MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni - láthatóan itt szakértők vannak - hátha ti tudtok nekem újat mondani.

A 11. gárda Vadászrepülő Hadosztály hazánkban állomásozó együléses MiG-23 repülőinek mennyisége érdekelne.
Konkrétan :
1/ hány MiG-23 települt Kiskunlacházán a 14. GvIAP-nál
(1975-től MiG-23M, 79 májustól MiG-23ML, 1985-től MiG-23MLD)
2/ hány MiG-23 települt Sármellékeln az 5. GvIAP-nál
(1976-89 - csak M-ről láttam képet, váltották-e ott is ML-re őket?)
A darabszámok érdekelnek, a kétüléseseket kb. tudom).

Bonusz kérdés 1:
Esetleg a munkácsi 92-es IAP (1974-1987) adatai is megvannak?

Egy helyen említette valaki, hogy Kunmadarasra is érkeztek korai MiG-23-asok a vadászbombázók előtt. Erről tud valaki valamit, vagy urban legend?

Előre is köszi a válaszokat (vagy ajánlott forrást a megkeresésükhöz) !!!!

TGR
Légierő Társbérletben I-II kötet.
 
  • Tetszik
Reactions: migfun

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Szia!
Köszönöm, ha bárhol megszerezhető lenne, megvenném. Sajnos sehol nem az.
Esetleg addig, ha valaki itt vagy privát megírná, nagyon hálás lennék.
Vagy- ha valaki eladná ezt a két könyvét nekem, annak is nagyon örülnék :)

üdv:
TGR
Szia Tiger 205
Beszéltem a szerzővel, neki sincs már szabad példánya belőle, DE most valamikor ősszel újra lesz nyomtatva a könyv (gondolom Karácsonyra akarják újra piacra küldeni?). Ha írsz a kiadónak akkor állítólag lajstromba vesznek és értesítést fogsz kapni a megjelenésről, a jelentkezésedet gyakorlatilag előrendelésnek tekintik. Ettől függetlenül szerintem nem árt ha időnként ránézel a kiadó honlapjára.
A kiadó internet-címe: www.vpp.hu
Az E-mail-címük: info@vpp.hu
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Szia!
Köszönöm, ha bárhol megszerezhető lenne, megvenném. Sajnos sehol nem az.
Esetleg addig, ha valaki itt vagy privát megírná, nagyon hálás lennék.
Vagy- ha valaki eladná ezt a két könyvét nekem, annak is nagyon örülnék :)

üdv:
TGR
Azért írtam e lakonikus választ, mert látom, hogy téged igencsak mélységében érdekel a dolog. Maga a két kötet az összes még meg sem fogalmazott kérdésedre is választ ad.
 

Tiger205_Bp

New Member
2020. augusztus 31.
4
0
1
Azért írtam e lakonikus választ, mert látom, hogy téged igencsak mélységében érdekel a dolog. Maga a két kötet az összes még meg sem fogalmazott kérdésedre is választ ad.

Szia Köszi!

Értem, persze - régóta foglalkozom magam is haditechnikával/hadtörténelemmel - az index fórumokon évekkel ezelőtt többször össze is futottunk szerintem. Most ez a téma újra érdekelni kezdett, s mivel a szerző nem nagyon válaszolt más ügyben direktben felttet kérdésemre, így gondoltam hátha ti, hátha itt....
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni - láthatóan itt szakértők vannak - hátha ti tudtok nekem újat mondani.

A 11. gárda Vadászrepülő Hadosztály hazánkban állomásozó együléses MiG-23 repülőinek mennyisége érdekelne.


Helló,

Mennyiségek:
Az időben visszafelé haladva, csak töredékes információk vannak, egy-egy alakulatnál szolgált konkrét gépekről. A hetvenes-nyolcvanas években - egészen 1988-ig - a Szovjet Frontlégierő vadász, vadászbombázó ezredeinek gépállománya az alábbi sztenderdek szerint alakult:
  • Egy század 12 harci gép
  • Egy ezred háromszázad, valamint egy négygépes ezredparancsnoki raj.
  • Ez 40 együléses harci gép ezredenként.
  • Amennyiben az adott hadosztályparancsnoksággal egy repülőtéren szolgált az adott ezred, akkor az még plusz négy harcit jelentett, ami összesen 44 harci gép.
A kétülésesek száma nagyon változó volt. A hetvenes években még kevesebb - viszont repültek még a MiG-15UTI-k - a nyolcvanas években már több, 2-3 kétüléses századonként.

