Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 008

Guest
(mellesleg a magyar 10 éves kötvény hozama jelenleg nem 3%, hanem, inkább 2% ráadásul egy autónál inkább 5 évessel indokolt számolni, ami meg 1,5%).
MÁP+ 5 év átlag 4,5% és adómentes.

Amúgy külön tetszik, hogy a napelemeket nem számolta bele.
Ez kb, ha lopnám a benzint az én nissanom lenne a legköltséghatékonyabb a világon. Ennyi.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 756
113
pöcshuszár

"Te most tényleg elkezdtél meghazudtolni/túlkalkulálni egy csávót, aki a saját cégét vezeti, és nyilvánvalóan tisztában van a saját költségeivel?"

Igen, meghazudtolom!
Az, hogy céget vezet még nem érv, én is a saját tulajdonú cégem vezetem és vettem már pár dolgot, szóval lehet nem vagyok olyan hülye hozzá, mint gondolod.
Ha veszel valamit annak ára van. Ha termelsz vele annak költsége van. Van egy X idő mire ezt leírod és összegzed. A személygépkocsi nem termelő eszköz, maximum termelést elősegítő eszköz, vagyis közvetlen haszna nincs csak költsége. Innen nézve nagyon is számít az, hogy mibe fáj a cégnek a megvétele és a fenntartása!
 
S

speziale

Guest
MÁP+ 5 év átlag 4,5% és adómentes.

Amúgy külön tetszik, hogy a napelemeket nem számolta bele.
Ez kb, ha lopnám a benzint az én nissanom lenne a legköltséghatékonyabb a világon. Ennyi.

Azt ugye vágod, hogy a MÁP+ az lakossági állampapír? Cégként olyat nem vehetsz...
 
T

Törölt tag 008

Guest
Azt ugye vágod, hogy a MÁP+ az lakossági állampapír? Cégként olyat nem vehetsz...
Persze, de a cég sem l'art pour l'art termel. Vannak tulajdonosok, befektetők akik akár abba is tehetnék a pénzüket a cég helyett. Szóval 5 év alatt ha 4,5% alatt hoz egy cég akkor nem fektetek bele.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 763
14 702
113
Csak zárójeles megjegyzés - a jelen lévők közül ki bízna meg egy céget és mennyiért, aminek az ügyvezetője egy Dacia Dusterral parkol be? Repi költség is van.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 849
18 962
113
Csak zárójeles megjegyzés - a jelen lévők közül ki bízna meg egy céget és mennyiért, aminek az ügyvezetője egy Dacia Dusterral parkol be? Repi költség is van.
Ennél kicsit bonyolultabb, a cég méretétől és iparágtól is függ... De ha pl. egy többmilliárdos éves forgalmú cég vezetője Dusterrel jönne melegítőben, az komolytalan lenne. :p
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 585
63 976
113
Ennél kicsit bonyolultabb, a cég méretétől és iparágtól is függ... De ha pl. egy többmilliárdos éves forgalmú cég vezetője Dusterrel jönne melegítőben, az komolytalan lenne. :p
Nalunk az igazgato valami Suzuki felevel jar... Aztan hogy miert az passz, de eddig mindegyik a sajat kocsijat hajtotta, az alatta levok meg mind a cegest. Fene se tudja hogy van ez. 1300 fos ceg, a forgalom meg a nyereseg is tobb milliard.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 075
2 944
113
Nalunk az igazgato valami Suzuki felevel jar... Aztan hogy miert az passz, de eddig mindegyik a sajat kocsijat hajtotta, az alatta levok meg mind a cegest. Fene se tudja hogy van ez. 1300 fos ceg, a forgalom meg a nyereseg is tobb milliard.

nem látod mi van otthon...tuti
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 357
113
Na tessék; erről beszéltem:

Pedig egyszerű, mint a szög:
A minőségi tömegközlekedés nem tud nyereséges lenni. A minőségi alatt azt értem, hogy a járatsűrűség elég magas ahhoz, hogy reális alternatíva legyen az egyéni gépkocsihasználattal szemben. Meg mellesleg legyen olcsó is...
De ennek ára van: Egyrészt akkor is sűrűn kell közlekednie, amikor már a többség alszik, (Különben pl. az esti színházelőadásra is kocsival fog menni a kultúrpolgár, merthogy hazafele nem akar 20-30 percet várni, amikor már elálmosodott, meg nyűgös)
Ekkor két alternatíva van:
1, Járatod pár százalékos kihasználtsággal a nagy utaskapacitású járműveket - ami nem gazdaságos
2, Veszel pluszba kis kapacitású járműveket ezekre az időszakokra.
Utóbbi eredménye az időben dupla amortizáció, meg kétszeres logisztikai háttér: Dupla költség, fele öröm.

Nyilván változik a világ, változnak a cserearányok. Pl. a 80-as években egy hi-fi torony - több ok miatt is - hazánkban csillagászati áru volt a jövedelmekhez viszonyítva.
Az autó dettó. Főleg a mai ár/bér arányhoz viszonyítva.
A szocializmusban az emberek igen- igen kis része járt dolgozni autóval - még ha volt is neki -, mert rohadt drága mulatság volt. Meg tegyük hozzá, hogy a KGST autók üzembiztonsága nem vetekedett még egy mai 20 éves autóéval sem... Hétvégi autóknak megfeleltek.
A tömegközlekedés viszont államilag erősen dotálva volt. Jártak is a buszok Miskolcon is 7-10 percenként. Még este is negyedóránként.
Hülye lett volna bárki is este kocsival közlekedni, amikor inkább nyugodtan piálhatott...

Igények: Na azok is megváltoztak. Nem akarunk látszani (sötétített üvegek), nem akarunk érintkezni, se főni, se megfagyni. Tehát autó.
Erre érdekes módon nem voltunk annyira kényesek a nyolcvanas években, inkább ültünk a tűzforró/jéghideg buszokon a tömegnyomorban, az autó meg maradt hétvégékre . Mert az a kompromisszum volt akkor a racionálisabb.
Ma meg könnyen elérhető az autóvásárlás; már két-három havi keresetből használható egyéni közlekedési eszköz vásárolható, még a járulékos költségekkel együtt is racionálisabb, mint az óránkénti átlag kettő városi busz Felsőzsolcára. (Mondom, nyolcvanas években 7-10 percenként járt. Három okból is biztos az adat: Előttünk volt a végállomás, s a középiskolában autóforgalmi szakon - tehát pl. tömegközlekedés) tanultam, s még érdekelt is a téma.

Ma egy hónapban egyszer teletankolok 100-asból húszezeré', abból a párommal ketten bejárunk dolgozni, plusz időnként hétvégén meglátogatjuk a nagymamát, stb.
Két bérlet (városi, plusz zsolcai viszonylat kettőnknek lenne vagy 28000 Ft) + az időfaktor.
Időfaktor: a legdrágább.
Az élet egyszeri és megismételhetetlen. (Már előző életemben sem hittem a reinkarnációban)

Amúgy a jogosítvány nélküli diákok egész jól elvannak a tömegközlekedéssel. Ha van net (+ buszon, villamoson wifi), van mobil, meg hozzá fülhallgató, akkor kibírja, hogy nem kell idegelni az araszoló kocsisorban.
Aztán felnőnek, jogosítvány, élménytárs, később gyerekek.
S meglepő és önző módon ezután autózni akarnak...


Összegezve:
A mindenkori állam/kormány döntése az, hogy inkább besepri e a pénzt a munkába járó autósoktól, s elnyeli a feneketlen költségvetésben - magasról téve pl. a környezetterhelésre - vagy ilyen olyan ideák miatt tolja pénzt a tömegközlekedésbe.

A választ 30 éve mindannyian tudjuk.

"...Az MVK Zrt. folyamatos utasszámlásaiból az is kiderült, hogy Miskolcon munkanapokon mindössze 15,5 százalékos az átlagos járatkihasználtság, azaz vannak olyan időszakok, amikor alig utazik valaki a különböző helyi járatokon. A vállalatnak, ha el akarja kerülni a rendszer működésképtelenné válását, a valós utazási igényekhez kell igazítania szolgáltatásait, hiszen a jelentősen túlméretezett, gyakran kihasználatlanul üzemelő járatstruktúra fenntartása nagyon sokba kerül..."

https://www.borsod24.com/2020/02/25/atalakulhat-a-miskolci-kozlekedes/
S az MVK-nak kifejezetten korszerű a járműparkja!
PODw9QXUQHgdxYBk4R3msVgwm3Lh-vw4TONgPPDyyjiXx_SMiBrFxi9v-HJFLheaMeyeXN5OQ4x1hGJtdKVtGc5Pb2mxnQIt0BgJ3Wgm


A villamosok is (bár Miskolc kérésére egyedi áttervezésűek; az alacsony padlókialakítás miatt nem forgózsámolyosak, s így értelemszerűen - tudtommal - jobban amortizálják a síneket).
S a buszok nagy része is CNG-s.
Persze ezek tudtommal mind hitelre...
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 849
18 962
113
Na tessék; erről beszéltem:



"...Az MVK Zrt. folyamatos utasszámlásaiból az is kiderült, hogy Miskolcon munkanapokon mindössze 15,5 százalékos az átlagos járatkihasználtság, azaz vannak olyan időszakok, amikor alig utazik valaki a különböző helyi járatokon. A vállalatnak, ha el akarja kerülni a rendszer működésképtelenné válását, a valós utazási igényekhez kell igazítania szolgáltatásait, hiszen a jelentősen túlméretezett, gyakran kihasználatlanul üzemelő járatstruktúra fenntartása nagyon sokba kerül..."

