Szállítógépek váltása a MH-nél

s "érdekes módon" a koreai üzlet óta az Airbus is csak vadiúj MRTT-ket értékesít, pedig most nagyon olcsón lehet használt A332-eseket venni...!!!
Mondom én hogy többet kéne olvagatnod a híreket....:D
Most Szeptember 8.ai hír:
A Spanyol kormány három A330-200-as gépet vásárol az Ibéria légitársaságtól azzal a céllal hogy MRTT tankerré alakítsa őket.

Szerintem ideje lenne belátnod hogy tévedtél.
 
Mondom én hogy többet kéne olvagatnod a híreket....:D
Most Szeptember 8.ai hír:
A Spanyol kormány három A330-200-as gépet vásárol az Ibéria légitársaságtól azzal a céllal hogy MRTT tankerré alakítsa őket.

Szerintem ideje lenne belátnod hogy tévedtél.
annyira akartam hogy ne előzz be ezzel a linkkel hogy az hihetetlen... fene megeszi a munkát :D alig vártam hogy hazaérjek és bedobjam ezt a cikket válasznak az egyik kommentjére :D
 
Spanyolország középhatalom, és még mindig sajátos nemzeti érdekekkel pld. Nyugat Szaharában. Mi nem vagyunk azok. Ja nekik mennyi harci repülőgépszázaduk van, amelyek utántölthetőek?? és nekünk???
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Spanyolország középhatalom, és még mindig sajátos nemzeti érdekekkel pld. Nyugat Szaharában. Mi nem vagyunk azok. Ja nekik mennyi harci repülőgépszázaduk van, amelyek utántölthetőek?? és nekünk???
már látom lelki szemeim előtt ahogy @molnibalage épp kaparja a falat most :D , szerintem idehaza sem lenne rossz ha lenne ilyen képességünk , igaz a dedikált tankerrel én sem értek egyet
 
Igy van, a Német ezred és a Pápai SAC a katonai szállítási képesség teherrészét és tankerészét kieglégiti. Az előerő és a könnyűfegyverek akár a A320 és A330-asba is beférnek.. Inkább a láncos technika vasúti mozgatásához kéne helyette pörekocsikat venni, mert az meg kurvára nincs... Magyarországon közép-európa legnagyobb vasúti hálózata van, sőt európa vasuti hálózata is igen fejlett. Gyorsabb mint autópályán trélerekkel mozgatni...
 
Mondom én hogy többet kéne olvagatnod a híreket....:D
Most Szeptember 8.ai hír:
A Spanyol kormány három A330-200-as gépet vásárol az Ibéria légitársaságtól azzal a céllal hogy MRTT tankerré alakítsa őket.

Szerintem ideje lenne belátnod hogy tévedtél.
Csodálkozom!
Amúgy meg Kelepistivel értek egyet, miszerint a lechfeldi csatlakozással megoldódik a tankerproblémánk, tehát semmi szükségünk tankerre. - Ellentétben a rámpás szállítógéppel, amit mindenképp be kéne szereznünk...
 
