[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Itt nem csak egyszerű fel-le skálázásról van szó...
Két külön termékről van szó.

Az E/F gépek a Leonardo (Selex) cég ES-05 Raven AESA radarját kapják.
A C/D korszerűsítésnél pedig az Ericsson cég PS-05/A radarjának az evolúciójáról (MK-3, 4, 5)
A PS-05/A Mk4-gyel 2015 óta folynak a repülési próbák. Az Mk5-tel meg majd talán jövőre kezdik.
Az Mk4 már rendelhető, az Mk5 meg majd 2026 körül...
Akkor tévedtem. Nekem úgy magyarázták, hogy az alaptechnológia ugyanaz. Csak a kisebb gép orrkúpja és más miatt azért vannak megoldandó dolgok.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Akkor tévedtem. Nekem úgy magyarázták, hogy az alaptechnológia ugyanaz. Csak a kisebb gép orrkúpja és más miatt azért vannak megoldandó dolgok.
Nagyon jó összefoglaló.
Az Aranysas magazin próbálkozott egy darabig az ejtőlőszer kifejezéssel, de szerencsére az elmúlt időben alig olvastam róla. Pedig milyen jól hangzana: szőnyeg ejtőlőszerezés (szőnyegbombázás), vagy ejtőlőszer célzó (bombacélzó) készülék, vagy a tűzszerészek ejtőlőszereket hatástalanítottak. A bomba az bomba. Leszögezem, hogy a cikk korrekt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 221
83 858
113
Nem is dolgoznak rajta. Tudtommal ez egy opció. Kérés esetén leskálázzák a E/F radarját, de még maguk a svédek sem rendeltek belőle tudtommal a saját Gripen flottának.

Az olaszoknak elvileg van AESA emgoldásuk amit csak bel kéne rakni ha valaki megrendelné.Pont emiatt írtam,hogy az AESA hiánya összefügg azza,hogy senkinek nincs.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
T

Törölt tag 1586

Guest
Az olaszoknak elvileg van AESA emgoldásuk amit csak bel kéne rakni ha valaki megrendelné.Pont emiatt írtam,hogy az AESA hiánya összefügg azza,hogy senkinek nincs.
Nem erről van szó...
GaAs - GaN generáció váltásról van szó.
A Leonardo Raven radarja még hagyományos GaAs T/R modulokkal épült.
Azt nem bírja el a C/D hűtő rendszere.
Az PS-05/A Mk 5 AESA antennája már GaN alapú lesz amihez már elég a C/D meglévő hűtő kapacitása is (nem kell átépíteni a gépet...)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Nem erről van szó...
GaAs - GaN generáció váltásról van szó.
A Leonardo Raven radarja még hagyományos GaAs T/R modulokkal épült.
Azt nem bírja el a C/D hűtő rendszere.
Az PS-05/A Mk 5 AESA antennája már GaN alapú lesz amihez már elég a C/D meglévő hűtő kapacitása is (nem kell átépíteni a gépet...)
És ezt így szép rendesen egy részletben 2026-27-ben kell szépen belerendelni full upgradeként a jelenlegi gépeinkbe, az addigra elérhető összes fegyverrel, konténerrel együtt. Meg mellé ugyanolyanokat mellérendelni vagy 13-14-et... ;)
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
T

Törölt tag 1586

Guest
És ezt így szép rendesen egy részletben 2026-27-ben kell szépen belerendelni full upgradeként a jelenlegi gépeinkbe, az addigra elérhető összes fegyverrel, konténerrel együtt. Meg mellé ugyanolyanokat mellérendelni vagy 13-14-et... ;)
A próféta szóljon belőled…!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 221
83 858
113
Nem erről van szó...
GaAs - GaN generáció váltásról van szó.
A Leonardo Raven radarja még hagyományos GaAs T/R modulokkal épült.
Azt nem bírja el a C/D hűtő rendszere.
Az PS-05/A Mk 5 AESA antennája már GaN alapú lesz amihez már elég a C/D meglévő hűtő kapacitása is (nem kell átépíteni a gépet...)

A régi technológiát használó radar már rendelkezésre állt évekkel ezelőtt is hisz ezzel kezdték el az NG-t így ha valaki azzal rendelte volna meg a C/D Gripeneket akkor elvileg megért volna az átalakítást.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A régi technológiát használó radar már rendelkezésre állt évekkel ezelőtt is hisz ezzel kezdték el az NG-t így ha valaki azzal rendelte volna meg a C/D Gripeneket akkor elvileg megért volna az átalakítást.
Azt hiszem kicsit alábecsülöd az átalakítás mértékét.
A Gripen hűtő rendszere egy elég bonyolult valami.
Gripen-fluid-circuit.png

A rendszer alapvetően az üzemanyagnak adja le a hőt több lépcsős, C fluid (polyalphaolefin), RAM AIR és üzemanyag hőcserélőkön keresztül.
Ráadásul nem csak a radart, hanem kabin mögötti elektronikai részt és a szárnyakon illetve a függőleges vezérsíkon lévő EW rendszer antennáit is hűtik.
A rendszer csövei behállózzák az egész gépet.
A hőcserélők mérete is fix (adott helyre nagyobbat nem lehet beépíteni).

