[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 865
82 399
113
Igen ez rajta van, de nem írnak ott semmiféle nagyjavítást. Nagyjavításnak értelme sem nagyon lenne. A ponyva maga elöregedhet. Ezáltal a különböző előnyös tulajdonságait elveszítheti, mert ugye IR álcázott, radar elnyelő, rejtőszínű (fényöregedés). Az fém részek viszont biztosan több mint 3 évet bírnak...
Ugyanakkor szerintem a teljes komplexum árából, maga a ponyvacsere nem hiszem hogy 30%-nál (tipp) nagyobb összeg lenne. Ráadásul ezek a PVC ponyvák viszonylag egyszerűen javíthatók.

Persze nem ebben kell 8-10 évig tárolni a dolgainkat, ugyanakkor a jelenlegi átmeneti időszakban, amikor viszonylag gyorsan lesz szükség hangárbővítésre, valószínű Szolnokon lesznek hosszútávra felállítva, amíg el nem készülnek a végleges hangárok.
Ha pedig beválnak akkor a SAAB-bal hosszútávú kapcsolat is létrejöhet, mert a SAAB ezen üzletága igen sokféle álcázott, telepíthető, központokat is fejleszt. Legyenek azok egészségügyiek, kommunikációsak, vezetésiek, vagy szimplán csak elhelyezésiek.
De az már most látszik, hogy ez a kapcsolat mindenképpen hosszútávú lesz, mert emlékeim szerint a Leopardjaink is SAAB álcázást fognak kapni. Ha pedig ezekre gondoltak, akkor a beszerzendő többi értékesebb járművünk is megkaphatja a Barracuda rendszert...
Ez a Signiture Management üzletága a SAAB-nak.


"System durability: up to 3 years or 10 assemblies"

3 év vagy 10 összeszerelést írnak az élettartamra. Gondolom ez a sátorra vonatkozik inkább és nem a konténerekre. A kb. 1 egymilliárd forintért (30.090.000 SEK) vett rendszerből ha 30% a sátor, akkor az 300 millió Ft. Csak nem dobják ki 3 év után. Akkor nevezzük felújításnak. Siauliaiban sok éve áll egy hasonló hangár, nem tudom hogyan tartják karban. Remélem 2023-ban Szolnokon már lesz mindennek állandó hangárja és ezeket tényleg csak hosszabb kitelepülésekhez fogják használni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 865
82 399
113
Nem dől össze attól a világ.

A 39-es Gripent a májusi óta nem látták. Valószínűleg azon volt a gépágyúcsőrobbanás. A Kecskemétre hazatelepülő gépek között sem volt ott. Azt nyilatkozták, hogy 2 gép van Svédországban karbantartáson. Eddig mindig egyszerre csak egy gép volt kinn karbantartáson. Úgy volt ütemezve hogy kirepültek az egyikkel, otthagyták karbantartásra, a másikkal, aminek akkor készült el a karbantartása, azzal meg hazarepültek.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 839
12 566
113
A 39-es Gripent a májusi óta nem látták. Valószínűleg azon volt a gépágyúcsőrobbanás. A Kecskemétre hazatelepülő gépek között sem volt ott. Azt nyilatkozták, hogy 2 gép van Svédországban karbantartáson. Eddig mindig egyszerre csak egy gép volt kinn karbantartáson. Úgy volt ütemezve hogy kirepültek az egyikkel, otthagyták karbantartásra, a másikkal, aminek akkor készült el a karbantartása, azzal meg hazarepültek.

Gondolom van rajta mit lakatolni, meg átvizsgálni.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A radarok kapcsán szerintem van egy kis keveredés a cikkben.
Tudtommal a magyar változatú gépekben a PS-05 Mark 3 radarok vannak még most is és azok nem lettek Mark 4 szintre korszerűsítve.
Az MS-20 software csomag nem jelentett radar korszerűsítést is.
Az Mark 3 - Mark 4 fejlesztés radar blokkok cseréjét jelenti (többek között)
A Mark 4 - Mark 5 fejlesztésnél a radar blokkok maradnak, és a radar antennát cserélik AESA rendszerűre.
Részletesebben ITT.
 
M

molnibalage

Guest
A radarok kapcsán szerintem van egy kis keveredés a cikkben.
Tudtommal a magyar változatú gépekben a PS-05 Mark 3 radarok vannak még most is és azok nem lettek Mark 4 szintre korszerűsítve.
Az MS-20 software csomag nem jelentett radar korszerűsítést is.
Az Mark 3 - Mark 4 fejlesztés radar blokkok cseréjét jelenti (többek között)
A Mark 4 - Mark 5 fejlesztésnél a radar blokkok maradnak, és a radar antennát cserélik AESA rendszerűre.
Részletesebben ITT.
Viszont képességnövelést szofveresen kaptak.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 819
47 123
113
Az éjszaka olvasgatás közben belefutottam abba a mondatba, hogy "2008: Hungary's imports of 18 Missiles and missile launchers from United Kingdom."

