Tengeralattjáró vadászat / ASW - Anti-submarine warfare

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
534
1 333
93
Csak reszben tartozik ide.
De miert volt az hogy a 2. Vhs nemet tengeralattjarok amikor konvojokra vadasztak mierrt nem a kisero rombolok megtorpedozasaval kezdtek? Ugyanis ha azokat kiiktattak teljes konvojokat felszamolhattak volna...

Kevés volt a torpedó javadalmazás egy-egy tipuson. Pl egy Type VIIc volt összesen 14 torpedó, plusz a 88-as fedélzeti löveg, de az nem játszot szerepen csak ha magányos kereskedelmi hajót találtak. De arról is gyorsan leszoktak ahogy a z Angolok bevetették a csali kereskedelmi hajókat állig felfegyverezve.
A Type VIIF vitt magával 39 torpedót, ebből csak négy épült összesen.

A másik, a teherhajók lassúak, lomhák. A kisérő rombolok pedig gyorsak, mozgékonyak. Jobb a találati arány ezek miatt a teherhajóknál, mintha neki álltak volna kergetni a rombolókat.
A harmadik, maga a torpedó. Nem mozgékony, gyorsan némelyik gyors, de nem mozgékony.

Kapásból ennyi, de aki jobban ért hozzá jobban elmagyarázza majd :)
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and dudi

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 478
14 750
113
Zsolthun jól leírta, de kiegészíteném..... Eleinte nem volt rá szükség. A nem konvojban haladó hajókat simán kilőtték. Az angolok rombolótaktikája később sem tette vonzóvá a rombolók levadászását. Látótávon belül volt 2-3 romboló, ha az egyiket támadás érte, akkor a másikak 99%-osan elintézték a tengót. Ezen kívül féltek (joggal) a szonártól és a vízibombáktól. Később, 42 után pedig a rombolókon radar is volt már... Továbbá a parancs az parancs. a konvojt kellett támadni először egyesével, majd farkasfalkában. Kevéssé ismert, de a jenkik, miután a régi rombolóikat átadták az angoloknak, az angoloktól vették át a rombolótaktikát....
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
M

molnibalage

Guest
Csak reszben tartozik ide.
De miert volt az hogy a 2. Vhs nemet tengeralattjarok amikor konvojokra vadasztak mierrt nem a kisero rombolok megtorpedozasaval kezdtek? Ugyanis ha azokat kiiktattak teljes konvojokat felszamolhattak volna...
Azokat közel lehetetlen volt megtorpedózni...
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 503
54 442
113
Ahogy emlékszem, azt olvastam, hogy egy romboló elsüllyesztése sokkal szexibb volt, mint a kereskedelmi hajóké. Hazatéréskor külön kiemelték, ha sikerûlt valamilyen hadihajót a mélybe küldeni.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
W

Wilson

Guest
Egy orosz cikk a Burak-M kapcsán.

A "Burak-M" komplexum: a tengeralattjárók védelme és a PLO aggodalma




Ez év tavaszán ismertté vált, hogy az orosz haditengerészet megkezdte a Burak-M elektronikus hadviselési rendszer tesztelését a tengeralattjárók számára. Azóta nem érkezett új információ a projekt előrehaladásáról; ismeretlenek maradnak, a komplexum fő taktikai és technikai jellemzői. Ez azonban nem akadályozza meg a különböző verziók és értékelések megjelenését, amelyek némelyike végül helyes lehet.

Teszt alatt álló termék

Különböző források szerint a speciális "Burak-M" bójával rendelkező elektronikus hadviselési komplexum kialakítása a kilencvenes évek közepén kezdődött. A munka lassú ütemben folyt, ezért valódi eredményeket csak napjainkban sikerült elérni. Hogy a termékkel szembeni követelmények hogyan változtak az évek során,az nem ismert. Valószínűleg az eredeti projektet mélyen modernizálták, figyelembe véve a flotta modern igényeit .

2018 augusztusában vált ismertté az új típusú bóják tervezett vásárlása. A Honvédelmi Minisztérium 10 komplexumot vásárolt meg, amelyek összköltsége kb. 30 millió rubel A termékek felét 2019-re, a többinek 2020-n kellett volna megérkezni. Ugyanakkor a komplexum összetételét és bizonyos komponensek mennyiségét nem határozták meg.

Ez év márciusában a hazai média beszámolt a "Burak-M" tesztjeinek kezdetéről.Ezt követően jelentették be, hogy a 667BDRM Dolphin és a 955 Borey projekt stratégiai rakétahordozói ilyen felszerelést kapnak. Néhány technikai részletet is közöltek. Ezek a kiadványok hazánkban és külföldön is felkeltették a figyelmet, ami új becslések és elemzések megjelenéséhez vezetett.

Bója a kommunikáció ellen

Ismert adatok szerint a "Burak-M" termék egy nagyobb komplexum része annak érdekében, hogy megvédje a tengeralattjárót az ellenséges tengeralattjáró-ellenes fegyverektől. A bóját a függőleges Modul-D hordozórakétával használják, és ha szükséges, a felszínre "lövik" ahol működni kezd
. A bója fedélzetén elektronikus zavaró eszközöket helyezkednek el az ellenséges rádió kommunikációs csatornák elnyomására.



A tengeralattjárók felkutatásának egyik fő eszköze jelenleg a járőr repülőgépek és helikopterek által ledobott szonárbóják (RGAB). Az ilyen termékek a tenger felszínén működnek, és fenntartják a kapcsolatot a hordozójukkal vagy a PLO rendszer egyéb elemeivel. A "Burak-M" -k el kell nyomnia a kommunikációs csatornákat, amelyek következtében az RGAB nem továbbíthat információkat a víz alatti helyzetről, és nem adhat ki célmegjelöléseket.