Csodálkozom!
Amúgy meg Kelepistivel értek egyet, miszerint a lechfeldi csatlakozással megoldódik a tankerproblémánk, tehát semmi szükségünk tankerre. - Ellentétben a rámpás szállítógéppel, amit mindenképp be kéne szereznünk...
Minek??
A magyar honvédség 1000km-n kívül milyen stratégiai szállítási képességgel rendelkezzen? Vannak ott érdekeink? Expanziós törekvéseink? Az max. 1000 fős missziók nagy része békefenntartó, kiképző feladat. 1x kiviszük a technikát 1 haza a maradékot.. Közben max. javításhoz eszkzök berendezések (erre van a két nemzetközi csapat (német+pápa) a többi élőerőmozgatás. talán kézifegyver, lőszer. hazai kaja.. Ezeknek van már most is csapatszálítónk, és a most vett A330-as.
Légideszant??? Minek, manapság a nagyhatalmak játéka a függőleges átkarolás teljes légiuralommal. A különlegeseknek elég gyakorláshoz kisgép, célbajuttatáshoz, meg amúgy is koalíciós rendszerben kell gondolkodni.. Akkor minek??? Mi az ésszerű ok???
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fishbed
Spanyolország középhatalom, és még mindig sajátos nemzeti érdekekkel pld. Nyugat Szaharában. Mi nem vagyunk azok. Ja nekik mennyi harci repülőgépszázaduk van, amelyek utántölthetőek?? és nekünk???
Visszatérve az eredeti felvetésre, vagyis hogy mit kezdhetne a Wizzair egy, vagy több MRTT géppel...
Az MRTT nek két funkciója van: tanker és szállító.
Az én meglátásom szerint mindkettő gazdaságosan működtethető egy civil gazdasági társaságon belül
1.) Tanker - látni kell hogy tanker vonalon óriási kereslet van a piacon.
Az USA ban a KC-46 kése miatt a civil cégek bevonásával próbálják a kapacitást bővíteni.
Az EU ban kritikusan alacsony a tanker gépek száma. Itt is bőven van kereslet békeidőben civil tanker gé0ek szolgáltatásaira.
2.) Szállítás - az MRTT boomja és hajlékony csöves konténerei pár órás mynkával leszerelhetőek. Ebben az esetben egy Wizzair festésű és civil lajtromozású gép kívülről megkülömböztethetetlen egy civil A330 as géptől. Ennek előnye hogy adott esetben síma civil engedélyekkel repülhet bárhová, a katonai gépek esetében egyébként szükséges diplomáciai huzavona nélkül. A gép üzemelhet teherszállítóként vagy akár 300 utast is a fedélzetére vehet (egyosztályos székezéssel)

Az hogy a magyar államnak meghatározó részesedése van az üzletben arra garancia hogy krízis helyzetben ezek a gépek a magyar állam rendelkezésre állnak, ami majnem hogy kizárt bármiféle bérelt kapacitások esetén.
 
Mint fent.
A magyar állam anyagi közreműködésével beszerzett és a Wizzairhez kiszervezett egy vagy több A330 as MRTT-vé alakítva békeidőben gazdaságosan és nyereségesen üzemeltethető úgy tankerként mint teherszállítóként.
Háborúban vagy más krízis helyzetben pedig garantált hogy a kapacitások a magyar állam rendelkezésére állnak.
E mögött nem kell semmiféle függőleges átkarolás meg expanziós törekvéseket látni. Ezt még stratégiai kapacitásnak is túlzás lenne hívni.
Ez békeidőben tisztán üzlet, egyébként meg garancia arra hogy ha kell akkor a magyar államnak lesz teherszállító ès / vagy tanker gépe.
 
Mint fent.
A magyar állam anyagi közreműködésével beszerzett és a Wizzairhez kiszervezett egy vagy több A330 as MRTT-vé alakítva békeidőben gazdaságosan és nyereségesen üzemeltethető úgy tankerként mint teherszállítóként.
Háborúban vagy más krízis helyzetben pedig garantált hogy a kapacitások a magyar állam rendelkezésére állnak.
E mögött nem kell semmiféle függőleges átkarolás meg expanziós törekvéseket látni. Ezt még stratégiai kapacitásnak is túlzás lenne hívni.
Ez békeidőben tisztán üzlet, egyébként meg garancia arra hogy ha kell akkor a magyar államnak lesz teherszállító ès / vagy tanker gépe.
Szerintem @kelepisti a dedikált rámpás szállítógép-kapacitásra gondolt. Ha jól értem, szerinte nem kell még bármilyen méretű rámpás gépet vennünk a két nemzetközi program és a saját Airbus-kapacitások mellé.
Mondjuk, ha nem akarunk majd a közepes helikoptereinkkel sűrűn légi utántöltést gyakorolni (amihez ugye az A330 MRTT nem jó), akkor tényleg át lehet gondolni a szállítandó eszközök/felszerelések mentén, hogy kell-e itthoni bázisú rámpás gép, vagy elég egy óra alatt átjönni a közös német reptérről.
 