A rendszer kapacitásának a növeléséhez alapvetően át kéne tervezni és építeni az egész gépet.

Nem hiszem hogy lenne olyan balga megrendelő aki ennek a költségeit bevállalná.
Aki most akar AESA radaros Gripent az rendeljen E/F-et.
 
M

molnibalage

Guest
Azt hiszem kicsit alábecsülöd az átalakítás mértékét.
A Gripen hűtő rendszere egy elég bonyolult valami.
Gripen-fluid-circuit.png

A rendszer alapvetően az üzemanyagnak adja le a hőt több lépcsős, C fluid (polyalphaolefin), RAM AIR és üzemanyag hőcserélőkön keresztül.
Ráadásul nem csak a radart, hanem kabin mögötti elektronikai részt és a szárnyakon illetve a függőleges vezérsíkon lévő EW rendszer antennáit is hűtik.
A rendszer csövei behállózzák az egész gépet.
A hőcserélők mérete is fix (adott helyre nagyobbat nem lehet beépíteni).

A rendszer kapacitásának a növeléséhez alapvetően át kéne tervezni és építeni az egész gépet.

Nem hiszem hogy lenne olyan balga megrendelő aki ennek a költségeit bevállalná.
Aki most akar AESA radaros Gripent az rendeljen E/F-et.
Lásd F-15C és AN/APG-63(V)2. Ott is laza + 900 kg és ballasszt lett a vége.
Nem olyan egyszerű az, ahogy dudi elképzeli.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Lásd F-15C és AN/APG-63(V)2. Ott is laza + 900 kg és ballasszt lett a vége.
Nem olyan egyszerű az, ahogy dudi elképzeli.
Találtam egy egyszerűsített modellt a teljes ECS (Environmental Control System) rendszerről ahol feltüntetik a különböző hőmérsékletű ágakat és az egész logikai elrendezését.
aa.png

Ebben minden mindennel összefügg. Ezt áttervezni - pláne átépíteni - azt hiszem szép feladat lenne...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 684
65 861
113
Ami képességnövekedés az UAE sárnehéz block 60-as F-16E/F Desert Falconjain plusz tömeget meg többletlégellenállást adó pótbeömlőket és extra hőcserélőket igényelt, az a block 70-es F-16V-n minimális plusz tömeggel jár csak. Ennyit fejlődött húsz év alatt az avionika világa.
Ha a Gripen E/F-et a C/D idején akarták volna a svédek megépíteni, az is hasonlóan "szép" lett volna.
Mondom ezt úgy, hogy az E/F esetében se sikerült bentmaradni a tervezett tömegnövekedés limitbe, így a sok extra rendszer és járulékos pótrendszereik együtt elvitte az 25 százalékkal nagyobb maximális tolóerő, a valamivel nagyobb szárnyfelület és a megnövelt tüzelőanyagkapacitás adta előnyök nagy részét.
Másfelöl a gép "intellektuálisabb" lett.
Most ez kell, ennek van itt az ideje.

Ha majd megint a netto sportteljesítmény fog számítani a légi harcászatban, akkor majd abba az irányba fejlesztik tovább a gépet.
 
M

molnibalage

Guest
Találtam egy egyszerűsített modellt a teljes ECS (Environmental Control System) rendszerről ahol feltüntetik a különböző hőmérsékletű ágakat és az egész logikai elrendezését.
aa.png

Ebben minden mindennel összefügg. Ezt áttervezni - pláne átépíteni - azt hiszem szép feladat lenne...
Technológus szívem ilyenkor dobban meg. A tömegáramoknak örülnék nagyon, mert mindig is érdekelt volna, hogy az imp. üzemű elektronika hűtési igénye mekkora az imp. csúcsteljesítmény értékhez képest és menny a valódi effektív teljesítményük.

Ha majd megint a netto sportteljesítmény fog számítani a légi harcászatban, akkor majd abba az irányba fejlesztik tovább a gépet.
Ezt a korszakot én nemigen látom. Egyedül az ASF helyzetben fontos a gyors emelkedés és gyors gyorsulás axiálisan, de ennyi.

Igazából a Navy 7.5G max igénye az a realitás, mert a közepes magasságú légiharc során a gépek amúgy sem tudnak ennél többet reálisan kipréselni magukból. Lehet tengerszinten airshow vagy min AAM és 50% üzemanyaggal 9G-ket húzni, de ennek harcászati realitása kb. 0.

