az első eset, hogy olyan beszerzésről olvasok velük kapcsolatban, hogy vehetnék az F-35-öt egyedüliként a SAJÁT szofterrel a világpiacon, és F-15 irányba lépnek tovább.

Na akik gyártják az elemzéseket, hogy F-35 ugyan annyi értelmes harcászati hatósugár és rep profil melletti fegyverterheléssel, olcsóbban, stealth módban tudja azt olcsóbb darabár mellett, akkor most mi van?

Nem igen látok rá magyarázatot ha igaz a fenti állítás halmaz...
 
M

molnibalage

Guest
Ilyenkor jön belőlem a kérdés, hogy miután itt leírta több ember, hogy az F35 stealth, olcsóbb, sokkal olcsóbb üzemeltetni, nagy hatótávolságú és fegyverterhelésű, miért nem azt?
Politika. Adjanak Izraelen keresztül is megrendelést a Boeingnek adófizetői pénzből. Jenki támogatási pénzt Izraelbe, abból meg vesznek Boeinget. Mert F-35 export dübörög, de a Super Hornetnek kb annyi...

A F-35 gyártási sebessége korlátos, az IAF flottája viszont öreg, mint az országút.

Az, hogy te nem fogadod el ezt, mert ellenkezik a világgépeddel az egyéni szocproblmem.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 416
44 029
113
Politika. Adjanak Izraelen keresztül is megrendelést a Boeingnek adófizetői pénzből. Jenki támogatási pénzt Izraelbe, abból meg vesznek Boeinget. Mert F-35 export dübörög, de a Super Hornetnek kb annyi...

A F-35 gyártási sebessége korlátos, az IAF flottája viszont öreg, mint az országút.

Az, hogy te nem fogadod el ezt, mert ellenkezik a világgépeddel az egyéni szocproblmem.
Nem nem, Izrael valós védelmi potenciáljából az USA nem csinál politikát, ezt rosszul látod. Izrael azt kap, amit kér. Még akkor is ha egyébb NATO szövetséges később kapna F35 öt. Ráadásul simán ott vannak a török gépek. Ismétlem mégegyszer, mikor Izraelnek engedték meg egyedül hogy saját szoftvert használjon az F35I ben megkapva a forrást, a szenátorok jó része zsidó az USA ban, az AIPAC meg királycsináló, nekem ezt senki nem adja el, hogy Izrael azért kap F15 öt, mert ha F35 kéne neki másnak nem jutna! Ez vicc! Ha az kéne nekik, rátolnák a lengyelekre pl. a 15 öst, és csók.
 
M

molnibalage

Guest
Nem nem, Izrael valós védelmi potenciáljából az USA nem csinál politikát, ezt rosszul látod. Izrael azt kap, amit kér. Még akkor is ha egyébb NATO szövetséges később kapna F35 öt. Ráadásul simán ott vannak a török gépek. Ismétlem mégegyszer, mikor Izraelnek engedték meg egyedül hogy saját szoftvert használjon az F35I ben megkapva a forrást, a szenátorok jó része zsidó az USA ban, az AIPAC meg királycsináló, nekem ezt senki nem adja el, hogy Izrael azért kap F15 öt, mert ha F35 kéne neki másnak nem jutna! Ez vicc! Ha az kéne nekik, rátolnák a lengyelekre pl. a 15 öst, és csók.
De csinál. Anno az F-15 szállítások is fel voltak függesztve emiatt egy időre.
Mondom, az, hogy neked valamit tagad a világképed és nem tetszik az, amire már példa is volt azzal nem tudok mit tenni...
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 089
113
Nem nem, Izrael valós védelmi potenciáljából az USA nem csinál politikát, ezt rosszul látod. Izrael azt kap, amit kér. Még akkor is ha egyébb NATO szövetséges később kapna F35 öt. Ráadásul simán ott vannak a török gépek. Ismétlem mégegyszer, mikor Izraelnek engedték meg egyedül hogy saját szoftvert használjon az F35I ben megkapva a forrást, a szenátorok jó része zsidó az USA ban, az AIPAC meg királycsináló, nekem ezt senki nem adja el, hogy Izrael azért kap F15 öt, mert ha F35 kéne neki másnak nem jutna! Ez vicc! Ha az kéne nekik, rátolnák a lengyelekre pl. a 15 öst, és csók.
És mi a baj az F-15-ösökkel? Nem szart vesznek/kapnak, azok a gépek is kicsit overkill kategória arrafelé. Folyamatosan veszik át az F-35-ösöket is, nyakamat rá, hogy utánrendelés is lesz majd. A két típus kényelmesen és hatékonyan elfér egymás mellett.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Szóval ez szép próbálkozás volt, de ezt nem fogadom el. ŐK csak azt veszik, ami hatékony, és ebben biztos vagyok.

