T-14 Armata

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Keress képet terepen mozgó harckocsiról amit hőkamerával készítettek,ugyan így világítani fog.
De csípőből is szar ötlet a vizes lanc.Nem is értem,hogy józan gondolkodású ember ezt miert nem látja be.
Mert nem csípőből szar ötlet. ha valaki kipróbálta, és nem vált be, akkor elhisszük.:p
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Uhhh... Na ez már nekem is sok volt.
Ahogyan az látható Te legfeljebb nagyon messziről fényképezett, rossz minőségű fekete fehér képen láttál lánctalpast és azt is sötétben. Gondolj már bele, hogy milyen körülmények között használják.
Éés? Milyen szar ötlet volt bedeszkázni a tankok oldalát. Oszt mégis bevált.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Mellesleg a vitaindító kép egy hőkamera és nem egy infra kamera képe ! A környezethez való hűtéssel csak a hőkamera (abból is az occóbb , régebbi gyenge szenzorosak téveszthetőek meg ) az infráé az nem . Igaz , hogy a hőkamera is infra "fényt" lát de csak 1-100mikron közötti hullámhosszú infravörös sugárzást méri amiből képet alkot .


Én nem azt állítottam , hogy hú de fasza ötlet ! Csak nem fikáztam le csípőből . Mellesleg a vízpermet még segíthet is ! De ha megnézzük azt az ominózus képet ami jobb hátulról mutatja a T14-t akkor nem a futógörgők azok amik több km-ről is világítanak mert ha nem aszfalton parádéznak velük akkor a talaj meg a növényzet simán takarja azt a felületet . A hűtővel és a kipufogóval viszont egyik MBT-n se tudnak mit kezdeni !
Abba is mehet a vízpára.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Thermal Imaging does not perform well in falling rain.

Thick Netting will help. Especially visible detection.


The holes throughout the netting / webbing will help disperse heat signature from thermal IR heat detection.


Netting will help to disperse the heat or hot spots that may be underneath as the airflow will be somewhat broken up by the webbing.
 
M

molnibalage

Guest
Úgy látom a gcsat nem értette meg a probléma jellegét, ezért előveszem a helis analógiát, amit már bemutattam a lenti kommentben.
https://forum.htka.hu/threads/hun-mil-mi-24-hind.190/page-114#post-483982

Na, mivel a heliknél sem tudták a thermal jammer után konstansan zavarni a passzív infrát, ezért jött az infracsapda és mellé a szemek amik figyelnek és végül a DIRCM.

A harckocsiknál ennek az analógiája az aktív végdelem a hard kill (ez kb. a DIRCM).
Viszont az IR tartós védelmet megoldani gyakorlatilag nem lehet, de a kérdés az, hogy kell-e egyáltalán. Ha pillanatok alatt gránátokból IR számára átlátszatlan felhőt von, akkor megvan a flare szerű eltérítés, de flare-hez képest hosszabb ideig picit, lehet gyorsan mögötte tolatni.

Az panel szép és jó, csak az első félkomoly közeli repeszfelhő kinyírja. A harci övezetek meg nem sterilek....
 
  • Tetszik
Reactions: endre

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 679
12 479
113
A vizes hűtéshez

Gyakorlati megközelítés.


Víztartály: méret, súly, sérülékenység. Páncélozva még súly, súly, súly. Mennyi kell? Ha érdemi mennyiségű (értsd: ami eléggé el képes fedni a teljes hűtendő felületet) vizet szándékozol kijuttatni az több száz litert jelent. A rendszert aktívan használva ezt kb saccra órán belül le is eresztik a fúvókák.
Csőrendszer, fúvókák. Páncélozod vagy nem? Kívül viszed vagy nem? Repeszállóság fontos (naná)? Vagyis páncélozod és igyekszel a bejövő repeszfelhő elől takarásba rakni amennyire lehet. Ez elég jól be fogja határolni, hogy hova és miként szerelheted fel, de mindenképpen hülye helyen lesz.

Ok, induljunk el a harckocsival. Egyelőre csak műúton. Akár a láncok fölé akár mellé oldalt fúvatod a vizet, a szépen megtervezett permetfüggőnyt a menetszél (a mozgó lánc által keltett és a mozgás közbeni légellenállás együtt) szétkapja mint majom a zsebórát. Vánszorogni lehet csak vagy még több vizet még nagyobb nyomáson kifúvatni, hogy minél nagyobb sebességig egyben maradhasson a permetfüggöny, ergo még nagyobb tartály kell, stb...

Na de menjünk le a műútról a terepre.
Tegyük fel, hogy nincs nyakig sár, csak por. A lánc menet közben a port alaposan felveri, ami a benedvesedett láncra és görgőkre egyaránt szépen tapad, egyre vastagodó réteget képezve, egyúttal le is válik a centrifugális erőknek illetve a lánc hosszanti mozgásából keletkező lendületnek köszönhetően és a cseppektől a félökölnyi méretig változó darabokat fröcskölő trutymóhányó keletkezik. Ez mindent el fog követni, hogy a porlasztófejeket vastagon beterítse és lehetőleg minél többet el is tömítsen.

Tegyük fel, hogy tegnap esett az eső és beértünk az agyagosba. Az előbb látott trutymóhányó patika tisztaságot hagyott maga után ahhoz képest ami most jön. Növényi rostokkal gazdagon teletűzdelt vastag agyagréteg fogja bevonni minden négyzetcentiméterét a lánc környékének, még ott is ahova csak nagyon elméleti matematikai valószínűsége van, hogy a lánc képes valahogyan eljuttatni az agyagot. Mondhatnánk, hogy nagyszerű, a sár szigetel. De csak egy darabig... Egyszer megszárad és itt ott darabokban le fog válni a görgőkről, illetve a láncról szinte teljesen, amint kiértünk az agyagosból. Megint lesz infraképünk
- Bodri, valaki menjen ki és kaparja le a sarat a fúvókákról!

Aztán egy szép nap eljön a tél és fagyni kezd... a sima víz nem lesz jó a rendszerbe, fagyálló kell ide, nem gond, csak jóval drágább... főleg, hogy kipermetezni akaod. És azt már nem töltöd utána minden szembejövő gémeskútról.

Sorolhatnám, hogy ezen kívül hányféleképpen bukik még meg az ötlet, de ennyi is bőven elég, hogy a belvárosból, vagy a bölcsészkarról is látható legyen.

Ennyit az egyszerű ötletekről.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A vizes hűtéshez

Gyakorlati megközelítés.


Víztartály: méret, súly, sérülékenység. Páncélozva még súly, súly, súly. Mennyi kell? Ha érdemi mennyiségű (értsd: ami eléggé el képes fedni a teljes hűtendő felületet) vizet szándékozol kijuttatni az több száz litert jelent. A rendszert aktívan használva ezt kb saccra órán belül le is eresztik a fúvókák.
Csőrendszer, fúvókák. Páncélozod vagy nem? Kívül viszed vagy nem? Repeszállóság fontos (naná)? Vagyis páncélozod és igyekszel a bejövő repeszfelhő elől takarásba rakni amennyire lehet. Ez elég jól be fogja határolni, hogy hova és miként szerelheted fel, de mindenképpen hülye helyen lesz.

Ok, induljunk el a harckocsival. Egyelőre csak műúton. Akár a láncok fölé akár mellé oldalt fúvatod a vizet, a szépen megtervezett permetfüggőnyt a menetszél (a mozgó lánc által keltett és a mozgás közbeni légellenállás együtt) szétkapja mint majom a zsebórát. Vánszorogni lehet csak vagy még több vizet még nagyobb nyomáson kifúvatni, hogy minél nagyobb sebességig egyben maradhasson a permetfüggöny, ergo még nagyobb tartály kell, stb...

Na de menjünk le a műútról a terepre.
Tegyük fel, hogy nincs nyakig sár, csak por. A lánc menet közben a port alaposan felveri, ami a benedvesedett láncra és görgőkre egyaránt szépen tapad, egyre vastagodó réteget képezve, egyúttal le is válik a centrifugális erőknek illetve a lánc hosszanti mozgásából keletkező lendületnek köszönhetően és a cseppektől a félökölnyi méretig változó darabokat fröcskölő trutymóhányó keletkezik. Ez mindent el fog követni, hogy a porlasztófejeket vastagon beterítse és lehetőleg minél többet el is tömítsen.

Tegyük fel, hogy tegnap esett az eső és beértünk az agyagosba. Az előbb látott trutymóhányó patika tisztaságot hagyott maga után ahhoz képest ami most jön. Növényi rostokkal gazdagon teletűzdelt vastag agyagréteg fogja bevonni minden négyzetcentiméterét a lánc környékének, még ott is ahova csak nagyon elméleti matematikai valószínűsége van, hogy a lánc képes valahogyan eljuttatni az agyagot. Mondhatnánk, hogy nagyszerű, a sár szigetel. De csak egy darabig... Egyszer megszárad és itt ott darabokban le fog válni a görgőkről, illetve a láncról szinte teljesen, amint kiértünk az agyagosból. Megint lesz infraképünk
- Bodri, valaki menjen ki és kaparja le a sarat a fúvókákról!

Aztán egy szép nap eljön a tél és fagyni kezd... a sima víz nem lesz jó a rendszerbe, fagyálló kell ide, nem gond, csak jóval drágább... főleg, hogy kipermetezni akaod. És azt már nem töltöd utána minden szembejövő gémeskútról.

Sorolhatnám, hogy ezen kívül hányféleképpen bukik még meg az ötlet, de ennyi is bőven elég, hogy a belvárosból, vagy a bölcsészkarról is látható legyen.

Ennyit az egyszerű ötletekről.
A levegőnél nehezebb repülő meg leesik. Tudjuk.
Télen mit hűtenél a láncon? Úgyis hideg, és infrában árnyékol. Előbb utóbb elfogy a benzin és a lőszer is. Ááá!, ne is csináljunk tankot.
Egyébként is az lenne a lényeg, hogy az árnyékoló láncok hőmérséklete ne üssön el a környezetétől.
Álló helyzetben meg tudják oldani egy megfelelő álcahálóval, csak hát az menet közben leszakad. Kicsit erősebb kell belőle. Ez a lánc.
n4dtp4m.jpg

https://tankandafvnews.files.wordpress.com/2016/04/n4dtp4m.jpg?w=1324&h=936
Látod a fölső görgőket? Nem látod. Na látod.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
main-qimg-c95bd3b0e1f8220fc30fea683d724688.webp
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-c95bd3b0e1f8220fc30fea683d724688.webp
Te, ez tele van kannákkal. Még két bazi hordó is van rajta.
Ha a hűtőt és a kipufogót akarnánk vele infrában álcázni, a vodka célszerűbb volna bele, csak hát a katonák meginnák. (Amúgy egy csonmó repülő is vodkával száll fel.) ha meg metanolt keversz a vízbe, ami párolgáshőileg ugyanolyan jó, akkor megmurdelnek a katonák.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A rossz mérnököt a jótól az különbözteti meg, hogy az előbbi megmagyarázza, hogy miért nem lehet megcsinálni, az utóbbi meg megcsinálja.
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Nem kell egyfolytában működnie. A repülők se szórnak egyfolytában infracsapdát.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
main-qimg-c95bd3b0e1f8220fc30fea683d724688.webp
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-c95bd3b0e1f8220fc30fea683d724688.webp
Te, ez tele van kannákkal. Még két bazi hordó is van rajta.
Ha a hűtőt és a kipufogót akarnánk vele infrában álcázni, a vodka célszerűbb volna bele, csak hát a katonák meginnák. (Amúgy egy csonmó repülő is vodkával száll fel.) ha meg metanolt keversz a vízbe, ami párolgáshőileg ugyanolyan jó, akkor megmurdelnek a katonák.

Nem mondták még,hogy a harckocsi nem napelemes hanem belsőégésű moror hajtja ami tüzelőenyaggal megy?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre