[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
És mit csináljunk a lejárt lízingű Gripenekkel - amik akkor már a mi tulajdonunkban lesznek?
(minden elérhető forrás szerint a Gripenek a lízing lejártakor nulla vagy minimális maradványérték megfizetése mellett magyar tulajdonba kerülnek)
- A meglévő használt Gripeneket eladni - reális áron - nem sok esélyt látok. (különösen úgy hogy a Svédeknek is bele kell egyezniük az esetleges vevő személyébe)
- Új gépek beszerzése a használt Gripenek mellé? Vicces lenne...két százados légierő, két különböző típussal.o_O

Szerintem az egyetlen ésszerű opció további használt Gripenek C/D-k beszerzése és az egész flotta felújítása, korszerűsítése és modern fegyverzettel felszerelése.
Megtartani B századnak. Ha dörög az ég, új gépeket még vehetünk, de gyakorlott pilótákat nem.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 220
83 857
113
Technológus szívem ilyenkor dobban meg. A tömegáramoknak örülnék nagyon, mert mindig is érdekelt volna, hogy az imp. üzemű elektronika hűtési igénye mekkora az imp. csúcsteljesítmény értékhez képest és menny a valódi effektív teljesítményük.


Ezt a korszakot én nemigen látom. Egyedül az ASF helyzetben fontos a gyors emelkedés és gyors gyorsulás axiálisan, de ennyi.

Igazából a Navy 7.5G max igénye az a realitás, mert a közepes magasságú légiharc során a gépek amúgy sem tudnak ennél többet reálisan kipréselni magukból. Lehet tengerszinten airshow vagy min AAM és 50% üzemanyaggal 9G-ket húzni, de ennek harcászati realitása kb. 0.

A Gripen E esetén nem a gép tömege a súlyos tétel szerintem. ASF konfigban a számok és a gép méretei alapján nincs baj. A baj akkor van, ha a plusz függesztőkkel nem a gép rugalmasságát használják ki, hanem agyatlanul agyonpakolják. Akkor akkora légellenállása lesz, hogy erős túlzással az Ikarus 260 hozzá képes áramvonalas test...

Mi lesz akkor ha nem közepes magasságon fognak harcolni?Ugye az 5.gen.-ről azt mondják,hogy nagy magasságban hajtja végre a feladatát ellenben a 4.gen. gépekkel.
 
M

molnibalage

Guest
Mi lesz akkor ha nem közepes magasságon fognak harcolni?Ugye az 5.gen.-ről azt mondják,hogy nagy magasságban hajtja végre a feladatát ellenben a 4.gen. gépekkel.
A kérdést nem tudom értelmezni. Mire vonatkozik, a mi lesz...? Hatósugár? Sebesség vagy mi? Paraméterekről beszélgessünk...

Valószínűleg itthon ez az adat titkos...

Kezd úgy kinézni, hogy 2026-ra a szárazföldiek nem lesznek teljesen rendbe rakva, én túl sok esélyt ez alapján nem adnék a mâsodik század Griffnek...

A lízingelt óraszám nem titkos. Plusz órákat nem vettünk. Ebből nagyon mellélőni nem lehet. Átlagérték ismert.
 
  • Tetszik
Reactions: ms07

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 220
83 857
113
A kérdést nem tudom értelmezni. Mire vonatkozik, a mi lesz...? Hatósugár? Sebesség vagy mi? Paraméterekről beszélgessünk...



A lízingelt óraszám nem titkos. Plusz órákat nem vettünk. Ebből nagyon mellélőni nem lehet. Átlagérték ismert.

A légi harc magasságra.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 859
6 030
113
A kérdést nem tudom értelmezni. Mire vonatkozik, a mi lesz...? Hatósugár? Sebesség vagy mi? Paraméterekről beszélgessünk...



A lízingelt óraszám nem titkos. Plusz órákat nem vettünk. Ebből nagyon mellélőni nem lehet. Átlagérték ismert.

Ki van fullra repülve az éves keret? Mennyi pilótánk van pontosan? Ezeket tudjuk biztosra? Mondjuk az idei számokat megdobja a BAP, az biztos
 
M

molnibalage

Guest
Ki van fullra repülve az éves keret? Mennyi pilótánk van pontosan? Ezeket tudjuk biztosra? Mondjuk az idei számokat megdobja a BAP, az biztos
Még a lemaradást is behoztuk.

