Találtam egy 2016. decemberi cikket amelyben egy elemző a Svéd Légierő átalakításának miértjét boncolgatja az azóta is fennálló orosz fenyegetés tükrében. Választ kapunk arra is miért tolják az E verziót a C/D kárára. Ez talán segít a mi viszonylatunkban is rávilágítani néhány érdekes hasonlóságra a mi flottánk kapcsán is hiszen most mi is válaszút előtt állunk.
https://nationalinterest.org/blog/t...ng-96-powerful-fighter-jets-could-deter-18660
Miért is semmisít meg Svédország 96 jó minőségű vadászgépet amellyel elrettenthetné Oroszországot?
Milyen képességekre van szüksége Svédországnak, hogy potens maradjon.
Az elmúlt évben (2015) a SAAB leszállította a Svéd kormány által megrendelt 96 Gripen utolsó darabjait is. Most a több ezernyi meglévő repülőóra és a hátralévő több évnyi élettartam ellenére a vadászgépek valószínűleg a bontóban fogják végezni. A svéd kormány ugyanis még modernebb gépeket vásárol.
A C/D is egy modern vadászgép támadó és légtérellenőrző képességgel mely eltérően a Gripen elődjeitől megfelel a NATO elvárásoknak is így könnyebben exportálható. A SAAB nemcsak a svéd kormánynak adta el, lízingelte ki a gépeket de rendszerbe állította Dél-Afrika, Magyarország, Thaiföld, a Cseh Köztársaság és még az Egysült Királyság is mely kiképző gépnek használja.
2012-ben azonban a Svéd Parlament elfogadott egy újabb megrendelést, ezúttal 60 újabb Gripen E típusú repülő legyártására azonnali hatállyal. " A kormány megrendelése kapcsolatban állt a Brazíliának és Svájcnak történő eladások jó irányba haladásával. Robert Dalsjö svéd védelmi elemző elmondása szerint a lényeg, hogy mivel más kormányok is adtak le rendelést ez adta az ötletet a Svéd Kormánynak, hogy szintén rendeljen mivel így az árak már jóval olcsóbbak lesznek mint egyébként.
A Gripen E nemcsak nagyobb mint a C/D, de csúcstechnikájú radarral és elektronikai zavaró berendezésekkel is fel van szerelve: fontos érvek egy országnak amely az Orosz fenyegetettség miatt fel akarja javítani a védelmét. Ezért bár éppen csak megkapta az utolsó szállítmány C/D variánst a Fredrick Reinfeldt vezette jobb-közép -kormány, - mely korábban nagymértékű védelmi kiadás csökkentést hajtott végre - most mégis előirányozta 60 gép beszerzését. Melyek 2019 és 2026 között lesznek leszállítva. A megrendeléssel nemcsak a Svéd Légierőt erősítve, de életbevágóan fontos volt a SAAB-nak is melynek megközelítőleg 14000 alkalmazottja van. Az elmúlt 5 évben a Svéd védelmi kiadások nagyon lecsökkentek, mindössze a GDP 1,1 százalékára összehasonlítva 1990-91 2,6 százalékával.
A Reinfeldt által előteremtett helyzet rámutat egy olyan dilemmára amellyel minden olyan ország politikusának szembe kell néznie amely nagy védelmi iparral rendelkezik. Azaz a mindenkori kormányoknak különösen felelősségteljesen kell viselkednie a védelmi vállalatok sikerének elősegítésében. " Mindig tudatában kell lenni, hogy egy beszerzés mint amilyen a Gripen E Svédországi beszerzése is megágyaz majd a termék későbbi exportjának" mondja Dr. Hilmar Linnenkamp az Európai Védelmi Ügynökség korábbi helyettes igazgatója, aki jelenleg a Stiftung Wissenschaft und Politik berlini kutatóintézet szolgálatában áll."Amennyiben a hazai kormányzat nem vásárol a termékből az szegénységi bizonyítványnak tűnik. A hazai kormányzat ugyanis referencia vásárlónak számít."
Végül a Svéd Kormányzat salamoni megoldással állt elő, mellyel lehetővé teszi az új gépek vásárlását - így támogatván a SAAB-ot és a Svéd Légierőt - nem terhelve meg túlságosan az adófizetőket és a Svéd Fegyveres Erőket, melynek teljes költségvetését elvinné egyébként a Gripen E változatra szánt pénz. A terv a következő volt a SAAB újrahasznosítja a legtöbb C/D gépet, lényegében feljavítva ezeket.
Mostanra a terv lecsökkent a 60 gép mindössze néhány alkatrészére. Ezzel a kormányzat elér némi megtakarítást, pontosabban mivel a C/D verziók alkatrészeire szükség van az új gépekhez ezért azokat idő előtt nyugdíjazni és feldarabolni szükséges. Ezzel Svédországnak keletkezik 16,4 milliárd SEK (1,8 milliárd dollár)
kiadása és 60 vadonatúj gépe a 96 valamennyire már idősebb helyett.
Nem meglepő módon a kormányzat terve éles vitákat váltott ki az új gépek vásárlásának bölcsességét firtatva - még inkább, hogy miért nyugdíjaznak 96 db tökéletesen használható C/D gépet, hogy aztán alkatrész váljon belőlük miközben a Svéd nemzet inkább erősíteni szeretnék az ország védelmét." Az emberek a C/D gépeket öregnek mondják, pedig valójában még eléggé fiatalok és még sok van bennük amit nyújthatnának", mondja Alan Widman a parlament védelmi tanácsának elnöke aki a gépek leszerelése ellen van."Megválni közel 100 géptől, 60 korszerűbb gépért az egyre romló biztonsági környezetben nehezen védhető álláspont" (a Reinfeldt kabinetet azóta leváltotta a szociál - demokrata zöld koalíció, mely így megörökölte a dilemmát is). A C/D variáció mellett szól, hogy a gépek átlag életkora 7 év és még mindig van bennük kb. 30 év vagy 8000 repült óra amiből még csak 1100 órát repültek. Miközben az US F-16-ok átlag életkora 22,43 év.
Egy másik dilemma amivel a Svéd Fegyveres Erőknek szembe kell nézniük: Milyen képességekre van szüksége a légi erőnek ahhoz, hogy potenciális maradjon. A Gripen E változat egy mutatós gép mely egymaga megáll a PAK-FA-val szemben, bár az Orosz gép jelenleg még prototípus állapotában létezik. Mivel azonban az Orosz Légierő még nem birtokolja ezt a csúcstechnikájú gépet Dalsjö amellett érvel, hogy Svédország még reptethetné a C/D gépeket, hogy kihasználják ami még bennük van."Még akkor is ha az oroszok rendszerbe állítják a PAK-FA-t, még van egy csomó dolog amire a C/D variánsokat használni lehetne amivel nem kerülnek közelharcba a csúcskategóriás orosz vadásszal" mondta ő."Tovább használhatók csapásmérésre szárazföldi vagy haditengerészeti célpontok ellen. Ezen kívül eladhatóak, lízingbe adhatóak más országoknak. Ráadásul a Svéd Védelmi Készlet Adminisztráció (FMW) tavasszal fejlesztéseket hajtott végre a C/D flottán.
Az egyik kivezető út a dilemmából valóban a lízingbe adása eladása a C/D gépeknek az érdeklődő országok számára mint Indonézia, Fülöp-szigetek, Portugália, Szlovákia és Botsvána. A kormányzat azonban már lándzsát tört amellett, hogy átadja a gépeket a SAAB-nak, hogy kinyerjék belőlük a szükséges részegységeket.
Ezen kívül érdeke mind a SAAB-nak és így Svédországnak is, hogy ezek az országok vásároljanak inkább új C/D gépeket a SAAB-tól.
Widman szerint - akinek ezen jobb-közép politikus társai kezdeményezték ezt a fordulatot hozó és támogatás növelő védelmi költést - Svédországnak meg kellene tartania néhány régi gépet. Az elmúlt hónapban a bizottsága jóváhagyott egy határozatot, amely kötelezi a kormányt hogy informálja a parlamentet emennyiben eladni kívánna más országnak bármilyen felszerelést ami a Svéd Fegyveres Erők használatában van. A határozatnak kötelező ereje van mivel a Parlament jóváhagyta."Rendben van, lesz némi költsége a néhány C/D gép megtartásának, de a fegyveres erők hangárai és javító csarnokai 100 gép ellátására készültek, tehát 40 C/D gép megtartása nem kerül olyan sokba." mondta Widman. Jan Hyllander a Svéd Védelmi Minisztérium igazgató helyettese nem kommentálta ez irányú kérdésünket, akárcsak a kulcs fontosságú Gripen E beszerzéssel kapcsolatosat sem.
Van azonban egy másik dilemma..."Mekkora légierőt kellene rendszerben tartani, hogy méltó ellenfele legyen egy akkora ellenfélnek mint Oroszország. Elég lenne 60 gép? 100 gép? 200 gép? És milyen típusú. "160 gép talán még mindig nem lenne elég de jóval több mint 60 gép" mondta Widman. Azonban a Gripen E beszerzés alá lett írva és el lett indítva. Nincs elegáns kompromisszum a láthatáron és úgy tűnik a 96 db C/D bizonyosan fel lesz darabolva végül. Az első 10 gépet a következő évben (2017) vonják ki a szolgálatból.
Elisabeth Braw az Atlanti Tanács nem állandó tagú, rangidős munkatársa
A pár évvel ezelőtti svéd dilemma most minket is lassan elér. Első körben el kell dönteni kell ki ellen akarunk fegyverkezni? Milyen szükséges feladatokat kell ellátnia a légierőnknek? Mennyi gép kell ehhez? Mekkora összeget szánunk erre? Mikor kell ezt elindítanunk? Milyen időintervallumot fog ennek megoldása lefedni?
Megbízunk e a C/D képességeiben esetlegesen még költünk is rájuk és vásárolunk/lízingelünk további C/D gépeket próbálva minden szükséges feladatkört lefedni.
Dönthetünk úgy is, hogy a C/D-ket megtartjuk, továbbfejlesztjük kizárólag csapásmérő feladatkörben és veszünk/lízingelünk Gripen E/F-et amit viszont csak elfogó, légi harc konfigban reptetünk.
Esetleg kukázunk (eladjuk ha a lízing után a miénk lesz vagy alkatrész bázisnak használjuk) mindent és az egész flottát a modernebb Gripen E/F-re cseréljük szintén próbálva minden feladatkört lefedni.