[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

Mivel én nem ismerem fejből az értékeket ezért kértem %-ban.
Ha a levegő átfutás 10%, de a sűrítési is ennyivel nő, akkor az áramlási sebesség nem változik, csak a picivel sűrűbb levegő miatt nő a veszteség. Ez a fenti kommentjeiből is lejön, ha elolvassa az ember. (Vagy nem.)
Ez alapján tehát érthető az, hogy az a picit hozzáadás itt és ott még belefér. De akkor megint ott vagyunk, hogy az F-4E-ből sem lenne szupervadász akkor sem, ha beletennék valami csoda módon az F100-at vagy a GE F110-et. Ez nem így megy.


Pontosan ezt írtam fent odafent a paraméterekkel. Ez is kijön. Lehet, hogy mégsem volt elég részletes?


Akkor így már értem.
Az RD-33 mennyivel jól látom,. hogy könnyebb, mint a bisz hajótműve? Az a 250 kg sanszosan belefér a súlypont vándorlásba is akkor. Gondolom én.

Főleg, ha még komolyabban hozzá is nyúlnak az elektronikához.
Ha jól emlékszem, a román Lance-R -ek is valami 200 kilóval lettek könnyebbek.
 
Az a 8% megvan 10-11 is, de ettől még mindig tartom, hogy nem a szívócsatorna igényelne komolyabb átalakítást.
Már csak azért is így van, mert a MiG-21-en a hajtómű egyetlen csomóponton, a 25. törzskeret és a hajtómű-gerenda találkozásánál felül középen adja át a tolóerőt, az RD-33 meg két csomóponton kétoldalt!! A többi már csak a ráadás lenne ...
 
https://www.flightglobal.com/russia/south-africa-to-offer-mirage-upgrades-/34163.article

In the mid-1990s South Africa re-engined a Mirage F1AZ and a Cheetah (a locally upgraded Mirage III) with modified RD33 engines, the SMR95A and SMR95B respectively,..

http://www.mirage4fs.com/preview3.html


https://books.google.hu/books?id=d2fKavDvJv0C&pg=PA227&lpg=PA227&dq=mirage+f1+rd33&source=bl&ots=ZXRIbV1MnQ&sig=ACfU3U125qqcyibSJrMhH1q_tEaKlltkaA&hl=hu&sa=X&ved=2ahUKEwjc5c2F8PPmAhXV8qYKHUP4Ct4Q6AEwFXoECAkQAQ#v=onepage&q=mirage f1 rd33&f=false


1992-ben kezdődött az egész, akkor már bomlott régen a rendszer és 1994-ben már általános választások voltak. Semmiféle '80-as évekről nincs szó. Mi lenne, ha használnád a keresőt?
88ban kötötték meg a békét,és kezdet kivonulni Kuba Angolábol.89-90ben kezdődtek a tárgyalások,és még a Szu vette a rendelést,ami 91ben megszünt.Az Oryx helikoptereket a 80as években gyártották nagyon erős román bedolgozással.94ben volt a dél afrikai módszerváltás.Utána nemsokkal törölték a Mirage áthajtóművezési programot.2000es években meg az eredetileg dél afrikai rendelésre áttervezett RD-33 ment a kinai JF17 programba.
2000es évekre már lekerült az egész a napirendről.Mirageokat elkezdték kivoni,és jött helyettük a Gripen.
 
"...A képeken látható MiG-21biszek a hetvenes évek második felében, a MiG-21UM-ek tíz évvel később kerültek Magyarországra és többségük a kivonásig, 2000-ig repült..."

Nem tudok arról, hogy MiG-21UM-ek még érkeztek volna a nyolcvanas évek második felében a Néphadsereghez.
Ahogy én tudom, az utolsó, kétszámjegyű biszek 1979-ben, míg az utolsó UM-ek 1980-ban kerültek hazánkba.
 
"...A képeken látható MiG-21biszek a hetvenes évek második felében, a MiG-21UM-ek tíz évvel később kerültek Magyarországra és többségük a kivonásig, 2000-ig repült..."

