Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 010
11 833
113
Köszi,mostmár legalább ezt is tudom, hát ez tényleg kevés amit át tud adni.Akkor marad a C130-as vagy a KC390-es,ha ezeknél nagyobbakban nem gondolkodunk.
KS-3A-ról mi a véleményetek?
30000 font üzemanyag, valakinek?
"By our calculations, an S-3 burns roughly 1,600lbs an hour at cruise. It would take roughly 1.5 hours to reach its station and the same time on the return trip. That is 4,800lbs of gas. Add in an hour of loiter time and margin for launch and recovery, and that totals around 7,000lbs just as a rough estimate. Add an extra 1,000lbs for good measure. That leaves 22,000lbs of fuel to offer to its 'customer' aircraft. "
https://www.thedrive.com/the-war-zo...vikings-into-the-navys-new-mq-25-tanker-drone
message-editor%2F1522970903790-akdh81.jpg
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 376
7 859
113
G mercire A400M-et hívni elég nagy marhaság... akkor oké ha megvan tervezve és berakna mellé mást is, de ha pl lerohad kint és tegyük fel azonnal kell másik akkor mivan? megvagy lőve, buta példa csak azt akarom vele szemléltetni hogy adódhatnak nem várt azonnal megoldandó problémák is ahol kell hogy legyen valami technika amihez tud nyúlni az ember

annyiért már veszünk kisebb rámpás gépet amennyiért egy mindig a rendelkezésünkre állna szerintem, a németek nem mérik olcsón valszeg

változnak a dolgok igen de akkor azt is írjuk már hozzá hogy nincs már ancsa, attól hogy benne vagyunk két ilyen programban még nem jelenti azt hogy minden megvan oldva, pont erről beszélnek, hogy igyekezzünk függetlenedni, szerintem amit msot csinálnak teljesen logikus, mivel hatalmas gépek, értsd A400M/C17 idehaza nem kell állandó ezért vagyunk benne ezekben a programokban, viszont mellé egy saját/független rámpás szállítókapacitás elengedhetetlen idehaza, azért tartották az ancsát is rendszerben addig amíg csak lehetett

mint előbb írtam, ezek a programok réskitöltésre teljesen alkalmasak, arra hogy az évi nagy szállításokat eltervezve tudjuk vinni ezek létfontosságúak. Szerintem ekkora gépek idehaza már tényleg túlzás lenne, nyilván ha lennének nem lennék ellenük sem :D
max helit tudsz vele normálisan után tölteni , mivel pici kevés fér bele, ezért SEM lenne idehaza ideális a C295 , a C27 már jobban tetszik de idehaza én a C130J-t vagy a KC390-et favorizálnám
A330-as. Na én ezt favorizálnám :)
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
505
1 388
93
Azért az A330-cal kapcsolatban felmerül bennem néhány kérdés, illetve aggály:

  • Ha jól tudom, cargo verziójú 330-asból nem készült eddig MRTT, hiszen annak pont az a lényege, hogy felül utas, lent a cargo, meg a kerozin. Minden bizonnyal megoldható, de lehet, hogy szükség volna némi extra papír(€)munkára az Airbus és az EASA részéről.
  • Mivel cargo verzió, kétséges, hogy lehetne-e vele utast szállítani? OK, hogy betolod a székeket és a katonákat olyan úri huncutságokkal sem kell kényeztetni, mint az ablakok. Azért pl. wc, vészhelyzeti oxigén, vészkijáratok csúszdákkal, stb. igencsak kell. Pláne, ha a gép civil lajstromban van. Ez is tuti, hogy megoldható, csak újabb papír (€) és munka kérdése.
  • Arra is kíváncsi lennék, amíg bárki egy civil gép esetében lepapírozza az EASA fele a civil légi utántöltést. Ha pedig nem civil lajstromban van a gép, akkor meg nem tudsz vele kereskedelmi légiszállítást végezni a "szabadidőben".
  • Civil lajstrommal nem fog a gép "neccesebb" helyekre repkedni. Elég szarul nézne ki egy Wizz festésű kormos vezérsík a hírekben. Meg a biztosítók is kapkodnának az ötlet után.
  • Én kíváncsi volnék egy olyan üzleti tervre is, ahol gazdaságosan és nyereségesen üzemeltethető* a gép, ennek ellenére minden pillanatban az ország szolgálatában áll. Mert, ha beállítják valahova hosszabb-rövidebb időre cargózni, akkor bizony ott kell lenni és nem lehet csak úgy kivenni az operációból, hogy bocs, de mi most elmentünk máshova (pl. Kínába maszkért). * afelől azért nincs kétségem, hogy a Wizz-nek nyereséges lesz, kérdés, hogy az államnak mennyi pénzt kell beletolni.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses and alfa74
T