Tengeralattjáró-ellenes repüllőgépek esetében az RGAB az elsődleges eszköz a víz alatti célok észlelésére. Az ilyen bóják adatai hiányában a járőr repülőgép nem képes megfelelő hatékonysággal további kutatásokat végezni. Ennek megfelelően az ASW repülési komponensének és az egész rendszernek az összes mutatója csökken.

A jövőben a "Burak-M" elektronikus hadviselés bóják számos hazai tengeralattjáró fegyverterébe fognak kerülni, és segítenek elrejtőzni az esetleges megfigyelések elől. Meg kell jegyezni, hogy az ilyen eszközök a tengeralattjáró ellenséges ASW-l való megvédésére irányuló nagyobb intézkedéskomplexum következő elemévé válnak. A bóják rugalmasabb reagálást tesznek lehetővé a felmerülő fenyegetésekre.

Amerikai számítások

A tesztek kezdetéről szóló hírek nyomán számos érdekes publikáció jelent meg a külföldi sajtóban . Így a The Drive áttekintette a rendelkezésre álló adatokat, és néhány következtetést levont, többek között. befolyásolja a külföldi PLO fejlődését.



Megjegyezték, hogy az EW bójákat elsősorban stratégiai rakétás tengeralattjárók fogják használni . Ezek a tengeralattjárók különösen fontosak a nemzetbiztonság szempontjából, ezért elsősorban ők vannak felszerelve új védelmi eszközökkel. A "Burak-M" termékeknek és más rendszereknek biztosítaniuk kell a tengeralattjáró maximális lopakodását a járőrözés és a rakéták kilövésére való felkészülés során.

Megállapítja továbbá, hogy a 636.3 és 677 projekteknél a dízel-elektromos tengeralattjárókon más tipusú elektronikus harci bójákat kell használni. Mivel számukra a víz alatti tartózkodás időtartama sokkal jobban korlátozott és nekik rendszeresen a felszínre kell emelkedni,így ők sokkal jobban kiszolgáltatottabbak az ellenséges ASW-k számára. Ennek következménye a védelem vagy az álcázás fejlett komplexumának szükségessége.

A Drive emlékeztet arra, hogy az elmúlt években az orosz tengeralattjáró erők fokozták jelenlétüket az Atlanti-óceánon és az Északi-sarkvidéken. Ennek következtében az Egyesült Államok és a NATO-országok intézkedéseket hoznak a tengeralattjáró-ellenes rendszerek megerősítésére. Az ilyen intézkedések alapja a járőrrepülés aktivitásának növelése.
Az Egyesült Államok védelmi költségvetésének a 2021-s költségvetési tervezetében. Több tízezer bója megvásárlását tervezik, összesen 238 millió dollár értékben, és azt is kikötötték, hogy 26,2 millió dollárt tartsanak fenn ilyen termékek további megrendeléseire a nem tervezett műveletek esetére. Az elkövetkező években az RGAB kiadásai megközelítőleg ugyanazon a szinten maradnak.



A The Drive szerzői feltételezték, hogy az amerikai haditengerészet és más országok a meglévő tevékenységek fenntartása mellett folytatják jelenlegi tengeralattjáró-ellenes tevékenységüket. Ugyanakkor kifejezték azon félelmüket is, hogy a "Burak-M" nem az utolsó újdonság a tengeralattjáró-ellenes fegyverek elleni küzdelem területén, és új termékek fognak megjelenni.

Kínai becslések

A közelmúltban a "Zhongguo Junwang" kínai kiadás az elektronikus háborús bóják témájával foglalkozott. Figyelembe vette a tengeralattjárók felderítésének és elhárításának általános kérdéseit, és rámutatott az ígéretes orosz "Burak-M" néhány jellegzetességére.

Meg kell jegyezni, hogy az elektronikus harci bója működési elve nagy potenciált és hatékonyságot biztosít. Korunk leggyakoribb RGAB-i viszonylag alacsony fogyasztású adókkal rendelkeznek, amelyek nem biztosítanak számukra nagy zajvédelmet. Így egy tengeralattjáró bója képes lesz hatékonyan elnyomni az ellenség PLO-kommunikációját. Ennek köszönhetően a tengeralattjáró titokban el tud menekülni.

Ugyanakkor a javasolt alkalmazási koncepciónak jelentős hátránya is van. Ha ugyanis elvesztették a kapcsolatot a szonár bójákkal,akkor az ellenség meghatározhatja azt a területet, ahol az interferencia forrása található. Ez pedig jelzi a számukra, hogy ezen a területen egy speciális felszereléssel rendelkező tengeralattjáró volt jelen - és a keresés számukra így némileg leegyszerűsödik .

Titkos perspektíva

Jelenleg ismertek a "Burak-M" komplexum általános képességei, de a taktikai és technikai jellemzői eddig titokban maradtak. A folyamatban lévő tevékenységek befejezése után valószínűleg új információk jelennek meg az eszközről.



Érdekes, hogy a rendelkezésre álló korlátozott adatok alapján is lehet következtetéseket levonni és meghatározni ezen új eszköz hozzávetőleges kilátásait. Ezenkívül a széles körű bevezetés és használat lehetséges következményei könnyen meghatározhatók.

Figyelemre méltó az a tény is, hogy a Burak-M projekt nem maradt észrevétlen külföldön. Eddig csak különféle publikációkról beszélünk, de nem zárható ki, hogy a tengeralattjáró-ellenes rendszerek flottái és fejlesztői a legkomolyabb érdeklődést mutatják az orosz fejlődés iránt - és máris készülnek reagálni különböző ellenintézkedésekkel.

A jelen pillanatban is, az orosz flotta teszteli ezeket a berendezéseket. Ennek köszönhetően a közeljövőben a tengeralattjáró erők növelik képességeiket a potenciális ellenség ASW ellenes fellépésére, és egyúttal javítják az általános harci potenciált.
 
W

Wilson

Guest
1599692749_234232342.jpg

A szovjet és az orosz haditengerészet tengeralattjáróinak "láthatóságának" változása passzív "kutatás" során és alacsony frekvenciájú szonár "megvilágítás" körülményei között
 
W

Wilson

Guest

Ahogy látom lemaradt a szöveg az ábra mellől.tehát azért tettem be ezt az ábrát mert elmerülve az orosz nyelvű tengeralattjárós internet bugyraiban Maxim Klimov arról ír,hogy a Barrents-tenger kedvezőtlen hidrológiai viszonyai miatt az amerikai haditengerészet tengeralattjárói külső, alacsony frekvenciájú szonár "megvilágítást" használnak, amely lehetővé teszi számukra, hogy minimális zaj mellett is magabiztosan észleljék az ellenséges tengeralattjárókat.Ha erre jár Hpasp talán megszakérti a témát.ennyire rossz hatásfokú lenne a Barrents tengeren a passzív szonár,hogy ehhez a módszerhez kell folyamodniuk az amcsiknak mert még ha alacsony frekvenciáról beszélünk is de akkor is még ha minimális mértékben ugyan de zajjal ez a módszer?.
 
W

Wilson

Guest
Az amerikai haditengerészet fejleszti a Hammerhead aknát

1979-ben az amerikai haditengerészet megkapta az Mk 60 CAPTOR haditengerészeti aknát (akna-torpedó komplexum). 2001-n kivonták a szolgálatból, anélkül, hogy létrehozták volna az utódját. De majdnem két évtizeddel később visszatértek az elfeledett koncepcióhoz, és most egy új, hasonló célú komplexum jön létre Hammerhead néven.

2001-l napjainkig az amerikai haditengerészetnek nincsenek aknatorpedó rendszerei. A hiány megszüntetése érdekében 2018-n új Hammerhead program indult. Az Mk 60 CAPTOR modern analógjának létrehozását tűzték ki célul ugyanazokkal a működési elvekkel, de a jelenlegi technológiákon és megoldásokon alapulva.

A 2018-as tervek szerint 2019-n különböző szervezeteket hívtak volna meg a projekt kidolgozására. De valójában a meghívókat csak 2020 elején küldték ki. Áprilisban online konferenciát tartottak a flotta és a versengő vállalatok képviselőinek részvételével .

A tervezési folyamat még nem fejeződött be, és még nem választottak nyertest. A legjobb előzetes tervet néhány hónapon belül kiválasztják, ezt követően teljes értékű szerződés kötnek meg egy akna- és torpedókomplexum fejlesztésére,és a későbbi kísérleti tétel gyártására tesztelés céljából.

A haditengerészet jelenlegi tervei 30 kísérleti Hammerhead megvásárlását írják elő 2021 végéig, segítségükkel teszteket fognak végezni, amelyek legfeljebb pár évig tartanak. 2023-a, tervezik azt hogy elindítsák a teljes körű sorozatgyártást és,hogy a fegyver bekerüljön,hogy a flotta arzenáljába.

1603816340_mine-4.jpg

Az Mk 60 betöltése egy tengeralattjáróra

Építési követelmények

Koncepció,stb. az új Hammerhead komplexum alapvetően nem különbözik a régi CAPTOR-l. A haditengerészet olyan autonóm rendszert akar beszerezni, amely képes egy adott pozícióban szolgálatot teljesíteni és azonosítani az ellenséges tengeralattjárókat. Ha célpontot észlelnek, a haditengerészeti aknának el kell indítania egy torpedót. A régi és bevált ötleteket azonban új technológiai szinten és hasznos megoldások bevezetésével tervezik megvalósítani.

A Hammerheadnek moduláris felépítésűnek kell lennie, ami leegyszerűsíti a jövőbeni modernizációkat. Szükség esetén lehetőség nyílik az egyes modulok cseréjére, a komplexum egészének javításával vagy az egyes rendszerek jellemzőinek növelésével/megváltoztatásával. A modularitás lehetővé teszi új funkciók bevezetését is.

A Hammerhead tartalmazni fog egy horgony modult, egy indítót, egy kommunikációs egységet, egy adatfeldolgozó és vezérlő egységet, valamint egy szonár modult. A komplexum legfontosabb része egy torpedó lesz - az Mk54 sorozat. Mindezeket a részegységeket egy kompakt eszközzé állítják össze, amely alkalmas hordozón történő szállításra és a gyors telepítésre.

Elég magas követelményeket támasztanak az összetett vezérlésekkel szemben. Az aknának helyben kell maradnia és több hónapig szolgálatban kell lennie. Saját GAS segítségével figyelnie kell a helyzetet és azonosítani a tengeralattjárók zaját. Az adatfeldolgozó egység tárolja az összes modern tengeralattjáró akusztikus "ujjlenyomatát, amely lehetővé teszi az észlelt objektumok megkülönböztetését és az azok távolságának meghatározását.

Amikor a cél eléri a megadott tartományt, az automatikának el kell indítania a torpedót . A kilövő konténerből kilépve a torpedó önállóan keresi és éri el a célt Ezután a rendszernek információt kell továbbítania a támadásról.


A Hammerhead működési elve

Az ellenséges tengeralattjárók megsemmisítéséhez minden bizonnyal a kis méretű Mk 54 könnyűsúlyú torpedó alkalmazását tervezik. Ez a torpedó 324 mm átmérőjű, 2,72 m hosszú és 276 kg a súlya. A torpedó 40 csomó feletti sebességgel képes haladni. Hatótávolsága - 2400 m. A 44 kg-s robbanófejet aktív és passzív akusztikus célrávezetéssel képes a célba jutattni .

Az Mk 54 torpedót kis mérete és súlya miatt választották. Ennek köszönhetően az indítótartály és az egész Hammerhead-komplexum a lehető legkompaktabbá tehetö, és így alkalmas különféle hordozókon történő használatra. A jövőben más típusú torpedók is hozzáadhatók a komplexumhoz, amit a moduláris architektúra megkönnyít.

Alkalmazás-specifitás

Az Mk 60 CAPTOR haditengerészeti akna kompatibilis volt a hordozó platformok széles körével, amelyek a rendszeresítése alatt szolgálatban voltak. A kiosztott feladatoktól függően különféle típusú repülőgépek és helikopterek segítségével volt telepíthető (a hordozón alapuló vadászgépektől a stratégiai bombázókig), valamint a hajók és tengeralattjárók torpedócsövein keresztül. Miután a vízbe került, a termék egy adott algoritmus szerint működött, és aktiválta magát.

Az új Hammerhead akna egyik fő hordozója az XLUUV (Extra-Large Unmanned Underwater Vehicle) pilóta nélküli víz alatti jármű lehet. Az ilyen járművek képesek lesznek több aknát egy adott területre szállítani. Több víz alatti drón segítségével a lehető legrövidebb idő alatt lehetőség nyílik nagy aknamezők telepítésére és a veszélyes irányok elzárására. Természetesen a HHammerhead- kompatibilis lesz a flotta "torpedócsöveivel" és a hordozó repülőgépekkel.


Mk 54 torpedó

A Hammerhead rendszer tökéletesen alkalmas aknamezők létrehozására meghatározott területeken, illetve közvetlenül az ellenség útjában. A CAPTOR-l összegyűjtött tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen aknák meglehetősen hatékony tengeralattjáró-ellenes fegyverek, és képesek megvédeni a vízterületeket az ellenség behatolásától. Ugyanakkor a modern technológiák és alkatrészek használatának bizonyos technikai és taktikai előnyöket kell nyújtania a régi termékkel szemben.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Az amerikai haditengerészet fejleszti a Hammerhead aknát

1979-ben az amerikai haditengerészet megkapta az Mk 60 CAPTOR haditengerészeti aknát (akna-torpedó komplexum). 2001-n kivonták a szolgálatból, anélkül, hogy létrehozták volna az utódját. De majdnem két évtizeddel később visszatértek az elfeledett koncepcióhoz, és most egy új, hasonló célú komplexum jön létre Hammerhead néven.

2001-l napjainkig az amerikai haditengerészetnek nincsenek aknatorpedó rendszerei. A hiány megszüntetése érdekében 2018-n új Hammerhead program indult. Az Mk 60 CAPTOR modern analógjának létrehozását tűzték ki célul ugyanazokkal a működési elvekkel, de a jelenlegi technológiákon és megoldásokon alapulva.

A 2018-as tervek szerint 2019-n különböző szervezeteket hívtak volna meg a projekt kidolgozására. De valójában a meghívókat csak 2020 elején küldték ki. Áprilisban online konferenciát tartottak a flotta és a versengő vállalatok képviselőinek részvételével .

A tervezési folyamat még nem fejeződött be, és még nem választottak nyertest. A legjobb előzetes tervet néhány hónapon belül kiválasztják, ezt követően teljes értékű szerződés kötnek meg egy akna- és torpedókomplexum fejlesztésére,és a későbbi kísérleti tétel gyártására tesztelés céljából.

A haditengerészet jelenlegi tervei 30 kísérleti Hammerhead megvásárlását írják elő 2021 végéig, segítségükkel teszteket fognak végezni, amelyek legfeljebb pár évig tartanak. 2023-a, tervezik azt hogy elindítsák a teljes körű sorozatgyártást és,hogy a fegyver bekerüljön,hogy a flotta arzenáljába.

1603816340_mine-4.jpg

Az Mk 60 betöltése egy tengeralattjáróra

Építési követelmények

Koncepció,stb. az új Hammerhead komplexum alapvetően nem különbözik a régi CAPTOR-l. A haditengerészet olyan autonóm rendszert akar beszerezni, amely képes egy adott pozícióban szolgálatot teljesíteni és azonosítani az ellenséges tengeralattjárókat. Ha célpontot észlelnek, a haditengerészeti aknának el kell indítania egy torpedót. A régi és bevált ötleteket azonban új technológiai szinten és hasznos megoldások bevezetésével tervezik megvalósítani.

A Hammerheadnek moduláris felépítésűnek kell lennie, ami leegyszerűsíti a jövőbeni modernizációkat. Szükség esetén lehetőség nyílik az egyes modulok cseréjére, a komplexum egészének javításával vagy az egyes rendszerek jellemzőinek növelésével/megváltoztatásával. A modularitás lehetővé teszi új funkciók bevezetését is.

A Hammerhead tartalmazni fog egy horgony modult, egy indítót, egy kommunikációs egységet, egy adatfeldolgozó és vezérlő egységet, valamint egy szonár modult. A komplexum legfontosabb része egy torpedó lesz - az Mk54 sorozat. Mindezeket a részegységeket egy kompakt eszközzé állítják össze, amely alkalmas hordozón történő szállításra és a gyors telepítésre.

Elég magas követelményeket támasztanak az összetett vezérlésekkel szemben. Az aknának helyben kell maradnia és több hónapig szolgálatban kell lennie. Saját GAS segítségével figyelnie kell a helyzetet és azonosítani a tengeralattjárók zaját. Az adatfeldolgozó egység tárolja az összes modern tengeralattjáró akusztikus "ujjlenyomatát, amely lehetővé teszi az észlelt objektumok megkülönböztetését és az azok távolságának meghatározását.

Amikor a cél eléri a megadott tartományt, az automatikának el kell indítania a torpedót . A kilövő konténerből kilépve a torpedó önállóan keresi és éri el a célt Ezután a rendszernek információt kell továbbítania a támadásról.


A Hammerhead működési elve

Az ellenséges tengeralattjárók megsemmisítéséhez minden bizonnyal a kis méretű Mk 54 könnyűsúlyú torpedó alkalmazását tervezik. Ez a torpedó 324 mm átmérőjű, 2,72 m hosszú és 276 kg a súlya. A torpedó 40 csomó feletti sebességgel képes haladni. Hatótávolsága - 2400 m. A 44 kg-s robbanófejet aktív és passzív akusztikus célrávezetéssel képes a célba jutattni .

Az Mk 54 torpedót kis mérete és súlya miatt választották. Ennek köszönhetően az indítótartály és az egész Hammerhead-komplexum a lehető legkompaktabbá tehetö, és így alkalmas különféle hordozókon történő használatra. A jövőben más típusú torpedók is hozzáadhatók a komplexumhoz, amit a moduláris architektúra megkönnyít.

Alkalmazás-specifitás

Az Mk 60 CAPTOR haditengerészeti akna kompatibilis volt a hordozó platformok széles körével, amelyek a rendszeresítése alatt szolgálatban voltak. A kiosztott feladatoktól függően különféle típusú repülőgépek és helikopterek segítségével volt telepíthető (a hordozón alapuló vadászgépektől a stratégiai bombázókig), valamint a hajók és tengeralattjárók torpedócsövein keresztül. Miután a vízbe került, a termék egy adott algoritmus szerint működött, és aktiválta magát.

Az új Hammerhead akna egyik fő hordozója az XLUUV (Extra-Large Unmanned Underwater Vehicle) pilóta nélküli víz alatti jármű lehet. Az ilyen járművek képesek lesznek több aknát egy adott területre szállítani. Több víz alatti drón segítségével a lehető legrövidebb idő alatt lehetőség nyílik nagy aknamezők telepítésére és a veszélyes irányok elzárására. Természetesen a HHammerhead- kompatibilis lesz a flotta "torpedócsöveivel" és a hordozó repülőgépekkel.


Mk 54 torpedó

A Hammerhead rendszer tökéletesen alkalmas aknamezők létrehozására meghatározott területeken, illetve közvetlenül az ellenség útjában. A CAPTOR-l összegyűjtött tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen aknák meglehetősen hatékony tengeralattjáró-ellenes fegyverek, és képesek megvédeni a vízterületeket az ellenség behatolásától. Ugyanakkor a modern technológiák és alkatrészek használatának bizonyos technikai és taktikai előnyöket kell nyújtania a régi termékkel szemben.
Nem tartanak egy autónom rendszernél attól, hogy az ellenség begyűjti, és visszafejti, hogy képet kapjon az ellenség ismereteiről az ő hang-ujjlenyomatait illetően pl.? Nyilván némi ellenintézkedést lehet tenni, de tökéletes biztonság nincs.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
W

Wilson

Guest
Nem tartanak egy autónom rendszernél attól, hogy az ellenség begyűjti, és visszafejti, hogy képet kapjon az ellenség ismereteiről az ő hang-ujjlenyomatait illetően pl.? Nyilván némi ellenintézkedést lehet tenni, de tökéletes biztonság nincs.

Ez jó kérdés én nem rendelkezek olyan tudással,hogy megválaszoljam a kérdést,de hátha erre jár egy hozzáértő aki megszakérti a témát:).
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Nem tartanak egy autónom rendszernél attól, hogy az ellenség begyűjti, és visszafejti, hogy képet kapjon az ellenség ismereteiről az ő hang-ujjlenyomatait illetően pl.? Nyilván némi ellenintézkedést lehet tenni, de tökéletes biztonság nincs.

Nyilvánvaló veszélyről beszélünk, egyfelől erre fel kell készülni, másfelől viszont ez egy tipikusan olyan rendszer, amit csak háborús helyzetben telepítesz, így csökken a veszélye annak, hogy adott esetben békeidőben ilyen módon megszerezzék az adatokat.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
E-mailezés közben került szóba @Hpasp illetve @molnibalage között a D/E tengeralattjárók zajszintje.

A felmerült nézetek:
  • Romeo-osztály (Észak-Korea kapcsán), amelynek általánosan elkönyvelt zajszintje 160dB (tehát elég zajos)
  • A Sinpo-osztály (Észak-Korea), amely ugyan inkább teszt/kísérleti egység, de egy nagyságrenddel csendesebb (általában 120 vagy 130dB van emlegetve)
  • Hogy a D/E osztályoknál ezek az értékek a snorkelezésre vonatkoznak, nem a tenger alatti elektromos meghajtásra
  • Ám a hagyományos D/E tengóknak akkor is idejük 30%-ban snorkelezniük kell, ha haladni is akarnak...
És innentől a saját reakcióm:

Ez a gondolatmenet kb. a Rickover féle korszak atomtengeralattjáró-párti elveiből építkezik, amelyek azokat a pontokat hangoztatják, ahol a D/E tengók gyengék, a nukleáris meghajtásúak pedig erősek. Az ennek ellentmondó véleményeket pedig nem veszik figyelembe, vagy nem hangsúlyosan.

Ez olyannyira igaz amúgy a mai napig, hogy ASW elemzéseknél a D/E tengóknál a snorkel zajszintet veszik figyelembe, míg atommeghajtású tengóknál a csendes sebességet (pl. Akula esetén 110dB). Leírva nem láttam még, de privát véleményen szerint erre vezethető vissza az, hogy az US NAVY ASW képessége D/E tengók terén olyan gyatra lett, hogy ugye később külön gyakorolni kellett egy svéd tengó ellen.

Ugyan hivatkoztak arra, hogy erre az AIP miatt volt szükség, mert ilyen ellenfél ellen is fel kell készülni, ám ha belegondolunk, hogy a Kilo osztálynál is 400 tengeri mérföldes hatótávot írnak maximum 3 csomónál, amit törjünk le 300-ra (mert nem csontra akarják lemeríteni az aksikat), az 100 óra, vagyis 4 nap! Még ha tovább kerekítgetünk, akkor is az jön ki, hogy nagyjából 2 napig relatíve vállalható, 5-6 csomós sebességgel képesek haladni. Na most ez azt jelenti, hogy egy Kilo osztályú egység is olyan 2 napig nem a snorkel zajszinten, hanem nagyságrenddel kevesebbet, 100dB körülivel kellene számolni. Más szóval tök jó, hogy matematikai modelleken kihozzák, hogy milyen hamar megtalálna egy ASW egység egy snorkelező D/E tengót, de amíg az a fránya tengó nem fogja beindítani a diesel-generátorait, addig bizony a legcsendesebb nukleáris tengókhoz fogható zajszintet kellene figyelembe venniük. Más szóval aktív szonár all-the-way baby, már ha meg akarod találni... :D

Vegyük elő a Romeo-osztályt, ami ugye egy elavult, régi típus. Valamikor jött szembe egy érték, ahol kis sebességnél 115dB-es értéket írtak rá, ami a mihez tartás végett a 688 (nem "i") Los Angeles osztályú SSN csendes (lopakodó) sebességéhez fogható zajszint! Érdemes @Hpasp korábbi Szonáros írásaihoz mérni. A D/E tengók piszok halkak voltak a nuki tengókhoz képest (ott az 1970-es évek szovjet tengói 145-160dB körül mozogtak).

Itt jön a következő turpisság, mert ha rákeres valaki arra, mekkora a Romeo hatótávolsága alámerülve, olyan 14 tengeri mérföldet fog találni, már ha egyáltalán talál ilyet ( pl. itt lehet ezt találni ), ami teljes, 13 csomós sebességre értendő. Ami piszok kevés. De lassabb sebességnél olyan nagyságrendileg 100-120 tengeri mérföldet jelenthet még mindig.

Ebből már látható, hogy mennyire nem olyan egyértelmű a D/E tengók "mozgó koporsó" hangulata, mert valójában még egy régi Romeo-osztályú tengót sem olyan egyszerű meghallani. Az elkapás más kérdés. Persze, lehet arra építeni, hogy teleszórod az egész Csendes-óceánt aktív szonárbójákkal. De a realitás inkább az, hogy fülelsz és reméled, hogy a snorkelező tengó hangját meghallod a kereskedelmi hajózás zajában (hiszen ők sem hülyék, és igyekeznek ott zajongani, ahol sok az egyéb zajforrás), ha pedig megvan, mihamarabb odaküldesz egy repülőgépet vagy helikoptert, hogy a régiót megszórja aktív szonárbójával...

Ha nincs szerencséd, akkor pedig a ciklus újra kezdődik...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
E-mailezés közben került szóba @Hpasp illetve @molnibalage között a D/E tengeralattjárók zajszintje.

A felmerült nézetek:
  • Romeo-osztály (Észak-Korea kapcsán), amelynek általánosan elkönyvelt zajszintje 160dB (tehát elég zajos)
  • A Sinpo-osztály (Észak-Korea), amely ugyan inkább teszt/kísérleti egység, de egy nagyságrenddel csendesebb (általában 120 vagy 130dB van emlegetve)
  • Hogy a D/E osztályoknál ezek az értékek a snorkelezésre vonatkoznak, nem a tenger alatti elektromos meghajtásra
  • Ám a hagyományos D/E tengóknak akkor is idejük 30%-ban snorkelezniük kell, ha haladni is akarnak...
És innentől a saját reakcióm:

Ez a gondolatmenet kb. a Rickover féle korszak atomtengeralattjáró-párti elveiből építkezik, amelyek azokat a pontokat hangoztatják, ahol a D/E tengók gyengék, a nukleáris meghajtásúak pedig erősek. Az ennek ellentmondó véleményeket pedig nem veszik figyelembe, vagy nem hangsúlyosan.

Ez olyannyira igaz amúgy a mai napig, hogy ASW elemzéseknél a D/E tengóknál a snorkel zajszintet veszik figyelembe, míg atommeghajtású tengóknál a csendes sebességet (pl. Akula esetén 110dB). Leírva nem láttam még, de privát véleményen szerint erre vezethető vissza az, hogy az US NAVY ASW képessége D/E tengók terén olyan gyatra lett, hogy ugye később külön gyakorolni kellett egy svéd tengó ellen.

Ugyan hivatkoztak arra, hogy erre az AIP miatt volt szükség, mert ilyen ellenfél ellen is fel kell készülni, ám ha belegondolunk, hogy a Kilo osztálynál is 400 tengeri mérföldes hatótávot írnak maximum 3 csomónál, amit törjünk le 300-ra (mert nem csontra akarják lemeríteni az aksikat), az 100 óra, vagyis 4 nap! Még ha tovább kerekítgetünk, akkor is az jön ki, hogy nagyjából 2 napig relatíve vállalható, 5-6 csomós sebességgel képesek haladni. Na most ez azt jelenti, hogy egy Kilo osztályú egység is olyan 2 napig nem a snorkel zajszinten, hanem nagyságrenddel kevesebbet, 100dB körülivel kellene számolni. Más szóval tök jó, hogy matematikai modelleken kihozzák, hogy milyen hamar megtalálna egy ASW egység egy snorkelező D/E tengót, de amíg az a fránya tengó nem fogja beindítani a diesel-generátorait, addig bizony a legcsendesebb nukleáris tengókhoz fogható zajszintet kellene figyelembe venniük. Más szóval aktív szonár all-the-way baby, már ha meg akarod találni... :D

Vegyük elő a Romeo-osztályt, ami ugye egy elavult, régi típus. Valamikor jött szembe egy érték, ahol kis sebességnél 115dB-es értéket írtak rá, ami a mihez tartás végett a 688 (nem "i") Los Angeles osztályú SSN csendes (lopakodó) sebességéhez fogható zajszint! Érdemes @Hpasp korábbi Szonáros írásaihoz mérni. A D/E tengók piszok halkak voltak a nuki tengókhoz képest (ott az 1970-es évek szovjet tengói 145-160dB körül mozogtak).

