[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Hérom év használat után nagyjavítás. Összes használati idő telepítve hat év. nnyi pénzért nem nagyon éri meg.
Ezeket nem arra tervezték és sátrakat nem is lehet arra tervezni, hogy éveken át használják! Ezek háborús szükséghangárok, jó esetben néhány hónapos használat, rosszabb esetben, egy-két éves, valami missziós repülőtéren, amire kellenek. Hogy mi békeidőben háborús állapotokat idézünk elő, arról nem a svédek tehetnek!
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika
A Saab DAM infografikajan van ez rajta, ha jol emlekszem. Vagy valahol a weboldalon.
Igen ez rajta van, de nem írnak ott semmiféle nagyjavítást. Nagyjavításnak értelme sem nagyon lenne. A ponyva maga elöregedhet. Ezáltal a különböző előnyös tulajdonságait elveszítheti, mert ugye IR álcázott, radar elnyelő, rejtőszínű (fényöregedés). Az fém részek viszont biztosan több mint 3 évet bírnak...
Ugyanakkor szerintem a teljes komplexum árából, maga a ponyvacsere nem hiszem hogy 30%-nál (tipp) nagyobb összeg lenne. Ráadásul ezek a PVC ponyvák viszonylag egyszerűen javíthatók.

Persze nem ebben kell 8-10 évig tárolni a dolgainkat, ugyanakkor a jelenlegi átmeneti időszakban, amikor viszonylag gyorsan lesz szükség hangárbővítésre, valószínű Szolnokon lesznek hosszútávra felállítva, amíg el nem készülnek a végleges hangárok.
Ha pedig beválnak akkor a SAAB-bal hosszútávú kapcsolat is létrejöhet, mert a SAAB ezen üzletága igen sokféle álcázott, telepíthető, központokat is fejleszt. Legyenek azok egészségügyiek, kommunikációsak, vezetésiek, vagy szimplán csak elhelyezésiek.
De az már most látszik, hogy ez a kapcsolat mindenképpen hosszútávú lesz, mert emlékeim szerint a Leopardjaink is SAAB álcázást fognak kapni. Ha pedig ezekre gondoltak, akkor a beszerzendő többi értékesebb járművünk is megkaphatja a Barracuda rendszert...
Ez a Signiture Management üzletága a SAAB-nak.
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika
Igen ez rajta van, de nem írnak ott semmiféle nagyjavítást. Nagyjavításnak értelme sem nagyon lenne. A ponyva maga elöregedhet. Ezáltal a különböző előnyös tulajdonságait elveszítheti, mert ugye IR álcázott, radar elnyelő, rejtőszínű (fényöregedés). Az fém részek viszont biztosan több mint 3 évet bírnak...
Ugyanakkor szerintem a teljes komplexum árából, maga a ponyvacsere nem hiszem hogy 30%-nál (tipp) nagyobb összeg lenne. Ráadásul ezek a PVC ponyvák viszonylag egyszerűen javíthatók.

Persze nem ebben kell 8-10 évig tárolni a dolgainkat, ugyanakkor a jelenlegi átmeneti időszakban, amikor viszonylag gyorsan lesz szükség hangárbővítésre, valószínű Szolnokon lesznek hosszútávra felállítva, amíg el nem készülnek a végleges hangárok.
Ha pedig beválnak akkor a SAAB-bal hosszútávú kapcsolat is létrejöhet, mert a SAAB ezen üzletága igen sokféle álcázott, telepíthető, központokat is fejleszt. Legyenek azok egészségügyiek, kommunikációsak, vezetésiek, vagy szimplán csak elhelyezésiek.
De az már most látszik, hogy ez a kapcsolat mindenképpen hosszútávú lesz, mert emlékeim szerint a Leopardjaink is SAAB álcázást fognak kapni. Ha pedig ezekre gondoltak, akkor a beszerzendő többi értékesebb járművünk is megkaphatja a Barracuda rendszert...
Ez a Signiture Management üzletága a SAAB-nak.


"System durability: up to 3 years or 10 assemblies"

3 év vagy 10 összeszerelést írnak az élettartamra. Gondolom ez a sátorra vonatkozik inkább és nem a konténerekre. A kb. 1 egymilliárd forintért (30.090.000 SEK) vett rendszerből ha 30% a sátor, akkor az 300 millió Ft. Csak nem dobják ki 3 év után. Akkor nevezzük felújításnak. Siauliaiban sok éve áll egy hasonló hangár, nem tudom hogyan tartják karban. Remélem 2023-ban Szolnokon már lesz mindennek állandó hangárja és ezeket tényleg csak hosszabb kitelepülésekhez fogják használni.
 
