Szu-34 / Su-34 Fullback (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
A Szu-34-es két gép váltótípusa. A Szu-24-esé és a Tu-22M3-asé.
Ebből az első lényegében úgy néz ki, sikerül, a másik esetében bekavart a Tupoljev a Tu-22M3M-el, amit nem tartok szerencsés projektnek.

A Tu-22M3 egy elcseszett arányokkal bíró gép, ez nem vitás. Négy ember van beszuszakolva a szűkös kabin katapultüléseibe, ennyi fős személyzet kell a gép bevetéséhez.
Két óriási hajtóműve csak úgy ad le a gép számára elégséges, amúgy hatalmas tolóerőt, ha bömböl a gigantikus utánégetés, mely során fogy a keró rendesen. Hiába a jól mechanizált variaszárny, a gépnek félelmetesen nagy a felszállási úthossza.
Ha bepakolják a 24 tonna fegyvert, akkor ultrarövid lesz a gép lába, de levegőben utántölteni nem lehet. 24 tonnányi bomba csak papíron mutat jól.
12 tonnával már jut hely némi kerozinnak is a max felszállótömegen belül, de ekkor még mindig csak a szomszédba járhat át a gép, lásd 2008, Grúzia.
A szíriai bevetésekhez csupán 3 tonnányi bombát vihetett a gép, de csak a belső fegyvertérben, hogy legalább a légellenállás ne romoljon.
Az oda-vissza 4500-5000km-es bevetésekhez maximális kerótöltés mellett csak jelképes bombateher fért fel a gépre, de ezekhez a gép méretéhez és üzemeltetési költségeihez képest jóformán méltatlan egy célpontos “üss és fuss” bevetésekhez négy ember fedélzeti munkája kell. És a hatalmas felszállótömeg miatt a gép a felszállás és a szubszonikus utazósebesség eléréséig elégeti a tüzelőanyagkészletének egy jelentékeny hányadát. Csak mert túl nehéz a gép. Szerény három tonnányi bombát cipelve.

Precíziós fegyver nincs, csak alkalmasint a gép törzsébe félig besüllyeszthető szuperszonikus hajók elleni rakétából három darab, kétséges hasznosságú feladatkörrel.

A most erőltetett Tu-22M3M a fenti képletet annyiban módosítja, hogy végre megjelenik a levegőbeni utántölthetőség, de marad a négyfős személyzet és a szűkös kabin.

És mindez minek? Hogy a böhönye Tu-22M3-as végre tudja azt, amit a Szu-34-es már rég tud az önvédelmi rakétafegyverzet, a precíziós csapásmérőképesség és a sokkal komolyabb manőverezőképesség mellet. Ja, és csak két fős személyzettel!
.
.
Ez jó leirás! Szerintem a Tu-22M3M úgy jött össze, hogy a Tu-160 újragyártás mellett a fejlesztőjk meggyőzték a döntéshozókat, hogy milyen költséghatékony lesz ugyanazt a már kifejlesztett hajtóművet és új elektronikát a Tu-22-be is berakni.
Egyébként nekem a Tu-22M3M projektnek már a neve sem világos, miért nem mernek egyszerűbb nevet adni az új gépeiknek? Miért nem lehetett Tu-22M5-nek elnevezni?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 185
61 105
113
.
.
Ez jó leirás! Szerintem a Tu-22M3M úgy jött össze, hogy a Tu-160 újragyártás mellett a fejlesztőjk meggyőzték a döntéshozókat, hogy milyen költséghatékony lesz ugyanazt a már kifejlesztett hajtóművet és új elektronikát a Tu-22-be is berakni.
Egyébként nekem a Tu-22M3M projektnek már a neve sem világos, miért nem mernek egyszerűbb nevet adni az új gépeiknek? Miért nem lehetett Tu-22M5-nek elnevezni?
És azt azért ne feledd, hogy a legnagyobb csavar a végére, hogy mire a kazanyi Tupoljev összehozta a Tu-22M3M első példányát, kiderült, hogy az ígéretes és a képességeket valamelyest javító NK-32-2-es hajtóművek, melyeket amúgy a párhuzamosan futó Tu-160M2-esekhez terveznek, nem lesznek kész időben. Még most se készültek el.
Mi erre a válasz? Akkor már nem is kellenek, így nem lesz árfelhajtó az amúgy mindenben jobb hajtómű, nem kell a szívócsatornákat átépíteni a plusz pótbeömlő zsalu sorral, kész megtakarítás. Maradnak tehát az ősöreg, de nagyjavított NK-25-ösök, mert ugye ezeket kb 91 óta csak nagyjavítják, nem gyártják. Olcsóbb.

