[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Ha ma rendelnénk, akkor sem készülne el 2026-ra 14 db Gripen E/F itthonra. A meglevő gépek potenciálja sincs kiaknázva, akkor hova kell új gép? Egyetlen Girpen E árából fel lehetne szerelni normálisan csapásmérő fegyverekkel a meglevő 12+2 db gépet és 2 másik gép árából meg még AMRAAM és Meteorral. Meg kéne bele AESA radar, vontatott csali és DAS.

Semmi értelme addig új gépnek, ameddig a meglevők képességének kb. 30%-át, ha kihasználjuk és a harcértéke töredéke annak, ami lehetne SDB-vel, Meteorral és vontatott csali és MAWS önvédelemmel...

Ezeknek meg legalább egy része mehetne combosabb konzolokba, ahogy az F-16-nál is.
 
Addigra épp lejár a lizike. Kezdhetnénk venni újakat.
És mit csináljunk a lejárt lízingű Gripenekkel - amik akkor már a mi tulajdonunkban lesznek?
(minden elérhető forrás szerint a Gripenek a lízing lejártakor nulla vagy minimális maradványérték megfizetése mellett magyar tulajdonba kerülnek)
- A meglévő használt Gripeneket eladni - reális áron - nem sok esélyt látok. (különösen úgy hogy a Svédeknek is bele kell egyezniük az esetleges vevő személyébe)
- Új gépek beszerzése a használt Gripenek mellé? Vicces lenne...két százados légierő, két különböző típussal.o_O

Szerintem az egyetlen ésszerű opció további használt Gripenek C/D-k beszerzése és az egész flotta felújítása, korszerűsítése és modern fegyverzettel felszerelése.
 
  • Tetszik
Reactions: luperator
És mit csináljunk a lejárt lízingű Gripenekkel - amik akkor már a mi tulajdonunkban lesznek?
(minden elérhető forrás szerint a Gripenek a lízing lejártakor nulla vagy minimális maradványérték megfizetése mellett magyar tulajdonba kerülnek)
- A meglévő használt Gripeneket eladni - reális áron - nem sok esélyt látok. (különösen úgy hogy a Svédeknek is bele kell egyezniük az esetleges vevő személyébe)
- Új gépek beszerzése a használt Gripenek mellé? Vicces lenne...két százados légierő, két különböző típussal.o_O

Szerintem az egyetlen ésszerű opció további használt Gripenek C/D-k beszerzése és az egész flotta felújítása, korszerűsítése és modern fegyverzettel felszerelése.
Ebből először a legutolsó pontnak kéne megfelelni, mert a 2001-es döntés után 19 évvel sem sikerült fegyverzetet venni hozzájuk...
14 db géphez is minimum ez kéne

  • 80-100 db AMRAAM + Meteor
  • 80-120 db SDB I
  • 80-120 db SDB II
  • 40 db IRIS-T
  • százas nagyságrendű mk-82 gyakorlásra és "just in case"
 
És mit csináljunk a lejárt lízingű Gripenekkel - amik akkor már a mi tulajdonunkban lesznek?
(minden elérhető forrás szerint a Gripenek a lízing lejártakor nulla vagy minimális maradványérték megfizetése mellett magyar tulajdonba kerülnek)
- A meglévő használt Gripeneket eladni - reális áron - nem sok esélyt látok. (különösen úgy hogy a Svédeknek is bele kell egyezniük az esetleges vevő személyébe)
- Új gépek beszerzése a használt Gripenek mellé? Vicces lenne...két százados légierő, két különböző típussal.o_O

Szerintem az egyetlen ésszerű opció további használt Gripenek C/D-k beszerzése és az egész flotta felújítása, korszerűsítése és modern fegyverzettel felszerelése.
Megtartani B századnak. Ha dörög az ég, új gépeket még vehetünk, de gyakorlott pilótákat nem.
 
Technológus szívem ilyenkor dobban meg. A tömegáramoknak örülnék nagyon, mert mindig is érdekelt volna, hogy az imp. üzemű elektronika hűtési igénye mekkora az imp. csúcsteljesítmény értékhez képest és menny a valódi effektív teljesítményük.


Ezt a korszakot én nemigen látom. Egyedül az ASF helyzetben fontos a gyors emelkedés és gyors gyorsulás axiálisan, de ennyi.