Nem dől össze attól a világ.

A 39-es Gripent a májusi óta nem látták. Valószínűleg azon volt a gépágyúcsőrobbanás. A Kecskemétre hazatelepülő gépek között sem volt ott. Azt nyilatkozták, hogy 2 gép van Svédországban karbantartáson. Eddig mindig egyszerre csak egy gép volt kinn karbantartáson. Úgy volt ütemezve hogy kirepültek az egyikkel, otthagyták karbantartásra, a másikkal, aminek akkor készült el a karbantartása, azzal meg hazarepültek.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó
A 39-es Gripent a májusi óta nem látták. Valószínűleg azon volt a gépágyúcsőrobbanás. A Kecskemétre hazatelepülő gépek között sem volt ott. Azt nyilatkozták, hogy 2 gép van Svédországban karbantartáson. Eddig mindig egyszerre csak egy gép volt kinn karbantartáson. Úgy volt ütemezve hogy kirepültek az egyikkel, otthagyták karbantartásra, a másikkal, aminek akkor készült el a karbantartása, azzal meg hazarepültek.

Gondolom van rajta mit lakatolni, meg átvizsgálni.
 
A radarok kapcsán szerintem van egy kis keveredés a cikkben.
Tudtommal a magyar változatú gépekben a PS-05 Mark 3 radarok vannak még most is és azok nem lettek Mark 4 szintre korszerűsítve.
Az MS-20 software csomag nem jelentett radar korszerűsítést is.
Az Mark 3 - Mark 4 fejlesztés radar blokkok cseréjét jelenti (többek között)
A Mark 4 - Mark 5 fejlesztésnél a radar blokkok maradnak, és a radar antennát cserélik AESA rendszerűre.
Részletesebben ITT.
 
A radarok kapcsán szerintem van egy kis keveredés a cikkben.
Tudtommal a magyar változatú gépekben a PS-05 Mark 3 radarok vannak még most is és azok nem lettek Mark 4 szintre korszerűsítve.
Az MS-20 software csomag nem jelentett radar korszerűsítést is.
Az Mark 3 - Mark 4 fejlesztés radar blokkok cseréjét jelenti (többek között)
A Mark 4 - Mark 5 fejlesztésnél a radar blokkok maradnak, és a radar antennát cserélik AESA rendszerűre.
Részletesebben ITT.
Viszont képességnövelést szofveresen kaptak.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
Az éjszaka olvasgatás közben belefutottam abba a mondatba, hogy "2008: Hungary's imports of 18 Missiles and missile launchers from United Kingdom."

Mit vettek az angoloktól a Gripenhez 18 db-ot? Nekem, nem jut eszembe semmi.
Nem vagyok benne, biztos, hogy jó embert kérdezel... :rolleyes:
Ha tippelnem kellene, akkor valami gyakorló AA-t. Vagy éppen lejáró éleset.
 
Viszont képességnövelést szofveresen kaptak.
Azt igen, de CSAK azt...
Én kelepisti helyében beraktam volna ezeket az infografikákat is..
1.) MS-20 software - PS-05/A Mark 4 radar fejlesztés nélkül
aa.jpg

2.) MS-20 software + PS-05/A Mark 4 radar
bb.jpg

Azt hiszem látszik hogy az új képességek jelentős részéhez kellene nem csak az MS-20 software, hanem az Mk 4 radar fejlesztés is...
 
A radarok kapcsán szerintem van egy kis keveredés a cikkben.
Tudtommal a magyar változatú gépekben a PS-05 Mark 3 radarok vannak még most is és azok nem lettek Mark 4 szintre korszerűsítve.
Az MS-20 software csomag nem jelentett radar korszerűsítést is.
Az Mark 3 - Mark 4 fejlesztés radar blokkok cseréjét jelenti (többek között)
A Mark 4 - Mark 5 fejlesztésnél a radar blokkok maradnak, és a radar antennát cserélik AESA rendszerűre.
Részletesebben ITT.
Máig sincs AESA radarunk?