A Tu-22M4 egyetlen példánya Rjazanyban, a bombázó repülőtér házi múzeumában van kiállítva (érdekes hely, itt van többek közt a kettőből az egyik VM-T Atlant is).
Jellegzetessége, hogy ez már megkapta volna az NK-32-eseket valamiféle homologizáció és képességnövelés jegyében.
Mindez 1991-92 között történt, ami ugye egy elég erős éve volt az orosz történelemnek.
Szóval megkapta a plusz egy sornyi pótbeömlőt, szívócsatornánként 9-9 helyett 12-1-t, de a lényeget, az NK-32-eseket nem!
Így is repült az 1992-es MosAeroshow-n. Ez amúgy egy jó kis repülőnap volt Zsukovszkijban, mert az azóta eltelt 28 év alatt ez volt az egyetlen alkalom, hogy bemutatót repült a Tu-160-as, mégpedig a festetlen prototípus, a Tu-22M4-es (M3-as se repült azóta se bemutatót arra, csak ugyanebben az évben egy szériapéldány Farnborough-ban és csak ott) és a Tu-95-ös is.

Szóval a Tu-22M4 soha nem repült NK-32-essel, pedig alkalmassá lett téve rá, míg ilyen átalakítást a mostani Tu-22M3M esetében nem is látni.
Tehát nem csak átmenetileg, muszájból tartották meg az eredeti NK-25-ösöket, hanem az átépítés már egy korai szakaszában eldölt, hogy az NK-32-esekből se a normál, se a még mindig fejlesztés alatt álló 2-es széria nem kerül végül alkalmazásra.

A pótbeömlőket utólag is ki lehet alakítani, de ebben az esetben ez már fel fog ütközni a védelmi minisztérium ingerküszöbén, így sanszos, hogy a megrendelés esetén ezt a tételt inkább kihúzzák. Tudjátok, mert így végül olcsóbb.

Amúgy az eredeti ambíciózus terv a Tu-22M3M szintre modernizálás a jelenlegi flotta több, mint felén és mintegy 50 darab Tu-160M építése. Plusz PAK-DA.

Ez most úgy áll, hogy az NK-32-2-es nagyon késik, ezért a Tu-160-asból lesz egy modernizált Tu-160M, nagyjavított eredeti NK-32-esekkel; majd valamikor lesz Tu-160M2 az NK-32-esekkel, ha kész lesznek és végre gyártani is tudják; és a Tu-22M3M, eredeti NK-25-ösökkel.

Na ez utóbbinak kétséges az értelme. Ezt a költségtételt inkább a NAPO-nak kéne adni, hogy az eddig átadott Szu-34-esekből egy nagyjavítás keretében csináljanak Szu-34M-et.
Mert ez a gyár most készül meghasalni, úgy, hogy alig tíz éve, rubel milliárdokért újították fel, hogy a Szu-34-esek felfutóban levő gyártását biztosíthassák.
A NAPO Novoszibirszkben van. Az Szibéria, nem Moszkva. Ha ott megrendelés hiányában egyszer elküldik a drágán képzett, tapasztalt szakembert az iparból, az életben nem látják többet...
 
M

molnibalage

Guest
Van, olvass utána. Én se így születtem, hogy mindezeket tudtam.

Mondjuk a logikádat annyiban nem értem, hogy a Szu-34-es az egy “bomba kamion” okos fegyverekkel, de nyilván BVR önvédelmi fegyverzettel és PESA radarral. Mert ha ez se lenne, na az volna értelmetlen.
De te azt kifogásolod, hogy a Szu-34-es az miért nem egy bomba kamion okos fegyverekkel.
Valami nagyon nem kerek az okfejtéseddel...
Csak gumicicából kötözködik .Fel sem fogja, hogy a kamion az a Szu-34-es. Csak még nem SDB szerűségeket dobál. Még.
 
