Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:
Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.
Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.
Mondjuk Szapolyai elkésett Mohácstól...
Attól függ mennyire "aláírt" illetve van-e lehetőség esetleg eltolni a teljesítést, van - e kötbér satöbbi satöbbi. Ezt baromi sok tényező befolyásolhatja.Azokkal az "állítólag" aláírt, de be nem jelentett beszerzésekkel mi lessz, ha valóban vannak olyanok, mint egyesek sejtették korábban?
Szerintem ordas nagy hiba lenne bármilyen modernizáció.Hát ha belegondolsz mint harceszköz igazából más nem is igen van, (brdm 2 t-72) szóval részben igen. Szóval a sok rozsdás szar közt az a legkevésbé rozsdás.
Szerintem ordas nagy hiba lenne bármilyen modernizáció.
Először is mert:
- Fegyverzete alkalmatlan a harcra: korlátozott éjjellátó képesség, rossz ergonómia, kevésbé hatékony fegyverzet (csak a gépágyú lehet veszélyes a vékonyabb páncélzatú eszközökre).
- Páncélzata javíthatatlanul vékony, semmilyen kiegészítő páncélozással nem lehet megfelelő védelmet kialakítani. Ennek konstrukciós okai vannak elsősorban: Elöl van a vezető és küzdőtér a parancsnokkal, egy géppuska találat találat is mindenképp megöl valakit a kezszemből. Futóműve és motorja miatt sem lehet rá annyi páncélt pakolni ami megfelelő védelmet adna.
- Rossz ergonómiai kialakítása (keskeny oldal ajtók, stb), gumikerekes futóműve (növelt tömeggel még inkább) rossz terepjáró képességet eredményez.
- Orosz eredetű alkatrészek miatt bárhogyan is szeretnénk felújítani mindig ki lennénk szolgáltatva egy NATO ellenes országnak, hisz egy rajzszeget sem gyártunk hozzá.
- Lőszere egyre nehezebben beszerezhető, mert a keleti országok is lassan átállnak a nyugati lőszerekre, illetve fogynak a készletek, új rendelés a kis széria miatt igen drága (pl bulgár gépágyú lőszer).
Másodszor:
- A fentiek miatt csak drágán, nehezen és lassan lehetne egy olyan modernizációba belefogni, ami működőképes járművet eredményezne. Ez azt jelentené, hogy valamelyest nőne a páncélvédelme és a tömege, emiatt új motor és váltó kellene bele (pl: Caterpillar és Allison), erősített futómű és valamilyen új irányzó műszer jobb éjszakai harcképességgel (vannak ilyenek a cseheknek, belaruszoknak).
- Ha ezeket összeadogatjuk árban, időben, egy nagyon drága (több száz millió Ft/db) korszerűsítés egy alig valamivel védettebb, páncéltörő képesség nélküli, rosszabb terepjáró képességű járművet eredményezne, mondjuk 10 év alatt 3-4 zászlóaljnyit. Ez nagyságrendileg belekerülne 50-100 Mrd Ft-ba. Az amerikai fődarabokhoz már amerikai alkatrészek kellenek, miközben még orosz eredetű alkatrészek miatt is állhatnak a harcjárművek, így két birodalommal is jóban kell lenni ahhoz, hogy legyen esély a járművek üzemeltetésére.
- Mindeközben a járművek valós harcértéke nem nőne annyival, mint amennyibe kerülnek, de a 2030-as évek elején újabb harcjármű beszerzési programot kellene indítani, újra el kellene magyarázni, hogy az alig véget ért BTR felújítás után rögtön miért kellene vadi új harcjármű. Ezt a magyar társadalom nem igen tolerálná, ezért a politika igyekezne kitolni a problémát 2040-en túlra. Közben az 50-60 éves járművek már sehogy sem lennének üzemeltethetőek, így valójában az MH gyhj/pszh nélkül lenne, mert van is meg nincs is, a pénz el lett költve, de valós képesség nem lett belőle.
Harmadszor:
A fentiekből következik egy lélektani szempont.
Ti szoktátok mondani, hogy a szar harcjárműbe(tankba) nem ülnétek bele. Igen a BTR annyira hulladék, hogy a katonák nem ülnének bele, mert biztos halál várna rájuk, bármivel is találnák el. Ezt tudomásul kell venni.