Természetesen a fentiektől volt számtalan kisebb nagyobb egyedi eltérés, de jó sorvezető az 1988-at megelőző időszakra.

10389539-799185343477683-2130675415757639833-n.jpg

Foto: 5. GvIAP MiG-23M frontvadászai Sármelléken
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Sziasztok!

Konkrétan :
1/ hány MiG-23 települt Kiskunlacházán a 14. GvIAP-nál
(1975-től MiG-23M, 79 májustól MiG-23ML, 1985-től MiG-23MLD)
2/ hány MiG-23 települt Sármellékeln az 5. GvIAP-nál
(1976-89 - csak M-ről láttam képet, váltották-e ott is ML-re őket?)
A darabszámok érdekelnek, a kétüléseseket kb. tudom).

Bonusz kérdés 1:
Esetleg a munkácsi 92-es IAP (1974-1987) adatai is megvannak?

Egy helyen említette valaki, hogy Kunmadarasra is érkeztek korai MiG-23-asok a vadászbombázók előtt. Erről tud valaki valamit, vagy urban legend?

TGR



Ezredek:
  • Kiskunlacházán a 14. GvIAP-nál MiG-23MLA-k, majd azok MLD-re korszerűsített változatai repültek
  • Sármelléken a 5. GvIAP-nál csak MiG-23M-ek repültek
  • A Munkácson a 92. IAP szintén MiG-23M-eket használt.
92ipa.jpg

Foto: 92. IAP MiG-23M típusa Munkács melletti repüléren

Valamint célvontatásra használtak MiG-23M típust, az IL-28-as után.



A debreceni és kunmadarasi MiG-27-es történetek, már a Hidegháború végének, a csökkentési időszakában születtek. Debrecenből 1987-ben kivonták a Szu-24-eseket, helyette MiG-27-esek érkeztek. Míg Kunmadarson lecserélték a Szu-17M2 típust MiG-27-esre.

  • 88. APIB Debrecen MiG-27D
  • 1. GvAPIB Kunmadaras MiG-27D

Ezeknek egyik előzménye, hogy a nyolcvanas évek végének leszerelése során a szovjet MiG-27-essel repülő vadászbombázó ezredek állományának egyharmadát felszámolták. A felszabaduló MiG-27D repülőgépeket ráöntötték öt, korábban más típust/típusváltozatot használó ezredre. Így került két ezrednyi rövid időre Magyarországra. (Ha erre gondoltál korai MiG-23 vadászbombázóként)

88-jul.jpg

Foto: 88. APIB MiG-27D bombázója 88-ban.

Érdekes módon, 1987-ben a precíziós támadásra képes MiG-27K verziókat leadta a Debrecenbe érkező 88. APIB, nálunk csak „mezei” a MiG-27D szolgált Debrecenben, de az csak pár évet.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 577
5 985
113
Ezredek:
  • Kiskunlacházán a 14. GvIAP-nál MiG-23MLA-k, majd azok MLD-re korszerűsített változatai repültek
  • Sármelléken a 5. GvIAP-nál csak MiG-23M-ek repültek
  • A Munkácson a 92. IAP szintén MiG-23M-eket használt.
92ipa.jpg

Foto: 92. IAP MiG-23M típusa Munkács melletti repüléren

Valamint célvontatásra használtak MiG-23M típust, az IL-28-as után.



A debreceni és kunmadarasi MiG-27-es történetek, már a Hidegháború végének, a csökkentési időszakában születtek. Debrecenből 1987-ben kivonták a Szu-24-eseket, helyette MiG-27-esek érkeztek. Míg Kunmadarson lecserélték a Szu-17M2 típust MiG-27-esre.

  • 88. APIB Debrecen MiG-27D
  • 1. GvAPIB Kunmadaras MiG-27D

Ezeknek egyik előzménye, hogy a nyolcvanas évek végének leszerelése során a szovjet MiG-27-essel repülő vadászbombázó ezredek állományának egyharmadát felszámolták. A felszabaduló MiG-27D repülőgépeket ráöntötték öt, korábban más típust/típusváltozatot használó ezredre. Így került két ezrednyi rövid időre Magyarországra. (Ha erre gondoltál korai MiG-23 vadászbombázóként)

88-jul.jpg

Foto: 88. APIB MiG-27D bombázója 88-ban.

Érdekes módon, 1987-ben a precíziós támadásra képes MiG-27K verziókat leadta a Debrecenbe érkező 88. APIB, nálunk csak „mezei” a MiG-27D szolgált Debrecenben, de az csak pár évet.
.
.
Annak idején nem sok rajongója lehetett a tipusoknak Debrecenben, sőt tizenéves srácként én is a pokolba kivántam őket, amikor minden nap dörögtek a szuperszonikus hangrobbanások. Intenziven repültek, rendszeresen rezgett az ablak, csörgött minden a lakásban, pedig a város reptértől távoli, nagyerdei részén laktunk.
 
  • Tetszik
Reactions: Galcom

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Én nagyapám szőlőjéből (Tokaj felé), a domb oldalából néztem, ahogy alacsonyan repülnek. :)

És igen, mai fülnek, hihetettlenül hangosak voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: Capslock27
W

Wilson

Guest
.
.
Annak idején nem sok rajongója lehetett a tipusoknak Debrecenben, sőt tizenéves srácként én is a pokolba kivántam őket, amikor minden nap dörögtek a szuperszonikus hangrobbanások. Intenziven repültek, rendszeresen rezgett az ablak, csörgött minden a lakásban, pedig a város reptértől távoli, nagyerdei részén laktunk.

Én közel laktam hozzá simán tökig húzták a gázkart éjszaka is de persze a lakosságot akkor a kutya sem érdekelte:)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Én közel laktam hozzá simán tökig húzták a gázkart éjszaka is de persze a lakosságot akkor a kutya sem érdekelte:)
Nana, repülőgépen a "tökig húzott gázkar" az a STOP-helyzetet jelenti! Vagyis a hátsó pozíció a STOP helyzet, előre TOLVA először ALAPGÁZ, aztán NÉVLEGES (leggazdaságosabb üzem), utána MAX FORDULATSZÁM (100%), majd MINIMÁLIS UTÁNÉGETÉS/FORSZÁZS, tovább előretolva nő az utánégető teljesítménye/tolóereje, majd az utolsó ütközőnél van a MAXIMÁLIS UTÁNÉGETÉS helyzet. Az SzPSz-rendszerrel (fékszárny határréteg-lefúvó) ellátott MiG-21-eken van még egy plusz ütköző, ami nem engedi túlságosan lehúzni a gázkart leszállás közben, mert bizonyos fordulatszám alatt kikapcsolt az SzPSz-rendszer és a gép átesett. Azért volt akinek sikerült a "mutatvány", és a gép 8-10m magasságból letottyant a betonra, megroggyant a törzse és selejtezni kellett. Mivel a fedélzeti rendszerei működőképesek maradtak, "oktatási segédanyag"-ként megkapta a Kossuth szakközépiskola a repszerelők és műszerészek képzéséhez.
 
W

Wilson

Guest
Nana, repülőgépen a "tökig húzott gázkar" az a STOP-helyzetet jelenti! Vagyis a hátsó pozíció a STOP helyzet, előre TOLVA először ALAPGÁZ, aztán NÉVLEGES (leggazdaságosabb üzem), utána MAX FORDULATSZÁM (100%), majd MINIMÁLIS UTÁNÉGETÉS/FORSZÁZS, tovább előretolva nő az utánégető teljesítménye/tolóereje, majd az utolsó ütközőnél van a MAXIMÁLIS UTÁNÉGETÉS helyzet. Az SzPSz-rendszerrel (fékszárny határréteg-lefúvó) ellátott MiG-21-eken van még egy plusz ütköző, ami nem engedi túlságosan lehúzni a gázkart leszállás közben, mert bizonyos fordulatszám alatt kikapcsolt az SzPSz-rendszer és a gép átesett. Azért volt akinek sikerült a "mutatvány", és a gép 8-10m magasságból letottyant a betonra, megroggyant a törzse és selejtezni kellett. Mivel a fedélzeti rendszerei működőképesek maradtak, "oktatási segédanyag"-ként megkapta a Kossuth szakközépiskola a repszerelők és műszerészek képzéséhez.

Bocsánat elfelejtettem idéző jel közzé tenni ezt a kifejezést gyermekkoromban ezt a kifejezést használták az emberek amikor Ivánék felszálltak a Mig-l a debreceni repülőtérről a debreceni lakosság legnagyobb örömére.:)
 
  • Tetszik
Reactions: emel