Szerintem @kelepisti a dedikált rámpás szállítógép-kapacitásra gondolt. Ha jól értem, szerinte nem kell még bármilyen méretű rámpás gépet vennünk a két nemzetközi program és a saját Airbus-kapacitások mellé.
szerintem meg f@szság hogy nem kell rámpás gép, a két nemzetközi program gépei nem állnak 0-24 rendelkezésre, ha bármilyen hirtelen feladat jön (ne adj Isten) akkor ott állunk letolt gatyával szappannal a földön, nem az a lényeg hogy 1 óra lecfeld hanem hogy épp ott van e a gép vagy nincs, nyilván így hogy 2 projectben is benne vagyunk a nagyobb szállításokat előre lehet velük tervezni majd, de a kisebbeket ahova mondjuk nem kell akkora kapacitás amit egy A400M tud adni (vagy épp egy C17) , az ancsa távozásával nulla rendelkezésre álló opciónk van, a 330-asnak meg sok köze nem lesz a honvédséghez szerintem, olyan rámpás gép kell itthonra ami el tud látni tanker feladatot is ha úgy van és igenis kell saját szállítókapacitás
 
szerintem meg f@szság hogy nem kell rámpás gép, a két nemzetközi program gépei nem állnak 0-24 rendelkezésre, ha bármilyen hirtelen feladat jön (ne adj Isten) akkor ott állunk letolt gatyával szappannal a földön, nem az a lényeg hogy 1 óra lecfeld hanem hogy épp ott van e a gép vagy nincs, nyilván így hogy 2 projectben is benne vagyunk a nagyobb szállításokat előre lehet velük tervezni majd, de a kisebbeket ahova mondjuk nem kell akkora kapacitás amit egy A400M tud adni (vagy épp egy C17) , az ancsa távozásával nulla rendelkezésre álló opciónk van, a 330-asnak meg sok köze nem lesz a honvédséghez szerintem, olyan rámpás gép kell itthonra ami el tud látni tanker feladatot is ha úgy van és igenis kell saját szállítókapacitás
Van saját szállítókapacitás. A kérdés az, hogy kisebb rámpásra van-e szükség a szállítandó eszközök/anyagok tükrében. A Gripenekhez nem feltétlenül kell itthoni bázisú tankerképesség.
Mit kell itthonról szállítani hirtelen, amit az Airbusok nem tudnak, és helikopterrel sem megoldható?
 
Szerintem @kelepisti a dedikált rámpás szállítógép-kapacitásra gondolt. Ha jól értem, szerinte nem kell még bármilyen méretű rámpás gépet vennünk a két nemzetközi program és a saját Airbus-kapacitások mellé.
Mondjuk, ha nem akarunk majd a közepes helikoptereinkkel sűrűn légi utántöltést gyakorolni (amihez ugye az A330 MRTT nem jó), akkor tényleg át lehet gondolni a szállítandó eszközök/felszerelések mentén, hogy kell-e itthoni bázisú rámpás gép, vagy elég egy óra alatt átjönni a közös német reptérről.
Békeidőben aranyosak ezek nemzetközi programok, de Április még nem volt olyan régen....szerintem mindenki emlékszik mi volt akkor, mennyire voltak szolidárisak egymással az Eu.i országok....
Szerintem mindenki előtt világos hogy a nemzetközi programok kapcsán bérelt kapacitásokra igazi krízishelyzetben NEM LEHET SZÁMÍTANI.

Jelenleg 0 darab hazai rámpás szállító van és lehet számítani 1 db. A330 teherszállító gépre.

Ezek után tényleg kérdés hogy kell e rámpás szállító?
Arról lehet vitatkozni hogy milyen tipus lenne a jó, de szerintem magát a beszerzés szükségességét nehéz tagadni
 
Van saját szállítókapacitás. A kérdés az, hogy kisebb rámpásra van-e szükség a szállítandó eszközök/anyagok tükrében.
rámpás szállítókapacitásunk nulla
A Gripenekhez nem feltétlenül kell itthoni bázisú tankerképesség.
miért ne kéne?
Mit kell itthonról szállítani hirtelen, amit az Airbusok nem tudnak, és helikopterrel sem megoldható?
csak hogy a legegyszerűbbet mondjam pl egy G mercit koszovóba ha épp az kell btr helyett
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
rámpás szállítókapacitásunk nulla

miért ne kéne?

