Mivel még nincs is kész...
A kettő azért összefügg.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Mivel még nincs is kész...
Nem is dolgoznak rajta. Tudtommal ez egy opció. Kérés esetén leskálázzák a E/F radarját, de még maguk a svédek sem rendeltek belőle tudtommal a saját Gripen flottának.Mivel még nincs is kész...
Itt nem csak egyszerű fel-le skálázásról van szó...Nem is dolgoznak rajta. Tudtommal ez egy opció. Kérés esetén leskálázzák a E/F radarját, de még maguk a svédek sem rendeltek belőle tudtommal a saját Gripen flottának.
Akkor tévedtem. Nekem úgy magyarázták, hogy az alaptechnológia ugyanaz. Csak a kisebb gép orrkúpja és más miatt azért vannak megoldandó dolgok.Itt nem csak egyszerű fel-le skálázásról van szó...
Két külön termékről van szó.
Az E/F gépek a Leonardo (Selex) cég ES-05 Raven AESA radarját kapják.
A C/D korszerűsítésnél pedig az Ericsson cég PS-05/A radarjának az evolúciójáról (MK-3, 4, 5)
A PS-05/A Mk4-gyel 2015 óta folynak a repülési próbák. Az Mk5-tel meg majd talán jövőre kezdik.
Az Mk4 már rendelhető, az Mk5 meg majd 2026 körül...
Nagyon jó összefoglaló.korrekt. - bár csak átfutottam.![]()
Akkor tévedtem. Nekem úgy magyarázták, hogy az alaptechnológia ugyanaz. Csak a kisebb gép orrkúpja és más miatt azért vannak megoldandó dolgok.
Az Aranysas magazin próbálkozott egy darabig az ejtőlőszer kifejezéssel, de szerencsére az elmúlt időben alig olvastam róla. Pedig milyen jól hangzana: szőnyeg ejtőlőszerezés (szőnyegbombázás), vagy ejtőlőszer célzó (bombacélzó) készülék, vagy a tűzszerészek ejtőlőszereket hatástalanítottak. A bomba az bomba. Leszögezem, hogy a cikk korrekt.Nagyon jó összefoglaló.
Nem is dolgoznak rajta. Tudtommal ez egy opció. Kérés esetén leskálázzák a E/F radarját, de még maguk a svédek sem rendeltek belőle tudtommal a saját Gripen flottának.
Nem erről van szó...Az olaszoknak elvileg van AESA emgoldásuk amit csak bel kéne rakni ha valaki megrendelné.Pont emiatt írtam,hogy az AESA hiánya összefügg azza,hogy senkinek nincs.
És ezt így szép rendesen egy részletben 2026-27-ben kell szépen belerendelni full upgradeként a jelenlegi gépeinkbe, az addigra elérhető összes fegyverrel, konténerrel együtt. Meg mellé ugyanolyanokat mellérendelni vagy 13-14-et...Nem erről van szó...
GaAs - GaN generáció váltásról van szó.
A Leonardo Raven radarja még hagyományos GaAs T/R modulokkal épült.
Azt nem bírja el a C/D hűtő rendszere.
Az PS-05/A Mk 5 AESA antennája már GaN alapú lesz amihez már elég a C/D meglévő hűtő kapacitása is (nem kell átépíteni a gépet...)
A próféta szóljon belőled…!És ezt így szép rendesen egy részletben 2026-27-ben kell szépen belerendelni full upgradeként a jelenlegi gépeinkbe, az addigra elérhető összes fegyverrel, konténerrel együtt. Meg mellé ugyanolyanokat mellérendelni vagy 13-14-et...![]()
Nem erről van szó...
GaAs - GaN generáció váltásról van szó.
A Leonardo Raven radarja még hagyományos GaAs T/R modulokkal épült.
Azt nem bírja el a C/D hűtő rendszere.
Az PS-05/A Mk 5 AESA antennája már GaN alapú lesz amihez már elég a C/D meglévő hűtő kapacitása is (nem kell átépíteni a gépet...)