https://www.borsod24.com/2020/02/25/atalakulhat-a-miskolci-kozlekedes/
S az MVK-nak kifejezetten korszerű a járműparkja!
PODw9QXUQHgdxYBk4R3msVgwm3Lh-vw4TONgPPDyyjiXx_SMiBrFxi9v-HJFLheaMeyeXN5OQ4x1hGJtdKVtGc5Pb2mxnQIt0BgJ3Wgm


A villamosok is (bár Miskolc kérésére egyedi áttervezésűek; az alacsony padlókialakítás miatt nem forgózsámolyosak, s így értelemszerűen - tudtommal - jobban amortizálják a síneket).
S a buszok nagy része is CNG-s.
Persze ezek tudtommal mind hitelre...

Kérdés, hogy olyan vonalakon járnak-e amire igény is van?
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 506
54 459
113
Ennél kicsit bonyolultabb, a cég méretétől és iparágtól is függ... De ha pl. egy többmilliárdos éves forgalmú cég vezetője Dusterrel jönne melegítőben, az komolytalan lenne. :p
Igazad van. Abból indultam ki, hogy mint magânember bizok meg egy cèget. A munkâmból kifolyólag soha nem tudtam, ki milyen kocsival jött, mert beálltak a mèlygarâzsba és annyi.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
.
ezzel szemben a fejlett országok közül gyakorlatilag csak az EU-s fejlett országok tudták kisebb vagy nagyobb mértékben csökkenteni a kibocsátásukat az 1990-es szinthez képest. Se az USA, japán, Kanada vagy Ausztrália...
Lehet hogy az EU-országokban csökkent a CO2 kibocsátás, de mennyi ebből az a mennyiség, amit az Ázsiába áttelepített gyártás okoz? Vagyis EU-cégek okozzák, csak éppen "exportálták" a káros kibocsátást, mint pl. az Airbus (de a Boeing is) rengeteg kompozit-alkatrészt Kínában, Tajvanon, Indiában, Indonéziában, Malajziában gyártat. Lehet sok más ilyen termék is (pl. a szélerőművek hatalmas kompozit-lapátjai), de én csak a rep-iparban vagyok jártas. Azokon a tájakon meg ugye az ehhez szükséges rengeteg delejt nem jellemző hogy csak vízierőművek termelik ... csak éppen azt a szennyezést nem számolják az EU-hoz, pedig EU-cégek okozzák. Itthon meg döngetik a mellüket hogy hú de környezetvédően és egészségesen termelünk ...
 
  • Tetszik
Reactions: misinator and fip7

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ti mondjátok, hogy nem kellene mindenkinek autóznia... (Ami látva az utakon ámokfutó kreténeket teljesen igaz) Ő is ugyanezt mondja, csak arrogánsabban. :)
Persze hogy nem kellene, szivesen szundiztam volna én a buszon ... ha 34km távolságra nem min. 2,5 óra lenne a tömegközlekedés (kipróbáltam 3 útvonalat is, ua.)!! Told le ezt naponta kétszer (oda-vissza munkahelyre ugye) a min. 12 óra műszak mellett, aztán dönts úgy hogy neked nem kell autózni heti 6 napon! Várom a véleményedet 3-4 hónap tapasztalat után ...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Kurfürst

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 962
113
Lehet hogy az EU-országokban csökkent a CO2 kibocsátás, de mennyi ebből az a mennyiség, amit az Ázsiába áttelepített gyártás okoz? Vagyis EU-cégek okozzák, csak éppen "exportálták" a káros kibocsátást, mint pl. az Airbus (de a Boeing is) rengeteg kompozit-alkatrészt Kínában, Tajvanon, Indiában, Indonéziában, Malajziában gyártat. Lehet sok más ilyen termék is (pl. a szélerőművek hatalmas kompozit-lapátjai), de én csak a rep-iparban vagyok jártas. Azokon a tájakon meg ugye az ehhez szükséges rengeteg delejt nem jellemző hogy csak vízierőművek termelik ... csak éppen azt a szennyezést nem számolják az EU-hoz, pedig EU-cégek okozzák. Itthon meg döngetik a mellüket hogy hú de környezetvédően és egészségesen termelünk ...

Napelemeket is csak összeszerelik EU-ban, majd leszedés után kivágják Afrikába/Pakisztánba.

The primary material used for solar cells today is silicon, which is derived from quartz. In order to become usable forms of silicon, the quartz has to be mined and heated in a furnace (which, in turn, emits sulfur dioxide and carbon dioxide into the atmosphere).

There are some chemicals used in the manufacturing process to prepare silicon and make the wafers for monocrystalline and polycrystalline panels. One of the most toxic chemicals created as a byproduct of this process is silicon tetrachloride. This chemical, if not handled and disposed of properly, can lead to burns on your skin, harmful air pollutants that increase lung disease, and if exposed to water can release hydrochloric acid, which is a corrosive substance bad for human and environmental health. Fortunately, there is a process that most manufacturers employ to safely recycle silicon tetrachloride back into the manufacturing process for new silicon wafers, helping to eliminate health and environmental risks.

The large majority of panels used in installations are safe, silicon-based panels; however, if you’re installing thin-film technology, there are additional toxic materials contained in the thin-film panels itself, such as cadmium telluride and copper indium selenide. These materials are used in the manufacturing process for many other electronics, like your cell phone or laptop. Thin-film panels are not common for residential solar installations and are most often used in large commercial or utility scaled applications.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 453
113
Na tessék; erről beszéltem:



"...Az MVK Zrt. folyamatos utasszámlásaiból az is kiderült, hogy Miskolcon munkanapokon mindössze 15,5 százalékos az átlagos járatkihasználtság, azaz vannak olyan időszakok, amikor alig utazik valaki a különböző helyi járatokon. A vállalatnak, ha el akarja kerülni a rendszer működésképtelenné válását, a valós utazási igényekhez kell igazítania szolgáltatásait, hiszen a jelentősen túlméretezett, gyakran kihasználatlanul üzemelő járatstruktúra fenntartása nagyon sokba kerül..."

https://www.borsod24.com/2020/02/25/atalakulhat-a-miskolci-kozlekedes/
S az MVK-nak kifejezetten korszerű a járműparkja!
PODw9QXUQHgdxYBk4R3msVgwm3Lh-vw4TONgPPDyyjiXx_SMiBrFxi9v-HJFLheaMeyeXN5OQ4x1hGJtdKVtGc5Pb2mxnQIt0BgJ3Wgm


A villamosok is (bár Miskolc kérésére egyedi áttervezésűek; az alacsony padlókialakítás miatt nem forgózsámolyosak, s így értelemszerűen - tudtommal - jobban amortizálják a síneket).
S a buszok nagy része is CNG-s.
Persze ezek tudtommal mind hitelre...
:D:D:D
Érdemes megnézni az MVK menetrendjét.
Elég komoly az a tömegközlekedés, ahol a legtöbb járat ha már óránként 2 buszt küld, akkor sokat mondok.
Nem véletlen, hogy Miskolc közlekedése igen gyakran "elesik". Még hétvégén is! Szerintem úgy saccra 10-15 év alatt 3-5x-ösére nőt az autós forgalom.
Ki fogja úgy a tömegközlekedést választani, ha a külső részeibe kocsival hazaérnél 15-20 perc alatt, ha meg az orrod előtt megy el a busz, akkor van hogy több mint 1 óra. És ebből 25-30 perc a megállóban szobrozva telik el.
Az a baj, hogy ott is elkezdtek mindenféle céges végpontú szárnyvonalakat üzemeltetni. Ezek ugyan általában támogatott járatok, ugyanakkor ezek a gerincvonalaktól vesznek el erőforrásokat. Emberi, és technikait elsősorban.
Az együttműködő cégnek jó ez, mert nem neki kell melós járatokat üzemeltetni. Az MVK-nak jó, mert + bevételhez jutnak, azonban a mezei utas ebből annyit vesz észre, hogy nem ritka, hogy a korábban 10-15 perces várakozási idők felcsúsznak 25-30-50 percekre. 50perc alatt gyalog a feléig elérsz bárhova Miskolcon belül.
Ezek után azért nem olyan meglepő, hogy elkezdtek az emberek egyéni megoldásuk után keresni....
És az a gond, hogy ott is már mindenki áttért a kocsira. Arról meg már nem nagyon fognak leszokni. Így meg, hogy évek (évtizedek) óta ritkítják a járatokat, és most is ebben látják a megoldást, háát nem tudom, hogy mit várnak.
A megoldás az lenne, hogy nem mindenkinek a szájába kell tenni a megállót, meg a járatokat. Hanem egy intenzíven használt gerinchálózatot kell üzemeltetni, amire esetleg kisebb kapacitású buszokkal kell a ráhordani az embereket.
Attól, meg hogy mondjuk 8-10 percet kell gyalogolni egy megállóhoz, senkinek nem fog elkopni a lába. És azt gondolom, hogy mindenki sokkal jobban használná is a dolgot, ha el tudnának érni minden járaton egy 10-12 perces követési távolságot. A fő gerinc járatokon meg 5-10-perceseket.