[HUN] BTR-80, BTR-80A

Más források azt írják 555 db BTR80-as érkezett 1996 és 1999 között Magyarországra 320 millió USD értékben az orosz államadósság terhére, amiből 68 db-ot kapott a Határőrség.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó
83853508_545459326096722_2395371473649795072_o.jpg


20 éve a BTR-80-as a Honvédségben

2000. február 3-án leszállították az utolsó 20 darab BTR-80-as lövészpáncélost a Magyar Honvédségnek. A Szovjetunió összeomlása után Oroszországnak hazánk felé is tetemes tartozásai voltak. Az köztudott, hogy ennek egy részét 28 darab MiG-29-es vadászgéppel ellentételezte, de az adósságcsomag fejében ennél jóval több fegyver és eszköz (mással nem tudott fizetni) is került hazánk haderejébe. Ilyen volt a BTR-80-as.

A nyolckerekű összkerékhajtásos, úszóképes lövészpáncélos abban az időszakban korszerűnek számított, 1995 és 2000 között több mint ötszáz darab került hazánkba. De nem mind a Honvédséghez, 63 darab a Belügyminisztérium kötelékébe tartozó határvadász századokhoz került. Ez utóbbiak külön érdekessége volt, hogy több példány is az eredeti háromtónusú orosz terepszínnel érkezett és került használatba. A BTR-ek a magyar gyártású PSZH-kat (Páncélozott Szállító Harcjármű) váltották a Honvédségnél és a Határőrségnél is. Utóbbi megszűnésekor eladta az orosz eredetű lövészpáncélosait.

A honvédséghez két fő változatban kerültek a járművek, a BTR-80-as 14,5 mm KPV nehézgéppuskával és 7,62 mm másodlagos fegyverzettel, a BTR-80A 30 mm gépágyúval volt felszerelve.

A jármű alvázán idővel különböző típusváltozatokat is kialakítottak, ebben Magyarországon a Currus Zrt. járt élen, a A BTR-80 SKJ (sebesült kihordó) vagy BTR-80 VSF (vegyi sugárfelderítő) járművek és további változatok kialakításával. Egy magyar vállalkozás pedig a harcjármű abroncsainak lecserélésében és korszerűsítésében vett részt.

A honvédség BTR 80-asai szinte az összes misszióban megjelentek Koszóvótól Afganisztánig részt vett/vesz minden nagyobb hadgyakorlaton, segített katasztrófahelyzeteknél, például a 2013. márciusi hóhelyzetben. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a BTR-80-as a Magyar Honvédség „arca lett”.

Mára azonban - főleg a gyenge páncélvédettség okán - már elavult, felváltása a Zrínyi 2026 program keretében folyamatban van.

Megemlítendő még, hogy hat darab BTR-80-ast a TEK (Terror Elhárítási Központ) vett át a honvédségtől, ahol a rendőrség szabványaira történő átalakítás után terrorelhárítási feladatokat látnak el.

(A Haditechnika folyóirat 2016/6-tól 2017/2-ig tartó számaiban, „Dr. Pogácsás Imre – Ocskay István: A BTR-80-as és BTR-80A harcjárművek korszerűsítésének lehetőségei abroncscserével” háromrészes cikksorozatban számol be a magyar BTR-80-asok korszerűsítéséről.

Gávay György - Gyarmati József, pedig a Haditechnika 2019/6 számában a „Napjainkban alkalmazott kerekes harcjárművek és azok fejlődése az elmúlt évtizedekben” c. cikkében ismerteti részletesen a BTR-80-as kifejlesztésének körülményeit.)
A 2. cikk ezen a dolgozaton alapszik.Elég érdekes
https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bi...avay_gyorgy_viktor_doktori_ertekezes_2019.pdf
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson and Ocses
A 80 vagy a 80A változatból alakítottunk ki újabb alváltozatokat?
Az esetleges új beszerzést követően szerintetek megtart a MH valamennyit a BTR-ekből mondjuk a területvédelmisek számára?
 
Kevés haszontalanabb dolgot tudtunk volna az államadósságért cserébe kérni mint ezeket.

Tudtommal bármit nem kérhettünk. Akkor az MH-nak a PSZH volt APC kategóriában, ahhoz képest előrelépés volt a BTR-80, a 80A a gépágyújával meg kicsit túl is mutatott az APC kategórián tűzerőben.
 
Tudtommal bármit nem kérhettünk. Akkor az MH-nak a PSZH volt APC kategóriában, ahhoz képest előrelépés volt a BTR-80, a 80A a gépágyújával meg kicsit túl is mutatott az APC kategórián tűzerőben.

Teljesen jól meglettünk volna PSZ nélkül is.Kérhettünk volna BMP-2-t simán,mindenféle gondolkozás nélkül.A BMP-2 pont az a kategória amit még ma is van értelme modernizálni.
 
Teljesen jól meglettünk volna PSZ nélkül is.Kérhettünk volna BMP-2-t simán,mindenféle gondolkozás nélkül.A BMP-2 pont az a kategória amit még ma is van értelme modernizálni.

Ja, csak akkori honvédelmi vezetőink szerint a lánctalpas járművek ideje lejárt (akkori amerikai irányzatot követték, Shinseki tábornok, a Stryker kitalálója mondta ezt)
 
De a BTR-ek a 90-es évek elején kezdtek megérkezni.

'95-ben állapodtunk meg a ruszikkal, hogy az államadósság fejében szállítanak több száz darabot (asszem 450-ről volt szó), előtte is volt néhány, az lehet, de azokat még a SZU-tól vettük. A BTR-80A-k meg nem tudom hogy kerültek ide, újabb rendelés volt vagy módosították az eredetit. Mindenesetre több év alatt érkeztek be '95-től.
Az tény, hogy nem lehetett túl népszerű, a magyar wikipédia cikket valaki (feltételezem, hogy honvédségnél szolgált illető lehetett) teleírta egy "Típushibák" szakasszal, amelyben hosszasan fikázza a BTR-80 tulajdonságait, nem tudom mennyi ebben az elfogultság, illetve mi az, ami csak a nekünk szállított példányokra jellemző (a felsoroltak egy része viszont tényszerűen igaz, legfeljebb talán igazságtalan csak a BTR-80 "hibájaként" felróni, a kortárs járművekkel való összehasonlítás nélkül - a Patria AMV azért egy kissé későbbi konstrukció, MRAP járműkategória sem létezett, amikor a BTR-t tervezték).
 
'95-ben állapodtunk meg a ruszikkal, hogy az államadósság fejében szállítanak több száz darabot (asszem 450-ről volt szó), előtte is volt néhány, az lehet, de azokat még a SZU-tól vettük. A BTR-80A-k meg nem tudom hogy kerültek ide, újabb rendelés volt vagy módosították az eredetit. Mindenesetre több év alatt érkeztek be '95-től.
Az tény, hogy nem lehetett túl népszerű, a magyar wikipédia cikket valaki (feltételezem, hogy honvédségnél szolgált illető lehetett) teleírta egy "Típushibák" szakasszal, amelyben hosszasan fikázza a BTR-80 tulajdonságait, nem tudom mennyi ebben az elfogultság, illetve mi az, ami csak a nekünk szállított példányokra jellemző (a felsoroltak egy része viszont tényszerűen igaz, legfeljebb talán igazságtalan csak a BTR-80 "hibájaként" felróni, a kortárs járművekkel való összehasonlítás nélkül - a Patria AMV azért egy kissé későbbi konstrukció, MRAP járműkategória sem létezett, amikor a BTR-t tervezték).

Oh tévedtem 2-3 évet.
 
Tudtommal bármit nem kérhettünk. Akkor az MH-nak a PSZH volt APC kategóriában, ahhoz képest előrelépés volt a BTR-80, a 80A a gépágyújával meg kicsit túl is mutatott az APC kategórián tűzerőben.

Elég sok mindent kérhettünk ha jól emlékszem. Talán még 2 ezred MIG-29 is jöhetett volna, mert adtak volna. 1 ezred lett végül is. Illetve a szárazföldi eszközök. Vagy 500 db BTR. Az SZ-300 légvédelmi rendszert még a VSZ idején talán adták volna, de a rendszerváltás után már nem lett belőle semmi. Lehetett volna biztos BMP-2 harcjárműveket is kérni. Sajnos nem az lett.
 
A BTR a Honvédségnél a PSZH (D-944) váltótípusa lett, nem a BMP-é. Utóbbit anélkül vonták ki, hogy bármit a helyére állítottak volna.