Törölt tag 1586

Guest
Ha jól tudom, cargo verziójú 330-asból nem készült eddig MRTT, hiszen annak pont az a lényege, hogy felül utas, lent a cargo, meg a kerozin.
Az A330-200 és 200F között minimális a különbség.
A leg nyilvánvalóbb hogy az F változaton nincsenek ablakok és elöl az orrfutó "blister" ben van hogy az utastér padló végig egyenes legyen és könnyebb legyen a gépet pakolni.
Belülről annyi a.különbség hogy az F utastér padlója már apapból megerősítve készül. Az utasgépekből kialakított MRTT nél ezt utólag kell elvégezni.
Mindkét változaton az MRTT átalakítás során kell elvégezni az üza. rendszer átalakítását.
Mivel cargo verzió, kétséges, hogy lehetne-e vele utast szállítani?
Bevett gyakorlat hogy cargo gépekkel embereket szállítanak.
A képen Kalita Air B747 Cargo mint utasszállító
US_Evacuation_Flight_01.jpg

US_Evacuation_Flight_05.jpg

TICos.png

Egy szóval sem állítom hogy az utasszállítás az elsődleges feladata egy cargo gépnek, de lehetséges.
Én kíváncsi volnék egy olyan üzleti tervre is, ahol gazdaságosan és nyereségesen üzemeltethető* a gép, ennek ellenére minden pillanatban az ország szolgálatában áll.
Nem kell minden pillanatban Mo. rendelkezésére állni, csak a kritikus pillanatokban.
Egy ideális világban (nincs, háború, járvány, stb...) soha nem kellene arra utasítani a Wizzairt hogy azonnal repülje át a gépet Ferihegyre mert a magyar államnak van szüksége rá, és a gép termelhetné a pénzt a Wizznek. Sajnos nem ilyen világban élünk és persze ez valós üzleti kockázat a Wizznek, viszont a Wizz is tisztában van vele hogy ha ez a COVID dolog még átnyúlik a jövő évre, egyedül a magyar államtól remélhet mentőövet.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 335
46 099
113
Azért az A330-cal kapcsolatban felmerül bennem néhány kérdés, illetve aggály:

  • Ha jól tudom, cargo verziójú 330-asból nem készült eddig MRTT, hiszen annak pont az a lényege, hogy felül utas, lent a cargo, meg a kerozin. Minden bizonnyal megoldható, de lehet, hogy szükség volna némi extra papír(€)munkára az Airbus és az EASA részéről.
  • Mivel cargo verzió, kétséges, hogy lehetne-e vele utast szállítani? OK, hogy betolod a székeket és a katonákat olyan úri huncutságokkal sem kell kényeztetni, mint az ablakok. Azért pl. wc, vészhelyzeti oxigén, vészkijáratok csúszdákkal, stb. igencsak kell. Pláne, ha a gép civil lajstromban van. Ez is tuti, hogy megoldható, csak újabb papír (€) és munka kérdése.
  • Arra is kíváncsi lennék, amíg bárki egy civil gép esetében lepapírozza az EASA fele a civil légi utántöltést. Ha pedig nem civil lajstromban van a gép, akkor meg nem tudsz vele kereskedelmi légiszállítást végezni a "szabadidőben".
  • Civil lajstrommal nem fog a gép "neccesebb" helyekre repkedni. Elég szarul nézne ki egy Wizz festésű kormos vezérsík a hírekben. Meg a biztosítók is kapkodnának az ötlet után.
  • Én kíváncsi volnék egy olyan üzleti tervre is, ahol gazdaságosan és nyereségesen üzemeltethető* a gép, ennek ellenére minden pillanatban az ország szolgálatában áll. Mert, ha beállítják valahova hosszabb-rövidebb időre cargózni, akkor bizony ott kell lenni és nem lehet csak úgy kivenni az operációból, hogy bocs, de mi most elmentünk máshova (pl. Kínába maszkért). * afelől azért nincs kétségem, hogy a Wizz-nek nyereséges lesz, kérdés, hogy az államnak mennyi pénzt kell beletolni.
Szerintem is meg lesz az az MRTT átalakítás. Túlzottan adja magát az ügy.
Ugyanakkor szerintem ez per pillanat még nem aktuális. Ebben az ügyben szerintem kb. 2-3 év múlva lesz változás. Amikor a Covid járvány le fog csengeni.
Így viszont nem lesz gond a civil és katonai funkciók keveredése.
Addig viszont nagyon sok meló lesz. Csak a vakcina szállítások irtózatos forgalmat fognak generálni. Akinek meg már freighter-e van, annak előnye van, mert lényegesen többet tud elszállítani ugyan azon a típuson. Igazság szerint érdekes, hogy a Quatar Airways pont most passzolja le ezeket a gépeket.
Az Airbus állítólag nagyon ráfekszik a gépek átalakítására. Mármint az utasszállítóból teherszállítóvá alakításra.
Ha esetleg lecseng a teherszállító biznisz, akkor meg gyakorlatilag kötelező lesz az MRTT konverzió, és szépen betoljuk a közös MRTT flottába a gépünket.
Különben, attól, hogy a freighter megkapja az utántöltési funkciókat, nem törvényszerű, hogy neki személyszállítani is kellene. Nem lesz klasszikus MRTT, de legalább fillérekért megoldják. Alapvetően a Honvédségnek nincs is szüksége a személyszállítási funkcióra. Arra ott vannak az A319-esek.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and Ocses

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 335
46 099
113
Még annyit tennék hozzá, hogy ez a gép szerintem úgy került a rendszerbe, hogy nem ez volt tervezve.
Tegnap olvasgattam végig azt a Honvédelmi Bizottsági ülést, amelyiken Korom Ferenc kinevezését tárgyalták.
Érdekes volt így utólag visszaolvasni, de ott konkrétan egy harmadik A319-esről volt szó! Nem arról, hogy akkora gép, hanem hogy AZ!
Hogy mégis a Magyar Állam egy A330-200F-et vesz az a Covidnak köszönhető. Azzal, hogy gyakorlatilag kaptak egy már 2/3-ban MRTT-t töredékáron, miközben a civil vonalon üzemeltetve a költségének egy részét vissza is hozza, az azért egy eléggé üres kapus helyzet. Ráadásul a jelen helyzetben a pilóták kérdése is pillanatok alatt megoldható. Az átalakítás utáni időkre meg - ha addig nem is sikerült lőni magunknak - ezalatt az idő alatt ki lehet képezni magyar személyzetet is.
Ez egy nagyon WIN-WIN szitu - szerintem.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 335
46 099
113
És visszatérve a 3. A319 kérdésére:
Azt gondolom, hogy a 3. gép az nem a másik kettő - csapatszállító, VIP - funkcióját kapta volna. Hanem megkapta volna a még fejlesztés alatt lévő M3 csomagot. (AEW&C, SIGINT, VIP)
Amennyiben átkerül az A330-as a Légierőhöz az MRTT átalakítás után, akkor már ugye elvileg csapatszállításra is alkalmas lesz. Tehát az egyik meglévő A319-es kikerülhet az eddigi feladatok alól, és mehet M3 átalakításra.
Meglátjuk....
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and Blitz97

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
Még annyit tennék hozzá, hogy ez a gép szerintem úgy került a rendszerbe, hogy nem ez volt tervezve.
Tegnap olvasgattam végig azt a Honvédelmi Bizottsági ülést, amelyiken Korom Ferenc kinevezését tárgyalták.
Érdekes volt így utólag visszaolvasni, de ott konkrétan egy harmadik A319-esről volt szó! Nem arról, hogy akkora gép, hanem hogy AZ!
Hogy mégis a Magyar Állam egy A330-200F-et vesz az a Covidnak köszönhető. Azzal, hogy gyakorlatilag kaptak egy már 2/3-ban MRTT-t töredékáron, miközben a civil vonalon üzemeltetve a költségének egy részét vissza is hozza, az azért egy eléggé üres kapus helyzet. Ráadásul a jelen helyzetben a pilóták kérdése is pillanatok alatt megoldható. Az átalakítás utáni időkre meg - ha addig nem is sikerült lőni magunknak - ezalatt az idő alatt ki lehet képezni magyar személyzetet is.
Ez egy nagyon WIN-WIN szitu - szerintem.