M

molnibalage

Guest
A Szu-34-es két gép váltótípusa. A Szu-24-esé és a Tu-22M3-asé.
Ebből az első lényegében úgy néz ki, sikerül, a másik esetében bekavart a Tupoljev a Tu-22M3M-el, amit nem tartok szerencsés projektnek.

A Tu-22M3 egy elcseszett arányokkal bíró gép, ez nem vitás. Négy ember van beszuszakolva a szűkös kabin katapultüléseibe, ennyi fős személyzet kell a gép bevetéséhez.
Két óriási hajtóműve csak úgy ad le a gép számára elégséges, amúgy hatalmas tolóerőt, ha bömböl a gigantikus utánégetés, mely során fogy a keró rendesen. Hiába a jól mechanizált variaszárny, a gépnek félelmetesen nagy a felszállási úthossza.
Ha bepakolják a 24 tonna fegyvert, akkor ultrarövid lesz a gép lába, de levegőben utántölteni nem lehet. 24 tonnányi bomba csak papíron mutat jól.
12 tonnával már jut hely némi kerozinnak is a max felszállótömegen belül, de ekkor még mindig csak a szomszédba járhat át a gép, lásd 2008, Grúzia.
A szíriai bevetésekhez csupán 3 tonnányi bombát vihetett a gép, de csak a belső fegyvertérben, hogy legalább a légellenállás ne romoljon.
Az oda-vissza 4500-5000km-es bevetésekhez maximális kerótöltés mellett csak jelképes bombateher fért fel a gépre, de ezekhez a gép méretéhez és üzemeltetési költségeihez képest jóformán méltatlan egy célpontos “üss és fuss” bevetésekhez négy ember fedélzeti munkája kell. És a hatalmas felszállótömeg miatt a gép a felszállás és a szubszonikus utazósebesség eléréséig elégeti a tüzelőanyagkészletének egy jelentékeny hányadát. Csak mert túl nehéz a gép. Szerény három tonnányi bombát cipelve.

Precíziós fegyver nincs, csak alkalmasint a gép törzsébe félig besüllyeszthető szuperszonikus hajók elleni rakétából három darab, kétséges hasznosságú feladatkörrel.

A most erőltetett Tu-22M3M a fenti képletet annyiban módosítja, hogy végre megjelenik a levegőbeni utántölthetőség, de marad a négyfős személyzet és a szűkös kabin.

És mindez minek? Hogy a böhönye Tu-22M3-as végre tudja azt, amit a Szu-34-es már rég tud az önvédelmi rakétafegyverzet, a precíziós csapásmérőképesség és a sokkal komolyabb manőverezőképesség mellet. Ja, és csak két fős személyzettel!
Azért a Szu-24-nek soha nem lesz olyan ASM képessége, mint a Tu-22M3-nak. A Tu-160-as hajtóművével a gép meg elivleg kirepülne a világból is...
...ha megkapta volna. De kb. én is ezen vakarom a szíriai bohóckodás óta, ahova 12 db FAB-250-essel ment, ha jól emlékszem.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 476
77 250
113
Azért a Szu-24-nek soha nem lesz olyan ASM képessége, mint a Tu-22M3-nak. A Tu-160-as hajtóművével a gép meg elivleg kirepülne a világból is...
...ha megkapta volna. De kb. én is ezen vakarom a szíriai bohóckodás óta, ahova 12 db FAB-250-essel ment, ha jól emlékszem.

Én 6db 500kilósra emlékszem de mind1 ugyan úgy nevetséges mennyiség.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 049
113
Van, olvass utána. Én se így születtem, hogy mindezeket tudtam.

Mondjuk a logikádat annyiban nem értem, hogy a Szu-34-es az egy “bomba kamion” okos fegyverekkel, de nyilván BVR önvédelmi fegyverzettel és PESA radarral. Mert ha ez se lenne, na az volna értelmetlen.
De te azt kifogásolod, hogy a Szu-34-es az miért nem egy bomba kamion okos fegyverekkel.
Valami nagyon nem kerek az okfejtéseddel...