Mit vettek az angoloktól a Gripenhez 18 db-ot? Nekem, nem jut eszembe semmi.
Nem vagyok benne, biztos, hogy jó embert kérdezel... :rolleyes:
Ha tippelnem kellene, akkor valami gyakorló AA-t. Vagy éppen lejáró éleset.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Viszont képességnövelést szofveresen kaptak.
Azt igen, de CSAK azt...
Én kelepisti helyében beraktam volna ezeket az infografikákat is..
1.) MS-20 software - PS-05/A Mark 4 radar fejlesztés nélkül
aa.jpg

2.) MS-20 software + PS-05/A Mark 4 radar
bb.jpg

Azt hiszem látszik hogy az új képességek jelentős részéhez kellene nem csak az MS-20 software, hanem az Mk 4 radar fejlesztés is...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A radarok kapcsán szerintem van egy kis keveredés a cikkben.
Tudtommal a magyar változatú gépekben a PS-05 Mark 3 radarok vannak még most is és azok nem lettek Mark 4 szintre korszerűsítve.
Az MS-20 software csomag nem jelentett radar korszerűsítést is.
Az Mark 3 - Mark 4 fejlesztés radar blokkok cseréjét jelenti (többek között)
A Mark 4 - Mark 5 fejlesztésnél a radar blokkok maradnak, és a radar antennát cserélik AESA rendszerűre.
Részletesebben ITT.
Máig sincs AESA radarunk?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem is dolgoznak rajta. Tudtommal ez egy opció. Kérés esetén leskálázzák a E/F radarját, de még maguk a svédek sem rendeltek belőle tudtommal a saját Gripen flottának.
Itt nem csak egyszerű fel-le skálázásról van szó...
Két külön termékről van szó.

Az E/F gépek a Leonardo (Selex) cég ES-05 Raven AESA radarját kapják.
A C/D korszerűsítésnél pedig az Ericsson cég PS-05/A radarjának az evolúciójáról (MK-3, 4, 5)
A PS-05/A Mk4-gyel 2015 óta folynak a repülési próbák. Az Mk5-tel meg majd talán jövőre kezdik.
Az Mk4 már rendelhető, az Mk5 meg majd 2026 körül...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
A hajtóműves rész nekem nem kerek. Sehol se olvastam még idáig arról, hogy az F404-nek is lett volna külön EPE variánsa, amivel a klasszikus Hornetek, vagy a Gripen RM12-ese is erősebbé tehető lenne.
Volt szó korábban az RM12Plus-ról, az F414 alternatívájaként, de ezt a SAAB elvetette.
A Volvo eleve beszállítója az F414-nek is, így egy külön svéd RM12 variáns, ami amúgy se volna annyira nagy teljesítményű, mint amit az F414-es alapból tud, felesleges extra költség lett volna.
Az F404GE402 volt a korábbi F404GE400 úgynevezett EPE variánsa, még a nyolcvanas évekbeli svájci tenderhez, ami később, 1995-ben realizálódott is.
Az RM12-es bár az alap F404GE400-ason alapszik, a Volvo ráfejlesztése révén erősebb még a 402-esnél is, de a C/D Gripenek RM12-esei a 402-es vezérlésével és egyéb megoldásaival is ki lettek egészítve.

Ha valaha a Hornetekhez kellett volna olyan EPE, ami még a GE402-esnél is jobb, akkor az az RM12-es lehetne. Ez az én véleményem.

Hanem minden másra ott van a jóval erősebb F414-es. Na ennek viszont valóban van dedikált EPE verziója, csak ezt nem használja senki. A US Navy-t nem érdekli, az ausztrál RAAF-ot se, más meg nem vesz Super Hornetet.
A Tejas-ba se ez kerül, a KAI T-50 Golden Eagle is klasszik F414GE400-at használ, ahogy a Boeing/SAAB kiképzőgépe is.

A Gripen NG programhoz adta volna magát az F414GE400-nál erősebb EPE verzió, de a svédeknek se kellett a kipróbálatlan és sorozatban nem gyártott verzió az egyhajtóműves gépükhöz.
Az F414GE-39E az F414GE400-as átalakítása, módosított belépő állólapátozással és tovább fokozott üzembiztosságú segédberendezésekkel.

Amúgy ez így a cikkben is le van írva.