Ne legyél naív. Anno az F-15I Raam se volt 100%-ban favorizálva a légierő berkein belül, mert az izraeli stratégák inkább 100 darab F-16I Sufa gépet akartak.
Csakhogy az USA-ban ezt másképp látták és a McDonnell Douglas megmentése érdekében lényegében kötelezték arra az izraeli felet, hogy a mindössze 25 darab jó drága Raam-ra költsék a védelmi segélyt.
A Sufa program amúgy időrendben későbbi, 2003 utáni, de csak 50 gépet eredményezett, az eredeti 100 helyett.
Ugyanakkor ennyire nem fekete-fehér a kép.
A Raam beszerzését az előzte meg, hogy az izraelieknek kellett egy ténylegesen nagy hatótávú bevetésekre alkalmas kétüléses típus a tuniszi bombázás nyomán.

Akkor azt CFT tartályos F-15C gépekkel hajtották végre, de csak emiatt nem volt magától értendő a leendő gép típusa.
Versenyben volt még a jól ismert F-16-os és az F/A-18 Hornet is.
Ez utóbbi viszont sose szolgált az IAF-nál, a hatótávja pedig semmilyen egyéb módszerrel se lett volna az elégségesig kinyújtható, ráadásul a 2000 fontos bombafegyverzet se függeszthető rá.
A Super Hornet meg még nem volt kész.
Az F-16-os egy későbbi, dedikált izraeli altípusához már tervben volt a saját fejlesztésű CFT és a gerincrészre telepítendő EW csomag, viszont kulcsrakész megoldást csak az McDD tudott adni az F-15E-vel. Ebből lett az F-15I.
Amúgy érdekes, hogy a 25 darabos kontingens eredetileg úgyis faltól-falig kitöltötte a programra szánt keretet, hogy csak 21 gépről szólt az ügylet. Erre még rárendeltek 4 darabot. Kölcsön pénzből belefért.
De azért kilóg a lóláb, hogy teljesen indokolatlan módon, csak és kizárólag az izraelieknek egyedül a hajtóművekhez eladták a kompozit áramvonalazó lamellákat, darabja 30000 dollár!
Se az USAF, se más üzemeltető, se előtte, se azóta, de még az IAF se vett F-15-öst olyan F100-as hajtóművel, amelyeken rajta lennének az F-16-osokon jól látható áramvonalazó lamellák. Csak a nagyon korai F-15A/B gépeken volt ilyen, még titánból.
Ez egy darabig igaz volt az izraeli gépekre is, de az USAF-al egy időben ők is elhagyták ezeket.
Az F-15E gépek F100PW229-esein ugyanúgy nincs meg az F-16C/D block 52-eseken már kompozitból készült borítás.
Az F-15I-nél még az se lehetett indok, hogy a gyors cserélhetőség miatt, azért kapták mind a 25 gépüket az összes tartalék hajtóművel együtt borító lamellákkal, mert az F-16-osokon ez nélkülözhetetlen.
Ugyanis a Raam program idenén még nem volt meg a block 52-esen alapuló és így F100PW229-essel szerelt Sufa, csak az F110GE100-assal szerelt block 30-as F-16C/D gépek.
A Sufa esetében pedig utólag dölt csak el, hogy a P&W hajtóműves block 52-es lesz az alap és nem az amúgy paramétereiben logikusabb GE hajtóműves block 50-es.

Az is felmerült, hogy a lamellákkal drágított Raam hajtóművek indoka az a pár százalékos légellenállás javulás, amit az így áramvonalasabbá tett törzshátsórész eredményez. Ez utóbbi azonban csak akkor érvényesül, ha az útvonalban van hangsebesség feletti szakasz, így az USAF egy darabot se rendelt a C/D Eagle és E Strike Eagle flottájához.