Nem 1-et, hanem 2-öt kellett volna venni. Az már képesség. Egy meg nem.. És igen a Gripenekhez elég a koalíciós tankerképesség. Soroljam, fel hány NATO országnak nincs, csak koalíciós szinten. Én mindig a tankolási képesség fenntartása mellett voltam/vagyok a harci gép szinten, dedikált tankergép, vegyes gép szinten most már nem, mióta megvettük a A319 és A330-ast. Egyszerűen olyan légierős igény sincs amit ne lehetne koalíciós helyzetben végrehajtani.. Persze lehet jönni, majd a Román 16-sok ellen stb milyen jól jó, (Egyetlen ilyen helyzetet ismerek, ukrán-magyar konfliktus, mert ebben az esetben tuti nem lenne a nemzetközi szervezetektől sem utántöltés és a C17 sem repülne magyar érdekek miatt).. Egy százados harci gépfliottához a világ egyetlen országa sem tart fenn tankerkapacítást. Még légtér ellenőrzőt sem.
A rámpás technikáról annyit, hogy nincs rá szükség a fentiek miatt. Irnak itt többen, hogy vészhelyzetben nem lesz gép. Milyen vészhelyzet az amit nem magyarországon kell megoldani saját államhatárainkon belül és nehéztechnika szállítása szükség. És ha nehéztechnika szállítása tényleg szüksége, akkor 1-2 BTR/IFV, vagy tank átszállítása mekkorát lendít ezen (ez netto marhaság). Európában a nehéztechnikát vasúton szállítják. A COVID-os válaszokat is marhaság, mert a A330-as (hátha még kettő lenne), az annyit gyógyszert, vakcinát stb. tud szállítani amennyit az MRTT.. A hütés kérdésében sincs különbség..
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 335
46 099
113
Nem 1-et, hanem 2-öt kellett volna venni. Az már képesség. Egy meg nem.. És igen a Gripenekhez elég a koalíciós tankerképesség. Soroljam, fel hány NATO országnak nincs, csak koalíciós szinten. Én mindig a tankolási képesség fenntartása mellett voltam/vagyok a harci gép szinten, dedikált tankergép, vegyes gép szinten most már nem, mióta megvettük a A319 és A330-ast. Egyszerűen olyan légierős igény sincs amit ne lehetne koalíciós helyzetben végrehajtani.. Persze lehet jönni, majd a Román 16-sok ellen stb milyen jól jó, (Egyetlen ilyen helyzetet ismerek, ukrán-magyar konfliktus, mert ebben az esetben tuti nem lenne a nemzetközi szervezetektől sem utántöltés és a C17 sem repülne magyar érdekek miatt).. Egy százados harci gépfliottához a világ egyetlen országa sem tart fenn tankerkapacítást. Még légtér ellenőrzőt sem.
A rámpás technikáról annyit, hogy nincs rá szükség a fentiek miatt. Irnak itt többen, hogy vészhelyzetben nem lesz gép. Milyen vészhelyzet az amit nem magyarországon kell megoldani saját államhatárainkon belül és nehéztechnika szállítása szükség. És ha nehéztechnika szállítása tényleg szüksége, akkor 1-2 BTR/IFV, vagy tank átszállítása mekkorát lendít ezen (ez netto marhaság). Európában a nehéztechnikát vasúton szállítják. A COVID-os válaszokat is marhaság, mert a A330-as (hátha még kettő lenne), az annyit gyógyszert, vakcinát stb. tud szállítani amennyit az MRTT.. A hütés kérdésében sincs különbség..
Alapvetően egy 8 gépes szállító flotta (2-319, 1-330 MRTT, 2-Falcon, 3- rámpás) esetén nem a gépeket kell szigorúan véve duplázni/triplázni, hanem egy-egy képességnek kell redundánsan rendelkezésre állni.
Milyen funkciókra gondolok?
Csapatszállítás: 2-319, 1-330, végszükség esetén a rámpások, MNAU
VIP: 2-319, 2-Falcon
Teherszállítás: 3-rámpás, 1-330, SAC, SALIS, MNAU, végszükség esetén 2-319
Légi utántöltés: 3-rámpás, 1-330MRTT
EÜ - vészhelyzeti kiürítés: 2-319, 1-330MRTT, 3-rámpás, MNAU
Ejtőernyős dobás: 3-rámpás, SAC, MNAU
ELINT, SIGINT: ha tényleg megcsinálnák az A319-es átalakítását, akkor pár komolyabb felderítő drónnal kiegészülve komplett megoldást adhatna. Ezeknek szerintem nem kell különben sem szigorú redundanciát tartani.

Az, hogy a te fejedben mi él a nehéz technika szállításával kapcsolatban az szerintem tök mindegy. Nyilvánvalóan a Honvédség vezetői nem osztják az érveidet.
De mondjuk gondolj már bele, hogy mi lesz akkor, amikor véget érnek az iraki, és az afgán missziók. Hogy nem fognak a katonáink seggrepacsit játszani itthon a Bakonyban, abban biztos vagyok.
Nyugodt lehetsz benne, hogy onnantól mennek a srácok Afrikába. Oda viszont már nem lesz ott a NATO (amerikai) védernyő.
Az európai országok a szállítási kapacitások terén viszont nagyjából 40-50%-kal vannak lemaradva a szükségestől. Kitől fogjuk ott majd elvárni, hogy ellássák a srácokat? Ezen szállítások sem ingyen vannak ám. Akkor miért ne inkább nekünk fizessenek az olyanok, akiknek nincsen megfelelő kapacitásuk?
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 140
10 848
113
Alapvetően egy 8 gépes szállító flotta (2-319, 1-330 MRTT, 2-Falcon, 3- rámpás) esetén nem a gépeket kell szigorúan véve duplázni/triplázni, hanem egy-egy képességnek kell redundánsan rendelkezésre állni.
Milyen funkciókra gondolok?
Csapatszállítás: 2-319, 1-330, végszükség esetén a rámpások, MNAU
VIP: 2-319, 2-Falcon
Teherszállítás: 3-rámpás, 1-330, SAC, SALIS, MNAU, végszükség esetén 2-319
Légi utántöltés: 3-rámpás, 1-330MRTT
EÜ - vészhelyzeti kiürítés: 2-319, 1-330MRTT, 3-rámpás, MNAU
Ejtőernyős dobás: 3-rámpás, SAC, MNAU
ELINT, SIGINT: ha tényleg megcsinálnák az A319-es átalakítását, akkor pár komolyabb felderítő drónnal kiegészülve komplett megoldást adhatna. Ezeknek szerintem nem kell különben sem szigorú redundanciát tartani.

Az, hogy a te fejedben mi él a nehéz technika szállításával kapcsolatban az szerintem tök mindegy. Nyilvánvalóan a Honvédség vezetői nem osztják az érveidet.
De mondjuk gondolj már bele, hogy mi lesz akkor, amikor véget érnek az iraki, és az afgán missziók. Hogy nem fognak a katonáink seggrepacsit játszani itthon a Bakonyban, abban biztos vagyok.
Nyugodt lehetsz benne, hogy onnantól mennek a srácok Afrikába. Oda viszont már nem lesz ott a NATO (amerikai) védernyő.
Az európai országok a szállítási kapacitások terén viszont nagyjából 40-50%-kal vannak lemaradva a szükségestől. Kitől fogjuk ott majd elvárni, hogy ellássák a srácokat? Ezen szállítások sem ingyen vannak ám. Akkor miért ne inkább nekünk fizessenek az olyanok, akiknek nincsen megfelelő kapacitásuk?

Az önvédelmi berendezéseket meg már régen be kellett volna kalapálni az utasszállítókba. Ha az első sztrela lekapja, akkor a hajunkra kenhetjük.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and migfun

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
Az, hogy a te fejedben mi él a nehéz technika szállításával kapcsolatban az szerintem tök mindegy. Nyilvánvalóan a Honvédség vezetői nem osztják az érveidet.
De mondjuk gondolj már bele, hogy mi lesz akkor, amikor véget érnek az iraki, és az afgán missziók. Hogy nem fognak a katonáink seggrepacsit játszani itthon a Bakonyban, abban biztos vagyok.
Nyugodt lehetsz benne, hogy onnantól mennek a srácok Afrikába. Oda viszont már nem lesz ott a NATO (amerikai) védernyő.
Az európai országok a szállítási kapacitások terén viszont nagyjából 40-50%-kal vannak lemaradva a szükségestől. Kitől fogjuk ott majd elvárni, hogy ellássák a srácokat? Ezen szállítások sem ingyen vannak ám. Akkor miért ne inkább nekünk fizessenek az olyanok, akiknek nincsen megfelelő kapacitásuk?[/QUOTE]
..--

Mi a fenét keresnének magyar katonák afrikában?? Maliban voltak rendőreink.. De Afrika katonáknak? Volt egy dal mikor kicsit voltam "Borneo és Celebesz - magyar volt és magyar lesz :)...
Az afrikai országokban a volt gyarmattartóknak kell rende teremteni, ha ténylegesen ott valakinek be kell avatkoznia, nem egy pöcs 8,5milliós ország haderejének? Hogy a fenébe van, hogy ilyen marhaság valahogy nincs a csehek-szlovákok fejében.. Milyen nemzeti stratégiai érdekeink vannak ott? Afganisztábnól és irakban amikor visszatér a magyar honvéd, ugyanazt a káosz hadja ott, amiben bemente (ez nem a döntéshozók, és a katonák hibája, eleve teljesen ésszerütlen volt a koncepció is. (be kell látni, mint hogy a "demokrácia" importja nem működik olyan országokban, ahol annak alapja sincs). Viszont faszán csináltunk egy komoly terrorisíta/hatalmi vákumot mi (vagyis az USA/EU/NATO közötsen, de messzementően USA vezérlettel.

Afrika detto.. Már látom, hogy akár kék, vagy akármilyen más sisakban mászkálnak honvédeink a sivatagban járőrőzve, olyan dolgokért, amelyekhez távoli közünk van, és erőforrásaink sem alkalmasak rá. Afrika elé a földközire kéne egy NATO közös flottilla amelyn 20 méterre a parttól kilyuaszt minden lélelvesztő, onna még vissza lehet úszni a partra.. kb. tizedannyiba kerülne, akár kisebb naszádok is lehetnek, légitámogatással..

de ez kívül van a Szállítórepülőgép mizérián.

Csapatszállítás: 2-319, 1-330, végszükség esetén a rámpások, MNAU
VIP: 2-319, 2-Falcon
Teherszállítás: 3-rámpás, 1-330, SAC, SALIS, MNAU, végszükség esetén 2-319
Légi utántöltés: 3-rámpás, 1-330MRTT
EÜ - vészhelyzeti kiürítés: 2-319, 1-330MRTT, 3-rámpás, MNAU
Ejtőernyős dobás: 3-rámpás, SAC, MNAU