A fenntiből és az azóta leírtakból:
tehát van egy kis "bomba-kamion"(Szu-24), meg egy nagy(Tu-22M... -nekem itt kezdődik a kategória kb.- )
...de kell egy új típus(???) a kettő közé, ezért "gyorsan" "ráfejlesztenek" és gyártanak 150+ Szu-34-t kb, 35m$/db-nyi rubelért.
...,de nincs pénz a Szu-57-re, mint kiderült, nincs pénz a nagy "bomba-kamion" új hajtóműveire, és még 5-100-ig néhány "jelentéktelen" projektre (köztük az Armata/T-90, atom-tengók, stb...), de a szinte egyfeladatos csapásmérőhöz összehoztam a fun-klubbot. (...mehetek a gyárhoz siker-pénzzért? :) )

Ráadásul "Titkos" minősítést kapott a Szu-24/Ssu-27 hajtómű összehasonlítás (Nem szép dolog :(, "bárki" tette, csalódást okozott).



...de -szerintem- felelős hadi-ipari vezető( A hadügy-miniszter vagy egy illetékes az illetékes Minisztériumban) 30-40 db Szu-34 árából felújít 300-350 db Szu-24-t, a 110-120 db Szu-34 árát -35m$-nyi rubel/db!, összesen kb. 3,5 Milliárd $-ni rubel- pedig a mérnökökkel együtt ""átkíséri" a "Szu-57-es épületbe".


u.i: kicsit átgondolva nem is gond ez a pazarlás, egy jól elköltött 3,5 Milliárd sokat érhet, egy erősebb "Maci" lehet hogy ismét meresztgetné a karmait. ...csak hogy összefüggésében is nézzünk a témára
(...kapcsoljatok bele Fiúk, "edzeni" akarok :p )
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 049
113
Az SDB is 10+ éves, de tömeges elterjedése eltartott és
Aham, és azt most vetísd rá az oroszokra es lehet találgatni hogy kb ott mikorra terjedne el egy GBU39 cucc nem hogy a GBU53o_Oaz kb akkora távlati idő hogy addigra meg a szu34 is kivontjatjak. T-220-al is szarakodnak 5 eve oszt sehol semmi
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 185
61 105
113
A fenntiből és az azóta leírtakból:
tehát van egy kis "bomba-kamion"(Szu-24), meg egy nagy(Tu-22M... -nekem itt kezdődik a kategória kb.- )
...de kell egy új típus(???) a kettő közé, ezért "gyorsan" "ráfejlesztenek" és gyártanak 150+ Szu-34-t kb, 35m$/db-nyi rubelért.
...,de nincs pénz a Szu-57-re, mint kiderült, nincs pénz a nagy "bomba-kamion" új hajtóműveire, és még 5-100-ig néhány "jelentéktelen" projektre (köztük az Armata/T-90, atom-tengók, stb...), de a szinte egyfeladatos csapásmérőhöz összehoztam a fun-klubbot. (...mehetek a gyárhoz siker-pénzzért? :) )

Ráadásul "Titkos" minősítést kapott a Szu-24/Ssu-27 hajtómű összehasonlítás (Nem szép dolog :(, "bárki" tette, csalódást okozott).






u.i: kicsit átgondolva nem is gond ez a pazarlás, egy jól elköltött 3,5 Milliárd sokat érhet, egy erősebb "Maci" lehet hogy ismét meresztgetné a karmait. ...csak hogy összefüggésében is nézzünk a témára
(...kapcsoljatok bele Fiúk, "edzeni" akarok :p )
Felejtsd már el azt a szerencsétlen Szu-24-est! A MiG-23-as kortársa, múzeumba való öreg, elavult masina. Nem értem a ragaszkodásod.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 185
61 105
113
Én 6db 500kilósra emlékszem de mind1 ugyan úgy nevetséges mennyiség.

6 darab 500kg-os, vagy 12 darab 250kg-os volt a javadalmazás. Az első szíriai bevetéseken inkább 12 darab OFAB-250-270-es repeszromboló bombákkal szórtak Gefeszt-24-22-vel rákompenzálva, majd idővel, ahogy hangolták a Gefeszt pontosságát, meg változtak a célpontok, átálltak a kisebb területen eloszló, némileg koncentráltabb szórásképpel oldható 6x 500kg-ra. Ezek vegyesen hol FAB-500M62-es rombolóbombák, hol OFZAB-500 repeszromboló-gyújtó bombák voltak TG-20 (80% TNT + 20% Hexogén) és Termit keverékkel, de repeszképző megerősített köpennyel ellátva.

3 tonnát soha nem haladta meg a függesztmény tömege, de annál kevesebb sem volt, bár annak amúgy se lett volna már értelme.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 185
61 105
113
A fenntiből és az azóta leírtakból:
tehát van egy kis "bomba-kamion"(Szu-24), meg egy nagy(Tu-22M... -nekem itt kezdődik a kategória kb.- )
...de kell egy új típus(???) a kettő közé, ezért "gyorsan" "ráfejlesztenek" és gyártanak 150+ Szu-34-t kb, 35m$/db-nyi rubelért.

A Szu-24-es fejlesztése valamikor 1986 körül véget ért. Kb 90-ig tartott a gyártása.
A Szu-34-est nem azért gyártják, mert hülyék, hanem mert 2020-at írunk.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 185
61 105
113
Amúgy én nagyon szívesen válaszolok bárki kérdésére, ha tudok és ha látom, hogy az illető már maga vette a fáradságot, hogy válaszokat találjon, csak választani nem tud közülük. Hátha nekem sikerül.

De úgy vélem, hogy az már óriási parasztság, ha valakibe annyi alázat nem szorul, hogy ha láthatóan nem ért valamihez, legalább megpróbálja megérteni a másik sokadjára, sokféleképpen kifejtett válaszát, vagy maradna csöndben.
Ez már nem szakmai eszmecsere, hanem idétlen, gyerekes, bugyuta kekeckedés.

Ha normális színvonalú szakmai fórumot és valós tartalmú haditechnikai információáramlást akar az idelátogató többség, akkor tenni kell ennek érdekében.
Ezt remélem a moderátorok is olvassák.
 

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 613
26 010
113
Nem is fog SDB szerűségeket dobálni mert előbb figjak kivonni mint hogy olyat dobálna. Egy sdb szerűség nekik nagyon sci-fi de meg a kab-250 tgp is tavolinak tűnik.


csend.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Amúgy én nagyon szívesen válaszolok bárki kérdésére, ha tudok és ha látom, hogy az illető már maga vette a fáradságot, hogy válaszokat találjon, csak választani nem tud közülük. Hátha nekem sikerül.

De úgy vélem, hogy az már óriási parasztság, ha valakibe annyi alázat nem szorul, hogy ha láthatóan nem ért valamihez, legalább megpróbálja megérteni a másik sokadjára, sokféleképpen kifejtett válaszát, vagy maradna csöndben.
Ez már nem szakmai eszmecsere, hanem idétlen, gyerekes, bugyuta kekeckedés.

Ha normális színvonalú szakmai fórumot és valós tartalmú haditechnikai információáramlást akar az idelátogató többség, akkor tenni kell ennek érdekében.
Ezt remélem a moderátorok is olvassák.
Ennyi, snitt!!
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 844
81 321
113
Akár ez is lehetne, de -szerintem- felelős hadi-ipari vezető ( A hadügy-miniszter vagy egy illetékes az illetékes Minisztériumban) 30-40 db Szu-34 árából felújít 300-350 db Szu-24-t, a 110-120 db Szu-34 árát(35m$-nyi rubel/db!) pedig a mérnökökkel együtt "átkíséri" a Szu-57-es épületbe.

Értelmetlen lett volna Szu-24-et felújítani, hiszen már 1990-re elkészült a váltótípusa a Szu-34 és április 13-án elvégezte első repülését ekkor még a SZU volt. Utána már az OF-ban, mint utódállamban a pénztelenség miatt 15 évig stagnált a program, így nem indult be a gép szériagyártása. 2006-ban adták át az első két gépet majd két szerződés értelmében 32+92 darabot gyártottak le és adtak át az orosz légierőnek. Tehát összesen van nekik 124 + 8 darab repülési protó/előszériás gép(-veszteségek) A gép ára 1 milliárd Rubel/darab (1USD/74Rubel) Tehát sehogy sem jön ki az általad írt 3,5 milliárd USD. Ahogy jöttek az új Szu-34-sek úgy vonták ki a Szu-24-seket-amik már morálisan és müszakilag teljesen elavultak(változtatható nyilazású szárny) 4 éve kivonásra került az utolsó (sima) Szu-24. Napjainkban már csak néhány század Szu-24M és néhány század Szu-24MR van aktív szolgálatban.