MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni - láthatóan itt szakértők vannak - hátha ti tudtok nekem újat mondani.

A 11. gárda Vadászrepülő Hadosztály hazánkban állomásozó együléses MiG-23 repülőinek mennyisége érdekelne.
Konkrétan :
1/ hány MiG-23 települt Kiskunlacházán a 14. GvIAP-nál
(1975-től MiG-23M, 79 májustól MiG-23ML, 1985-től MiG-23MLD)
2/ hány MiG-23 települt Sármellékeln az 5. GvIAP-nál
(1976-89 - csak M-ről láttam képet, váltották-e ott is ML-re őket?)
A darabszámok érdekelnek, a kétüléseseket kb. tudom).

Bonusz kérdés 1:
Esetleg a munkácsi 92-es IAP (1974-1987) adatai is megvannak?

Egy helyen említette valaki, hogy Kunmadarasra is érkeztek korai MiG-23-asok a vadászbombázók előtt. Erről tud valaki valamit, vagy urban legend?

Előre is köszi a válaszokat (vagy ajánlott forrást a megkeresésükhöz) !!!!

TGR
Légierő Társbérletben I-II kötet.
 
  • Tetszik
Reactions: migfun
Szia!
Köszönöm, ha bárhol megszerezhető lenne, megvenném. Sajnos sehol nem az.
Esetleg addig, ha valaki itt vagy privát megírná, nagyon hálás lennék.
Vagy- ha valaki eladná ezt a két könyvét nekem, annak is nagyon örülnék :)

üdv:
TGR
Szia Tiger 205
Beszéltem a szerzővel, neki sincs már szabad példánya belőle, DE most valamikor ősszel újra lesz nyomtatva a könyv (gondolom Karácsonyra akarják újra piacra küldeni?). Ha írsz a kiadónak akkor állítólag lajstromba vesznek és értesítést fogsz kapni a megjelenésről, a jelentkezésedet gyakorlatilag előrendelésnek tekintik. Ettől függetlenül szerintem nem árt ha időnként ránézel a kiadó honlapjára.
A kiadó internet-címe: www.vpp.hu
Az E-mail-címük: [email protected]
 
Szia!
Köszönöm, ha bárhol megszerezhető lenne, megvenném. Sajnos sehol nem az.
Esetleg addig, ha valaki itt vagy privát megírná, nagyon hálás lennék.
Vagy- ha valaki eladná ezt a két könyvét nekem, annak is nagyon örülnék :)

üdv:
TGR
Azért írtam e lakonikus választ, mert látom, hogy téged igencsak mélységében érdekel a dolog. Maga a két kötet az összes még meg sem fogalmazott kérdésedre is választ ad.
 
Azért írtam e lakonikus választ, mert látom, hogy téged igencsak mélységében érdekel a dolog. Maga a két kötet az összes még meg sem fogalmazott kérdésedre is választ ad.

Szia Köszi!

Értem, persze - régóta foglalkozom magam is haditechnikával/hadtörténelemmel - az index fórumokon évekkel ezelőtt többször össze is futottunk szerintem. Most ez a téma újra érdekelni kezdett, s mivel a szerző nem nagyon válaszolt más ügyben direktben felttet kérdésemre, így gondoltam hátha ti, hátha itt....
 
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni - láthatóan itt szakértők vannak - hátha ti tudtok nekem újat mondani.

A 11. gárda Vadászrepülő Hadosztály hazánkban állomásozó együléses MiG-23 repülőinek mennyisége érdekelne.


Helló,

Mennyiségek:
Az időben visszafelé haladva, csak töredékes információk vannak, egy-egy alakulatnál szolgált konkrét gépekről. A hetvenes-nyolcvanas években - egészen 1988-ig - a Szovjet Frontlégierő vadász, vadászbombázó ezredeinek gépállománya az alábbi sztenderdek szerint alakult:
  • Egy század 12 harci gép
  • Egy ezred háromszázad, valamint egy négygépes ezredparancsnoki raj.
  • Ez 40 együléses harci gép ezredenként.
  • Amennyiben az adott hadosztályparancsnoksággal egy repülőtéren szolgált az adott ezred, akkor az még plusz négy harcit jelentett, ami összesen 44 harci gép.
A kétülésesek száma nagyon változó volt. A hetvenes években még kevesebb - viszont repültek még a MiG-15UTI-k - a nyolcvanas években már több, 2-3 kétüléses századonként.

Természetesen a fentiektől volt számtalan kisebb nagyobb egyedi eltérés, de jó sorvezető az 1988-at megelőző időszakra.

10389539-799185343477683-2130675415757639833-n.jpg

Foto: 5. GvIAP MiG-23M frontvadászai Sármelléken
 
Sziasztok!

Konkrétan :
1/ hány MiG-23 települt Kiskunlacházán a 14. GvIAP-nál
(1975-től MiG-23M, 79 májustól MiG-23ML, 1985-től MiG-23MLD)
2/ hány MiG-23 települt Sármellékeln az 5. GvIAP-nál
(1976-89 - csak M-ről láttam képet, váltották-e ott is ML-re őket?)
A darabszámok érdekelnek, a kétüléseseket kb. tudom).

Bonusz kérdés 1:
Esetleg a munkácsi 92-es IAP (1974-1987) adatai is megvannak?

Egy helyen említette valaki, hogy Kunmadarasra is érkeztek korai MiG-23-asok a vadászbombázók előtt. Erről tud valaki valamit, vagy urban legend?

TGR



Ezredek:
  • Kiskunlacházán a 14. GvIAP-nál MiG-23MLA-k, majd azok MLD-re korszerűsített változatai repültek
  • Sármelléken a 5. GvIAP-nál csak MiG-23M-ek repültek
  • A Munkácson a 92. IAP szintén MiG-23M-eket használt.
92ipa.jpg

Foto: 92. IAP MiG-23M típusa Munkács melletti repüléren

Valamint célvontatásra használtak MiG-23M típust, az IL-28-as után.



A debreceni és kunmadarasi MiG-27-es történetek, már a Hidegháború végének, a csökkentési időszakában születtek. Debrecenből 1987-ben kivonták a Szu-24-eseket, helyette MiG-27-esek érkeztek. Míg Kunmadarson lecserélték a Szu-17M2 típust MiG-27-esre.

  • 88. APIB Debrecen MiG-27D
  • 1. GvAPIB Kunmadaras MiG-27D

Ezeknek egyik előzménye, hogy a nyolcvanas évek végének leszerelése során a szovjet MiG-27-essel repülő vadászbombázó ezredek állományának egyharmadát felszámolták. A felszabaduló MiG-27D repülőgépeket ráöntötték öt, korábban más típust/típusváltozatot használó ezredre. Így került két ezrednyi rövid időre Magyarországra. (Ha erre gondoltál korai MiG-23 vadászbombázóként)

88-jul.jpg

Foto: 88. APIB MiG-27D bombázója 88-ban.

Érdekes módon, 1987-ben a precíziós támadásra képes MiG-27K verziókat leadta a Debrecenbe érkező 88. APIB, nálunk csak „mezei” a MiG-27D szolgált Debrecenben, de az csak pár évet.
 
Ezredek:
  • Kiskunlacházán a 14. GvIAP-nál MiG-23MLA-k, majd azok MLD-re korszerűsített változatai repültek
  • Sármelléken a 5. GvIAP-nál csak MiG-23M-ek repültek
  • A Munkácson a 92. IAP szintén MiG-23M-eket használt.
92ipa.jpg

Foto: 92. IAP MiG-23M típusa Munkács melletti repüléren

Valamint célvontatásra használtak MiG-23M típust, az IL-28-as után.



A debreceni és kunmadarasi MiG-27-es történetek, már a Hidegháború végének, a csökkentési időszakában születtek. Debrecenből 1987-ben kivonták a Szu-24-eseket, helyette MiG-27-esek érkeztek. Míg Kunmadarson lecserélték a Szu-17M2 típust MiG-27-esre.

  • 88. APIB Debrecen MiG-27D
  • 1. GvAPIB Kunmadaras MiG-27D

Ezeknek egyik előzménye, hogy a nyolcvanas évek végének leszerelése során a szovjet MiG-27-essel repülő vadászbombázó ezredek állományának egyharmadát felszámolták. A felszabaduló MiG-27D repülőgépeket ráöntötték öt, korábban más típust/típusváltozatot használó ezredre. Így került két ezrednyi rövid időre Magyarországra. (Ha erre gondoltál korai MiG-23 vadászbombázóként)

88-jul.jpg

Foto: 88. APIB MiG-27D bombázója 88-ban.