A Gripen E esetén nem a gép tömege a súlyos tétel szerintem. ASF konfigban a számok és a gép méretei alapján nincs baj. A baj akkor van, ha a plusz függesztőkkel nem a gép rugalmasságát használják ki, hanem agyatlanul agyonpakolják. Akkor akkora légellenállása lesz, hogy erős túlzással az Ikarus 260 hozzá képes áramvonalas test...
 
Last edited by a moderator:
  • Tetszik
Reactions: misinator

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Nem erről van szó...
GaAs - GaN generáció váltásról van szó.
A Leonardo Raven radarja még hagyományos GaAs T/R modulokkal épült.
Azt nem bírja el a C/D hűtő rendszere.
Az PS-05/A Mk 5 AESA antennája már GaN alapú lesz amihez már elég a C/D meglévő hűtő kapacitása is (nem kell átépíteni a gépet...)
Addigra épp lejár a lizike. Kezdhetnénk venni újakat.
 
M

molnibalage

Guest
Addigra épp lejár a lizike. Kezdhetnénk venni újakat.
Ha ma rendelnénk, akkor sem készülne el 2026-ra 14 db Gripen E/F itthonra. A meglevő gépek potenciálja sincs kiaknázva, akkor hova kell új gép? Egyetlen Girpen E árából fel lehetne szerelni normálisan csapásmérő fegyverekkel a meglevő 12+2 db gépet és 2 másik gép árából meg még AMRAAM és Meteorral. Meg kéne bele AESA radar, vontatott csali és DAS.

Semmi értelme addig új gépnek, ameddig a meglevők képességének kb. 30%-át, ha kihasználjuk és a harcértéke töredéke annak, ami lehetne SDB-vel, Meteorral és vontatott csali és MAWS önvédelemmel...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 678
12 102
113
Ha ma rendelnénk, akkor sem készülne el 2026-ra 14 db Gripen E/F itthonra. A meglevő gépek potenciálja sincs kiaknázva, akkor hova kell új gép? Egyetlen Girpen E árából fel lehetne szerelni normálisan csapásmérő fegyverekkel a meglevő 12+2 db gépet és 2 másik gép árából meg még AMRAAM és Meteorral. Meg kéne bele AESA radar, vontatott csali és DAS.

Semmi értelme addig új gépnek, ameddig a meglevők képességének kb. 30%-át, ha kihasználjuk és a harcértéke töredéke annak, ami lehetne SDB-vel, Meteorral és vontatott csali és MAWS önvédelemmel...

Ezeknek meg legalább egy része mehetne combosabb konzolokba, ahogy az F-16-nál is.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Addigra épp lejár a lizike. Kezdhetnénk venni újakat.
És mit csináljunk a lejárt lízingű Gripenekkel - amik akkor már a mi tulajdonunkban lesznek?
(minden elérhető forrás szerint a Gripenek a lízing lejártakor nulla vagy minimális maradványérték megfizetése mellett magyar tulajdonba kerülnek)
- A meglévő használt Gripeneket eladni - reális áron - nem sok esélyt látok. (különösen úgy hogy a Svédeknek is bele kell egyezniük az esetleges vevő személyébe)
- Új gépek beszerzése a használt Gripenek mellé? Vicces lenne...két százados légierő, két különböző típussal.o_O

Szerintem az egyetlen ésszerű opció további használt Gripenek C/D-k beszerzése és az egész flotta felújítása, korszerűsítése és modern fegyverzettel felszerelése.
 
  • Tetszik
Reactions: luperator
M

molnibalage

Guest
És mit csináljunk a lejárt lízingű Gripenekkel - amik akkor már a mi tulajdonunkban lesznek?
(minden elérhető forrás szerint a Gripenek a lízing lejártakor nulla vagy minimális maradványérték megfizetése mellett magyar tulajdonba kerülnek)
- A meglévő használt Gripeneket eladni - reális áron - nem sok esélyt látok. (különösen úgy hogy a Svédeknek is bele kell egyezniük az esetleges vevő személyébe)
- Új gépek beszerzése a használt Gripenek mellé? Vicces lenne...két százados légierő, két különböző típussal.o_O

Szerintem az egyetlen ésszerű opció további használt Gripenek C/D-k beszerzése és az egész flotta felújítása, korszerűsítése és modern fegyverzettel felszerelése.
Ebből először a legutolsó pontnak kéne megfelelni, mert a 2001-es döntés után 19 évvel sem sikerült fegyverzetet venni hozzájuk...
14 db géphez is minimum ez kéne

  • 80-100 db AMRAAM + Meteor
  • 80-120 db SDB I
  • 80-120 db SDB II
  • 40 db IRIS-T
  • százas nagyságrendű mk-82 gyakorlásra és "just in case"