A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
. Valamint tudjuk azt is hogy mennyire szúk keresztmetszet mindkét légierőben a Gripen D-k száma a pilótaképzés szempontjából.
Ez a másik pont, ahol kiderült, hogy tévedtem. Nem jelent.

Szóval mi van akkor ha mi Gripen E vásárlásért cserébe azt kapjuk a csehekkel hogy AV licence-ben megkapja a gyártási jogokat a Gripen D-re esetleg C-re is?
Soha senki nem fog olyan gépet gyártani, aminek létezik az utóda. Mintha a Boeing a Super Hornet gyártása közben újraindította volt a Hornet gyártást...
Ja, nem is a Boeing, hanem valami kis akárki, aki soha nem csinált ilyet. Maga az ötlet is teljesen elszállt...

És mondjuk gyárt a Magyar és a Cseh légierőnek 4-4 vagy 6-6 db kétüléses D-t a beszerzendő E-k mellé?
Teljesen értelmetlen. És ki mondta, hogy tudna? A svédek feleslegessé váló használt gépeit lehetne legfeljebb megvenni és átalakítani.

Így már talán nyer valami értelmet az Alca is mert az ott felhasznált radart harci elektronikát lehetne használni a jelenleg meglévő C-k modernizálására mindkét légierő esetében? Valamint saját erőből megoldani a karbantartást C/D-k esetén a továbbiakban? AV-nek meg bővülne a portfóliója egy szuperszonikus 4. generációs géppel amit meg lehetne próbálni eladni a világpiacon, zsidó elektronikával meg fegyverekkel.
Ez a már karib tengeri ötödikre elszállás a köbön.
A svédek svéd supporttal nem tudták eladni a Gripent. Ki és miért venne C/D Gripen, ha eddig sem akar és a SAAB eladja a Gripen E-t és annak konkurenciája lenne a régi..? A SAAB support nélkül nem is menne. Ő miért adna hozzá? Mutogatna a Gripen E-ra, hogy azt tessék venni...

A vad álmodozás enyhe kifejezés arra, amit írtál. Teljesen értelmetlen.

Nem mindenki akar függni a nagyoktól így szerintem létezik egy bizonyos piaci rés, valamint sok ország esetében a világon 5. generációs gép még sokáig nem lesz opció. Egy olcsón fenntartható viszonylag modern gépre vajon lenne piaci igény egyes afrikai, Dél-Kelet ázsiai vagy Dél amerikai országok esetén?
Tegyünk valamit tisztába. Nincs olyan, hogy olcsó szuperszonikus korszerű vadászgép. Van drága, és rohadt drága. A frissítette írásban látod a magyar lízing költségeit. Rohadtul nem a legolcsóbb a Gripen az egyhajtóműves piacon sem.

Bevallom őszintén nem tudom de elképzelhetőnek tartom. Bár itt kéne saját hajtómű is akkor, hogy a nagyok ne tudjanak beleszólni abba kinek adhatjuk el. Ezt nem tartom lehetetlen küldetésnek manapság, főleg hogy a repülőgép ipar milyen válságot él át.
WUT? A magyar ipar a mai szemmel kőkorszaki MiG-21 hajtómű gyártására sem volt képes soha. Ma talán itthon elvi szinten lenne üzem, ami képes lenne kész tervekkel, de ilyen hajtómű kinek kell. A hajtómű gyártást senki nem engedte ki a kezéből. Mert abban van a zseton és a hatalom.

Jelenlegi szitu a hajtóműgyártókat is nagyon keményen megütötte, szerintem simán lehetne licence jogokat szerezni valami viszonylag modernebb dologra.
Mutass példákat arra, ahol eladta bárki a hajtómű licenszgyártási jogot. USA --> Japán vonalat leszámítva egy sem jut eszembe, de az akkor a már 15 éves F100-re vonatkozott és nem is -229-es változatra.

