Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 088
113
Meh...
god-kirandulas-biciklivel-02.jpg

Ezzel mi a baj? Hogy nő rajta a fű? Amúgy eredetileg autóknak való bejárat volt a vízművek kútjaihoz a gáton, 2 keréknek való aszfaltsávval, a közepét később aszfaltozták ki. Prímán lehetett rajta menni már eredeti állapotában is. Ebből még annyira nem lopták ki az anyagot.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Ezzel mi a baj? Hogy nő rajta a fű? Amúgy eredetileg autóknak való bejárat volt a vízművek kútjaihoz a gáton, 2 keréknek való aszfaltsávval, a közepét később aszfaltozták ki. Prímán lehetett rajta menni már eredeti állapotában is. Ebből még annyira nem lopták ki az anyagot.

Próbáld ki egy 8 barral megküldött negyedes gumival. Igénytelenség, mibe tartott volna ráhúzni az egész tetejére 5 centit? A Felsőgöd utáni része egyébként még szarabb a betonlapokkal. Az az egész rész onnantól érdemli meg a bringaút megnevezést, hogy rákanyarodsz a Szeszgyári útnál az erdei részre. Onnan viszont jó a minősége és nagyon hangulatos a nyomvezetése is. Ugyanígy utálom Dunakeszin a Duna mellett térkővel kirakott, egyben sétány egyben bringaút részt is.
 
M

molnibalage

Guest
Próbáld ki egy 8 barral megküldött negyedes gumival. Igénytelenség, mibe tartott volna ráhúzni az egész tetejére 5 centit? A Felsőgöd utáni része egyébként még szarabb a betonlapokkal. Az az egész rész onnantól érdemli meg a bringaút megnevezést, hogy rákanyarodsz a Szeszgyári útnál az erdei részre. Onnan viszont jó a minősége és nagyon hangulatos a nyomvezetése is. Ugyanígy utálom Dunakeszin a Duna mellett térkővel kirakott, egyben sétány egyben bringaút részt is.
Szivalpáttal csapnám agyon, aki kitalálta, hogy a kerékpárút térkő, mellet a járda a gyalogosnak meg sima aszfalt. Több helyen ilyen Bp. Ehhez mennyire kell baromnak lenni?
 
  • Tetszik
Reactions: Ooorky

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 850
18 962
113
Az autómat hálózatba és a cloudra kötve egy AI (MI) kielemzi a nyomás és rugó jeladókat, és megállapítja, hogy kátyúba hajtottam valószínűleg, majd push notificationt küld a telefonomra, hogy "Ön valószínűleg kátyúba hajtott"

Hogy egy ismerősöm idézzem erről:


Tudnánk csinálni egy 90%-ban ilyen pontos, milliószor drágább megoldást gép tanulás segítségével, amit mesterséges intelligenciának hívnánk
 
M

molnibalage

Guest
https://totalbike.hu/hirek/2020/07/07/svajcban_is_a_motorok_hangereje_a_tema/
Azért érdekes, hogy le van írva egy szám és valaki már tart valamitől.
A 95 dB felettieket tiltanák kint. Hogy kontextusba helyezzük.

Az ipari berendezéseknél 1 méterre tőlük 80-85 db(A)-t várnak el ma manapság, de ha tartósan ilyen helyen vagy, akkor hallásvédő eszköz kell.
Konkrétan a motorok egy része olyan zajos, hogy ha zebrán melletted elindulnak vele, akkor fájdalomküszöb táján is lehetnek,ha csendes háttérből emelkedik ki hirtelen és nagyon.

Nem is értem, hogy a szutyok pöcsköszörű robogók, amik Trabant módjára füstölnek és zajosak miért is nincsenek úgy simán betiltva.
 
  • Tetszik
Reactions: hunter85

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 765
14 710
113
Megfelel-e a 95 dB feletti motor által keltett lakossági zajterhelés a vonatkozó magyar szabványoknak és zajterhelési határértékeknek?
 
M

molnibalage

Guest
Megfelel-e a 95 dB feletti motor által keltett lakossági zajterhelés a vonatkozó magyar szabványoknak és zajterhelési határértékeknek?
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0800027.KVV

Az értelmezés és számítás módnak kell utánanézem, hogy milyen időegyenértékkel számolna, mert nyilvánvalóan az van, hogy egyes tüskékkel nem lehet mit csinálni.
Az elvileg ebben van.
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0700093.kvv

OFF
Miért nincs tartalomjegyzék egy jogtárban? Fel nem fogom, hogy ezekben, aki nem tudja, hogy mit keres, hogy a búbánatba talál meg bármit...????)
ON

Iy2qzyw.png


A legnagyobb baj, hog senkit nem vigasztal a jogszabály, ha az ablaka alatt egy robogó ad egy kövér gázt 100 dB felett este 10 után és erre felébred... Mert ez belefér az időtartamos átlagolás miatt.

Ehhez képest ipari üzemeknek meg a védendő felületen folyamatosan tudniuk kell a határértéket. Kimennek és ha 40 db(A) felett mérnek este 10 és reggel 6 között, akkor megy a bünti. Legalábbis utolsó ilyen doksim, ahol láttam zajmérést és tervet a csökkentésre ezt láttam. Mert az ipari üzemek zaja jellemzően nem nagyon változik.

De a közlekedési zajban mégis valami homályos elv mentén eltűrjük a nagy tüskéket, amit nem értek...
Ezeket az extrém tüskéket ki kellene szórni. Szerintem.
Meg olyan szennyezőek ezek a szutyok robogók, hogy 1-2 perc időtávból is érezni a szagát. Az Üllői út mellett 1 db ilyen pöcsköszörű zajosabb, mint a teljes Üllői út forgalma és csak annak a szaga érezhető...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 765
14 710
113
A műszaki-méréstechnikai része az MSZ 18150 szabványban van, de ha jól emlékszem külön szabvány van az ipari zajterhelésre és a közlekedésre is.

De amúgy jó irányba haladsz, a zajterhelést nézik egy hosszabb időtartamra, amiből számítanak egy logaritmikus átlagot, különböző korrekciókkal és a zavaró tényezők kizárásokkal. Ha jól csal az emlékezetem a tüskékre is van valami korrekció, de 16/8 órára számítva az az egy-két moci nem fog nagyon extrém értékeket adni.

A magyar szabványos mérés A-súlyozott, a teljes frekire, viszont az A szűrű a teljes frekiből erősen vága mélyekből, és pont ez aminél a moci is megszólal, a freki tetején viszont annyira már nincsen hangerő. Ha C-ben mérnénk, ami nem vág annyit, kb. semmilyen ipari létesítmény nem felelne meg. ;)

Az ipari szabványtól annyiban is lényegesen eltér a lakossági, hogy általában nem 1 méterre kell érvényesülnie (mint pl. egy zajos ipari gép mellett, ami ráadásul konstans). , hanem a zajkibocsátástól nem a védendő felületen hanem jellemzően zárt ablaknál kell mérni.

Eleve a távolság duplázásával -3dB-vel lehet számolni, tehát ha az úttól 8 méterre van a házad, az már eleve kb. -9 dB, egy jó minőségű ablak további 33-35 dB csillapítást tudhat. Itt már azért 40-50 dB-nél lehetsz, ami nem olyan vészes, persze még bőven lehet egyénileg zavaró, de a szabványba még belefér, pláne hosszabb időre mérve.

Motorral meg műszakilag az a gond, hogy a kis méret miatt nem nagyon fér rá kellő hosszúságú kipufogórendszer, vagy katalizátor, ami csillapítsa. Kocsik is azért olyan relatív, halkak, mert van rajta 3 méternyi kipufogórendszer, katalizátor, miegymás.

A jogszabályszerkesztés meg szar, jogtárakban szokott lenni főcímként tartalomjegyzék, de általában aki használja kiismerte már a jogszabályt, a "számok" meg jellemzően valami mellékletben van a végén, vagy egy valami végrehajtási rendeletben. Vagy a szövegben betűvel. Vagy számmal. :D
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 139
113
Motorral meg műszakilag az a gond, hogy a kis méret miatt nem nagyon fér rá kellő hosszúságú kipufogórendszer, vagy katalizátor, ami csillapítsa. Kocsik is azért olyan relatív, halkak, mert van rajta 3 méternyi kipufogórendszer, katalizátor, miegymás.
Motorokon a gyári kipufogók új állapotban nagyon csendesek.
Évek alatt persze a zajcsillapító dobok telítődnek korommal, repedések lehetnek benne és a szigetelés is az enyészeté lesz. (A wikiről egy kép.)
800px-Old_3-muffler.jpg


Nálunk meg rengeteg az importált használt motor, és ha nem sérült, akkor a dobot senki sem cseréli újra.

Sokszor az is ront a helyzeten (leginkább "kisköbcentis" kétüteműeknél), hogy kifúrják a félig eldugult dobot, hadd ürüljön akadály nélkül a kipufogógáz, cserébe viszont hangosabb a gép.
Az ún. sportdobok is részben hasonló elven működnek. Nyitottabbak a gyári hangtompítóknál, cserébe plusz lóerőket adhatnak. Egy kisebb robogónál sajnos szinte muszáj ügyeskedni ezekkel, mert a városban sem mindegy, hogy 3 vagy 4 lóerős a vas. A 125-ös gépeknél is ez az a 10-15 le-s határ, ahol plusz egy-két lóerő az autóúton vagy akár az autópályán még kell a biztonságos haladáshoz, stb, stb.
A helyzetet tovább rontja, hogy sok dobban van egy "db killer" nevű zajcsillapító elem, ami egyszerűen kiszerelhető. Szerencsére ma már kezdenek erről leszokni a gyártók, és a rendőrök is büntetnek, ha nincs a helyén.
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 850
18 962
113
Nem lenne rossz a hír, de félek csak új csapatot raknak oda, mert az előző már nem adott le elég tejet Don Gattonak
Inkább örülnék a rendrakásnak, mint nem. A hátsó ablakokról mondjuk a fóliát le kéne húznom. (Honosításnál nem írták be a forgalmiba, amúgy teljesen megfelel a hazai szabályozásnak, de így illegális átalakítás. Nem volt kedvem engedélyeztetni, amíg nem muszáj, van elég intéznivaló az életben ami ennél fontosabb)