Ez olyan kockázat amit nem szabad vállalni! Ez zsákutca. Ezért mondom, hogy csak előre szabad menni, oldalra vagy hátra nem. A BTR-rel fizikálisan képtelenség harcolni a következő évtizedekben, akár mennyi pénzt is öntenénk bele.
Ebben egyetértek viszont az is egyértelmű, hogy szerintem a gyalogsági harcjármű beszerzést 2030 előtt megette a koronavírus, a BTR-eknek meg egy nagyjavítás kéne akkor legalább, hogy amíg lehet kihúzzuk velük, így is nagyon ki volt számolva az új technika érkezéséig a fenntartásuk, most ez így nem megkerülhető nagyjavítás nélkül.
Némi modernizáció is kéne nekik.Motor felújitás némi tuninggal.Korszerű kereső-célzó műszerek,rádió,esetleg rácspáncél gyorsan felszerelhető formában.Talán páncéltörő rakéta felszerelése a 80Ara.Ezzekkel még úgyahogy harcképes állapotban tarthatók.Ebben egyetértek viszont az is egyértelmű, hogy szerintem a gyalogsági harcjármű beszerzést 2030 előtt megette a koronavírus, a BTR-eknek meg egy nagyjavítás kéne akkor legalább, hogy amíg lehet kihúzzuk velük, így is nagyon ki volt számolva az új technika érkezéséig a fenntartásuk, most ez így nem megkerülhető nagyjavítás nélkül.
Fő az optimizmus, a szomszédos országokhoz képest mi jobban fogunk kijönni, abban biztos vagyok.Vagy kurva nagy szerencsénk lesz és talán megússzuk kuuurva nagy gazdasági megroggyanás nélkül.
Ebben egyetértek viszont az is egyértelmű, hogy szerintem a gyalogsági harcjármű beszerzést 2030 előtt megette a koronavírus, a BTR-eknek meg egy nagyjavítás kéne akkor legalább, hogy amíg lehet kihúzzuk velük, így is nagyon ki volt számolva az új technika érkezéséig a fenntartásuk, most ez így nem megkerülhető nagyjavítás nélkül.
Az a baj hogy a németek is legalább 2 évi gazdasági visszaesésel számolnak. Hiábba rendelsz Pumát ha nincs aki legyártja ha meg le is tudná az ellátási láncok miatt csak elhúzodva tudná legyártani. Nem sajnos meg kell várnia az iparnak is mire lecseng a járvány (ok). Utánna ha minden ok akkor go belefogni.A baj, hogy a Currus nem tudja megcsinálni a nagyjavítást gyári támogatás nélkül. Ez meg több okból is bajos. A politikai, embargó stb. mellett pl a motor (kamaz) cseréje, nagyjavítása is nehézkes lehet, mert azt olvastam, hogy a Kamaz motorgyára a 90-es években leégett, ezért az Uralokba már valamilyen JaMZ motort tesznek a ruszkik (emiatt hosszabb az új motoros Ural). A Kamaznak van új motorpalettája, de a régebbi V8-at (KamAZ 7403) nem biztos hogy gyártják.
Minden megoldás jobb lehet, el kell felejteni a BTR-t. A német tesók nagyon készségesek lennének sztem az idén leálló Puma gyártósor fenntartása miatt, akár még néhány darab bérlése is előre lendítené az MH-t ebben a helyzetben. A többi meg jöhetne 21-22 ben, hisz MH variáns kellene, az is idő, meg a beszállítókkal is hosszabbítani kellene. Ha évente csak 14 db-ot vennénk, az 120-140 millió EUR lenne (40-50 Mrd Ft), azzal már meg lehetne menteni Zrínyit. Annyit a Currus is elkérne 150 db BTR modernizációjáért. És melyik ér többet egy szd Puma vagy három zászlóalj BTR?
Annak is örülni fogunk szerintem ha csak az eddigi elért szintett fogják fentartanni pár évig.Szerintem el fogunk jutni a kijárási tilalom szintjéig. Ez esetben a Magyar Honvédség átvenné egy nem régen kiadott hír alapján 140 cég irányítását, s muszáj lenne besegítenie a kijárási tilalom fenntartásában is. A ma elhangzottak alapján, egyelőre ezt nem nagyon akarják még meglépni, de én mint tartalékos katona készülök rá. Tehát a haderő nélkül ez a helyzet szerintem kezelhetetlen lesz, s emiatt reménykedek (lehet naívan) abban, hogy nem vágják meg majd annyira a költségvetést.
A baj, hogy a Currus nem tudja megcsinálni a nagyjavítást gyári támogatás nélkül. Ez meg több okból is bajos. A politikai, embargó stb. mellett pl a motor (kamaz) cseréje, nagyjavítása is nehézkes lehet, mert azt olvastam, hogy a Kamaz motorgyára a 90-es években leégett, ezért az Uralokba már valamilyen JaMZ motort tesznek a ruszkik (emiatt hosszabb az új motoros Ural). A Kamaznak van új motorpalettája, de a régebbi V8-at (KamAZ 7403) nem biztos hogy gyártják.
Minden megoldás jobb lehet, el kell felejteni a BTR-t. A német tesók nagyon készségesek lennének sztem az idén leálló Puma gyártósor fenntartása miatt, akár még néhány darab bérlése is előre lendítené az MH-t ebben a helyzetben. A többi meg jöhetne 21-22 ben, hisz MH variáns kellene, az is idő, meg a beszállítókkal is hosszabbítani kellene. Ha évente csak 14 db-ot vennénk, az 120-140 millió EUR lenne (40-50 Mrd Ft), azzal már meg lehetne menteni Zrínyit. Annyit a Currus is elkérne 150 db BTR modernizációjáért. És melyik ér többet egy szd Puma vagy három zászlóalj BTR?
Csak megjegyzem,hogy maguk az oroszok is használják és modernizálják,és be is vetik harcban.Veszik is őket továbbra is,pl pakik,és be is vetik harcban.A baj, hogy a Currus nem tudja megcsinálni a nagyjavítást gyári támogatás nélkül. Ez meg több okból is bajos. A politikai, embargó stb. mellett pl a motor (kamaz) cseréje, nagyjavítása is nehézkes lehet, mert azt olvastam, hogy a Kamaz motorgyára a 90-es években leégett, ezért az Uralokba már valamilyen JaMZ motort tesznek a ruszkik (emiatt hosszabb az új motoros Ural). A Kamaznak van új motorpalettája, de a régebbi V8-at (KamAZ 7403) nem biztos hogy gyártják.
Minden megoldás jobb lehet, el kell felejteni a BTR-t. A német tesók nagyon készségesek lennének sztem az idén leálló Puma gyártósor fenntartása miatt, akár még néhány darab bérlése is előre lendítené az MH-t ebben a helyzetben. A többi meg jöhetne 21-22 ben, hisz MH variáns kellene, az is idő, meg a beszállítókkal is hosszabbítani kellene. Ha évente csak 14 db-ot vennénk, az 120-140 millió EUR lenne (40-50 Mrd Ft), azzal már meg lehetne menteni Zrínyit. Annyit a Currus is elkérne 150 db BTR modernizációjáért. És melyik ér többet egy szd Puma vagy három zászlóalj BTR?
Figyelj gyalogsági harcjárműből 300 darab kéne nagyjából mindenféle fajtából, ha nem több. Igazából zászlóaljanként van értelme vásárolni minimum az értelmes kiképzéshez mindenből. Ezt kéne leosztani értelmesen jópár évre. A BTR-eknek kell valami nagyjavítás a műszaki állapotuk miatt középhosszú távon a műszaki állapotuk miatt. Hát szerintem így a szállító géptől búcsút lehet mondani jó sokáig.Olvasgatva a hozzászólásokat, mi lenne az optimális megoldás ebben a szomorú helyzetben, na de BTR felújítás? Használt láncosok vásárlása a csehektől meg lengyelektől, ez már egy kicsit durva. Állítsunk egymás mellé egy BTR 80-ast meg egy török 88-ast például, hát ég és föld. Vajon ki akar majd egy BTR-be beülni? Inkább felújítás helyett az utóbbiból kevesebbet újat például. Vagy esetleg használt Marder vagy CV90-es? A török 4x4-ek visszamondásával, azzal egy tucattal mennyit spórolnánk? Szinte semmit. Azért a környező országok, legalább rendelkeznek korszerű 8x8-okkal. Amit szerintem most lehet,hogy viszonylag olcsón tudnánk beszerezni azok a szállítógépek. Szerintem azt nem kéne visszamondani, ha nem más, legalább két darabot.