Tudom hogy eléggé földtől elrugaszkodott a dolog de egyszerűen mást nem tudok elképzelni. hogy miért érte meg beszállni AV-ba. És végül is ez a lehetséges fejlesztési irányok topick :D Azért ne bántsatok nagyon pls....
Ezt hívják vágyvezérelt gondolkodásnak. :D
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 445
113
Sokat gondolkodtam azon le merjem-e ide ezt írni, mert lehet itt kapni kellemetlen megjegyzéseket bizonyos tagoktól ha az ember egzotikus gondolatokat vázol fel :D
Szóval előre is elnézést mindenkitől. Egy ideje már agyalok azon hogy mi értelme volt megvenni az AV-t mert nem hiszem hogy pár darab gyakorló gép miatt szálltunk be a cégbe. Zlin-t is vettünk gyakorlógépnek mégse merült fel az ötlet hogy beszálljunk a cégebe Ha nagyon akarunk vehetünk pár L-39 NG-t is gyakorló gépnek de ettől még nem feltétlen kell megvenni a vállalat felét bakker... Meg úgy egyébként is mi értelme ennek az L-259-nek? Értem én hogy AESA radarral meg modern izraeli harci elektronikával pakolják meg de legyünk őszinték a piac elég behatárolt. Szóval minél többet gondolkodom ezen arra jutok hogy nem valószínű hogy a jelenlegi termék paletta indokolta a "felvásárlást". Akkor mi? A svédek legnagyobb előnye a technológia transzfer szerintem, ez az amiben ők sokkal jobbak mint a Kinaiak, USA vagy Oroszok. Láthatjuk hogy a Brazilok esetében gyakorlatilag 36 db Gripen E-ért cserébe teljes technológia transzfer történik. És az Indiának nyújtott ajánlat is gyakorlatilag teljes helyi gyártást takart Gripen E rendszeresítése esetén. Nem tartom valószínűnek hogy egy európai országnak a Saab Gripen E technológia transzfert felajánlana de mi van akkor ha mondjuk a csehekkel leszerződünk 28-32 db Gripen E-re közösen, vajon milyen technológia transzfer lehetséges ekkor. A mi esetünkben gyakorlatilag eddig semmi nem volt lehetséges hisz repülőgép iparunk nincs. Most viszont érdekeltek vagyunk közösen a Csehekkel az AV-ben. Valamint tudjuk azt is hogy mennyire szúk keresztmetszet mindkét légierőben a Gripen D-k száma a pilótaképzés szempontjából. Szóval mi van akkor ha mi Gripen E vásárlásért cserébe azt kapjuk a csehekkel hogy AV licence-ben megkapja a gyártási jogokat a Gripen D-re esetleg C-re is? És mondjuk gyárt a Magyar és a Cseh légierőnek 4-4 vagy 6-6 db kétüléses D-t a beszerzendő E-k mellé? Így már talán nyer valami értelmet az Alca is mert az ott felhasznált radart harci elektronikát lehetne használni a jelenleg meglévő C-k modernizálására mindkét légierő esetében? Valamint saját erőből megoldani a karbantartást C/D-k esetén a továbbiakban? AV-nek meg bővülne a portfóliója egy szuperszonikus 4. generációs géppel amit meg lehetne próbálni eladni a világpiacon, zsidó elektronikával meg fegyverekkel. Nem mindenki akar függni a nagyoktól így szerintem létezik egy bizonyos piaci rés, valamint sok ország esetében a világon 5. generációs gép még sokáig nem lesz opció. Egy olcsón fenntartható viszonylag modern gépre vajon lenne piaci igény egyes afrikai, Dél-Kelet ázsiai vagy Dél amerikai országok esetén? Bevallom őszintén nem tudom de elképzelhetőnek tartom. Bár itt kéne saját hajtómű is akkor, hogy a nagyok ne tudjanak beleszólni abba kinek adhatjuk el. Ezt nem tartom lehetetlen küldetésnek manapság, főleg hogy a repülőgép ipar milyen válságot él át. Jelenlegi szitu a hajtóműgyártókat is nagyon keményen megütötte, szerintem simán lehetne licence jogokat szerezni valami viszonylag modernebb dologra.
Tudom hogy eléggé földtől elrugaszkodott a dolog de egyszerűen mást nem tudok elképzelni. hogy miért érte meg beszállni AV-ba. És végül is ez a lehetséges fejlesztési irányok topick :D Azért ne bántsatok nagyon pls....
Szerintem ezt túlgondoltad.
Ok, hogy kevés a D, de bármikor rendelhetnénk még a svédektől akár 10-et is! Nekik van, de ha kevés, akkor egyszerűen legyártanak maguknak 10 db F-et. Ok, hogy a brazilok fogják csak gyártani egyelőre, de ugye a a svédek maguknak akkor gyártanak, amikor akarnak.
C-t meg tök felesleges gyártani az Aeronál. A svédektől használtat olcsón bármikor tudunk rendelni. Le fognak 60db C-t tárolni...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 546
4 690
113
Nem, ezek a beszerzések beépülnek a HM mindenkori költségvetésébe. Persze ezek átütemezhetők lesznek minimálisan, meg ugye több évre elhúzódnak. Most ez annak kapcsán derült ki, hogy nem akarnak rájuk közbeszereztetni :)rolleyes:).
A KMW meg az Airbus üzletek is megjelentek ott...
A következő max 15 évben lesz 3000MRD közbesz nélküli beszerzés. Ennyi amit tudunk, nem több.
Szerintem a következő 15 év tervezett költségvetéséből lesz, nem extra pénz...
14 helyett 12 db A4-es.
gyakorló hk-t írt!
2 Farschulpanzer és 12 A4, szerintem erre gondolt :oops:
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 791
113
.
Időhiány miatt egyelőre csak a Z2026 részt olvastam el. Sztem egy nagyon frankó kis összefoglaló, főleg az új eszközök képességeinek bemutatása és összevetése a korábban használt technikával. A kritikai megjegyzések 90%-val vagy egyetértek, vagy meggyőztek.