Igazából a Navy 7.5G max igénye az a realitás, mert a közepes magasságú légiharc során a gépek amúgy sem tudnak ennél többet reálisan kipréselni magukból. Lehet tengerszinten airshow vagy min AAM és 50% üzemanyaggal 9G-ket húzni, de ennek harcászati realitása kb. 0.

A Gripen E esetén nem a gép tömege a súlyos tétel szerintem. ASF konfigban a számok és a gép méretei alapján nincs baj. A baj akkor van, ha a plusz függesztőkkel nem a gép rugalmasságát használják ki, hanem agyatlanul agyonpakolják. Akkor akkora légellenállása lesz, hogy erős túlzással az Ikarus 260 hozzá képes áramvonalas test...

Mi lesz akkor ha nem közepes magasságon fognak harcolni?Ugye az 5.gen.-ről azt mondják,hogy nagy magasságban hajtja végre a feladatát ellenben a 4.gen. gépekkel.
 
Mi lesz akkor ha nem közepes magasságon fognak harcolni?Ugye az 5.gen.-ről azt mondják,hogy nagy magasságban hajtja végre a feladatát ellenben a 4.gen. gépekkel.
A kérdést nem tudom értelmezni. Mire vonatkozik, a mi lesz...? Hatósugár? Sebesség vagy mi? Paraméterekről beszélgessünk...

Valószínűleg itthon ez az adat titkos...

Kezd úgy kinézni, hogy 2026-ra a szárazföldiek nem lesznek teljesen rendbe rakva, én túl sok esélyt ez alapján nem adnék a mâsodik század Griffnek...

A lízingelt óraszám nem titkos. Plusz órákat nem vettünk. Ebből nagyon mellélőni nem lehet. Átlagérték ismert.
 
  • Tetszik
Reactions: ms07
A kérdést nem tudom értelmezni. Mire vonatkozik, a mi lesz...? Hatósugár? Sebesség vagy mi? Paraméterekről beszélgessünk...



A lízingelt óraszám nem titkos. Plusz órákat nem vettünk. Ebből nagyon mellélőni nem lehet. Átlagérték ismert.

A légi harc magasságra.
 
A kérdést nem tudom értelmezni. Mire vonatkozik, a mi lesz...? Hatósugár? Sebesség vagy mi? Paraméterekről beszélgessünk...



A lízingelt óraszám nem titkos. Plusz órákat nem vettünk. Ebből nagyon mellélőni nem lehet. Átlagérték ismert.

Ki van fullra repülve az éves keret? Mennyi pilótánk van pontosan? Ezeket tudjuk biztosra? Mondjuk az idei számokat megdobja a BAP, az biztos
 
Ki van fullra repülve az éves keret? Mennyi pilótánk van pontosan? Ezeket tudjuk biztosra? Mondjuk az idei számokat megdobja a BAP, az biztos
Még a lemaradást is behoztuk.

A légi harc magasságra.
De mi a kérdésed? Az ég szerelmére, ne chat módban használd a fórumot és használj már összetett mondatokat. Vagy több rövidet. Még kérdezés sem megy?
 
Még a lemaradást is behoztuk.


De mi a kérdésed? Az ég szerelmére, ne chat módban használd a fórumot és használj már összetett mondatokat. Vagy több rövidet. Még kérdezés sem megy?

Azt írtad ,hogy:
Igazából a Navy 7.5G max igénye az a realitás, mert a közepes magasságú légiharc során a gépek amúgy sem tudnak ennél többet reálisan kipréselni magukból. Lehet tengerszinten airshow vagy min AAM és 50% üzemanyaggal 9G-ket húzni, de ennek harcászati realitása kb. 0.

Ezért kérdeztem,hogy mi van ha megváltozik a légi harc magassága?Ugye az 5.gen. gépek nem közepes magasságon hanem nagy magasságban operálnak.
 
Azt írtad ,hogy:
Ezért kérdeztem,hogy mi van ha megváltozik a légi harc magassága?Ugye az 5.gen. gépek nem közepes magasságon hanem nagy magasságban operálnak.
Magassággal csökken a tolóerő és a felhajtóerő is. Akkor szerinted? Még görbe is van az F-16-ra. 15 ezer és 20 ezer lábra. Még kisebb terhelésre képesek még rövidebb ideig.

Csak azt nem tudom, hogy minek írok könyveket kvázi, ha el sem olvassák egyesek...? Miért kell mindent még ötvenszer leírni.
HTÖ... Külön fejezet van ennek.
 
