Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Majdnem ez történt Pápán a 80-as években, mikor hajtóműhiba miatt egy 21bisz-el megszakította a startot egy pilóta, de a betonon már nem tudott megállni, kirohant az erdőbe és egy töltésnek ütközve állt meg. Annyira deformálódott a törzs, hogy nem tudta kinyitni a kabintetőt, a gép meg már égett mögötte. Óvatosan addig húzta csak meg a katapult-fogantyút, hogy működjön a dekk vészeldobó-rendszere, de a katapult ne induljon be (kellett hozzá érzék és kötél-idegek, mert csak néhány mm a különbség!), így ki tudott ugrani a roncsból. Viszont a tűz eloltása után a katapultosok úgy értékeltek hogy itt biza a katapultálás el lett indítva, és álljon oda ezt megakadályozni az akinek 6 anyja van!! Rákötöttek egy hosszú zsinórt a katapult-fogantyúra, és tisztes távolból, fedezékből a legbátrabb megrántotta a zsinór végére kötött hurkot. Hallottam a sztoriját a srácnak, mondta hogy az volt a szerencséje hogy előtte felvett egy jó vastag kesztyűt, mert elengedni se volt ideje a zsinórt úgy elment a katapult és vitte a kezéről a kesztyűt is!! Ha nincs a kesztyű akkor a kezét viszi - vagy őt magát is! Szóval tényleg veszélyes "játék" a katapult, ha nem rendeltetésszerű a használata ...Ez addig még igaz is, ameddig a gép le nem szállt. De onnantól, hogy a pilóta kikötötte magát, addig, amíg jó messzire, biztos távolba el nem szaladt, addig közvetlen életveszélyben volt a beélesített ülés miatt. Utána meg a műszaki, akinek oda kellett menni és vissza kellett rakni az összes földi biztosítékot.
A-Z-T-A-K-U-R-V-A.Majdnem ez történt Pápán a 80-as években, mikor hajtóműhiba miatt egy 21bisz-el megszakította a startot egy pilóta, de a betonon már nem tudott megállni, kirohant az erdőbe és egy töltésnek ütközve állt meg. Annyira deformálódott a törzs, hogy nem tudta kinyitni a kabintetőt, a gép meg már égett mögötte. Óvatosan addig húzta csak meg a katapult-fogantyút, hogy működjön a dekk vészeldobó-rendszere, de a katapult ne induljon be (kellett hozzá érzék és kötél-idegek, mert csak néhány mm a különbség!), így ki tudott ugrani a roncsból. Viszont a tűz eloltása után a katapultosok úgy értékeltek hogy itt biza a katapultálás el lett indítva, és álljon oda ezt megakadályozni az akinek 6 anyja van!! Rákötöttek egy hosszú zsinórt a katapult-fogantyúra, és tisztes távolból, fedezékből a legbátrabb megrántotta a zsinór végére kötött hurkot. Hallottam a sztoriját a srácnak, mondta hogy az volt a szerencséje hogy előtte felvett egy jó vastag kesztyűt, mert elengedni se volt ideje a zsinórt úgy elment a katapult és vitte a kezéről a kesztyűt is!! Ha nincs a kesztyű akkor a kezét viszi - vagy őt magát is! Szóval tényleg veszélyes "játék" a katapult, ha nem rendeltetésszerű a használata ...
Lett volna esetleg más megoldás is, hiszen van egy külön fogantyú, ami csak a kabintető lerobbantására van. Vagy az adrenalin miatt ez nem jutott eszébe a pilótának, vagy próbálta először azzal csak a beszorulás miatt nem mozgott a kar, és ezért nyúlt a katapulthoz ... lényeg hogy az égő gépben eszébe jutott az egyetlen hatásos megoldás, és nem reszketett a keze se!!A-Z-T-A-K-U-R-V-A.
Azt sem tudtam, hogy ilyet lehet...
Gyakorlatilag egy befulladt bombával azonos egy meghibásodott katapult ülés.
A-6-tal is volt ilyen eset. A TG is írt róla anno.
https://www.military.com/video/airc...tial-ejection-from-a-6-aircraft/3002376928001
Valódi, csak nekifutás közben van fotózva a gyorsuló gép, követő/mozgó kamerával, ezért van a háttér elmosódva/elkenődve. Ja, és 90-es évek eleje, akkor még nem volt digitális fotógép Magyarországon, max a műholdakon.Van valami furcsa a képben... ez igazi fotó lehet?
Ezt a mai fotógépekkel is elő lehet idézni, de aki ezt lőtte, annak már vagy stabos objektíve, vagy igen jó keze volt és direkt választott alacsonyabb záridőt.
Vagy csak mert a dia filmje 100-as volt és azzal a telével nem is lőhetett gyorsabb záridővel még nappal se. Ugyanis az akkori telék se tudtak 4 - 5.6-nál nagyobb rekeszt.
Színre nekem ez diáról szkennelés és kifejezetten finom szemcséjű 100-as körüli nyersanyag. Az meg nem számított “gyors” filmnek.
A diáknál meg minél profibb volt a nyersanyag, annál precízebben kellett beállítani az expozíciót, mert annál kisebb volt a tűrés az előhíváskor.
A lakossági színes negatívoknak nem volt ilyen színtelitettsége és finom szemcsézettsége, még a 100-asoknak se, de jobban lehetett őket az előhívásnál alá-, meg fölé lőni.
Az igazán profik meg egyenesen 50-es filmmel lőttek, meg akkor már egyből középformátumra, amihez a nyersanyag, a váz és a tele kategóriájú objektív nem csak egy vagyon, de eleve nagyon ritka is volt.
A nagyobb felületű film miatt a leképezés is arányosan nagyobb gyújtótávolsággal történt (történik még most is).
Egy normál, vagy kisfilmes 24x36-os Leica “kocka” 1x-es nagyítása az 50mm. Ez a normál objektív.
A 16.7x25.1-es APS, vagy ma már APS-C méretre ugyanez az 50mm már 1.6x-os nagyítást ad és emiatt egy 80mm-es úgynevezett portré objektívnek fogható fel (Leica-ra, vagy ahogy újabban hívják Full Frame-re átszámítva).
Ezzel szemben, ha a 24x36-nál nem kisebb, hanem éppenséggel nagyobb felületre képezünk le, akkor még a jókora méretű és tömegű tele-kategóriájú objektívek is valahol a normál és a portré szintjén fognak csak nagyítani.
Hiába a nyersanyag nagyobb mennyiségű emulziós kristálya és ezáltal nagyobb részletgazdagsága, például (a kismillió különféle középformátumú közül) egy 60x90mm-es fényképezőgéphez a 600mm még csak kis-közepes telének számít és nem 12-szeres, csak kb 2-3-szoros nagyítást adhatott.
De az biztos, hogy a képminőség legalább jó volt.
Valódi, csak nekifutás közben van fotózva a gyorsuló gép, követő/mozgó kamerával, ezért van a háttér elmosódva/elkenődve. Ja, és 90-es évek eleje, akkor még nem volt digitális fotógép Magyarországon, max a műholdakon.
Ez akkor lőtték filmre? Nagyon tudta a dolgát akkor, aki csinálta.
."...Mivel a bemutatók és a gyakorlások során az „Égi Huszárok” kiváló pilótái sem magukat, sem a gépeket nem kímélték, és nem egyszer az engedélyezettnél jóval nagyobb, néha 11 g-s (!) túlterhelést „húztak bele”, amit a sárkányszerkezet nem tolerált. A 1904-es sajnos kismértékben deformálódott, ami a későbbi repülési lehetőséget nagyon beszűkítette sőt, a típus változaton belül az elsők között selejtezték 1996-ban, noha az egyik legfiatalabb „bisz” volt..."
Kifejezett mázlista vagyok. Ezt a képet 1996 augusztusában fotóztam, Pápán. Itt már kopott le róla a sárga festékréteg: