T-14 Armata

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Na szóval, a Type 10-ben nyolchengeres, négyütemű, vízhűtéses, 1200 lovas V-motor van, a Type 90-ben tízhengeres, kétütemű, vízhűtéses, 1500 lovas V, a Type 74-ben pedig tízhengeres, kétütemű és léghűtéses 720 lovas V van.
 
T

torsen

Guest
Komolyan nem értem a problémát,szerintem a volvo csak hisztizik,vagy nem akar fejleszteni,vagy az új svéd mérnökök már nem ismerik az újabb technológiát,anyagokat,ötvözeteket.

Semmi kötődésem a Volvóhoz, de ismerik...jobban, mint én vagy Te.

A tgk iparban ősidők óta van V8 dízel,a nyugati technika már 50 évvel ezelőtt is elment 1M km-t,még 88 körül,a helyi tsz-ben az úszókotrón lévő generátort egy V8 Deutz léghűtéses motor hajtotta,már akkor huszonéves motor volt,az akkori szocialista kenőanyaggal elment 25 000 üzemórát,igaz,szélsőségesen optimális körülmélnyek között,hiszen állandó fordulaton ment,99%-ban üzemi hőmérsékleten,mivel az úszókotró 0-24 dolgozott,kivéve vasárnap,jó dolga volt a motornak,igaz,nem volt turbós.

Ősidők óta... A Mercedes OM615 is elment a közutakon 1m km-t, a maga 2.0D/60 Le-vel. Ma egy ekkora motor közel 200 Le-s.
Sorold az Euro5/Euro6 haszonjármű V-motorokat és tedd melléjük a sorosokat! Nem mondom, hogy nincs V, de....

Szóval csapágyak,a főtengelyen lévő sillócsapágyakról van szó,ezek kb 0.03-0.05mm-re vannak illesztve,mármint a főtengelyen lévő csapszeg futófelülete a hajtókarban,ill a főtengely nyugvócsapágyakon lévő siklócsapágy csészéiben lévő csapágyfém futófelületeihez.
No,ennyi résben kell az olajnak kifejteni a kenőképességét,folyamatosnak kell lennie az olajfilmnek,rendkívül gyorsan kell ott cserélődnie(átfolynia a futó felületek között).

Minél kisebb a "rés", annál könnyebb a dolga az olajnak. (Csak be kell juttatni valahogy, lásd még mai "vékony" olajak.)
Olyannyira egyre kisebb, hogy ma egyre kevesebb motorhoz (szgk) veszel felújító csapágykészletet, mert a csapágy és csapágy között is van különbség. Egyre gyakrabban csak fűzött blokkot veszel/cserélsz.

A hajtókar csapágyaknak még komoly sugár irányú terhelése is van,hiszen a főtengelyhez képest ovális pályán is mozog,így sokkal nagyobb terhelést kap,mint a nyugvó csapágyak,mert azok helyben forgó tngelyt csapágyaznak,nem oszcillálnak is.

Ovális pályán? Milyen motor az?

A fentiekből látható,hogy maximalizálni kell a csapágyakk felületét,hogy elosszák a terhelést,növeljék az élettartamot,de ezt csak kétféle képpen lehet,egy,ha a főtengelyen lévő csapok átmérőjét növelik,de ezt behatárolja 100 dolog,pl a forgattyúsház mérete,a hajtókat nagyfej csapágyházak mérete,ugye minél nagyobb a hatókar nagyfej csapágyház belső átmérője,annál nagyobb lesz a külső is,így annál szélesebb,és magasabb,mélyebb forgattyúsház kell,hogy el tudjon forogni benne,meg ugye akkor nehezebb,drágább,több a munka vele(a legyártásával),stb.

De miután a mai motorok mérete egyre kisebb, ezért általában ezt választják. A szerelhetőséghez meg ferde hajtórúdfej osztást.

A másik módja a csapágyfelületek növelésének,ha nem átmérőt növelnek,hanem a csapok szélességét,akkor ugye maradhat az átmérő,viszont hosszabb lesz a motor,így már nem biztos hogy befér ahová kell,sokkal több anyag kell bele,mert a motorblokk,és a hengerfej hossza is változik ettől,meg kb minden,a motorban.
Ennek,mármint a hosszabb motornak van olyan előnye(is) pl,hogy a hengerek távolabb kerülhetnek egymástól,így több hűtőfolyadék áramohat közöttük,javulhat a hűtése,a soros 6 motoroknak állandó problémája,hogy a hátsó hengerek mindig picit melegebbek,mire megfordul ott is a hűtőfolyadék,kb az élettartamuk végén mindig a hátsó hengerek rottyannak el,ill 95%-ban azok fújják ki a tömítést,repesztik el a fejet,ha ilyen történik.

Egy mai motorban már nem használnak hosszirányú hűtőfolyadék áramlást. Keresztáram a tipikus.

De ugye már bő 1 évszázada gyártunk dugattyús motorokat,kialakult mindennek az optimuma,amitől a pont jó a méretezése a főtengely csapoknak,pont jó a hűtése a motornak,még az életartama is elfogadható,mármint a soros motoroknak.
És itt jön a V motorok kérdése,mert a második hengersort kicsit eltolva kell a főtengely fölé tenni,viszont ettől nem lehet hosszabb a főtengely,legalábbis nem lehet dupla szélességű csapokat tenni a főtengelyre,mert akkor nem forogna el a forgattyúsházban,

Miért is?

nem férne el a nyugvócsapágyak gyámjai között sem(pl),

Egy hajtórúdfej vastagsággal tegyük távolabb őket, mi az akadálya? Új motort tervezünk nem házi barkács...

így itt kompromisszum kell a főtengely csapok szélességét illetően,hogy ahol eddig a soros 6-nál egy csapszegen

"csapszegen" ???

egy hajtókarnak a csapágya volt,oda most a másik hengersor oda eső hajtókarját is be kell kötni,szóval kezdődik az anyázás a mérnökök között :rolleyes::D.

Ha nem akarják eltolni a hengersorokat, arra van megoldás, mellékhajtórúd (lsd. szovjet V2 hk.motor), villás hajtórudas megoldás (Maybach HL230 Panzerkampfwagen VI), de ezzel ma már általában nem küszködnek, van helyette VEM.

Ilyenkor keskenyebbre kell venni a főtengely nyugvó gyámjait,a kiegyenlítő súlyokat a főtengelyen,a hajtókar nagyfej csapágyházait,hogy legyen hely a 2 hajtókarnak azon az 1 csapon,amin a soros 6-nál,csak 1 hajtókar volt bekötve.

Na, igen, itt jön a V-motor csapágyazás problémája amivel kezdtünk:rolleyes:, plusz még bejön a képbe a V-motor hengersorszög és hengerszám közötti összefüggés problémája. Azaz, ha egy rendes motort (hangsúlyozom RENDES) akarsz csinálni, akkor nem tetszőleges a hengersorszög.Nézd meg pl. a VW/audi V6 3 literes diesel motor főtengelyét! Meg fogsz lepődni!

Azért hozok BMW-ről képeket,mert azokat ismerem séróból,nincs kedvem szétguglizni az arcomat munkagép motor ügyben,hogy milyen sor 4-re/sorhatra terveztek V8-at/V12-t.
Szóval ez egy M20B25 kódú BMW motor főtngelye 75x84mm-es furat/lökettel,2.5L lökettérfogattal

s-l640.jpg



Ez meg egy ebből kifejlesztett M70B50 kódú V12 motor,szintúgy 84x75mm-es furat/lökettel,5.0L lökettérfogattal,a képen jól látszik,hogy a V12-nek mennyivel vékonyabbak a kiegyenlítő súlyai a főtengelyen,látszik a hengersorok hosszirányú,egymáshoz képesti eltolása a blokkon,meg hogy a főtengely csapjain 2 hajtókar futott.

DSC00064.sized.jpg

Ezt mindenki így csinálja.Ugyanis a motortervezés egyik legnehezebb része nem a szilárdsági tervezés, hanem a hő-, és áramlástani rész a teljesítmény, a fogyasztás és a károsanyag kibocsátás miatt.. Ehhez egy darab hengert fejlesztenek és abból lesz motorcsalád S4-S5-S6-V8-V10-V12-vel. SOKKAL egyszerűbb a főtengely, csapágyak, stb. szilárdsági/kenési/hűtési stb. áttervezése/igazítása, mint egy új henger (új furat/lökettel, sűrítési aránnyal, belső áramlásokkal, vezérlési időkkel, befecskendezési eljárással, szívó-, és kipufogó csatornákkal stb.) kifejlesztése.
 
T

torsen

Guest
A fene tudja.Type90re olvastam V12-t is,Type10re meg másfélezer pacit is.De az erőátviteli rendszerre is mindenféle technikai csodát feltételeznek.
Más.Hirek szerint NATO fejlesztési program lesz egy új ellendugattyús motorcsalád.

Type 90-ben tuti 10ZG motor van. Az ellenség megtévesztésére lehet épen 12 hengeres is! :D Én a Type 10-re mindenhol V8/1200Le-t találtam (érthető, kis tank, kis motor). Hát igen, az erőátvitel még talányosabb. Egyszerűen lezárják azzal, hogy CVT, de egy helyen olvastam egy véleményt, mely szerint eCVT, tehát valami hibrid elektro/mechenikus/hidraulikus megoldás féle, hasonlóan a Toyota HSD-hez. Azért 4000-5000Nm-re nem nagyon lehet láncos/szíjas váltót elképzelni. Bár a japók mindenre képesek.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 729
113
torsen

A Type-10 elvileg valamilyen hidraulikus CVT.
Valami olyat olvastam róla, hogy a motor meg a lánchajtó kerék között nincs mechanikus kapcsolat, hanem a hidraulika folyadék adja át a teljesítményt a motorról a kihajtásra.
Egy ilyen rendszernek biztos komoly vesztessége is van, hasonlóan a hidrós automatákhoz, viszont folyamatos a hajtás, nem "rángatják" egymást a különböző elemek, na meg előre és hátra is ugyan annyival lehet így menni. Az MBT-nél ez jól jöhet.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 934
53 513
113
Semmi kötődésem a Volvóhoz, de ismerik...jobban, mint én vagy Te.



Ősidők óta... A Mercedes OM615 is elment a közutakon 1m km-t, a maga 2.0D/60 Le-vel. Ma egy ekkora motor közel 200 Le-s.
Sorold az Euro5/Euro6 haszonjármű V-motorokat és tedd melléjük a sorosokat! Nem mondom, hogy nincs V, de....



Minél kisebb a "rés", annál könnyebb a dolga az olajnak. (Csak be kell juttatni valahogy, lásd még mai "vékony" olajak.)
Olyannyira egyre kisebb, hogy ma egyre kevesebb motorhoz (szgk) veszel felújító csapágykészletet, mert a csapágy és csapágy között is van különbség. Egyre gyakrabban csak fűzött blokkot veszel/cserélsz.



Ovális pályán? Milyen motor az?



De miután a mai motorok mérete egyre kisebb, ezért általában ezt választják. A szerelhetőséghez meg ferde hajtórúdfej osztást.



Egy mai motorban már nem használnak hosszirányú hűtőfolyadék áramlást. Keresztáram a tipikus.



Miért is?



Egy hajtórúdfej vastagsággal tegyük távolabb őket, mi az akadálya? Új motort tervezünk nem házi barkács...



"csapszegen" ???



Ha nem akarják eltolni a hengersorokat, arra van megoldás, mellékhajtórúd (lsd. szovjet V2 hk.motor), villás hajtórudas megoldás (Maybach HL230 Panzerkampfwagen VI), de ezzel ma már általában nem küszködnek, van helyette VEM.



Na, igen, itt jön a V-motor csapágyazás problémája amivel kezdtünk:rolleyes:, plusz még bejön a képbe a V-motor hengersorszög és hengerszám közötti összefüggés problémája. Azaz, ha egy rendes motort (hangsúlyozom RENDES) akarsz csinálni, akkor nem tetszőleges a hengersorszög.Nézd meg pl. a VW/audi V6 3 literes diesel motor főtengelyét! Meg fogsz lepődni!



Ezt mindenki így csinálja.Ugyanis a motortervezés egyik legnehezebb része nem a szilárdsági tervezés, hanem a hő-, és áramlástani rész a teljesítmény, a fogyasztás és a károsanyag kibocsátás miatt.. Ehhez egy darab hengert fejlesztenek és abból lesz motorcsalád S4-S5-S6-V8-V10-V12-vel. SOKKAL egyszerűbb a főtengely, csapágyak, stb. szilárdsági/kenési/hűtési stb. áttervezése/igazítása, mint egy új henger (új furat/lökettel, sűrítési aránnyal, belső áramlásokkal, vezérlési időkkel, befecskendezési eljárással, szívó-, és kipufogó csatornákkal stb.) kifejlesztése.



Jó, ne vesszunk el a részletekben, az oválist elírtam hajnalban, a tobbi értetted, ahogy mindenki más is, a kályhától indultam, a legegyszerubb megoldásokkal.
Tudnom, hogy egyre több lóero fér manapság a dízel motorokba, a kozúti Nehéz vontatókba már nem nagyon raknak V8-akat, mert a 12-14literes Soros 6-ok mar tudják a6-700 lóerot, nincs rá szukség, azonban nem akaromteljesen szétkuldeni az Armata topikot, a nagyobb generátorokba, szivattyúkat, kombájnokba, foldmunkagépekbe mai napig tesznek V8-at/V12-t, akár kettot is, ahol kell 2000-2000+ lóero, és biza az EU-ban azokra is szigorú kornyezetvédelmi szabályok vonatkoznak,mint a tg-kra, ott is van minden foldi jó, ad blue, meg dpf, egérszelep, stb.
Ha holnap befáradsz egy Hitachi/Komatsu/Liebherr/Terex/stb kereskedohoz, vásárolsz egy akkor a kotrót, dózert, do pert ami kéri az 1500 pacit, akkor bizony ott euro 5-6 normás bazi nagy V8-akat, V12-ket fogsz találni a motorházban.
A munjagépekre Tier1/2/3/4 kornyezetvédelmi Norma van, nem tudom, hogy aránylik ez a tgk-k euro5/6stb normáihoz, nem is érdekel, a lényeg, hogy a mai nagy motor gyártók képesek nagy V motorokat gyártani, a nélkul, hogy Azok le csapágyasodnának, ezért fentartom, hogy a Volvo elmehet a csába, bár milyen okból is gondola, hogy nem gyárt V motor, mert gond a csapágyak élettartama.
Pont.
Egyébként is irreleváns, hogy vannak é euro 6-os tgk V motorokba ebben a topikban, mert az armata/Oroszok mbt motorjai mind adagolósak, így Grétácska infarktust kap kb minden gázfroccsnél, :D, telóról nem guglizok a Leóink motorjára, de Sanszos an Azok is adagolósak, de legalább is nem régóta CR-esek, és ott is V12 van, eléggé nem csapágyasodik le az sem, úgy hogy a Volvo most ár tényleg elmehet a csába. :D
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Jó, ne vesszunk el a részletekben, az oválist elírtam hajnalban, a tobbi értetted, ahogy mindenki más is, a kályhától indultam, a legegyszerubb megoldásokkal.
Tudnom, hogy egyre több lóero fér manapság a dízel motorokba, a kozúti Nehéz vontatókba már nem nagyon raknak V8-akat, mert a 12-14literes Soros 6-ok mar tudják a6-700 lóerot, nincs rá szukség, azonban nem akaromteljesen szétkuldeni az Armata topikot, a nagyobb generátorokba, szivattyúkat, kombájnokba, foldmunkagépekbe mai napig tesznek V8-at/V12-t, akár kettot is, ahol kell 2000-2000+ lóero, és biza az EU-ban azokra is szigorú kornyezetvédelmi szabályok vonatkoznak,mint a tg-kra, ott is van minden foldi jó, ad blue, meg dpf, egérszelep, stb.
Ha holnap befáradsz egy Hitachi/Komatsu/Liebherr/Terex/stb kereskedohoz, vásárolsz egy akkor a kotrót, dózert, do pert ami kéri az 1500 pacit, akkor bizony ott euro 5-6 normás bazi nagy V8-akat, V12-ket fogsz találni a motorházban.
A munjagépekre Tier1/2/3/4 kornyezetvédelmi Norma van, nem tudom, hogy aránylik ez a tgk-k euro5/6stb normáihoz, nem is érdekel, a lényeg, hogy a mai nagy motor gyártók képesek nagy V motorokat gyártani, a nélkul, hogy Azok le csapágyasodnának, ezért fentartom, hogy a Volvo elmehet a csába, bár milyen okból is gondola, hogy nem gyárt V motor, mert gond a csapágyak élettartama.
Pont.
Egyébként is irreleváns, hogy vannak é euro 6-os tgk V motorokba ebben a topikban, mert az armata/Oroszok mbt motorjai mind adagolósak, így Grétácska infarktust kap kb minden gázfroccsnél, :D, telóról nem guglizok a Leóink motorjára, de Sanszos an Azok is adagolósak, de legalább is nem régóta CR-esek, és ott is V12 van, eléggé nem csapágyasodik le az sem, úgy hogy a Volvo most ár tényleg elmehet a csába. :D
Mercédes közuti nagyvasakban V6 és V8 motorok vannak.MAN és a Scania nagyobbik motorjai V8.MAN nek van V10 és V12 is,de ritkaság,csak extranehéz teherszállitókba használják.De a MAZ,Kamaz,Kraz,TATRA máig alapvetően V motorokkal mennek.
Volvó nagyobbik motorja 16literes S6,500le feletti kamionokban az van.De már vagy 40éve ekkora és S6 a nagyobbik motor.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 934
53 513
113
Egyébként meg kb fogalmunk sincs, hogy Miért nem akarják az X12 motor, csak feltételezés, hogy a csapágyakkal van gond, mert a Volvo nem gyárt V motorokat, mert szerintük nem lehet jól megoldani a csapágyazást.
10 másik gyártó Szerint meg még lehet oldani, Iván is megoldja 70-80 éve, már a T34-ben is V12 volt, és el mentek Berlinig.
Majd Boki utána néz mí a gond veluk, úgy tudom pár T14 már volt csapat próbán, hátha van valami infó, addig ne találgassunk. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 934
53 513
113
torsen

A Type-10 elvileg valamilyen hidraulikus CVT.


Milye hidraulikus a cvt-nek?



Valami olyat olvastam róla, hogy a motor meg a lánchajtó kerék között nincs mechanikus kapcsolat, hanem a hidraulika folyadék adja át a teljesítményt a motorról a kihajtásra.


Akkor az hidrosztatikus hajtás,aminek szerintem nem sok értelme lenne egy mbt-ben,annak az a lényege,hogy ha vban hidraulika a gépben,akkor a hidraulika olaj nyomásából,és áramlásából forgó mozgást tudsz csinálni a szivattyútól jóval távolabb is,csak el kell vezetned az olajat oda,ahol forgó mozgássá akarod konvertálni.Konkrétan a kotró felső részében a motor közvetlenül meghajtja a szivattyút,és ezt az olajat levezeted az alsóvázba,a járószerkezetbe,az ott lévő hidrómotorba,ami meghajtja a láncot egy áttételen kereztül,ez egy kotróba jó ötlet,mert ugye a felsőváz korlátlanul foroghat az alsóhoz képest,egy 50 tonnás kotróban 6-8 méterre is lehet a szivattyútól a hidrómotor,csak a hidraulika csöveket kell oda kunkorítani,és kész.
Van ilyen a kombájnokba is,ahová tényleg komkoly kraft kell,pl dózer,ott csak a Liebherr alkalmazza ezt a megoldást(tudtommal),a tapasztaltokk szerint se nemolcsóbb,se nem jobb a hagyományos,hidrodinamikus tengelykapcsoló,automata váltós,kormánykuplungos megoldásnál,kicsit sok a jóból,már a 80-as években is egy jojstickkal lehetett irányítani az ilyen dózert,de ehhez kellett az elektronika,a jojstick alatt kellettek a potik,amik lekövetik a kezed mozgását,és átalakítják a 2 lánc mozgásává,a 350 baros nyomást,kölünböző elektromágneses szelep rendszereken kersztül,szóval nem lehetetlen,de nem is sok értelme lenne.
Gondold el,a tank motorja meghajt egy bazi nagy szivattyút,onnan elviszik az olajnyoimást a sebesség váltóig,ott vissza alakítják forgó mozgássá,ami meghajtja a sebességváltót,majd az a láncokat,háttőőő....
Az lehet,hogy úgy van mint a dózeren,hogy a lánckereknél van csak egy hidrómotor,meg az áttétel,és csak egy bazi nagy szivattyút hajt a motor,ezzel nekem az a legnagyobb bajom,hogy a dózer max 8km/h-val tud menni,egy tank meg minimum 60-nal kell tudjon menni,ehhez nagyon ki kell találni a szabélyzó elektronikát,meg a hozzá tartozó szelep rendszereket,az olaj hűtését,a csövek elvezetését,miazmást.
Mondjuk így fokozat mentesen lehet a sebességet szabályozni,ill az ilyen hajtású dózer,egy gombnyomásra helyben megfordul,ellentétes irányba hajtott láncokkal,ez jól jöhet egy tanknál is.



Egy ilyen rendszernek biztos komoly vesztessége is van, hasonlóan a hidrós automatákhoz, viszont folyamatos a hajtás, nem "rángatják" egymást a különböző elemek, na meg előre és hátra is ugyan annyival lehet így menni. Az MBT-nél ez jól jöhet.



Van bizony,főleg télen,amíg hideg az olaj,nagyon kelletlenül mozog a dózer,és nagyon nehezen adj a át az erőt a motortól a láncokig,ill még az átkosban,88 körül már ilyen rendszer volt a Claas Dominator kombájnokban,Linde volt a gyártó neve,hát kérte a gázolajat a rendszer,olyat fogott a motoron állás közben is,hogy ihaj,forgatni kell azt a rengeteg olajat,a kombájnban vagy 6 ékszíj hajtotta a szivattyút,azt sem volt tréfa mozgatni,szóval alkalmazási területtől függően akár jó is lehet,szerintem a hidrosztatikus hajtás nem mbt-be való,de lehet nipponban másként látják.
:)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 729
113
papajoe

Elvileg pontatlanul fogalmaztam. Utána néztem és nem az általad leírt megoldás van a tankban hanem valami ehhez hasonló:
http://www.kanzaki.co.jp/en/technology/history/hmt.html

Ez a megoldás egyszerre hidrós, meg mechanikus (bolygóműves) meg fokozat mentes is.
"A speciális alkalmazások, a Ground Önvédelmi Erők a 10-es típusú fogadták el. A rendszer kimeneti osztott típusú (bemeneti integrált típus), amelyben a kombináló egység (bolygókerekes mechanizmus) a kimeneti oldalon van elrendezve. A bolygókerekes sebességváltó mechanizmusa bolygókerekes hajtóművel rendelkezik, a gyűrűs fogaskerék bemenője a HST-től, a napfény hajtómű pedig a motortól, de a széles sebességváltó-szélességet közvetlenül helyett háromsebességű sebességváltó mechanizmus biztosítja. Ennek eredményeként a motort nagy teljesítményű fordulatszám mellett lehet használni, tehát azt állítják, hogy a mobilitás javult annak ellenére, hogy a motor kisebb, mint egy jelenlegi tartály ."
https://ja.wikipedia.org/wiki/無段変速機
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Én a 10ZF-re írtam a léghűtést.


Az tiszta volt, de úgy értelmeztem, hogy a 90-es motorjában nem voltál biztos, hogy lég- vagy vízhűtéses-e.

papajoe

Elvileg pontatlanul fogalmaztam. Utána néztem és nem az általad leírt megoldás van a tankban hanem valami ehhez hasonló:
http://www.kanzaki.co.jp/en/technology/history/hmt.html

Ez a megoldás egyszerre hidrós, meg mechanikus (bolygóműves) meg fokozat mentes is.
"A speciális alkalmazások, a Ground Önvédelmi Erők a 10-es típusú fogadták el. A rendszer kimeneti osztott típusú (bemeneti integrált típus), amelyben a kombináló egység (bolygókerekes mechanizmus) a kimeneti oldalon van elrendezve. A bolygókerekes sebességváltó mechanizmusa bolygókerekes hajtóművel rendelkezik, a gyűrűs fogaskerék bemenője a HST-től, a napfény hajtómű pedig a motortól, de a széles sebességváltó-szélességet közvetlenül helyett háromsebességű sebességváltó mechanizmus biztosítja. Ennek eredményeként a motort nagy teljesítményű fordulatszám mellett lehet használni, tehát azt állítják, hogy a mobilitás javult annak ellenére, hogy a motor kisebb, mint egy jelenlegi tartály ."
https://ja.wikipedia.org/wiki/無段変速機


Igen, fokozatmentes hidromechanikus.

小型・軽量化と応答性・敏捷性の向上のため、水冷4サイクルV型8気筒ディーゼル機関と油圧機械式無段階自動変速操向機(HMT)を組み合わせた動力装置(パワーパック)を搭載する。
A power unit (power pack) that combines a water-cooled 4-cycle V-type 8-cylinder diesel engine and a hydraulic mechanical stepless automatic transmission (HMT) is installed to reduce size and weight and improve responsiveness and agility.
 
  • Tetszik
Reactions: torsen
T

torsen

Guest
Igen, fokozatmentes hidromechanikus.

小型・軽量化と応答性・敏捷性の向上のため、水冷4サイクルV型8気筒ディーゼル機関と油圧機械式無段階自動変速操向機(HMT)を組み合わせた動力装置(パワーパック)を搭載する。
A power unit (power pack) that combines a water-cooled 4-cycle V-type 8-cylinder diesel engine and a hydraulic mechanical stepless automatic transmission (HMT) is installed to reduce size and weight and improve responsiveness and agility.

Hát ez így még elég sok dolog lehet. A hidraulikus alatt hidrodinamikus nyomatékváltót (népszerű nevén wandler vagy konverter) értsünk (elindulás, áttétel növelés)? És a mechanikus fokozatmentes az láncos vagy tolószíjas vagy valami egészen más? Nagyon féltik a technikát. Még az x-37-ről is többet tudni, mint a type 10 erőátviteléről! :D
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
Hát ez így még elég sok dolog lehet. A hidraulikus alatt hidrodinamikus nyomatékváltót (népszerű nevén wandler vagy konverter) értsünk (elindulás, áttétel növelés)? És a mechanikus fokozatmentes az láncos vagy tolószíjas vagy valami egészen más? Nagyon féltik a technikát. Még az x-37-ről is többet tudni, mint a type 10 erőátviteléről! :D


Hát erről nekem fogalmam sincs sajna. :( És hát ja, nem túl sok anyag van róla, bár lehet, hogy japán nyelven lehetne még találni erről több infót is...
Amúgy, ha valakit nagyon érdekel a téma, akkor egy próbát lehet, hogy megérne dobni egy mailt a Mitsubishi Heavy Industries-nek. Ki tudja, talán elárulnának pár részletet.
Én mondjuk biztos nem fogok. Egyszer beszéltem japókkal (egy Daido Steel-es kutatómérnökkel) és bár segítőkész volt és a kért infókat is megkaptam, de a mindkét fél részéről többé-kevésbé fennálló angol nyelvismeretbeli hiányosságok okán nem volt épp zökkenőmentes a kommunikáció. Szóval ha nem nagyon muszáj, akkor én kihagyom a jövőben az ilyesmit. :D
 
T

torsen

Guest
Hát erről nekem fogalmam sincs sajna. :( És hát ja, nem túl sok anyag van róla, bár lehet, hogy japán nyelven lehetne még találni erről több infót is...
Amúgy, ha valakit nagyon érdekel a téma, akkor egy próbát lehet, hogy megérne dobni egy mailt a Mitsubishi Heavy Industries-nek. Ki tudja, talán elárulnának pár részletet.
Én mondjuk biztos nem fogok. Egyszer beszéltem japókkal (egy Daido Steel-es kutatómérnökkel) és bár segítőkész volt és a kért infókat is megkaptam, de a mindkét fél részéről többé-kevésbé fennálló angol nyelvismeretbeli hiányosságok okán nem volt épp zökkenőmentes a kommunikáció. Szóval ha nem nagyon muszáj, akkor én kihagyom a jövőben az ilyesmit. :D