Szóval tisztán látszik, hogy a pragmatikusság mítosza, vagy álcája mögé szépen befér a klasszikus túlárazásos bizniszelés lehetősége is.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 416
44 029
113
És mi a baj az F-15-ösökkel? Nem szart vesznek/kapnak, azok a gépek is kicsit overkill kategória arrafelé. Folyamatosan veszik át az F-35-ösöket is, nyakamat rá, hogy utánrendelés is lesz majd. A két típus kényelmesen és hatékonyan elfér egymás mellett.
Semmi baj az F-15 el!
Az is bizonyítja, hogy Izraelnek ez kell jelenleg, nem F-35. Egy hatalmas fegyverterheléssel, kiváló manőverezőképességgel rendelkező nagy hatótávolságú és a legújabb változatban korszerű elektronikával és fegyverzettel ellátott típus. Talán egyetlen nála jobb repteljesítményű gép létezik nyugaton, az F-22.

Nem mondtam hogy az F-15 el gond lenne!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Semmi baj az F-15 el!
Az is bizonyítja, hogy Izraelnek ez kell jelenleg, nem F-35. Egy hatalmas fegyverterheléssel, kiváló manőverezőképességgel rendelkező nagy hatótávolságú és a legújabb változatban korszerű elektronikával és fegyverzettel ellátott típus. Talán egyetlen nála jobb repteljesítményű gép létezik nyugaton, az F-22.

Nem mondtam hogy az F-15 el gond lenne!

Igen, erről szól a szép infografika. És ez benne a trükk.
Ugyanis a propagált leendő F-15-ös lehet, hogy nagy sebességű, nagy manőverező képességű, nagy fegyverterhelésű és nagy hatótávú, csak nem egyszerre.

A nagy hatótávolság rovására megy a nagy fegyverterhelés, vagy kisebb fegyverterheléssel megvan a két CFT-t kiegészítő három pótos, de ezek egyike se tesz lehetővé nagy sebességet, de még a Mach 1-nél se repülhet sokkal gyorsabban a gép!
A manőverezőképességről nem is beszélve.

Az F-35A Mach 1.6-ot tud teljes belső keróvsl ÉS fegyverzettel, ami persze elmarad az F-15I terhelhetőségétől, de megegyezik az F-16I függesztményével.
Viszont, ha feltesszük ezt a két 2000 fontos bombát az F-15I-re, az vagy a két szárnypilonra megy, vagy a CFT-kre.
Magunk elé képzeljük ezt az F-15I-t CFT-stül, TGP-stül, egy, vagy két póttartályostúl, és a minimum két darab 2000 fontos bombájával, további légiharc rakétákkal és... na ez megáll Mach 1.5-nél.
Szóval a nagyobb sebesség kilőve.

Igen, fizikailag több 2000 fontos bombát visz el az F-15I, de épphogy, mivel az F-35A is elvihet akár hat darabot is! Plusz a légiharc fegyverzet.

A manőverező képesség is egy érdekes kérdés. Az F-35A esetében a maximális belső tüzelőanyag kapacitás mellett is engedélyezett a 9g, 55 fokos statikus állásszög maximummal. De nagy tömegű fegyverzet nélkül.
Az F-15 esetében ez a kerókészlet 60 százalékig kifogyasztása esetén lehetséges, kiürült szárny póttartályokkal, és akkor ha nincs függesztve nagy tömegű fegyverzet.
Ekkor lehetséges a 9g, a statikus 26 fok és a dinamikus 45 fok állásszög maximum. Viszont kerülni kell az aszimmetrikus függesztmény esetén a dimamikus állásszög maximumot, mert igen könnyen lapos dugóhúzó lehet belőle!
Ez a limit nincs meg az F-35A-nál.
Ezen némiképp fog javítani az F-15EX-en alapuló F-15IA digitális FbW rendszere, de a sárkány és a nem ellenforgó hajtóművek adta korlátok nem.
 
M

molnibalage

Guest
Ez utóbbi viszont sose szolgált az IAF-nál, a hatótávja pedig semmilyen egyéb módszerrel se lett volna az elégségesig kinyújtható, ráadásul a 2000 fontos bombafegyverzet se függeszthető rá.
Ez az, amit nem értettem. A prospektusok szerint a GBU-24 felmegy rá. Akkor az Mk-84 miért nem?

Bár ezen meg rajta van.
armfa18.jpg

Ezen meg csak a GBU-24.
000-Super-Bug-loadout.jpg


Szóval tisztán látszik, hogy a pragmatikusság mítosza, vagy álcája mögé szépen befér a klasszikus túlárazásos bizniszelés lehetősége is.
Ami igazából nem is annyira Izraelnek fáj, hiszen komoly részben az USA adófizetői dobják össze. Ez lényegében a hazai ipar támogatása 3. félen keresztül.

Igen, erről szól a szép infografika. És ez benne a trükk.
Ugyanis a propagált leendő F-15-ös lehet, hogy nagy sebességű, nagy manőverező képességű, nagy fegyverterhelésű és nagy hatótávú, csak nem egyszerre.
Pontosan.

Magunk elé képzeljük ezt az F-15I-t CFT-stül, TGP-stül, egy, vagy két póttartályostúl, és a minimum két darab 2000 fontos bombájával, további légiharc rakétákkal és... na ez megáll Mach 1.5-nél.
Szóval a nagyobb sebesség kilőve.
GE hajótművel is inkább M1.3-nál mert felgyorsítani ideje azt nincs. De inkább M1.2-nél. A pótosok teljesen tönkretesznek mindent önmagukban is a CFT-vel a gép eredeti hullámellenállásából. Csak pusztán AAM-mel a plafon M1.7 tája.
 
M

molnibalage

Guest
A pilóták, akivel tudtam beszélni azt mondták, hogy nincs lehetőség egyszerűen még ASF és min. konfiggal M1.4-re gyorsítani sem.

Pótos csapásmérő konfigban kb. minden 4. gen jet reális csúcssebessége úgy M1.2 táján van, de azt is igen hosszú gyorsítás után érik el és tartani is szinte full utánégetésen tudják csak.
 

Septimus

Well-Known Member
2018. november 22.
241
1 238
93
Nem vitatom, hogy az F-35 újabb és jobb mint az F-15 (bár szebb biztos nem :) ). Ugyanakkor egy pragmatikus ember dönthet úgy, hogy ár-érték arányban egy AESA radarral és minden egyéb korszerű dologgal ellátott F-15 jobb vétel az izraeli légierőnek. És itt nem csak a beszerzési áron tudnak spórolni, bár nyilván egy évtizedek óta üzemeltett F-15 esetében kvázi csak flyway cost-ot fizetnek, míg F-35 esetében kiképzést és teljes supportot is kell fizetni (a rejtett fejlesztési költségről nem is beszélve). Az Izraellel határos országok egyike sem rendelkezik olyan géppel, ami elérné egy korszerű F-15 szintjét. Akkor pedig miért költenének sokkal többet az F-35-re? Ez kb. olyan, mintha Magyarország annak idején a legmodernebb F-15 gépet vett volna Grippen helyett. Jobb persze, de tényleg szükség van rá?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ha csak a manőverezőképességet vetjük össze egy ideálishoz közeli "inkubátor" 1:1 légiharcnál, az F-35A esetében ott van az a bizonyos "nose pointing capability" vagyis a gép orrával a célgépre tartás folyamatossága, amiben magasan jobb, mint az F-15-ös. (Most tekintsünk el a sisakcélzótól)
Ez utóbbi típus ugyanis hiába képes nagy fölénnyel erőből megoldani mindent, ha egyszer a fix belépőélű szárny, a két hatalmas mozgó beömlő, a hasra húzott vízszintes vezérsík és a statikailag stabil konstrukció miatt a gép tartósan csak 26 fokos állásszögig húzható, lendületvétellel, dinamikusan meg csak 45 fokig. Ott aztán nincs tovább, a gép természetes saját állásszög határolója maga a sárkány.

Az F-35-ös statikailag instabil, hatalmas kitörési hajlammal. A súlypont igencsak hátul van, arra jókora erőkarral már az orrtól kiinduló éltől generálódik felhajtóerőt adó örvény, miközben a vezérsíkok nagyon nagy felületűek és azok hatásosságát külön fokozza a szárnyakon levő flaperonok pozitív (együttesen felfelé) kitérítésével létrejövő légcsatorna. Elképesztő manőverpotenciál.

A célratarthatóság miatt van az oroszoknál nagy becsben tartva a TVC, ez meglenne az F-35A-nál is, ha a Lockheed nem talált volna jobbat a fentiek, illetve az ellenforgó hajtóművek alkalmazásával.

A célratarthatóság az 1:1 elleni manőverező légiharc egyik kulcsszava, 2:2 esetén már csökkenhet a jelentősége, a kisérő jelenléte miatt. Erre jutottak anno az F-16MATV vs F-16C teszt légiharc során is, de ott 1:2 volt a felállás, hiszen abból a 3D-s TVC tesztgépből csak egy volt.
Csakhogy 2 TVC-s vagy 2 átesésen túl is manőverképes gép vs 2 hagyományos esetén az előbbi csapatból a kísérő könnyen leválaszthatja a hagyományos géppár kísérőjét, így teremtve két külön 1:1 felállást, ahol a nagyobb manőverező képesség már többet nyomhat a latba.
És ez igaz a nagyobb számú kombinációkra is.
 
M

molnibalage

Guest
Nem vitatom, hogy az F-35 újabb és jobb mint az F-15 (bár szebb biztos nem :) ). Ugyanakkor egy pragmatikus ember dönthet úgy, hogy ár-érték arányban egy AESA radarral és minden egyéb korszerű dologgal ellátott F-15 jobb vétel az izraeli légierőnek. És itt nem csak a beszerzési áron tudnak spórolni, bár nyilván egy évtizedek óta üzemeltett F-15 esetében kvázi csak flyway cost-ot fizetnek, míg F-35 esetében kiképzést és teljes supportot is kell fizetni (a rejtett fejlesztési költségről nem is beszélve).
Ez azért nem igaz, mert a gép burkolata alatt egy mai F-15AI totál más, mint az F-15I. Pl. GE hajtómű van benne. Az elektronika totál más. Lesznek közös alkatrészek és kiszolgálók, de teljesen új dolgok is.

Az Izraellel határos országok egyike sem rendelkezik olyan géppel, ami elérné egy korszerű F-15 szintjét. Akkor pedig miért költenének sokkal többet az F-35-re? Ez kb. olyan, mintha Magyarország annak idején a legmodernebb F-15 gépet vett volna Grippen helyett. Jobb persze, de tényleg szükség van rá?
Az izraeli védelmi politika és gondolkodás egészen más. Soha többet nem akarnak olyat, hogy AMX-13 és elavult tankokkal bohóckodni és iszonyatos harckocsizó veszteségekkel lehozni háborúkat. Mert kevesen tudják, hogy igaz, hogy szép sikereik voltak, csak az árat nem ismerik sokan.

Ez igaz a levegőben is. 1973-ban kb. két hét alatt a légierő cirka 1/3-a odalett bár a veszteségek nagyját asszem az A-4 viselte, de után a nézek a számoknak. Abban az egy balhéban több gépet vesztettek emlékeim szerint, mint az összes többiben egyszerre. Kb. olyan érzés volt, mint akit egyszerre rúgtak tökön, vágtak pofás és húzták meg a haját.

Israel lost a total of foreign made 102 fast jets. (MiG / AAA / SAM / accident)
32 F-4E Phantom II (6 / 5 / 20 / 1) - 29% of total
53 A-4E/H Skyhawk (0 / 20 / 26 / 1) + 6 written off - 38% of total
11 Dassault Mirage IIICJ (8 / 3 / 0 / 0) - 23% of total
6 Dassault Super Mystere B2 (0 / 4 / 1 / 1) - 24% of total
6 IAI Nesher (5 / 1 / 0 / 0) - 40% of total

Ebből kiindulva mozdultak el mindig is a minőség felé. 1982-ben az F-15A és F-16A volt a "lándzsa hegye", de még repült az F-4E. Az utolsó F-4 légigyőzelem is ekkor született és azzal lett ász a pilóta.
 

Schurrer

Well-Known Member
2019. március 9.
1 053
792
113
Ostoba cikk, mert autóskártyás az összehasonlítás.
Na ezért kérdeztem, múltkor is furcsa dolgokat írt ez az oldal. Ugye a National Interest, ami eddig hiteles volt ilyen szempontból. Múltkor meg már ugye arról írtak, hogy az F-5 légiharcban jobb mint az F-35. Oda egy HTT esetleg molni? :)