Ez egy megalomán elképzelés. Vegyünk már észre, hogy hiányzik, a humán erőforrás és a gazdasági erőforrás része. Ráadásul felesleges. Ami kéne az meg nincs:
szállítási, logisztiai kapacítás (közuti, és vasúti), tervezett, de késlekedetten épített, építendő hangárok, telephelyek, raktárhelységek. Logisztiai rendszerek számítógépes kapacítással és elsősorban logisztikusok hozzá. Szinte minden komplexum, rendszer, fegyver stb. ha csak az alkatrészbázist nézem, hány százezere típusú készletet kell kezelni SAP-ban, Oracle-ben, és ez a virtuális kezelése, mert a raktárbázison is kéne modern technologia.. A háttérmunka kurvára nem látványos, de fontos.. (OK, Szentkirályon épül valami... ).. Nézzünk körül milyen körülmények között dolgoznak a katonák.. Nem elsősorban harcoló állomány, de most a változásokhoz, még inkább szükség vanrájuk, müszakiakra stb. mint tényleges harcoló állományra.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 212
14 063
113
Az, hogy a te fejedben mi él a nehéz technika szállításával kapcsolatban az szerintem tök mindegy. Nyilvánvalóan a Honvédség vezetői nem osztják az érveidet.
De mondjuk gondolj már bele, hogy mi lesz akkor, amikor véget érnek az iraki, és az afgán missziók. Hogy nem fognak a katonáink seggrepacsit játszani itthon a Bakonyban, abban biztos vagyok.
Nyugodt lehetsz benne, hogy onnantól mennek a srácok Afrikába. Oda viszont már nem lesz ott a NATO (amerikai) védernyő.
Az európai országok a szállítási kapacitások terén viszont nagyjából 40-50%-kal vannak lemaradva a szükségestől. Kitől fogjuk ott majd elvárni, hogy ellássák a srácokat? Ezen szállítások sem ingyen vannak ám. Akkor miért ne inkább nekünk fizessenek az olyanok, akiknek nincsen megfelelő kapacitásuk?
..--

Mi a fenét keresnének magyar katonák afrikában?? Maliban voltak rendőreink.. De Afrika katonáknak? Volt egy dal mikor kicsit voltam "Borneo és Celebesz - magyar volt és magyar lesz :)...
Az afrikai országokban a volt gyarmattartóknak kell rende teremteni, ha ténylegesen ott valakinek be kell avatkoznia, nem egy pöcs 8,5milliós ország haderejének? Hogy a fenébe van, hogy ilyen marhaság valahogy nincs a csehek-szlovákok fejében.. Milyen nemzeti stratégiai érdekeink vannak ott? Afganisztábnól és irakban amikor visszatér a magyar honvéd, ugyanazt a káosz hadja ott, amiben bemente (ez nem a döntéshozók, és a katonák hibája, eleve teljesen ésszerütlen volt a koncepció is. (be kell látni, mint hogy a "demokrácia" importja nem működik olyan országokban, ahol annak alapja sincs). Viszont faszán csináltunk egy komoly terrorisíta/hatalmi vákumot mi (vagyis az USA/EU/NATO közötsen, de messzementően USA vezérlettel.

Afrika detto.. Már látom, hogy akár kék, vagy akármilyen más sisakban mászkálnak honvédeink a sivatagban járőrőzve, olyan dolgokért, amelyekhez távoli közünk van, és erőforrásaink sem alkalmasak rá. Afrika elé a földközire kéne egy NATO közös flottilla amelyn 20 méterre a parttól kilyuaszt minden lélelvesztő, onna még vissza lehet úszni a partra.. kb. tizedannyiba kerülne, akár kisebb naszádok is lehetnek, légitámogatással..

de ez kívül van a Szállítórepülőgép mizérián.

Csapatszállítás: 2-319, 1-330, végszükség esetén a rámpások, MNAU
VIP: 2-319, 2-Falcon
Teherszállítás: 3-rámpás, 1-330, SAC, SALIS, MNAU, végszükség esetén 2-319
Légi utántöltés: 3-rámpás, 1-330MRTT
EÜ - vészhelyzeti kiürítés: 2-319, 1-330MRTT, 3-rámpás, MNAU
Ejtőernyős dobás: 3-rámpás, SAC, MNAU

Ez egy megalomán elképzelés. Vegyünk már észre, hogy hiányzik, a humán erőforrás és a gazdasági erőforrás része. Ráadásul felesleges. Ami kéne az meg nincs:
szállítási, logisztiai kapacítás (közuti, és vasúti), tervezett, de késlekedetten épített, építendő hangárok, telephelyek, raktárhelységek. Logisztiai rendszerek számítógépes kapacítással és elsősorban logisztikusok hozzá. Szinte minden komplexum, rendszer, fegyver stb. ha csak az alkatrészbázist nézem, hány százezere típusú készletet kell kezelni SAP-ban, Oracle-ben, és ez a virtuális kezelése, mert a raktárbázison is kéne modern technologia.. A háttérmunka kurvára nem látványos, de fontos.. (OK, Szentkirályon épül valami... ).. Nézzünk körül milyen körülmények között dolgoznak a katonák.. Nem elsősorban harcoló állomány, de most a változásokhoz, még inkább szükség vanrájuk, müszakiakra stb. mint tényleges harcoló állományra.[/QUOTE]


Most is vannak katonáink Afrikában mégha kis létszámban is.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 848
91 301
113
..--

Mi a fenét keresnének magyar katonák afrikában?? Maliban voltak rendőreink.. De Afrika katonáknak? Volt egy dal mikor kicsit voltam "Borneo és Celebesz - magyar volt és magyar lesz :)...
Az afrikai országokban a volt gyarmattartóknak kell rende teremteni, ha ténylegesen ott valakinek be kell avatkoznia, nem egy pöcs 8,5milliós ország haderejének? Hogy a fenébe van, hogy ilyen marhaság valahogy nincs a csehek-szlovákok fejében.. Milyen nemzeti stratégiai érdekeink vannak ott? Afganisztábnól és irakban amikor visszatér a magyar honvéd, ugyanazt a káosz hadja ott, amiben bemente (ez nem a döntéshozók, és a katonák hibája, eleve teljesen ésszerütlen volt a koncepció is. (be kell látni, mint hogy a "demokrácia" importja nem működik olyan országokban, ahol annak alapja sincs). Viszont faszán csináltunk egy komoly terrorisíta/hatalmi vákumot mi (vagyis az USA/EU/NATO közötsen, de messzementően USA vezérlettel.

Afrika detto.. Már látom, hogy akár kék, vagy akármilyen más sisakban mászkálnak honvédeink a sivatagban járőrőzve, olyan dolgokért, amelyekhez távoli közünk van, és erőforrásaink sem alkalmasak rá. Afrika elé a földközire kéne egy NATO közös flottilla amelyn 20 méterre a parttól kilyuaszt minden lélelvesztő, onna még vissza lehet úszni a partra.. kb. tizedannyiba kerülne, akár kisebb naszádok is lehetnek, légitámogatással..

de ez kívül van a Szállítórepülőgép mizérián.

Csapatszállítás: 2-319, 1-330, végszükség esetén a rámpások, MNAU
VIP: 2-319, 2-Falcon
Teherszállítás: 3-rámpás, 1-330, SAC, SALIS, MNAU, végszükség esetén 2-319
Légi utántöltés: 3-rámpás, 1-330MRTT
EÜ - vészhelyzeti kiürítés: 2-319, 1-330MRTT, 3-rámpás, MNAU
Ejtőernyős dobás: 3-rámpás, SAC, MNAU

Ez egy megalomán elképzelés. Vegyünk már észre, hogy hiányzik, a humán erőforrás és a gazdasági erőforrás része. Ráadásul felesleges. Ami kéne az meg nincs:
szállítási, logisztiai kapacítás (közuti, és vasúti), tervezett, de késlekedetten épített, építendő hangárok, telephelyek, raktárhelységek. Logisztiai rendszerek számítógépes kapacítással és elsősorban logisztikusok hozzá. Szinte minden komplexum, rendszer, fegyver stb. ha csak az alkatrészbázist nézem, hány százezere típusú készletet kell kezelni SAP-ban, Oracle-ben, és ez a virtuális kezelése, mert a raktárbázison is kéne modern technologia.. A háttérmunka kurvára nem látványos, de fontos.. (OK, Szentkirályon épül valami... ).. Nézzünk körül milyen körülmények között dolgoznak a katonák.. Nem elsősorban harcoló állomány, de most a változásokhoz, még inkább szükség vanrájuk, müszakiakra stb. mint tényleges harcoló állományra.
Én bírom a haditechnikai írásaidat, de itt sztem az előítéleteid tévútra vezetnek.

Először a pöcs, (qrva) ország Gyurcsány stílusa, hanyagold, neki sem állt jól!! 9.8, nem 8 5 millió, bár a lényegen nem változtat.

Merkel és Macron úgy döntöttek, hogy aki eljutott a Földközi-tengerig, azt érdemei elismereseként Európába taxiztatják és nem lövik bele őket a tengerbe. Ez Közép-Európában szimpatikus elképzelés, de Nyugaton Emmanuel es Angela nem szereti összevérezni a kezét, főleg ha a média mutatja, ők a. Gutmensch pozícióban szeretnek pózolni.

Amúgyis mind politikai, mind gazdasági céljuk higítani az őslakos társadalmat ( új bombabiztos szavazótábor, olcsó munkaerő), de a 2015-ös tömeges káoszt nem akarják. Még azt is el tudom képzelni, vmilyen szinten naivan hisznek a migrik integrációjában.

Egyszóval úgy döntöttek, ha Líbia már káoszba süllyedt, akkor a francia befolyási övezet Mali jobb bázis a migrik útját elvágni. A Mali tisztek a francia akadémiákon végeztek, ha vmelyik helyi politikus xart akar kavarni, gyorsan megpuccsolják a demokrácia vedelmében. Erre demokratikus indokot Afrikában nem nehéz találni.

Szal a helyi haderő elkötelezett, jó bázis a migráció megállításához, az embercsempészútvonalak elzárásához, a migráció ellenőrzött keretek közt tartásához.

Ha jól tudom EU v. NATO szinten most részben a csehek vezetik nyártól ezt az akciót. Sokkal több emberrel vannak már most ott, mint mi, Szóval mi bokáig, ők nyakig benne vannak. Téves volt a fenti állításod, hogy mi miért ugrunk bele, amikor a többiek elegánsan kimaradnak.