Nem tudok arról, hogy MiG-21UM-ek még érkeztek volna a nyolcvanas évek második felében a Néphadsereghez.
Ahogy én tudom, az utolsó, kétszámjegyű biszek 1979-ben, míg az utolsó UM-ek 1980-ban kerültek hazánkba.
A bisz-eket jól tudod, az UM-eket nem. Az utolsóként érkezett UM-ek a 904, 905, 906 és 907-es voltak, és nem jöhettek 80-ban mert az első kettő 85-ös, a másik kettő 86-os gyártású volt. Mindegyik használt volt 15-65 közti repórákkal, 87 jan 6.án érkeztek és márc. 5.-én vették őket leltárba Taszáron (MN4563). Nagyjavításra 95-től kerültek be a PG-be, a 904 volt az első és a 907 lett kész utolsóként 99-ben, utóbbin alkatrész-beszerzési nehézségek miatt (főleg puhafalú tartály) egy évig húzódott a munka (ha 80-ban jöttek volna, akkor a nagyjavítás már "kicsit" későn lett volna).
 
A bisz-eket jól tudod, az UM-eket nem. Az utolsóként érkezett UM-ek a 904, 905, 906 és 907-es voltak, és nem jöhettek 80-ban mert az első kettő 85-ös, a másik kettő 86-os gyártású volt. Mindegyik használt volt 15-65 közti repórákkal, 87 jan 6.án érkeztek és márc. 5.-én vették őket leltárba Taszáron (MN4563). Nagyjavításra 95-től kerültek be a PG-be, a 904 volt az első és a 907 lett kész utolsóként 99-ben, utóbbin alkatrész-beszerzési nehézségek miatt (főleg puhafalú tartály) egy évig húzódott a munka (ha 80-ban jöttek volna, akkor a nagyjavítás már "kicsit" későn lett volna).
Na akkor most már jól tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
A bisz-eket jól tudod, az UM-eket nem. Az utolsóként érkezett UM-ek a 904, 905, 906 és 907-es voltak, és nem jöhettek 80-ban mert az első kettő 85-ös, a másik kettő 86-os gyártású volt. Mindegyik használt volt 15-65 közti repórákkal, 87 jan 6.án érkeztek és márc. 5.-én vették őket leltárba Taszáron (MN4563). Nagyjavításra 95-től kerültek be a PG-be, a 904 volt az első és a 907 lett kész utolsóként 99-ben, utóbbin alkatrész-beszerzési nehézségek miatt (főleg puhafalú tartály) egy évig húzódott a munka (ha 80-ban jöttek volna, akkor a nagyjavítás már "kicsit" későn lett volna).
99-ben készült el? Akkor kb. 1 évet sem repültek vele végül?
 
  • Tetszik
Reactions: emel
Na akkor most már jól tudom.
A kétszámjegyű UM-ekkel kevertem őket, azok 79-80-as gépek voltak.
De tény, hogy a 900-asok azok frissebbek kellett hogy legyenek (és ezek szerint azok is voltak) mert ezek közül fog egy kimenni az külföldre, hogy újra repülőképes állapotba hozzák. De nem idehaza akarnak majd vele repülni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and emel
Az egyik ENSZ dokumentumokban találtam egy olyan mondatot hogy 2013-ban Magyarország eladott egy MiG-21UM-et Romániának, Moldován/Moldávián keresztül. Erről tud valaki valamit? Valamelyik magánkézbe került gépet adták tovább egy másik "gyűjtőnek"? Vagy valamelyik múzeumba került esetleg?
 
99-ben készült el? Akkor kb. 1 évet sem repültek vele végül?
Hát nem pont így volt az tervezve. Se az hogy 1 évig fog tartani a nagyjavítás, se nem volt hosszú távú repültetési/üzemeltetési tervezés, így az anyagi fedezetet (ill. annak hiányát) se látták előre, így azt se hogy mikor állítják majd le a 21-eseket. Így jött össze, így sikerült a "tűzoltás"... mert akkoriban főleg csak az volt ...
 
99-ben készült el? Akkor kb. 1 évet sem repültek vele végül?
Szinte zsír új volt rajta minden. Ez az utolsó nyáron készült róla:

photo26.jpg


photo35.jpg


A kabinbelső is patent volt:

photo169.jpg
 
Itt van videón és reptéri forduló videók is.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nah, mégis csak van nálam 3 db diagram.
F-4E 4 db AIM-7-tel és kb. 50% keróval.
sxSgxVi.png


F-15C 4xAIM-9 + 4xAIM-7. Szépen megpakolva az F-4-hez képest.
McnU1jp.png


A kis F-16-nak a 4 db AIM-9 az kb. olyan, mint 4 db AIM-7 az F-4-en. Ez kb. DI = 50.
lLiOV8h.png

A videó asszem M0.8 táján készült és talán 10 ezer lábon ezért választottam ezt.