Itt jön a következő turpisság, mert ha rákeres valaki arra, mekkora a Romeo hatótávolsága alámerülve, olyan 14 tengeri mérföldet fog találni, már ha egyáltalán talál ilyet ( pl. itt lehet ezt találni ), ami teljes, 13 csomós sebességre értendő. Ami piszok kevés. De lassabb sebességnél olyan nagyságrendileg 100-120 tengeri mérföldet jelenthet még mindig.

Ebből már látható, hogy mennyire nem olyan egyértelmű a D/E tengók "mozgó koporsó" hangulata, mert valójában még egy régi Romeo-osztályú tengót sem olyan egyszerű meghallani. Az elkapás más kérdés. Persze, lehet arra építeni, hogy teleszórod az egész Csendes-óceánt aktív szonárbójákkal. De a realitás inkább az, hogy fülelsz és reméled, hogy a snorkelező tengó hangját meghallod a kereskedelmi hajózás zajában (hiszen ők sem hülyék, és igyekeznek ott zajongani, ahol sok az egyéb zajforrás), ha pedig megvan, mihamarabb odaküldesz egy repülőgépet vagy helikoptert, hogy a régiót megszórja aktív szonárbójával...

Ha nincs szerencséd, akkor pedig a ciklus újra kezdődik...

Épp most olvasgatom ezt a könyvet...

2021-02-15-14-28-04-Window.jpg


...ami egyszem 209-es Nyugat-Német gyártású D/E tengeralattjáró egymagában éles bevetésen a NATO legjobban felkészült ASW egységeivel szemben, úgy hogy az S-32 ARA San Luis összes helyzetjelentését dekódolta a GCHQ Cheltenham, és továbbította a Britt flotta részére...
... és így sem találták meg.
Tanulságos.
:)
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Épp most olvasgatom ezt a könyvet...

2021-02-15-14-28-04-Window.jpg


...ami egyszem 209-es Nyugat-Német gyártású D/E tengeralattjáró egymagában éles bevetésen a NATO legjobban felkészült ASW egységeivel szemben, úgy hogy az S-32 ARA San Luis összes helyzetjelentését dekódolta a GCHQ Cheltenham, és továbbította a Britt flotta részére...
... és így sem találták meg.
Tanulságos.
:)
Szerintem meg periscop down!
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Épp most olvasgatom ezt a könyvet...

2021-02-15-14-28-04-Window.jpg


...ami egyszem 209-es Nyugat-Német gyártású D/E tengeralattjáró egymagában éles bevetésen a NATO legjobban felkészült ASW egységeivel szemben, úgy hogy az S-32 ARA San Luis összes helyzetjelentését dekódolta a GCHQ Cheltenham, és továbbította a Britt flotta részére...
... és így sem találták meg.
Tanulságos.
:)

Lesz belőle cikk vagy poszt? ;)
 
M

molnibalage

Guest
Épp most olvasgatom ezt a könyvet...

2021-02-15-14-28-04-Window.jpg


...ami egyszem 209-es Nyugat-Német gyártású D/E tengeralattjáró egymagában éles bevetésen a NATO legjobban felkészült ASW egységeivel szemben, úgy hogy az S-32 ARA San Luis összes helyzetjelentését dekódolta a GCHQ Cheltenham, és továbbította a Britt flotta részére...
... és így sem találták meg.
Tanulságos.
:)
E-mailezés közben került szóba @Hpasp illetve @molnibalage között a D/E tengeralattjárók zajszintje.

A felmerült nézetek:
  • Romeo-osztály (Észak-Korea kapcsán), amelynek általánosan elkönyvelt zajszintje 160dB (tehát elég zajos)
  • A Sinpo-osztály (Észak-Korea), amely ugyan inkább teszt/kísérleti egység, de egy nagyságrenddel csendesebb (általában 120 vagy 130dB van emlegetve)
  • Hogy a D/E osztályoknál ezek az értékek a snorkelezésre vonatkoznak, nem a tenger alatti elektromos meghajtásra
  • Ám a hagyományos D/E tengóknak akkor is idejük 30%-ban snorkelezniük kell, ha haladni is akarnak...
És innentől a saját reakcióm:

Ez a gondolatmenet kb. a Rickover féle korszak atomtengeralattjáró-párti elveiből építkezik, amelyek azokat a pontokat hangoztatják, ahol a D/E tengók gyengék, a nukleáris meghajtásúak pedig erősek. Az ennek ellentmondó véleményeket pedig nem veszik figyelembe, vagy nem hangsúlyosan.

Ez olyannyira igaz amúgy a mai napig, hogy ASW elemzéseknél a D/E tengóknál a snorkel zajszintet veszik figyelembe, míg atommeghajtású tengóknál a csendes sebességet (pl. Akula esetén 110dB). Leírva nem láttam még, de privát véleményen szerint erre vezethető vissza az, hogy az US NAVY ASW képessége D/E tengók terén olyan gyatra lett, hogy ugye később külön gyakorolni kellett egy svéd tengó ellen.

Ugyan hivatkoztak arra, hogy erre az AIP miatt volt szükség, mert ilyen ellenfél ellen is fel kell készülni, ám ha belegondolunk, hogy a Kilo osztálynál is 400 tengeri mérföldes hatótávot írnak maximum 3 csomónál, amit törjünk le 300-ra (mert nem csontra akarják lemeríteni az aksikat), az 100 óra, vagyis 4 nap! Még ha tovább kerekítgetünk, akkor is az jön ki, hogy nagyjából 2 napig relatíve vállalható, 5-6 csomós sebességgel képesek haladni. Na most ez azt jelenti, hogy egy Kilo osztályú egység is olyan 2 napig nem a snorkel zajszinten, hanem nagyságrenddel kevesebbet, 100dB körülivel kellene számolni. Más szóval tök jó, hogy matematikai modelleken kihozzák, hogy milyen hamar megtalálna egy ASW egység egy snorkelező D/E tengót, de amíg az a fránya tengó nem fogja beindítani a diesel-generátorait, addig bizony a legcsendesebb nukleáris tengókhoz fogható zajszintet kellene figyelembe venniük. Más szóval aktív szonár all-the-way baby, már ha meg akarod találni... :D

Vegyük elő a Romeo-osztályt, ami ugye egy elavult, régi típus. Valamikor jött szembe egy érték, ahol kis sebességnél 115dB-es értéket írtak rá, ami a mihez tartás végett a 688 (nem "i") Los Angeles osztályú SSN csendes (lopakodó) sebességéhez fogható zajszint! Érdemes @Hpasp korábbi Szonáros írásaihoz mérni. A D/E tengók piszok halkak voltak a nuki tengókhoz képest (ott az 1970-es évek szovjet tengói 145-160dB körül mozogtak).

Itt jön a következő turpisság, mert ha rákeres valaki arra, mekkora a Romeo hatótávolsága alámerülve, olyan 14 tengeri mérföldet fog találni, már ha egyáltalán talál ilyet ( pl. itt lehet ezt találni ), ami teljes, 13 csomós sebességre értendő. Ami piszok kevés. De lassabb sebességnél olyan nagyságrendileg 100-120 tengeri mérföldet jelenthet még mindig.

Ebből már látható, hogy mennyire nem olyan egyértelmű a D/E tengók "mozgó koporsó" hangulata, mert valójában még egy régi Romeo-osztályú tengót sem olyan egyszerű meghallani. Az elkapás más kérdés. Persze, lehet arra építeni, hogy teleszórod az egész Csendes-óceánt aktív szonárbójákkal. De a realitás inkább az, hogy fülelsz és reméled, hogy a snorkelező tengó hangját meghallod a kereskedelmi hajózás zajában (hiszen ők sem hülyék, és igyekeznek ott zajongani, ahol sok az egyéb zajforrás), ha pedig megvan, mihamarabb odaküldesz egy repülőgépet vagy helikoptert, hogy a régiót megszórja aktív szonárbójával...

Ha nincs szerencséd, akkor pedig a ciklus újra kezdődik...
Kicsit a villanyautós szindrómát érzem, amikor egy eszközt korlátai ellenére csontig felsz*pnak. :D
Csoda szép, de kérdem én...
  • Ha az argi tengónak UK magasságában kellett volna akcióznia, ahogy a UK tengónak odalent, akkor odaért volna még egyben 1982 karácsonya előtt...? Hányszor süllyesztették volna el?

  • A levelezésben az ÉK-i csapásmérésről volt szó. Nos, ott egy beltengerről kéne kijutni megy egy olyan helyről, ami kb. 0-24-ban szemmel tartanak.

  • Az ÉK-i tengónak talán 2 ezer km-es BM-je van. Hászor kéne snorkeleznie a kb. 7-9 ezer km-es úton?

  • Majd amikor egy DE tengó 10 ezer km+ távolsága elrohan és ott hetekig elvan és tud akár 15 csomó sebességű BM után menni, akkor hasonlítgassuk a nuki tengókhoz. Az, hogy önvédelemre lassan úszó aknaként hasznos, azt senki nem tagadja. De kb. itt ki is merül a tudása. Mutass már olyan AIP vagy DE tengót, amin olyan arzenál van, mint egy 688i vagy Virginián.
Az AIP és a DE tengó játszótere egészen más. Mint a villanyautó. Városi autózásra ás aggloból járni álom. Minden más téren egy vicc a korlátai és ára ellenére. Ha UK-nak csak DE tengója lett volna 1982-ben, akkor nemigen lett volna ott komoly tengó művelet.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
no+1x

Márpedig a Brit atomtengeralattjárók jelenléte miatt nem mert az Argi flotta támadást indítani.

Másrészt ahogy olvasom a könyvet, ha egy korszerű D/E tengó (a 209-es esetén a sznorkelezési idő <10% volt) saját sekély vízben nem akarja hogy megtalálják, akkor senki sem fogja megtalálni.

A NATO elvileg legjobb tengeralattjáró elhárító flottája (a Brit) ellőtt 24db Mk46-os, 6db Mk44-es torpedót, 49db Mk11 vizibombát, és 70db Limbo tengeralattjáró elhárító aknagránátot, egyetlen D/E célpontra, minden eredmény nélkül.

Cikkel kapcsolatban az a problémám, hogy itt már a lényeg megjelent, maximum pár oldallal tudnám kiegészíteni az írást.
(D/E 2009-es zajszintje elektromos üzemben, Brit szonárbója használat, HMS Valiant vs ARA San Luis, és pár egyéb eset...)

20210219-192009-002.jpg

Commodore Chris J. S. Craig (az HMS Alacrity kapitányának) és Capitán de Navio VGM Fernando Maria Azcueta (ARA San Luis kapitányának) kézfogása

(A fenti iromány 490. oldalától olvasható, amikor egymással harcoltak 1982-ben)