Érdekes módon, 1987-ben a precíziós támadásra képes MiG-27K verziókat leadta a Debrecenbe érkező 88. APIB, nálunk csak „mezei” a MiG-27D szolgált Debrecenben, de az csak pár évet.
.
.
Annak idején nem sok rajongója lehetett a tipusoknak Debrecenben, sőt tizenéves srácként én is a pokolba kivántam őket, amikor minden nap dörögtek a szuperszonikus hangrobbanások. Intenziven repültek, rendszeresen rezgett az ablak, csörgött minden a lakásban, pedig a város reptértől távoli, nagyerdei részén laktunk.
 
  • Tetszik
Reactions: Galcom
Én nagyapám szőlőjéből (Tokaj felé), a domb oldalából néztem, ahogy alacsonyan repülnek. :)

És igen, mai fülnek, hihetettlenül hangosak voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: Capslock27
.
.
Annak idején nem sok rajongója lehetett a tipusoknak Debrecenben, sőt tizenéves srácként én is a pokolba kivántam őket, amikor minden nap dörögtek a szuperszonikus hangrobbanások. Intenziven repültek, rendszeresen rezgett az ablak, csörgött minden a lakásban, pedig a város reptértől távoli, nagyerdei részén laktunk.

Én közel laktam hozzá simán tökig húzták a gázkart éjszaka is de persze a lakosságot akkor a kutya sem érdekelte:-)
 
Én közel laktam hozzá simán tökig húzták a gázkart éjszaka is de persze a lakosságot akkor a kutya sem érdekelte:)
Nana, repülőgépen a "tökig húzott gázkar" az a STOP-helyzetet jelenti! Vagyis a hátsó pozíció a STOP helyzet, előre TOLVA először ALAPGÁZ, aztán NÉVLEGES (leggazdaságosabb üzem), utána MAX FORDULATSZÁM (100%), majd MINIMÁLIS UTÁNÉGETÉS/FORSZÁZS, tovább előretolva nő az utánégető teljesítménye/tolóereje, majd az utolsó ütközőnél van a MAXIMÁLIS UTÁNÉGETÉS helyzet. Az SzPSz-rendszerrel (fékszárny határréteg-lefúvó) ellátott MiG-21-eken van még egy plusz ütköző, ami nem engedi túlságosan lehúzni a gázkart leszállás közben, mert bizonyos fordulatszám alatt kikapcsolt az SzPSz-rendszer és a gép átesett. Azért volt akinek sikerült a "mutatvány", és a gép 8-10m magasságból letottyant a betonra, megroggyant a törzse és selejtezni kellett. Mivel a fedélzeti rendszerei működőképesek maradtak, "oktatási segédanyag"-ként megkapta a Kossuth szakközépiskola a repszerelők és műszerészek képzéséhez.
 
Nana, repülőgépen a "tökig húzott gázkar" az a STOP-helyzetet jelenti! Vagyis a hátsó pozíció a STOP helyzet, előre TOLVA először ALAPGÁZ, aztán NÉVLEGES (leggazdaságosabb üzem), utána MAX FORDULATSZÁM (100%), majd MINIMÁLIS UTÁNÉGETÉS/FORSZÁZS, tovább előretolva nő az utánégető teljesítménye/tolóereje, majd az utolsó ütközőnél van a MAXIMÁLIS UTÁNÉGETÉS helyzet. Az SzPSz-rendszerrel (fékszárny határréteg-lefúvó) ellátott MiG-21-eken van még egy plusz ütköző, ami nem engedi túlságosan lehúzni a gázkart leszállás közben, mert bizonyos fordulatszám alatt kikapcsolt az SzPSz-rendszer és a gép átesett. Azért volt akinek sikerült a "mutatvány", és a gép 8-10m magasságból letottyant a betonra, megroggyant a törzse és selejtezni kellett. Mivel a fedélzeti rendszerei működőképesek maradtak, "oktatási segédanyag"-ként megkapta a Kossuth szakközépiskola a repszerelők és műszerészek képzéséhez.

Bocsánat elfelejtettem idéző jel közzé tenni ezt a kifejezést gyermekkoromban ezt a kifejezést használták az emberek amikor Ivánék felszálltak a Mig-l a debreceni repülőtérről a debreceni lakosság legnagyobb örömére.:)
 
  • Tetszik
Reactions: emel