Annyi kis kiegészítés, hogy az ősz folyamán további 4 Zlin kiképzőgép érkezik, igy 8 fősre bővül idén a Zlin flotta. Az utóbbi egy hónapban a tavaszi Covid-19 pause után eléggé felgyorsultak az események.

Ami még engem személyesen érdekelne, ha egyszer vki a Z2026 eddigi fejlesztéseit, jövőbeli lehetséges további lépéseit, összevetné a többi kelet-közép európai haderőfejlesztéssel. Honnan indultunk, hova érkezünk és jelenleg hol tartunk. Mik a Z2026 előnyei, hátrányai a többi haderőfejlesztéshez képest.

Mint irtam, nem olvasva a teljes írást, de már igy is elég hiánypótló összefoglaló elemzésnek tűnik! Gratulálok!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Ami még engem személyesen érdekelne, ha egyszer vki a Z2026 eddigi fejlesztéseit, jövőbeli lehetséges további lépéseit, összevetné a többi kelet-közép európai haderőfejlesztéssel. Honnan indultunk, hova érkezünk és jelenleg hol tartunk. Mik a Z2026 előnyei, hátrányai a többi haderőfejlesztéshez képest.
Erre elég nehéz lesz választ fabrikálni,hisy fogalmunk sincs,mi is van a Z2026ban.Ami eddig létszik,az szerintem nem a honvédelemről szól.Politikai jóindulatvásárlás,és egy NATO részhaderő felállitása.
Környező országok közül a lengyel ami viszi a primet.Mindenki más csak futottak még kategória hozzájuk képest.Szárazfőldi téren a szerbek jol állnak,de légierejük lényegében nincs.Romulánok szerencsére éppen szétpolitizálják a haderőfejlesztésüket,de ezzel együt is jóval erősebbek.Csehek lamentálnak,de nincsennek legatyásodva.Megtehetik.
Mindenkinek probléma a pénz.De az egyenlőre elmondható,hogy továbbra se leszünk a térség meghatározó ereje.De mostmár felfele megyünk a lejtőn,nem lefele.
Mint irtam, nem olvasva a teljes írást, de már igy is elég hiánypótló összefoglaló elemzésnek tűnik! Gratulálok!
Molnit ugylátszik utálja a DSGE,továbbra se tudom letölteni
 
M

molnibalage

Guest
Erre elég nehéz lesz választ fabrikálni,hisy fogalmunk sincs,mi is van a Z2026ban.Ami eddig létszik,az szerintem nem a honvédelemről szól.Politikai jóindulatvásárlás,és egy NATO részhaderő felállitása.
Környező országok közül a lengyel ami viszi a primet.Mindenki más csak futottak még kategória hozzájuk képest.Szárazfőldi téren a szerbek jol állnak,de légierejük lényegében nincs.Romulánok szerencsére éppen szétpolitizálják a haderőfejlesztésüket,de ezzel együt is jóval erősebbek.Csehek lamentálnak,de nincsennek legatyásodva.Megtehetik.
Mindenkinek probléma a pénz.De az egyenlőre elmondható,hogy továbbra se leszünk a térség meghatározó ereje.De mostmár felfele megyünk a lejtőn,nem lefele.

Molnit ugylátszik utálja a DSGE,továbbra se tudom letölteni
Próbáld innen.
http://www.mediafire.com/folder/dgyymoym35yem/Honvedelem_és_Gripen
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 791
113
Erre elég nehéz lesz választ fabrikálni,hisy fogalmunk sincs,mi is van a Z2026ban.Ami eddig létszik,az szerintem nem a honvédelemről szól.Politikai jóindulatvásárlás,és egy NATO részhaderő felállitása.
Igen, a teljes koncepciót nem látjuk, de azért évről évre jobban körvonalazódik a program. Az már most biztos, hogy a rendszerváltást követő legátfogóbb, szinte mindenre kiterjedő haderőfejlesztés. Az egyszerű politikai jóindulatvásárlástól jóval több.
Ha a politikai jóindulatvásárlást, geopolitikai stratégiának hivjuk, akkor közelebb állunk a valósághoz.

Környező országok közül a lengyel ami viszi a primet.Mindenki más csak futottak még kategória hozzájuk képest.Szárazfőldi téren a szerbek jol állnak,de légierejük lényegében nincs.Romulánok szerencsére éppen szétpolitizálják a haderőfejlesztésüket,de ezzel együt is jóval erősebbek.Csehek lamentálnak,de nincsennek legatyásodva.Megtehetik.
Mindenkinek probléma a pénz.De az egyenlőre elmondható,hogy továbbra se leszünk a térség meghatározó ereje.De mostmár felfele megyünk a lejtőn,nem lefele.
Sztem az USA a lengyel és a román haderőfejlesztésére építette a stratégiáját, ellensúlyozandó az orosz befolyás visszatérését. Mindez Lengyelország esetén kiegeszül az európai német haderő lengyelek általi kiegyensúlyozásával.
A lengyel fejlesztés is döccenőkkel teli, főleg ha a tankképességet nézem. Mert a Leo A4PL modernizálás inkább mennyiségi szinten tartásnak, mint minőségi elorelépésnek tűnik. Kérdés az F-35 mennyire fogja elszívni a forrást a további haderőfejlesztéstől.
A románok meg mintha helyben járnának, és az USA a fekete-tengeri flottafejlesztést priorizálná a többi kárára.

Alapvetően egyébként nem tudom teljesen megítélni a Kelet-Közép Európai haderőfejlesztési összehasonlítást. Egyszer láttam egy kis összevetést a helikopter-beszerzések kapcsán és ott mind minőségben, mind mennyiségben elég jól álltunk.
Nem egészen ide tartozik, de egy kis körkép a Kelet-Európai helikopterbeszerzésekről. Mire váltjuk a ruszki technikát.

https://www.armadninoviny.cz/stredn...e-na-americke-vrtulniky-uh-60-black-hawk.html

Szlovákia...6db UH-60M Black Hawk 2019ig
Lettország.4db UH-60M Black Hawk 2021től
Albánia.......3db UH-60A Black Hawk 2020
Horváto......4db UH-60M Black Hawk 2019től
................. 16db OH-58D Kiowa Warrior 2019
Litvania......6db UH-60M Black Hawk 2024től
Lengyelo.....8db S-70i Black Hawk
.................... 4db AW101 Merlin 2022
Szlovénia.....4db H215M
Cseho.........8db UH-1Y Venom
....................4db AH-1Z Viper
Miénk........20db H145M 2019től
................. 16db H225M 2023tól


És akik tárgyalnak de nem vettek. :)

Románia 21db UH-1Y Venom
.................24db AH-1Z Viper

A cseheknél is van egy mese, hogy 12-12re bővítik a fentieket.

Ezeket a számokat átnézve élmezőnyben van a magyar helikopter-korszerűsítés, ha nem a legkomolyabb.:cool:
Most a románok álmait nem vettem figyelembe. :p
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Vadászvitához.
Szoktam volt mondogatni,hogy itt,ahol nincsnek erős légierők,de van légvédelem(pont mi ezzel se állunk valami fényesen-de most ez is változni fog),a tüzérség lesz a döntő fegyvernem.
Az F35 az a tipus,ami alkalmas a légvédelem áttörésére.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 692
13 356
113
Vadászvitához.
Szoktam volt mondogatni,hogy itt,ahol nincsnek erős légierők,de van légvédelem(pont mi ezzel se állunk valami fényesen-de most ez is változni fog),a tüzérség lesz a döntő fegyvernem.
Az F35 az a tipus,ami alkalmas a légvédelem áttörésére.


A rakéta-tüzérség az ami -ár/érték arányban- alkalmas- a légvédelem áttörésére ! ! !

Grad/BM-21-HIMARS, ....
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Az már most biztos, hogy a rendszerváltást követő legátfogóbb, szinte mindenre kiterjedő haderőfejlesztés.
Ez nem igaz.Bár számszakilag leépités volt,a 90es évekbeli haderő modernizáció talán még nagyobb léptékű is volt.Amit aztán OV 98ban lehúzot a wc-n.
Ha a politikai jóindulatvásárlást, geopolitikai stratégiának hivjuk, akkor közelebb állunk a valósághoz.
Csak a regnáló hatalom szempontjábol nevezhető taktikai lépésnek,stratégiainak ezt édeskevés.
Az ország szempontjábol meg még az se.
Lengyelek a fő ami partner,romulánok a másodvonal.
Egy ilyen léptékű fejlesztés meg azért a 4x akkora lengyelnek is emésztenivaló falat.
Egyszer láttam egy kis összevetést a helikopter-beszerzések kapcsán és ott mind minőségben, mind mennyiségben elég jól álltunk.
Hát ez sem egy fenékig tejfel.Mihuk egyértelmű baklépés.H225M olyan se meleg,se hideg.H145M meg megint nem tudjuk,hogy végül is mire lesz jó.HForce-de milyen szintű?Milyen megoszlásban?Milyen fegyverzettel?.Szó se róla,kiváló gép.De polgári konstrukció.Deszantolni kicsi(és nem ideális felépitésű),páncélvadásznak nagy,full fegyverzettel is kis tűzerejű,csatagépnek gyönge.
Az a szerencse,hogy romulánok itt is szétpolitizálják magukat.helyükben rendszeresiteném az IAR gyártásában a H215M-et,adaptálva hozzá a Sokac fejlesztést,és megvenném a búroktol modernizálva és a H215M alkatrészbázisához igazitva az AH-2 vércse licencét.
 

Schurrer

Well-Known Member
2019. március 9.
1 053
792
113
Szerintem is ez a pontos megfogalmazás, mert bármelyik országtól is veszünk fegyvert, azt automatikusan túlgondoljuk politikailag. Leo2, Pzh 2000 ezek kiváló harceszközök, tök mindegy, hogy a németektől vesszük. Ha francia, ha török, ha amerikai stb a beszerzés, mindig lehetne mondani, hogy ennek a politikai haszon az oka, pedig pl a svéd vad. gépeknek vagy pánc. törőknek ilyen aspektusa meg nincs. (tudom, a Gripen korábbi vétel). Az IFV-nél pl melyik országtól kellene vennünk, hogy ne legyen indok arra, hogy ezt is csak a haszonszerzés céljából vásároltuk?
SilvioD posztjára
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Sokat gondolkodtam azon le merjem-e ide ezt írni, mert lehet itt kapni kellemetlen megjegyzéseket bizonyos tagoktól ha az ember egzotikus gondolatokat vázol fel :D
Szóval előre is elnézést mindenkitől. Egy ideje már agyalok azon hogy mi értelme volt megvenni az AV-t mert nem hiszem hogy pár darab gyakorló gép miatt szálltunk be a cégbe.....
Elolvastam amit írsz de őszintén szólva nem világos miről van szó.
Arról már volt szó hogy az AV üzlet mögött jó eséllyel több van mint hogy venni akarunk néhány darab L39NG-t.
https://forum.htka.hu/threads/szállítógépek-váltása-a-mh-nél.556/page-154#post-697941

A többit viszont nem értem.

Valamint tudjuk azt is hogy mennyire szúk keresztmetszet mindkét légierőben a Gripen D-k száma a pilótaképzés szempontjából
Ezt honnan tudjuk? A pilóták átképzése Gripenre nagyrészt Svédországban történik, Svéd Gripeneken. Nem a mi D-gépeinken tanulják meg a típust repülni, azok legfeljebb az oktatós harcászati kiképzésre szolgálnak.
Természetesen szükség lenne további gépekre - minimum még egy század - de nem csak D változatokra hanem C re is.
A kétüléses gépek természetesen kellenek az oktatós feladatokhoz, de ennél sokkal fontosabb szerepük is lehetne Arexis konténerrel meg valamilyen preciziós fegyverrel (SDB, SPEAR-EW) SEAD feladatkörben
Én két 12+4 -es korszerűsített C/D századdal teljesen elégedett lennék

Szóval mi van akkor ha mi Gripen E vásárlásért cserébe azt kapjuk a csehekkel hogy AV licence-ben megkapja a gyártási jogokat a Gripen D-re esetleg C-re is? És mondjuk gyárt a Magyar és a Cseh légierőnek 4-4 vagy 6-6 db kétüléses D-t a beszerzendő E-k mellé? Így már talán nyer valami értelmet az Alca is mert az ott felhasznált radart harci elektronikát lehetne használni a jelenleg meglévő C-k modernizálására mindkét légierő esetében? Valamint saját erőből megoldani a karbantartást C/D-k esetén a továbbiakban?
Na itt teljesen elveszítettem a fonalat...
- Miért vennénk Gripen E-t ha gyártunk Gripen C/D-t? arra gondolsz hogy két típust üzemeltessünk egymás mellett? Minek gyártanánk C/D ha lehet venni tucatszámra a Svédektől az újnál sokkal olcsóbban rengeteg időtartalékkal rendelkező használt gépeket?
- Ez komoly? Szerinted egy repülőgépgyárat felszerszámoznak 4-4 vagy 6-6 repülőgép legyártására? Az abszolút minimum a Brazilok által vásárolt 36 db E/F amiért talán már érdemes egy gyárnak komolyan elgondolkodni a gyártáson.
 

Schurrer

Well-Known Member
2019. március 9.
1 053
792
113
Igen, a teljes koncepciót nem látjuk, de azért évről évre jobban körvonalazódik a program. Az már most biztos, hogy a rendszerváltást követő legátfogóbb, szinte mindenre kiterjedő haderőfejlesztés. Az egyszerű politikai jóindulatvásárlástól jóval több.
Ha a politikai jóindulatvásárlást, geopolitikai stratégiának hivjuk, akkor közelebb állunk a valósághoz.


Sztem az USA a lengyel és a román haderőfejlesztésére építette a stratégiáját, ellensúlyozandó az orosz befolyás visszatérését. Mindez Lengyelország esetén kiegeszül az európai német haderő lengyelek általi kiegyensúlyozásával.
A lengyel fejlesztés is döccenőkkel teli, főleg ha a tankképességet nézem. Mert a Leo A4PL modernizálás inkább mennyiségi szinten tartásnak, mint minőségi elorelépésnek tűnik. Kérdés az F-35 mennyire fogja elszívni a forrást a további haderőfejlesztéstől.
A románok meg mintha helyben járnának, és az USA a fekete-tengeri flottafejlesztést priorizálná a többi kárára.

Alapvetően egyébként nem tudom teljesen megítélni a Kelet-Közép Európai haderőfejlesztési összehasonlítást. Egyszer láttam egy kis összevetést a helikopter-beszerzések kapcsán és ott mind minőségben, mind mennyiségben elég jól álltunk.
Szerintem is ez a pontos megfogalmazás, mert bármelyik országtól is veszünk fegyvert, azt automatikusan túlgondoljuk politikailag. Leo2, Pzh 2000 ezek kiváló harceszközök, tök mindegy, hogy a németektől vesszük. Ha francia, ha török, ha amerikai stb a beszerzés, mindig lehetne mondani, hogy ennek a politikai haszon az oka, pedig pl a svéd vad. gépeknek vagy pánc. törőknek ilyen aspektusa meg nincs. (tudom, a Gripen korábbi vétel). Az IFV-nél pl melyik országtól kellene vennünk, hogy ne legyen indok arra, hogy ezt is csak a haszonszerzés céljából vásároltuk?[
Bocsánat, kétszer ment.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Szerintem is ez a pontos megfogalmazás, mert bármelyik országtól is veszünk fegyvert, azt automatikusan túlgondoljuk politikailag. Leo2, Pzh 2000 ezek kiváló harceszközök, tök mindegy, hogy a németektől vesszük. Ha francia, ha török, ha amerikai stb a beszerzés, mindig lehetne mondani, hogy ennek a politikai haszon az oka, pedig pl a svéd vad. gépeknek vagy pánc. törőknek ilyen aspektusa meg nincs. (tudom, a Gripen korábbi vétel). Az IFV-nél pl melyik országtól kellene vennünk, hogy ne legyen indok arra, hogy ezt is csak a haszonszerzés céljából vásároltuk?
SilvioD posztjára
Mondjuk azért ebben is van valami.
De a kiépülőben lévő hadrend az,ami azért árulkodó.Miközben nem is tudjuk a hadrendet,de következtetni lehet rá a beszerzésekből.
De ha jol találgatunk,a kiépülőben lévő "nehéz"(régi nevén gépesitett) dd túl gyönge lesz önálló dd-nak."Közepesnek" nincs semmilyen megerősitő eleme.Se dd tüzérsége.Gépesitett gyalogezred erejű lesz igy csak.Könnyű dd meg végül is mi lesz?Könnyűgyalogos helikopteres zl?Esetleg kebabos kocsival könnyűpáncélos?Vagy mi?Vagy a kebabos kocsikat a "közepes" dd kapja?Úgy már végképpen csak egy exszovjet belügyi ezred formáció jön ki belőle....Csendőrségi páncélosezred.
Zavaros az egész.Túl sok a kérdőjel,túl sok a fölösleges titkolózás.Én legalábbis nem látom a koncepciót.Se egy valóban hiteles országvédelmi elrettentő erőt.A térség meghatározó hadereje kiszólás meg csak üres agitprop.
De mindezen visszáságok ellenére,20 éve ez az első fejlődő időszak.Csak ez az 1929 2.0 keresztbe ne tegyen neki.