Azt hiszem kicsit alábecsülöd az átalakítás mértékét.A régi technológiát használó radar már rendelkezésre állt évekkel ezelőtt is hisz ezzel kezdték el az NG-t így ha valaki azzal rendelte volna meg a C/D Gripeneket akkor elvileg megért volna az átalakítást.
Lásd F-15C és AN/APG-63(V)2. Ott is laza + 900 kg és ballasszt lett a vége.Azt hiszem kicsit alábecsülöd az átalakítás mértékét.
A Gripen hűtő rendszere egy elég bonyolult valami.
![]()
A rendszer alapvetően az üzemanyagnak adja le a hőt több lépcsős, C fluid (polyalphaolefin), RAM AIR és üzemanyag hőcserélőkön keresztül.
Ráadásul nem csak a radart, hanem kabin mögötti elektronikai részt és a szárnyakon illetve a függőleges vezérsíkon lévő EW rendszer antennáit is hűtik.
A rendszer csövei behállózzák az egész gépet.
A hőcserélők mérete is fix (adott helyre nagyobbat nem lehet beépíteni).
A rendszer kapacitásának a növeléséhez alapvetően át kéne tervezni és építeni az egész gépet.
Nem hiszem hogy lenne olyan balga megrendelő aki ennek a költségeit bevállalná.
Aki most akar AESA radaros Gripent az rendeljen E/F-et.
Találtam egy egyszerűsített modellt a teljes ECS (Environmental Control System) rendszerről ahol feltüntetik a különböző hőmérsékletű ágakat és az egész logikai elrendezését.Lásd F-15C és AN/APG-63(V)2. Ott is laza + 900 kg és ballasszt lett a vége.
Nem olyan egyszerű az, ahogy dudi elképzeli.
Technológus szívem ilyenkor dobban meg. A tömegáramoknak örülnék nagyon, mert mindig is érdekelt volna, hogy az imp. üzemű elektronika hűtési igénye mekkora az imp. csúcsteljesítmény értékhez képest és menny a valódi effektív teljesítményük.Találtam egy egyszerűsített modellt a teljes ECS (Environmental Control System) rendszerről ahol feltüntetik a különböző hőmérsékletű ágakat és az egész logikai elrendezését.
![]()
Ebben minden mindennel összefügg. Ezt áttervezni - pláne átépíteni - azt hiszem szép feladat lenne...
Ezt a korszakot én nemigen látom. Egyedül az ASF helyzetben fontos a gyors emelkedés és gyors gyorsulás axiálisan, de ennyi.Ha majd megint a netto sportteljesítmény fog számítani a légi harcászatban, akkor majd abba az irányba fejlesztik tovább a gépet.
Ez a kisméretű gépek átka.A baj akkor van, ha a plusz függesztőkkel nem a gép rugalmasságát használják ki, hanem agyatlanul agyonpakolják. Akkor akkora légellenállása lesz, hogy erős túlzással az Ikarus 260 hozzá képes áramvonalas test...
Addigra épp lejár a lizike. Kezdhetnénk venni újakat.Nem erről van szó...
GaAs - GaN generáció váltásról van szó.
A Leonardo Raven radarja még hagyományos GaAs T/R modulokkal épült.
Azt nem bírja el a C/D hűtő rendszere.
Az PS-05/A Mk 5 AESA antennája már GaN alapú lesz amihez már elég a C/D meglévő hűtő kapacitása is (nem kell átépíteni a gépet...)
Ha ma rendelnénk, akkor sem készülne el 2026-ra 14 db Gripen E/F itthonra. A meglevő gépek potenciálja sincs kiaknázva, akkor hova kell új gép? Egyetlen Girpen E árából fel lehetne szerelni normálisan csapásmérő fegyverekkel a meglevő 12+2 db gépet és 2 másik gép árából meg még AMRAAM és Meteorral. Meg kéne bele AESA radar, vontatott csali és DAS.Addigra épp lejár a lizike. Kezdhetnénk venni újakat.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..