A légi harc magasságra.
De mi a kérdésed? Az ég szerelmére, ne chat módban használd a fórumot és használj már összetett mondatokat. Vagy több rövidet. Még kérdezés sem megy?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 220
83 857
113
Még a lemaradást is behoztuk.


De mi a kérdésed? Az ég szerelmére, ne chat módban használd a fórumot és használj már összetett mondatokat. Vagy több rövidet. Még kérdezés sem megy?

Azt írtad ,hogy:
Igazából a Navy 7.5G max igénye az a realitás, mert a közepes magasságú légiharc során a gépek amúgy sem tudnak ennél többet reálisan kipréselni magukból. Lehet tengerszinten airshow vagy min AAM és 50% üzemanyaggal 9G-ket húzni, de ennek harcászati realitása kb. 0.

Ezért kérdeztem,hogy mi van ha megváltozik a légi harc magassága?Ugye az 5.gen. gépek nem közepes magasságon hanem nagy magasságban operálnak.
 
M

molnibalage

Guest
Azt írtad ,hogy:
Ezért kérdeztem,hogy mi van ha megváltozik a légi harc magassága?Ugye az 5.gen. gépek nem közepes magasságon hanem nagy magasságban operálnak.
Magassággal csökken a tolóerő és a felhajtóerő is. Akkor szerinted? Még görbe is van az F-16-ra. 15 ezer és 20 ezer lábra. Még kisebb terhelésre képesek még rövidebb ideig.

Csak azt nem tudom, hogy minek írok könyveket kvázi, ha el sem olvassák egyesek...? Miért kell mindent még ötvenszer leírni.
HTÖ... Külön fejezet van ennek.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 853
80 329
113
Ki van fullra repülve az éves keret? Mennyi pilótánk van pontosan? Ezeket tudjuk biztosra? Mondjuk az idei számokat megdobja a BAP, az biztos

Szerintem a BAP alatt itthon eleg visszafogott volt az elet, igy a BAP miatt nem lesz kiugro az idei osszoraszam. Atlagban talan meg lesz a szokasos 2 ezer ora/ev. Majus ota 1 geppel kevesebb van (a gepagyurobbanas ota kinn van svedbe), a papai kitelepules alatt a karbantartas is kicsit nehezebben ment. Uj fiatal pilota valoszinuleg nincs, mert most mindenki utasszallitora es helikopterre kerult. Kb 21.500 oranal tart most a flotta osszesitve.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and gacsat

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 853
80 329
113
11 pilota biztos van, mert ennyi gep volt egyszerre a levegoben a Kecskemetre visszakoltozeskor.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Szerintem a BAP alatt itthon eleg visszafogott volt az elet, igy a BAP miatt nem lesz kiugro az idei osszoraszam. Atlagban talan meg lesz a szokasos 2 ezer ora/ev. Majus ota 1 geppel kevesebb van (a gepagyurobbanas ota kinn van svedbe), a papai kitelepules alatt a karbantartas is kicsit nehezebben ment. Uj fiatal pilota valoszinuleg nincs, mert most mindenki utasszallitora es helikopterre kerult. Kb 21.500 oranal tart most a flotta osszesitve.
Viszont a BAP alatt odakint nagyüzem volt. Nem csak készenlét volt, de folyamatosak voltak a nemzetközi gyakorlatok is a többi nemzettel.
A BAP alatt nem végig azonos személyzet volt kint. Ezen kívül itthon is volt légtérrendészet, + bár kevesebb, de kiképző repülés is...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 853
80 329
113
Viszont a BAP alatt odakint nagyüzem volt. Nem csak készenlét volt, de folyamatosak voltak a nemzetközi gyakorlatok is a többi nemzettel.
A BAP alatt nem végig azonos személyzet volt kint. Ezen kívül itthon is volt légtérrendészet, + bár kevesebb, de kiképző repülés is...

Ha 2000 óra/évvel számolunk, akkor az 167 óra/hó átlagosan.

"a négy hónap alatt 544 óra repülési időt hajtottak végre a magyar katonák. Ezalatt a Balti-tenger fölött 50 éles riasztásuk volt." (=136 óra/hó átlagosan)

4 hó * 167 óra/hó = 667 óra.

Azaz a BAP alatt is átlag alatti volt a repült óraszám.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Ha 2000 óra/évvel számolunk, akkor az 167 óra/hó átlagosan.

"a négy hónap alatt 544 óra repülési időt hajtottak végre a magyar katonák. Ezalatt a Balti-tenger fölött 50 éles riasztásuk volt." (=136 óra/hó átlagosan)

4 hó * 167 óra/hó = 667 óra.