Ki van fullra repülve az éves keret? Mennyi pilótánk van pontosan? Ezeket tudjuk biztosra? Mondjuk az idei számokat megdobja a BAP, az biztos

Szerintem a BAP alatt itthon eleg visszafogott volt az elet, igy a BAP miatt nem lesz kiugro az idei osszoraszam. Atlagban talan meg lesz a szokasos 2 ezer ora/ev. Majus ota 1 geppel kevesebb van (a gepagyurobbanas ota kinn van svedbe), a papai kitelepules alatt a karbantartas is kicsit nehezebben ment. Uj fiatal pilota valoszinuleg nincs, mert most mindenki utasszallitora es helikopterre kerult. Kb 21.500 oranal tart most a flotta osszesitve.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and gacsat
Szerintem a BAP alatt itthon eleg visszafogott volt az elet, igy a BAP miatt nem lesz kiugro az idei osszoraszam. Atlagban talan meg lesz a szokasos 2 ezer ora/ev. Majus ota 1 geppel kevesebb van (a gepagyurobbanas ota kinn van svedbe), a papai kitelepules alatt a karbantartas is kicsit nehezebben ment. Uj fiatal pilota valoszinuleg nincs, mert most mindenki utasszallitora es helikopterre kerult. Kb 21.500 oranal tart most a flotta osszesitve.
Viszont a BAP alatt odakint nagyüzem volt. Nem csak készenlét volt, de folyamatosak voltak a nemzetközi gyakorlatok is a többi nemzettel.
A BAP alatt nem végig azonos személyzet volt kint. Ezen kívül itthon is volt légtérrendészet, + bár kevesebb, de kiképző repülés is...
 
Viszont a BAP alatt odakint nagyüzem volt. Nem csak készenlét volt, de folyamatosak voltak a nemzetközi gyakorlatok is a többi nemzettel.
A BAP alatt nem végig azonos személyzet volt kint. Ezen kívül itthon is volt légtérrendészet, + bár kevesebb, de kiképző repülés is...

Ha 2000 óra/évvel számolunk, akkor az 167 óra/hó átlagosan.

"a négy hónap alatt 544 óra repülési időt hajtottak végre a magyar katonák. Ezalatt a Balti-tenger fölött 50 éles riasztásuk volt." (=136 óra/hó átlagosan)

4 hó * 167 óra/hó = 667 óra.

Azaz a BAP alatt is átlag alatti volt a repült óraszám.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
Ha 2000 óra/évvel számolunk, akkor az 167 óra/hó átlagosan.

"a négy hónap alatt 544 óra repülési időt hajtottak végre a magyar katonák. Ezalatt a Balti-tenger fölött 50 éles riasztásuk volt." (=136 óra/hó átlagosan)

4 hó * 167 óra/hó = 667 óra.

Azaz a BAP alatt is átlag alatti volt a repült óraszám.
Odakint! De kint csak 4 gép volt. Ugyan az alatt a 4 hónap alatt itthon is folyt a munka, még ha kisebb intenzitással is.
Szerintem a 2000 óra/évből 4gép 4hónap alatt 544 óra azért nem olyan rossz! ;)
Ráadásul ezek jelentős része "éles" helyzetben.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Magassággal csökken a tolóerő és a felhajtóerő is. Akkor szerinted? Még görbe is van az F-16-ra. 15 ezer és 20 ezer lábra. Még kisebb terhelésre képesek még rövidebb ideig.

Csak azt nem tudom, hogy minek írok könyveket kvázi, ha el sem olvassák egyesek...? Miért kell mindent még ötvenszer leírni.
HTÖ... Külön fejezet van ennek.

Azt ne felejtsd el,hogy az 5.gen gépeket nagy magasságra optimalizálták a 4.gen.gépekkel szemben.Persze a fizikát megbaszni nem lehet de a mértékek közt(mennyit esik vissza egy 4. és egy5.gen.gép manőverezőképessége) nagy lehet a diferencia.
 
Odakint! De kint csak 4 gép volt. Ugyan az alatt a 4 hónap alatt itthon is folyt a munka, még ha kisebb intenzitással is.
Szerintem a 2000 óra/évből 4gép 4hónap alatt 544 óra azért nem olyan rossz! ;)
Ráadásul ezek jelentős része "éles" helyzetben.

A gépek is cserélődtek. Sokszor 5 gép volt kinn. De azért tényleg nem rossz. Gondolom, dolgoztak a karbantartók keményen.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag