[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113

"...Mivel a bemutatók és a gyakorlások során az „Égi Huszárok” kiváló pilótái sem magukat, sem a gépeket nem kímélték, és nem egyszer az engedélyezettnél jóval nagyobb, néha 11 g-s (!) túlterhelést „húztak bele”, amit a sárkányszerkezet nem tolerált. A 1904-es sajnos kismértékben deformálódott, ami a későbbi repülési lehetőséget nagyon beszűkítette sőt, a típus változaton belül az elsők között selejtezték 1996-ban, noha az egyik legfiatalabb „bisz” volt..."

Kifejezett mázlista vagyok. Ezt a képet 1996 augusztusában fotóztam, Pápán. Itt már kopott le róla a sárga festékréteg:

22364013_e20da2d66cdb02f0552a1715fccce061_xl.jpg
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ez addig még igaz is, ameddig a gép le nem szállt. De onnantól, hogy a pilóta kikötötte magát, addig, amíg jó messzire, biztos távolba el nem szaladt, addig közvetlen életveszélyben volt a beélesített ülés miatt. Utána meg a műszaki, akinek oda kellett menni és vissza kellett rakni az összes földi biztosítékot.
Majdnem ez történt Pápán a 80-as években, mikor hajtóműhiba miatt egy 21bisz-el megszakította a startot egy pilóta, de a betonon már nem tudott megállni, kirohant az erdőbe és egy töltésnek ütközve állt meg. Annyira deformálódott a törzs, hogy nem tudta kinyitni a kabintetőt, a gép meg már égett mögötte. Óvatosan addig húzta csak meg a katapult-fogantyút, hogy működjön a dekk vészeldobó-rendszere, de a katapult ne induljon be (kellett hozzá érzék és kötél-idegek, mert csak néhány mm a különbség!), így ki tudott ugrani a roncsból. Viszont a tűz eloltása után a katapultosok úgy értékeltek hogy itt biza a katapultálás el lett indítva, és álljon oda ezt megakadályozni az akinek 6 anyja van!! Rákötöttek egy hosszú zsinórt a katapult-fogantyúra, és tisztes távolból, fedezékből a legbátrabb megrántotta a zsinór végére kötött hurkot. Hallottam a sztoriját a srácnak, mondta hogy az volt a szerencséje hogy előtte felvett egy jó vastag kesztyűt, mert elengedni se volt ideje a zsinórt úgy elment a katapult és vitte a kezéről a kesztyűt is!! Ha nincs a kesztyű akkor a kezét viszi - vagy őt magát is! Szóval tényleg veszélyes "játék" a katapult, ha nem rendeltetésszerű a használata ...
 
M

molnibalage

Guest
Majdnem ez történt Pápán a 80-as években, mikor hajtóműhiba miatt egy 21bisz-el megszakította a startot egy pilóta, de a betonon már nem tudott megállni, kirohant az erdőbe és egy töltésnek ütközve állt meg. Annyira deformálódott a törzs, hogy nem tudta kinyitni a kabintetőt, a gép meg már égett mögötte. Óvatosan addig húzta csak meg a katapult-fogantyút, hogy működjön a dekk vészeldobó-rendszere, de a katapult ne induljon be (kellett hozzá érzék és kötél-idegek, mert csak néhány mm a különbség!), így ki tudott ugrani a roncsból. Viszont a tűz eloltása után a katapultosok úgy értékeltek hogy itt biza a katapultálás el lett indítva, és álljon oda ezt megakadályozni az akinek 6 anyja van!! Rákötöttek egy hosszú zsinórt a katapult-fogantyúra, és tisztes távolból, fedezékből a legbátrabb megrántotta a zsinór végére kötött hurkot. Hallottam a sztoriját a srácnak, mondta hogy az volt a szerencséje hogy előtte felvett egy jó vastag kesztyűt, mert elengedni se volt ideje a zsinórt úgy elment a katapult és vitte a kezéről a kesztyűt is!! Ha nincs a kesztyű akkor a kezét viszi - vagy őt magát is! Szóval tényleg veszélyes "játék" a katapult, ha nem rendeltetésszerű a használata ...
A-Z-T-A-K-U-R-V-A.
Azt sem tudtam, hogy ilyet lehet...
Gyakorlatilag egy befulladt bombával azonos egy meghibásodott katapult ülés.
A-6-tal is volt ilyen eset. A TG is írt róla anno.

https://www.military.com/video/airc...tial-ejection-from-a-6-aircraft/3002376928001
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A-Z-T-A-K-U-R-V-A.
Azt sem tudtam, hogy ilyet lehet...
Gyakorlatilag egy befulladt bombával azonos egy meghibásodott katapult ülés.
A-6-tal is volt ilyen eset. A TG is írt róla anno.

https://www.military.com/video/airc...tial-ejection-from-a-6-aircraft/3002376928001
Lett volna esetleg más megoldás is, hiszen van egy külön fogantyú, ami csak a kabintető lerobbantására van. Vagy az adrenalin miatt ez nem jutott eszébe a pilótának, vagy próbálta először azzal csak a beszorulás miatt nem mozgott a kar, és ezért nyúlt a katapulthoz ... lényeg hogy az égő gépben eszébe jutott az egyetlen hatásos megoldás, és nem reszketett a keze se!!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113
Ez a sztori amúgy az egyik legnagyobb legenda, mert annyiféle verzióját hallottam, hogy már bármit elhiszek. A pilóta még és alapvetően az a hivatalos sztori, hogy ezt hihetetlen önuralommal ő intézte el, míg a kétkedők szerint a ki-be kapcsoló forszázs nem kellően profi lekezelése miatt jutott oda a gép, ahová, így abban a helyzetben ő minden volt, csak nem hidegvérrel józanul gondolkodó. Magyarán a vakszerencséje az volt, hogy a kettészakadt gépből a hatalmas ütés hatására meghibásodó ülés nem lőtte ki, csak a dekket dobta el a rendszer, neki meg még volt annyi felocsúdása, hogy akkor élve a lehetőséggel, maga ugrott ki a földre.
Nem voltam ott, nem ítélkezhetem, de álljon itt a sztori a fotókkal:

[URL]http://www.repulomuzeum.hu/Tikuldtetek/BartaEndre/BE_katasztr/BE_katasztr.htm[/URL]

A 6224-es, Gál Péter őrnagy esete.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Van valami furcsa a képben... ez igazi fotó lehet?
Valódi, csak nekifutás közben van fotózva a gyorsuló gép, követő/mozgó kamerával, ezért van a háttér elmosódva/elkenődve. Ja, és 90-es évek eleje, akkor még nem volt digitális fotógép Magyarországon, max a műholdakon.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 169
113
Ezt a mai fotógépekkel is elő lehet idézni, de aki ezt lőtte, annak már vagy stabos objektíve, vagy igen jó keze volt és direkt választott alacsonyabb záridőt.
Vagy csak mert a dia filmje 100-as volt és azzal a telével nem is lőhetett gyorsabb záridővel még nappal se. Ugyanis az akkori telék se tudtak 4 - 5.6-nál nagyobb rekeszt.
Színre nekem ez diáról szkennelés és kifejezetten finom szemcséjű 100-as körüli nyersanyag. Az meg nem számított “gyors” filmnek.
A diáknál meg minél profibb volt a nyersanyag, annál precízebben kellett beállítani az expozíciót, mert annál kisebb volt a tűrés az előhíváskor.
A lakossági színes negatívoknak nem volt ilyen színtelitettsége és finom szemcsézettsége, még a 100-asoknak se, de jobban lehetett őket az előhívásnál alá-, meg fölé lőni.

Az igazán profik meg egyenesen 50-es filmmel lőttek, meg akkor már egyből középformátumra, amihez a nyersanyag, a váz és a tele kategóriájú objektív nem csak egy vagyon, de eleve nagyon ritka is volt.
A nagyobb felületű film miatt a leképezés is arányosan nagyobb gyújtótávolsággal történt (történik még most is).
Egy normál, vagy kisfilmes 24x36-os Leica “kocka” 1x-es nagyítása az 50mm. Ez a normál objektív.
A 16.7x25.1-es APS, vagy ma már APS-C méretre ugyanez az 50mm már 1.6x-os nagyítást ad és emiatt egy 80mm-es úgynevezett portré objektívnek fogható fel (Leica-ra, vagy ahogy újabban hívják Full Frame-re átszámítva).

Ezzel szemben, ha a 24x36-nál nem kisebb, hanem éppenséggel nagyobb felületre képezünk le, akkor még a jókora méretű és tömegű tele-kategóriájú objektívek is valahol a normál és a portré szintjén fognak csak nagyítani.
Hiába a nyersanyag nagyobb mennyiségű emulziós kristálya és ezáltal nagyobb részletgazdagsága, például (a kismillió különféle középformátumú közül) egy 60x90mm-es fényképezőgéphez a 600mm még csak kis-közepes telének számít és nem 12-szeres, csak kb 2-3-szoros nagyítást adhatott.
De az biztos, hogy a képminőség legalább jó volt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 789
75 838
113
Ezt a mai fotógépekkel is elő lehet idézni, de aki ezt lőtte, annak már vagy stabos objektíve, vagy igen jó keze volt és direkt választott alacsonyabb záridőt.
Vagy csak mert a dia filmje 100-as volt és azzal a telével nem is lőhetett gyorsabb záridővel még nappal se. Ugyanis az akkori telék se tudtak 4 - 5.6-nál nagyobb rekeszt.
Színre nekem ez diáról szkennelés és kifejezetten finom szemcséjű 100-as körüli nyersanyag. Az meg nem számított “gyors” filmnek.
A diáknál meg minél profibb volt a nyersanyag, annál precízebben kellett beállítani az expozíciót, mert annál kisebb volt a tűrés az előhíváskor.
A lakossági színes negatívoknak nem volt ilyen színtelitettsége és finom szemcsézettsége, még a 100-asoknak se, de jobban lehetett őket az előhívásnál alá-, meg fölé lőni.

Az igazán profik meg egyenesen 50-es filmmel lőttek, meg akkor már egyből középformátumra, amihez a nyersanyag, a váz és a tele kategóriájú objektív nem csak egy vagyon, de eleve nagyon ritka is volt.
A nagyobb felületű film miatt a leképezés is arányosan nagyobb gyújtótávolsággal történt (történik még most is).
Egy normál, vagy kisfilmes 24x36-os Leica “kocka” 1x-es nagyítása az 50mm. Ez a normál objektív.
A 16.7x25.1-es APS, vagy ma már APS-C méretre ugyanez az 50mm már 1.6x-os nagyítást ad és emiatt egy 80mm-es úgynevezett portré objektívnek fogható fel (Leica-ra, vagy ahogy újabban hívják Full Frame-re átszámítva).

Ezzel szemben, ha a 24x36-nál nem kisebb, hanem éppenséggel nagyobb felületre képezünk le, akkor még a jókora méretű és tömegű tele-kategóriájú objektívek is valahol a normál és a portré szintjén fognak csak nagyítani.
Hiába a nyersanyag nagyobb mennyiségű emulziós kristálya és ezáltal nagyobb részletgazdagsága, például (a kismillió különféle középformátumú közül) egy 60x90mm-es fényképezőgéphez a 600mm még csak kis-közepes telének számít és nem 12-szeres, csak kb 2-3-szoros nagyítást adhatott.
De az biztos, hogy a képminőség legalább jó volt.

Ebből egy szót nem értettem!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 509
72 511
113
Valódi, csak nekifutás közben van fotózva a gyorsuló gép, követő/mozgó kamerával, ezért van a háttér elmosódva/elkenődve. Ja, és 90-es évek eleje, akkor még nem volt digitális fotógép Magyarországon, max a műholdakon.

Nem erre gondoltam. Hanem arra, hogy a kép minősége és a nézőpontja is olyan mintha egy jobb repülőgépszimulátorból lenne kimentve.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
"...Mivel a bemutatók és a gyakorlások során az „Égi Huszárok” kiváló pilótái sem magukat, sem a gépeket nem kímélték, és nem egyszer az engedélyezettnél jóval nagyobb, néha 11 g-s (!) túlterhelést „húztak bele”, amit a sárkányszerkezet nem tolerált. A 1904-es sajnos kismértékben deformálódott, ami a későbbi repülési lehetőséget nagyon beszűkítette sőt, a típus változaton belül az elsők között selejtezték 1996-ban, noha az egyik legfiatalabb „bisz” volt..."

Kifejezett mázlista vagyok. Ezt a képet 1996 augusztusában fotóztam, Pápán. Itt már kopott le róla a sárga festékréteg:

22364013_e20da2d66cdb02f0552a1715fccce061_xl.jpg
.
.
Erre mindig kivancsi voltam.... Az 1904-est a CAMEL dohanyceg reklamjakent festettek le erre a sargara? Valakinek ezert fizettek? Elöször ha jol emlekszem meg egy kis CAMEL logo is volt a gerinctartalyon, ami a fenti foton sincs mar rajta.