Azaz a BAP alatt is átlag alatti volt a repült óraszám.
Odakint! De kint csak 4 gép volt. Ugyan az alatt a 4 hónap alatt itthon is folyt a munka, még ha kisebb intenzitással is.
Szerintem a 2000 óra/évből 4gép 4hónap alatt 544 óra azért nem olyan rossz! ;)
Ráadásul ezek jelentős része "éles" helyzetben.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 220
83 857
113
Magassággal csökken a tolóerő és a felhajtóerő is. Akkor szerinted? Még görbe is van az F-16-ra. 15 ezer és 20 ezer lábra. Még kisebb terhelésre képesek még rövidebb ideig.

Csak azt nem tudom, hogy minek írok könyveket kvázi, ha el sem olvassák egyesek...? Miért kell mindent még ötvenszer leírni.
HTÖ... Külön fejezet van ennek.

Azt ne felejtsd el,hogy az 5.gen gépeket nagy magasságra optimalizálták a 4.gen.gépekkel szemben.Persze a fizikát megbaszni nem lehet de a mértékek közt(mennyit esik vissza egy 4. és egy5.gen.gép manőverezőképessége) nagy lehet a diferencia.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 853
80 329
113
Odakint! De kint csak 4 gép volt. Ugyan az alatt a 4 hónap alatt itthon is folyt a munka, még ha kisebb intenzitással is.
Szerintem a 2000 óra/évből 4gép 4hónap alatt 544 óra azért nem olyan rossz! ;)
Ráadásul ezek jelentős része "éles" helyzetben.

A gépek is cserélődtek. Sokszor 5 gép volt kinn. De azért tényleg nem rossz. Gondolom, dolgoztak a karbantartók keményen.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 632
113
Azt ne felejtsd el,hogy az 5.gen gépeket nagy magasságra optimalizálták a 4.gen.gépekkel szemben.Persze a fizikát megbaszni nem lehet de a mértékek közt(mennyit esik vissza egy 4. és egy5.gen.gép manőverezőképessége) nagy lehet a diferencia.
A 4. generációra tökéletes lett az aerodinamika. Mármint a gépek alakja. Erre bebaszott ez a lopakodó biznisz. Kezdhettek mindent elölről.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 220
83 857
113
A 4. generációra tökéletes lett az aerodinamika. Mármint a gépek alakja. Erre bebaszott ez a lopakodó biznisz. Kezdhettek mindent elölről.

Még is jobb aerodinamikája van pl. az F-35-nek mint a legtöbb 4.gen.gépnek hanem az összesnél.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 684
65 859
113
Ugye itt arra vonatkozott a kérdés, hogy a netto sportteljesítmények javulhatnak-e ismét a negyedik generációs gépeknél, ha fel akarják venni a versenyt olyan ötödik generációs gépekkel szemben, amelyek a sajátos design jellegg miatt "felköltöztek" 30 ezer lábra és jellemzően ott operálnak.
Vagy afelett.
Lelőni még csak tudnák őket, de elfogni már bajosan, főleg, ha azok nem csak magasabban repülnek, de tartósan gyorsabban is.
Nos, ha a fene fenét eszik, a Gripenből már nem lesz se sebesség-, se magasságbajnok, hiszen az úgynevezett ötödik generációs gépek közül még a leglasabb, bumfordi F-35A is képes Mach 1.6-al repülni tartósan pedig Mach 1.2-vel is talán, de ami biztos, hogy felfegyverezve képes akár 45 ezer lábon repeszteni.
A potenciális ellenfél Szu-57-es is hasonlóra, ha nem többre képes. A Gripen meg nem ilyen madár.

Hogyan jön ez a magyar Gripen témájához?
Ha nem is a közvetlen közeljövőben (főleg a közelmúltbeli eseményekre gondolok) de idővel meg fog jelenni a Szu-57-es akár a Balti tenger térségében is (úgy saccra egy évtizeden belül) és akkor elképzelhető, hogy némely példány Mach 1.5 körül fog útvonalazgatni 15-16 ezer méteren, azzal meg a BAP-ozó Gripenjeink nem sokat tudnak majd kezdeni.
Fordít esetre, úgy hogy Raptorok, meg F-35-ösök száguldozzanak fel s alá a Fekete tenger légterében, közel a Krímhez, idáig mégnem volt példa, de ez nem jelenti azt, hogy az oroszok, ha módjuk lesz majd rá, ne póbálják majd ezt az eljárást rendszeressé tenni.