Mert a lechfeldről felszálló gépről is tud tankolni. Akár elé is megy.

csak hogy a legegyszerűbbet mondjam pl egy G mercit koszovóba ha épp az kell btr helyett
Azt el lehet szállítani egy A400-al. Csak szerződés/pénz kérdése a rendelkezésre állás. Ha 3 gép költségeit mi álljuk, szerintem belefér egy állandó rendelkezésre állása.
Nem mondom, hogy ne legyen itthoni rámpás gép, de egy szükségesség-gazdaságosság elemzést megérne a mostani ismeretek alapján.
Tudom, ki lett jelentve, meg lett írva a csillagokban, meg minden. De akkor még szó sem volt Lechfeldről, A 330-ról. Változnak a körülmények, nyilván hozzá lehet igazítani a beszerzésrket is.
Tudom, az A330 a Külügyé. Az A319 meg a Honvédelemé. Tök logikusan a teherszállító specializált változat a külügyhöz, az utasszállításra alkalmasabb a honvédelemhez tartozik...
 
rámpás szállítókapacitásunk nulla

miért ne kéne?

csak hogy a legegyszerűbbet mondjam pl egy G mercit koszovóba ha épp az kell btr helyett

Ez egyszerűen szégyen, hogy egy ilyen méretű ország jelenleg teherszállítógép 0 képességekkel rendekezik. Hagyjuk már ezeket a programokat, azért is fizetni kell, persze jó dolog. Sajnos lehetséges,hogy még kisebb szállítások esetén a litván tesókra rá leszünk szorolva. Én tudom, hogy rendelkeznek 3 db C27-el, és ami a legjobban fájó, nem is látni, hogy egyáltalán mit akarnak. Gondolom, az erre elkülönített 275 millió megvan még, vagy ki tudja. Meg a másik gyakran elhangzott duma, hogy piacot kutatunk, hát szerintem e téren a piac nem olyan hatalmas,ha új gépeket akarunk. Ott vannak például a csehek már lassan 6 db C295-el rendelkeznek. Mondjuk úgy tudom, ennek van légiutántöltési változata is.
 
A C295 mindössze 6 tonna üza.ot tud átadni ami nevetségesen kevés.
Talán helikopter utántöltőként lehet rá számítani, de harci gépek utántöltésére egyszerűen kicsi.
Köszi,mostmár legalább ezt is tudom, hát ez tényleg kevés amit át tud adni.Akkor marad a C130-as vagy a KC390-es,ha ezeknél nagyobbakban nem gondolkodunk.
 
Azt el lehet szállítani egy A400-al.
G mercire A400M-et hívni elég nagy marhaság... akkor oké ha megvan tervezve és berakna mellé mást is, de ha pl lerohad kint és tegyük fel azonnal kell másik akkor mivan? megvagy lőve, buta példa csak azt akarom vele szemléltetni hogy adódhatnak nem várt azonnal megoldandó problémák is ahol kell hogy legyen valami technika amihez tud nyúlni az ember
Ha 3 gép költségeit mi álljuk, szerintem belefér egy állandó rendelkezésre állása.
annyiért már veszünk kisebb rámpás gépet amennyiért egy mindig a rendelkezésünkre állna szerintem, a németek nem mérik olcsón valszeg
De akkor még szó sem volt Lechfeldről, A 330-ról. Változnak a körülmények, nyilván hozzá lehet igazítani a beszerzésrket is.
változnak a dolgok igen de akkor azt is írjuk már hozzá hogy nincs már ancsa, attól hogy benne vagyunk két ilyen programban még nem jelenti azt hogy minden megvan oldva, pont erről beszélnek, hogy igyekezzünk függetlenedni, szerintem amit msot csinálnak teljesen logikus, mivel hatalmas gépek, értsd A400M/C17 idehaza nem kell állandó ezért vagyunk benne ezekben a programokban, viszont mellé egy saját/független rámpás szállítókapacitás elengedhetetlen idehaza, azért tartották az ancsát is rendszerben addig amíg csak lehetett
Hagyjuk már ezeket a programokat, azért is fizetni kell, persze jó dolog.
mint előbb írtam, ezek a programok réskitöltésre teljesen alkalmasak, arra hogy az évi nagy szállításokat eltervezve tudjuk vinni ezek létfontosságúak. Szerintem ekkora gépek idehaza már tényleg túlzás lenne, nyilván ha lennének nem lennék ellenük sem :D
Ott vannak például a csehek már lassan 6 db C295-el rendelkeznek. Mondjuk úgy tudom, ennek van légiutántöltési változata is.
max helit tudsz vele normálisan után tölteni , mivel pici kevés fér bele, ezért SEM lenne idehaza ideális a C295 , a C27 már jobban tetszik de idehaza én a C130J-t vagy a KC390-et favorizálnám