Másold be ide a keresőszót japánul leírva, amit be kell illesztenem a gugliba! :D
A Mitsubishi melyik részlegére gondolsz? Mert egyszer olvastam, hogy a Mitsu a japán munkavállalók majd 10%-t tarja el. Atomerőmű, repülőgép, tankhajó, autó, szórakoztató elektronika stb. (még a régi világban hanyatt estem, mikor a haverom Mitsubishi VHS videoval állított haza az USA-ból. Persze jól megszívta, mert lefelejtette, hogy ott 110V, itt meg 220V(akkor) a hálózati feszültség. Szebb csak lett volna, ha Japánból hozza, ahol ráadásul 100V/60Hz a frekvencia).

Én elengedem a Type 10-t.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Másold be ide a keresőszót japánul leírva, amit be kell illesztenem a gugliba! :D
A Mitsubishi melyik részlegére gondolsz? Mert egyszer olvastam, hogy a Mitsu a japán munkavállalók majd 10%-t tarja el. Atomerőmű, repülőgép, tankhajó, autó, szórakoztató elektronika stb. (még a régi világban hanyatt estem, mikor a haverom Mitsubishi VHS videoval állított haza az USA-ból. Persze jól megszívta, mert lefelejtette, hogy ott 110V, itt meg 220V(akkor) a hálózati feszültség. Szebb csak lett volna, ha Japánból hozza, ahol ráadásul 100V/60Hz a frekvencia).

Én elengedem a Type 10-t.

OFF: az USA-ban is 60 Hz. Japánban többféle elektromos szabvány is van a sziget különböző részein, a párhuzamosn több szabvány szerint megindult villamosítás örökségeként. https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Japan#Transmission
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 560
113
Újabb csemege:

"A szárazföldi csapatok sokszáz tankkal gazdagodnak, immár sorozatban gyártják a T-90M típust, és már az év elején hozzájutnak a T-14 Armata típushoz is. Ennek kialakítása több évtizedes munka eredménye. A harckocsik új generációját testesíti meg. Már az évekkel ezelőtti megjelenésekor nyilvánosságra hozott adatok is meggyőzőek: a 48 tonnás óriás több mint 80 kilométeres sebességre képes. Ágyúja többezer kilométeres hatótávolságú irányított rakétákat is kilőhet. A lövegtornyot automatikus célzóberendezéssel szerelték fel és távvezérléssel is működtethető. A háromtagú személyzetet egy kapszula óvja a lőszertártól. Évről évre tökéletesítik a tankot, igyekeznek megoldani a felmerülő problémákat, kijavítani az időről időre jelentkező hibákat. Mivel az Armata igen drága, más típusú páncélosokkal is ellátják a csapatokat."
https://nepszava.hu/3066526_bucsu-a-szovjet-fegyverarzenaltol
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Újabb csemege:

"A szárazföldi csapatok sokszáz tankkal gazdagodnak, immár sorozatban gyártják a T-90M típust, és már az év elején hozzájutnak a T-14 Armata típushoz is. Ennek kialakítása több évtizedes munka eredménye. A harckocsik új generációját testesíti meg. Már az évekkel ezelőtti megjelenésekor nyilvánosságra hozott adatok is meggyőzőek: a 48 tonnás óriás több mint 80 kilométeres sebességre képes. Ágyúja többezer kilométeres hatótávolságú irányított rakétákat is kilőhet. A lövegtornyot automatikus célzóberendezéssel szerelték fel és távvezérléssel is működtethető. A háromtagú személyzetet egy kapszula óvja a lőszertártól. Évről évre tökéletesítik a tankot, igyekeznek megoldani a felmerülő problémákat, kijavítani az időről időre jelentkező hibákat. Mivel az Armata igen drága, más típusú páncélosokkal is ellátják a csapatokat."
https://nepszava.hu/3066526_bucsu-a-szovjet-fegyverarzenaltol
:confused: