MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Gyors matek, Szu-22M3 8xAB-500kg + 2xR60
felszállósúly 19'735kg itt már póttartály nem függeszthető

kifogyasztható üzemanyag: 4900l -> 4020kg

földi üzem 20kg/perc, legyen 5perc -> 100kg
leszállás 35kg/perc, legyen 5perc -> 175kg
emelkedés 2000m-re katapultáláshoz: 120kg
navigációs tartalék (7%): 280kg

átlagos tüzelőanyag fogyasztás 200m magasságban repülve: 5.41kg/km
útvonalrepülésre rendelkezésre álló üzemanyag mennyiség: 4020kg - 100kg - 175kg - 120kg - 280kg = 3345kg

repülési távolság: 3345kg / 5.41kg/km = 620km

ami úgy 310km valós akció rádiusz...
... vagyis Taszárról Olaszba már nem ér oda nyóc bombával.

NQevnn7.jpg
Megdöbbentően alacsony ez ahhoz képest, hogy az F-16A-val elrepültek alacsonyan Osirakba majd magasan haza.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 496
113
Gyors matek, Szu-22M3 8xAB-500kg + 2xR60
felszállósúly 19'735kg itt már póttartály nem függeszthető

kifogyasztható üzemanyag: 4900l -> 4020kg

földi üzem 20kg/perc, legyen 5perc -> 100kg
leszállás 35kg/perc, legyen 5perc -> 175kg
emelkedés 2000m-re katapultáláshoz: 120kg
navigációs tartalék (7%): 280kg

átlagos tüzelőanyag fogyasztás 200m magasságban repülve: 5.41kg/km
útvonalrepülésre rendelkezésre álló üzemanyag mennyiség: 4020kg - 100kg - 175kg - 120kg - 280kg = 3345kg

repülési távolság: 3345kg / 5.41kg/km = 620km

ami úgy 310km valós akció rádiusz...
... vagyis Taszárról Olaszba már nem ér oda nyóc bombával.

NQevnn7.jpg

Volt ezzel kapcsolatban egy legenda, hogy az országhatár közelében több autóutat is alkalmassá tettek repülőgépek le- és felszállására, mert a célponttól visszafelé repülve már nem érték volna el a kiinduló bázisaikat. Aztán a legtöbb útszakaszról kiderítették, hogy mégsem ezért lettek úgy kialakítva.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 822
31 823
113
Volt ezzel kapcsolatban egy legenda, hogy az országhatár közelében több autóutat is alkalmassá tettek repülőgépek le- és felszállására, mert a célponttól visszafelé repülve már nem érték volna el a kiinduló bázisaikat. Aztán a legtöbb útszakaszról kiderítették, hogy mégsem ezért lettek úgy kialakítva.

A lengyel Szu-22-eseknél eleve úgy számoltak, hogy csak pótossal van használható hatósugár (előtte a Szu-20-at (Szu-17M? exportváltozat) és a Szu-7-et is üzemeltették, azoknak még siralmasabb volt a hatótávjuk, gondolom még a német-német határig sem tudtak volna elrepülni pótos nélkül, bombaterheléssel és vissza.
Mondjuk a "vissza" már eleve optimista feltételezés volt egy VSZ-NATO balhé esetén, valahol azt olvastam, hogy a szovjet oldalon a tervezők gépenként átlag 2 bevetéssel számoltak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 496
113
A lengyel Szu-22-eseknél eleve úgy számoltak, hogy csak pótossal van használható hatósugár (előtte a Szu-20-at (Szu-17M? exportváltozat) és a Szu-7-et is üzemeltették, azoknak még siralmasabb volt a hatótávjuk, gondolom még a német-német határig sem tudtak volna elrepülni pótos nélkül, bombaterheléssel és vissza.
Mondjuk a "vissza" már eleve optimista feltételezés volt egy VSZ-NATO balhé esetén, valahol azt olvastam, hogy a szovjet oldalon a tervezők gépenként átlag 2 bevetéssel számoltak.

És az sem volt biztos, hogy meg lesz-e még a reptér, ahonnan elindultak...
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Megint egy kis múltidézés. MiG-23MLD R-73-as rakétákkal kesziben:

1500409_6f75571d67999e28303a4eb8f7e2ceea.jpg



Oldal kb közepe.


Helló, remek kép!

A kép - a II VH után az elhíresült - Kuril szigeteken készült, alig 150 km(!)-re a japán partoktól. A vulkánokkal körülvett északi repülőtéren korábban nem települt komolyabb szovjet repülőalakulat, míg – szovjet források szerint – az US NAVY repülőgéphordozóinak helyi provokációi után, 1983 körül egy MiG-23MLA ezredet telepítettek ide, az US NAVY repülőerőinek ellensúlyozására.

https://www.google.com/maps/place/44°55'04.2"N+147°37'27.4"E/@44.8680669,147.2890313,48264m/data=!3m1!1e3!4m13!1m6!4m5!1m0!1m3!2m2!1d147.6234873!2d44.9183083!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d44.9178282!4d147.6242696

A korszerűsített MiG-23MLD-t változatot, csak a Hidegháború után kapta meg az ezred, a felszámolt nyugati alakulatoktól.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Tom Cooper újabb könyveiben az a jó, hogy lehetőséget ad a világtörténelem nyugati szemmel jól ismert, mondhatnám lerágott csont történéseink bemutatására, a másik fél szemszögéből is, politikai-propaganda lózungok nélkül.

Érdekes például elolvasni azoknak a líbiai pilótáknak az élménybeszámolóit, akik a US NAVY F-14-esek ellen repültek MiG-23-asokkal, hogy ők hogyan élték meg a történéseket. Legyen az kiképzés, összehasonlítás más típusokkal, illetve a manőverező légiharcok MiG-23-as és F-14-esek között. (Számtalan összecsapás volt a Szidra öböl felett, ami nem járt lelövéssel.)
 
M

molnibalage

Guest
Ezeket fejtsd már ki légyszives pontosabban.
Miben tudott kevesebbet a MiG-29-es?
Miben nyomta le az MLD a 29-est?

Valahogy próbáljunk meg összefüggésekben elemezni.
Volt szerencsém két olyan szovjet MiG-23MLD pilótával is beszélni, aki repülte a 9.13-ast is, szóval vannak szubjektív, pilóta összevetések is, de érdekelne, hogy te mit hasonlítasz össze és mivel.

Na ezt most nem igazán értem. Te mondtad, hogy az MLD tudta azt, amit az F-16A.
Én meg mondtam, hogy FM szerint a turn ratje jobb az F-16A-nak azonos konfigban.
Most akkor hol veszett el a mondanivaló...?
https://forum.htka.hu/threads/general-dynamics-lockheed-martin-f-16-falcon.133/page-61#post-637994
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 084
60 162
113
Melyik paraméterben? Mert a gépek FM-vel megmutattam nem túl rég, hogy a MiG-29 9.12 minden hírneve ellenére két R-60-nakl kevesebbet tudott kicsivel magas szubszonikusban, mint az F-16A Block 1-15.
Ez azt jelentené, hogy a 23 MLD lenyomta a 29-est....?

Na ezt most nem igazán értem. Te mondtad, hogy az MLD tudta azt, amit az F-16A.
Én meg mondtam, hogy FM szerint a turn ratje jobb az F-16A-nak azonos konfigban.
Most akkor hol veszett el a mondanivaló...?
https://forum.htka.hu/threads/general-dynamics-lockheed-martin-f-16-falcon.133/page-61#post-637994


Ezt a "lenyomta a MiG-29-est" szakkifejezést nem tartom korrektnek. Attól, hogy egy gépnek a "turn rate"-je bizonyos körülmények között azonos, vagy jobb egy másikénál, az egy megcsodálni való adat, de nem egy átfogó jellemző.

A bolgár MiG-23MLD pilóták szerint a gépük a 29-essel összevetve jobb volt elfogási feladatokra közepes és nagyobb magasságokon és ebben nem csak a kialakítása, a hajtóműve, de a potensebb hőpellengátora is nagy segítség volt.

A hazánkban szolgált szovjet MiG-23MLD pilóták szerint a MiG-29-es kabinja kényelmesebb, a kilátás sokkal jobb volt, a földközelben pedig sokkal kisebb sebességeken is könnyedén lehetett a gépet kontrollálni. De szerintük ezen túlmenőleg, közepes és nagyobb magasságokon és sebességeken egy MiG-23MLD és egy 9.13-as MiG-29-es között pilóta szemmel érdemi különbség nem volt.
A MiG-29-es egész egyszerűen el tudta koptatni a sebességét olyan értékekre is, amit kis magasságon a 23-as pilótája már nem reszkírozott, vagy nem is kísérelhetett meg. Az állásszöghatároló rendszer az MLD-n sokkal többet engedhetett meg, mint pl az MF-en, de messze nem annyit, mint a 29-esnél.

A MiG-23MLD fordulékonysága a magas szubszonikusban gond nélkül elérhette már az F-16A szintjét is, ami szép dolog, de egy F/A-18C, vag egy MiG-29 ellenében azért maradt volna mégiscsak alul, mert ezeknek a gépeknek megvan a lehetőségük a jóval kisebb sebességű, szűkebb manőverekre is.

Egy F-16A vs MiG-23MLD párharcban, a 16-os mellett szól a szuper kilátást biztosító buborék kabin, a túlterhelések elviselését jobban támogató 30 fokra hátradöntött katapultülés, a gyorsabb irányváltási képesség és a kis sebességeken is nagyobb tolóerő/tömeg arány. Szóval hiába küzdötték fel magukat egy paraméter tekintetében az F-16A szintjére, ha másban nem sikerült javítani.

Ezek a modern, valódi negyedik generációs gépek kontrollálhatósága még 450km/h alatt is elég jó, 1500 méter alatt még gond nélkül lehet végrehajtani leborítást, egy looping tetején még a 250 km/h sem jelent háton lapos dugóhúzót... stb.

Az ilyen, az ellenfél számára megugorhatatlan, attól radikálisan eltérő manőverezési tartomány nem csak az 1vs1, de a 2vs2 esetén is hatalmas előny.
Te tudod amit ő, de ő már nem tudja azt, amit te.