Más.
Most tavasszal a világ bebizonyította, ha igazi gáz van, mki csak magára számíthat. Ezért szép és hasznos dolog közös progikban részt venni, de az önálló, potens szállítókapacitás kiépítése elsőrendű stratégiai érdek.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
Más.
Most tavasszal a világ bebizonyította, ha igazi gáz van, mki csak magára számíthat. Ezért szép és hasznos dolog közös progikban részt venni, de az önálló, potens szállítókapacitás kiépítése elsőrendű stratégiai érdek.[/QUOTE]

De ennek mi a köze a szállítórepülőgép beszerzéshez?
Én spotterként örülök, hogy minél több típust fotózhatok le ék alakú felségjellel.. de.
---
Nem látok ésszerű geopolitikai és katonai valós indokot, hogy miért kéne ekkora szállító repülőgép flottát beszerezni és üzemeltetni. Márpedig az álló repülőgép a legköltségesebb. Én kiváncsi lennék például, hogy a Cseh 295-ösök milyen kihasználtsággal és hova repkednek? Ők is egy falatnyi ország.. Légidesant erők náluk is anaktronisztikus, inkább csapat mint teherszállítók, és mégis fél tucattot reptetnek belőlü, úgy hogy dedikált kormánygépük és csapatszállító Airbus-saik is vannak. És nincs légiutántöltő kapacításuk, de legalább repültek Izlandra misszióba (Ez jó lenne nekünk is mert viszonylag veszéltelen, és mégis koalíciós művelet és kis kockázat, hogy nem fog magyar katona meghalni a misszió közben, nem úgy mint a közel-keleten vagy a felvetett Afrikában...
---
Én kaptam néhány éve kaptam táblázatot anno, hogy mit és hova repkednek a Román C-130-asok, Ott akkor alá volt támasztva, hogy ŐK miért vették meg a nekünk szánt gépeket, úgy hogy közben tudtál nem rentábilis üzlet, mert annyira rossz állapotan voltak a gépek.. (akárcsak a mostani elagott F-16-sok, amelyeket már le kellett volna selejtezni, nem pedig reptetni tovább őket..)..
- Lehet írogatni az európai szállítórepülőgép flotta kis méretéről meg arról, hogy egyes országok a látens szükséglet 30-40%-al rendelkeznek. Ez a legyen azoknak a problémái akiknak érdekeltségeik, cégeik állampolgáraik nagy számba élnek messze a határaikon kívül nem EU országba (tehát a franciák, olaszok, spanyolok, hollandok, belgák és németek problémája). De nekünk nem erre kell készülni. Viszont a két 330-assal (amiből csak 1 van eddig sajnos) békeidős magyar cargo tevékenységet lehetne mindenféle termékre is nyujtani, akár igy állami/Wizz kereteken belül.. Veszélyes időkben, pedig állami fuvarozás. Nem kell berepülni vele ellenséges zónába és kész..
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and fishbed
T

Törölt tag 1586

Guest
Én kaptam néhány éve kaptam táblázatot anno, hogy mit és hova repkednek a Román C-130-asok, Ott akkor alá volt támasztva, hogy ŐK miért vették meg a nekünk szánt gépeket, úgy hogy közben tudtál nem rentábilis üzlet, mert annyira rossz állapotan voltak a gépek.. (akárcsak a mostani elagott F-16-sok, amelyeket már le kellett volna selejtezni, nem pedig reptetni tovább őket..)..
Gondolom hozzád hasonlóan mások is kilopkodtak belőlük ezt-azt, ezért voltak a gépek olyan rossz állpotban... :D
(bocs, ez magas labda volt...)
https://forum.htka.hu/threads/hun-airbus-a319.1470/page-44#post-479595
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
Ha jól tudom EU v. NATO szinten most részben a csehek vezetik nyártól ezt az akciót. Sokkal több emberrel vannak már most ott, mint mi, Szóval mi bokáig, ők nyakig benne vannak. Téves volt a fenti állításod, hogy mi miért ugrunk bele, amikor a többiek elegánsan kimaradnak.

A cseh kontinges 120 katona... No ez aztán nagy haderő. Kell hozzá 2-3 rámpás gép, meg tanker, meg fityfene.. Sőt elöször csak 60-an voltak (két szakasz) és Niger, Csád, és Mali együtt...

Ez egy jelképes egység... Két éve még védemi miniszertént a Leyten asszony magyarázta tőlem 5 méterre, hogy mekkora hadműveletet is vége Németország Maliban.. (hát tulajdonképpen semmilyen nagyott ... véleményem szerin az Németország eu.nagyhatalmi státuszához képest, bár geopolitikailag és külpolitikailag kerestek egy olyan országot, hogy ne legyen ott nagyobb amerikai kontingens el megmutassák mennyit teszünk a bolygó békéjéért...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 896
8 165
113
Gondolom hozzád hasonlóan mások is kilopkodtak belőlük ezt-azt, ezért voltak a gépek olyan rossz állpotban... :D
(bocs, ez magas labda volt...)
https://forum.htka.hu/threads/hun-airbus-a319.1470/page-44#post-479595
hehe.. a szegecsek már ki voltak lazulva, de esküszöm nem vittünk haza semmit. Különösen azért mert volt velünk két "fotos" akik elvileg a csoporttal voltak, de valahogy nem a gépeket és ilyesmit, hanem minket fotóztak a hivatalos egyenruhás kísérők mellett :)