Ugye itt arra vonatkozott a kérdés, hogy a netto sportteljesítmények javulhatnak-e ismét a negyedik generációs gépeknél, ha fel akarják venni a versenyt olyan ötödik generációs gépekkel szemben, amelyek a sajátos design jellegg miatt "felköltöztek" 30 ezer lábra és jellemzően ott operálnak.
Vagy afelett.
Lelőni még csak tudnák őket, de elfogni már bajosan, főleg, ha azok nem csak magasabban repülnek, de tartósan gyorsabban is.
Nos, ha a fene fenét eszik, a Gripenből már nem lesz se sebesség-, se magasságbajnok, hiszen az úgynevezett ötödik generációs gépek közül még a leglasabb, bumfordi F-35A is képes Mach 1.6-al repülni tartósan pedig Mach 1.2-vel is talán, de ami biztos, hogy felfegyverezve képes akár 45 ezer lábon repeszteni.
A potenciális ellenfél Szu-57-es is hasonlóra, ha nem többre képes. A Gripen meg nem ilyen madár.
Hogyan jön ez a magyar Gripen témájához?
Ha nem is a közvetlen közeljövőben (főleg a közelmúltbeli eseményekre gondolok) de idővel meg fog jelenni a Szu-57-es akár a Balti tenger térségében is (úgy saccra egy évtizeden belül) és akkor elképzelhető, hogy némely példány Mach 1.5 körül fog útvonalazgatni 15-16 ezer méteren, azzal meg a BAP-ozó Gripenjeink nem sokat tudnak majd kezdeni.
Fordít esetre, úgy hogy Raptorok, meg F-35-ösök száguldozzanak fel s alá a Fekete tenger légterében, közel a Krímhez, idáig mégnem volt példa, de ez nem jelenti azt, hogy az oroszok, ha módjuk lesz majd rá, ne póbálják majd ezt az eljárást rendszeressé tenni.