Nézzük akkor a fenti diagramok alapján M0.8, a Ps = 0 értékeket 10 ezer lábon
  • F-4 - 11 fok/sec
  • F-15* - 14 fok/sec
  • F-16C** 16,5 fok/sec
*Azért a 4 db AIM-7 és 4 db AIM-9 tömege a sínekkel együtt vagy úgy majd 1 tonnával több, mint az F-4-nél a 4xAIM-7. Meg ezek légellenállása. A gép 3 db pylon és 4 db adapterrel 15,5 fok/sec-et ér el. Tehát a fenti 14 fok/sec az inkább olyan 15 fok/sec lenne valahol.

*PW-229-es hajtóművel, a F-16A-nál ez kicsivel gyengébb, mert gép nehezebb, a hajtómű ezt nem tudja kompenzálni

Nézzük akkor a fenti diagramok alapján M0.9, a Ps = 0 értékeket 10 ezer lábon
  • F-4 - 10,5 fok/sec
  • F-15*** - 14 fok/sec
  • F-16C** 17 fok/sec
*** Azért a 4 db AIM-7 és 4 db AIM-9 tömege a sínekkel együtt vagy úgy majd 1 tonnával több, mint az F-4-nél a 4xAIM-7. Meg ezek légellenállása. A gép 3 db pylon és 4 db adapterrel 15,5 fok/sec-et ér el. Tehát a fenti 14 fok/sec az inkább olyan 15 fok/sec lenne valahol.

Ellenőrizzük a képet. Az F-4 180 fokot fordult.
F-4 = 180 fok / 11 sec/fok = 16,36 sec telt el.
Az F-16 esetén 16,5 fok/sec* 16,36 sec = 270 fok.

A képen pont ez van, az F-16 ennyi idő alatt pont ennyit fordul. Sőt, picit túl van a 270 fokon. Nagyon sok mindent lehet értelmezni, ha az ember veszi a fáradságot. ;)

Sajnos F-16A-ról csak 5, 15 és ezer lábon van doksim. Vagy a két leolvasott F-16A értéket interpolálja aki akarja, de célszerűbb a fenti diagramok görbéi közötti távolság felénél a jelleggel megnézni, hogy azok mit tudnak 5 és 15k lábon.

Csak egyetlen pontot nézek meg. M0.9, 15 ezer láb.
  • F-4 9 fok/sec
  • F-15 12 fok/sec, de a fentiek szerint korrigálva a kevesebb rakétára ez kb. 12.5 fok/sec
  • F-16A 14,2 fok/sec

FJVgrMd.png


.
rmzmGbR.png




A repteljesítményes cikkem ezeken menne végig üzemanyag fogyasztással és ezzel-azzal megnézve, hogy mit tud, de olyan sok idő (?) kéne hozzá, hogy sanszosan soha (?) nem csinálom meg. Vagy ki tudja. Ha van rá érdeklődés, akkor megmutathatom, hogy hol tart most...

Ez ilyen nagy különbséget mutatna MIG-21bis/23MF vs. MIG-29A közt is?A 29-es beszerzést egy pilóta azzal erősítette meg,hogy amíg meg nem jöttek a Folcrumok addig igazából tök feleslegesen szálltak fel elfogni a jugó 29-eseket mert még ha közel is jutottak volna akkor sem tehetett volna semmit a mi géppárunk az egy szem 29-es ellen.*

Oké ebben benne van a modernebb elektronika és fegyverzet(R-27,R-73+ sisakcélzó) adta előny is.
 
Ez ilyen nagy különbséget mutatna MIG-21bis/23MF vs. MIG-29A közt is?A 29-es beszerzést egy pilóta azzal erősítette meg,hogy amíg meg nem jöttek a Folcrumok addig igazából tök feleslegesen szálltak fel elfogni a jugó 29-eseket mert még ha közel is jutottak volna akkor sem tehetett volna semmit a mi géppárunk az egy szem 29-es ellen.*

Oké ebben benne van a modernebb elektronika és fegyverzet(R-27,R-73+ sisakcélzó) adta előny is.
Igen, a MiG-21MF és Bisz és a MiG-29 9.12 között is kb. ekkora eltérés van.
De van a híres gyakorló légiharc fotó, ahol egy 21-es géppár egyik tagja megfogott egy 29-est.

A MiG-29-esről van néhány göbe az angol nyelvű német manualból.
A MiG-21-ről szinte semmit sincs. Most itt nálam biztosan.
Van angol nyelvű szerb MiG-21-es manualom, asszem.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi