A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 910
22 402
113
NFTC-ről pár érdekesség magyar viszonylatban - 2019:
  • "A kanadai képzésben 2002 és 2018 vége között 95 magyar pilóta részesült, mindössze öt fő volt, aki nem tudta elvégezni, és elhagyta a pályát – ismertette az eddig elért eredményeket a főtiszt, aki azt is megjegyezte: figyelembe kell venni, hogy a légierőben jelenleg folyik a munka az NFTC-szerződés lejárta utáni képzési lehetőségek azonosítására és közülük a megfelelő kiválasztására két éven belül. – A rendkívül pozitív tapasztalatunk alapján a képzési színvonalból nem szabad engednünk, így a jövőben is csak olyan újabb együttműködésben szabad részt venni, ami ezt a szintet biztosítja – hangsúlyozta Litauszki Zoltán, aki szerint a legfontosabb a folyamatosság és a tervezhetőség biztosítása 2021-re is."
  • "Minden fázisban vannak magyar kiképzők is, az ő közreműködésük is része a 2002-ben megkötött szerződésnek."
  • A Magyar Honvédség leendő Gripen-, szállítórepülőgép- és helikopterpilótái közül idén öten utaznak a tengerentúlra.
(cikk kelt.: 2019. augusztus)
https://magyarnemzet.hu/belfold/kanadaban-kepezik-a-honvedseg-pilotait-7234994/

Egy cikk 2018-ból:
  • "A program 2002. évi indulása óta 94 magyar hajózó vett részt a különböző szintű repülőkiképzésben, így napjainkra ők biztosítják a magyar légierő pilótaképességét a harcászati repülő, helikopter és szállító repülő területeken egyaránt."
(cikk kelt.: 2018. április)
https://www.jetfly.hu/mh-59.-kecskemet/haderonemi-fonok-latogatasa-a-nato-hajozo-kikepzo-kozpontban

Egy réggebi 2014-es anyagból:
  • "A magyar oktatók egy része Harvardon, másik része Hawkon repül. Eddig (2014 eleje!) összesen 21 fő utazott ki ilyen jellegű kiképzésre, azonban a rendkívül magas követelmények miatt nem mindenki vette sikeresen az akadályokat. Ebből a létszámból kilencen Harvardon, öten pedig Hawkon szerezték meg a QFI (Qualified Flying Instructor) minősítést; egy fő néhány év légcsavaros repülés után "átült" a Hawkra. Jelenleg 9 magyar oktató szolgál Moose Jaw-ban: öt Harvardon és négy a sugárhajtású típuson"
  • Ha a felkészítés minőségét, naprakészségét és használhatóságát nézzük, az NFTC már bizonyított, különösen a nagy sebességű pilóták képzése során. Az új filozófiájú, "nyugati" rendszerű kiképzés szemléletbeli változást hozott a magyar légierő mindennapi életébe. Ugyanakkor kérdéses, hogy mi lesz a program jövőbeli sorsa, hiszen a folytatáshoz "megrendelőkre" lenne szükség, és új repülőgépek is kellenének (ha másért nem, legalább a repülőesemények során elvesztett három Hawk és az időközben eladott példány pótlására).
(cikk kelt.: 2014. május)
https://aranysas.hu/cikk_juharfalevelesek.php

És akkor a tervek a hazai pilótaképzésről - egy 1998-ban megszűnt pilótaképzést kell újrainditani 2020/21-ben:
  • "a honvédelmi tárca 2014-ben kezdte meg a légijármű-vezetők utánpótlását szolgáló képzési koncepció kidolgozását. Erre azért volt szükség, hogy a honvédség keretei között 1998-ban megszűnt iskolarendszerű pilótaképzést új alapokra helyezzék. Másrészről pedig a Gripen repülőgépek hadrendbe állítása miatt a harcászatirepülő-képesség fenntartására 2002-ben indult NFTC program (NATO Flying Training in Canada) szerződése 2019-ben lejár, így meg kellett találni ennek a felkészítésnek az alternatíváját."
https://hhk.uni-nke.hu/hirek/2017/11/14/ujraindul-a-hazai-pilotakepzes-a-kovetkezo-tanevtol

Ha valaki részletesen utánaolvas miből is áll a kanadai képzés, érthető, hogy nem egy olcsó mulatság. Az viszont kétségtelen, hogy "szinte 0-ról indulva" nem lehet egy hasonló iskolát azzal megnyitni, hogy veszünk pár NG-t és szerzünk pár magyar "NFTC-s oktatót" vagy korábban ott végzett pilótát, akik majd lezavarják az egészet. Nekem leginkább ezért vannak fenntartásaim, hogy erre képesek-e leszünk azzal, hogy a Z2026 "terhére" kiképzőgépeket - szinte 100% hogy NG lesz - veszünk.
Nem blamálni akarom a gépet, de valljuk be a csehek ennél többre is képesek lennének, ugyanakkor azt elismerem, hogy az egyszerűsége révén egy költséghatékony megoldás lehet a többihez képest. Számomra az esetleges haza érdekeltség (Aero gyártás) sem mellékes,...de bevallom ezt a programot hagyhatták volna későbbre is.
Remélem az új helikre és a szállitókra is még kanada után kerülnek pilóták, mert az még egy jó alapot jelent az én szememben. A hazai képzéshe természetesen sok sikert kivánok, ha lesz...szurkolok nekik majd hogy sikeres legyen, mert láthatóan ez is egy prioritás lett, de látnunk kell, külföldön elég magasra tették azt a bizonyos lécet. Nem adhatjuk alább!:)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 911
91 532
113

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 910
22 402
113
"Évek óta próbálom meggyőzni a V4 fegyverzeti igazgatókat, hogy készítsünk egy összehangolt hadiipari fejlesztési koncepciót. Eddig ezzel az elképzelésemmel kudarcot vallottam. Fel kellett ismernem, hogy a nálunk fejlettebb cseh, szlovák és lengyel hadiipari szereplők számára inkább úgy tűnt a kezdeményezésem, hogy alaptalanul kérek egy szeletet a tortából. El kell tudni fogadni, hogy az üzleti élet racionalitásai felülírják a politikai programokat. Ezért két évvel ezelőtt stratégiát váltottunk. Megmutattuk, hogy saját jogon tudunk olyan beruházásokat elindítani, amely rögtön kívánatossá tesz minket." (Maróth)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 910
22 402
113
"Azt kezdettől fogva világossá tettük minden partnerünk számára, hogy ezek, az úgynevezett off set-szerű beruházások nem érdekelnek minket. Minden céggel megegyeztünk, hogy bármibe is fogunk bele, annak üzleti logikája kell, hogy legyen. Világossá tettük, hogy politikai érdekből egyetlenegy beruházást sem fogunk kikényszeríteni, mert azokkal már rövid távon is több baj van, mint amennyi hasznot hajtanak." (Maróth)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 910
22 402
113
@kamm -nak:
"A Lynx valóban versenyben van, ebből a szempontból mi szurkolunk a Rheinmetallnak, de az USA vélhetően csak olyan fegyverrendszert vesz, amelynek a gyártása az USA-ban történik majd. Ha megveszik a Lynxet, gyárastól veszik meg, ez a realitás. Másodlagos hatása lehet annak, ha az USA rendszeresíti Lynxet. Rendkívüli reklám lenne a többi piac irányába. " (Maróth) :)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 911
91 532
113
Csak most az egyszer ;)
Semmi konkrét bejelentés nincs benne, de pár érdekesség,

Van ez az interjú amit @zeal tett be.
https://mandiner.hu/cikk/20201120_a..._washingtont_vedi_maroth_gaspar_a_mandinernek

És van egy másik interjú az előfizetős tartalomban.


Magyarországon évtizedeken át kevés figyelem irányult a honvédségre, és minden haderőreform végül képességvesztéshez vezetett. A mostani kivétel, rég nem látott képességnövekedésen megy át a Magyar Honvédség. Milyennek látja a fejlődés ütemét?
Nem gondoltam volna a Zrínyi 2026 indulásakor, hogy 2020-ra idáig jut a program. A korábbi kormányok politikáját erőteljes hadsereg- és katonaellenesség jellemezte, ami a Magyar Honvédség szinte teljes körű leépüléséhez vezetett. Ez a gondolkodásmód a mai napig megfigyelhető a baloldali pártoknál, elég arra gondolni, hogy képesek a honvédségre és a haderőfejlesztésre fordított forrásokat összehasonlítani az egyéb társadalmi csoportok szociális kiadásaival. Ez demagógia, indulatgerjesztés a katonáinkkal szemben. A baloldali kormányzás során a haderő leépítésével szinte nullára redukálták az ország védelmi képességeit, és ezzel párhuzamosan gazdasági csődállapotot idéztek elő.

A Zrínyi 2026 program az egyik legismertebb brand lett a NATO-n belül”
Ellenzéki kritikák szerint az Orbán-kormányok sem kezdtek bele a haderőfejlesztésbe egészen 2016-ig.
Ez a megállapítás nem igaz. A 2010-ben felálló kormány haderőfejlesztési programja elindult, az első tervek már 2010–11-ben megszülettek. Akkor azonban a napnál világosabb volt, hogy működő, stabil gazdaság nélkül nincs alapvető védelmi képessége az országnak, így addig nincs lehetőség haditechnikai modernizációra sem. 2016-ig heroikus munka zajlott, hogy a közösség minden szereplőjének stabilizáljuk a vagyoni helyzetét. Ma már lassan a feledés homályába merül, de akkoriban a társadalom teljes vertikuma kilátástalan adósság- és hitelcsapdában volt. A húszas–harmincas generáció számára hiányzik az a tapasztalat

Térjünk vissza a haderőfejlesztéshez. A Leopard 2A7+ harckocsiktól a PzH 2000 önjáró tarackig, a Carl Gustaf páncéltörőtől a helikoptereken át a Lynx gyalogsági harcjárműig minden beszerzés egy mozaik része, amelynél összeillenek az egyes elemek. Tudatos tervezés eredménye ez?
2016 vége felé Orbán Viktor miniszterelnök behívott magához egy szűk vezetői kört, és azt mondta, hogy az ország gazdasági stabilitásáért az egyik legnagyobb áldozatot a katonák hozták. Akkorra elérkezett az idő, hogy visszaadjunk nekik mindent, amiről addig a közösségért érzett felelősségből le kellett mondaniuk. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az ország életében jelenleg kivételes periódus van, amikor a kormányt nem „horrorkoalíciók” alkotják. Így lehetőségünk nyílt olyan átfogó, a Magyar Honvédség jogállását, a katonák életkörülményeit, társadalmi státusát és a szükséges haditechnikai eszközök fejlesztését érintő, hosszú távú program elindítására, amelyet nem szabdalnak szét irracionális koalíciós politikai alkuk. Tudatos, alaposan végiggondolt tervezés volt, és mostanra kijelenthetjük, hogy az eredeti Zrínyi 2026-os programot teljesítettük, sőt az év végéig bőven túlszárnyaljuk.

Soha akkora haditechnikai együttműködésünk nem volt az USA-val, mint ebben az évben”

Folyt kövi l.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 911
91 532
113
Semmi konkrét bejelentés nincs benne, de pár érdekesség,

Van ez az interjú amit @zeal tett be.
https://mandiner.hu/cikk/20201120_a..._washingtont_vedi_maroth_gaspar_a_mandinernek

És van egy másik interjú az előfizetős tartalomban.


Magyarországon évtizedeken át kevés figyelem irányult a honvédségre, és minden haderőreform végül képességvesztéshez vezetett. A mostani kivétel, rég nem látott képességnövekedésen megy át a Magyar Honvédség. Milyennek látja a fejlődés ütemét?
Nem gondoltam volna a Zrínyi 2026 indulásakor, hogy 2020-ra idáig jut a program. A korábbi kormányok politikáját erőteljes hadsereg- és katonaellenesség jellemezte, ami a Magyar Honvédség szinte teljes körű leépüléséhez vezetett. Ez a gondolkodásmód a mai napig megfigyelhető a baloldali pártoknál, elég arra gondolni, hogy képesek a honvédségre és a haderőfejlesztésre fordított forrásokat összehasonlítani az egyéb társadalmi csoportok szociális kiadásaival. Ez demagógia, indulatgerjesztés a katonáinkkal szemben. A baloldali kormányzás során a haderő leépítésével szinte nullára redukálták az ország védelmi képességeit, és ezzel párhuzamosan gazdasági csődállapotot idéztek elő.

A Zrínyi 2026 program az egyik legismertebb brand lett a NATO-n belül”
Ellenzéki kritikák szerint az Orbán-kormányok sem kezdtek bele a haderőfejlesztésbe egészen 2016-ig.
Ez a megállapítás nem igaz. A 2010-ben felálló kormány haderőfejlesztési programja elindult, az első tervek már 2010–11-ben megszülettek. Akkor azonban a napnál világosabb volt, hogy működő, stabil gazdaság nélkül nincs alapvető védelmi képessége az országnak, így addig nincs lehetőség haditechnikai modernizációra sem. 2016-ig heroikus munka zajlott, hogy a közösség minden szereplőjének stabilizáljuk a vagyoni helyzetét. Ma már lassan a feledés homályába merül, de akkoriban a társadalom teljes vertikuma kilátástalan adósság- és hitelcsapdában volt. A húszas–harmincas generáció számára hiányzik az a tapasztalat

Térjünk vissza a haderőfejlesztéshez. A Leopard 2A7+ harckocsiktól a PzH 2000 önjáró tarackig, a Carl Gustaf páncéltörőtől a helikoptereken át a Lynx gyalogsági harcjárműig minden beszerzés egy mozaik része, amelynél összeillenek az egyes elemek. Tudatos tervezés eredménye ez?
2016 vége felé Orbán Viktor miniszterelnök behívott magához egy szűk vezetői kört, és azt mondta, hogy az ország gazdasági stabilitásáért az egyik legnagyobb áldozatot a katonák hozták. Akkorra elérkezett az idő, hogy visszaadjunk nekik mindent, amiről addig a közösségért érzett felelősségből le kellett mondaniuk. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az ország életében jelenleg kivételes periódus van, amikor a kormányt nem „horrorkoalíciók” alkotják. Így lehetőségünk nyílt olyan átfogó, a Magyar Honvédség jogállását, a katonák életkörülményeit, társadalmi státusát és a szükséges haditechnikai eszközök fejlesztését érintő, hosszú távú program elindítására, amelyet nem szabdalnak szét irracionális koalíciós politikai alkuk. Tudatos, alaposan végiggondolt tervezés volt, és mostanra kijelenthetjük, hogy az eredeti Zrínyi 2026-os programot teljesítettük, sőt az év végéig bőven túlszárnyaljuk.

Soha akkora haditechnikai együttműködésünk nem volt az USA-val, mint ebben az évben”

Folyt kövi l.
Mennyire próbálták kormányzaton kívüli erők befolyásolni a tervezést belföldről és külföldről?
Ugyanannyira, mint minden más országban: erősen. Szerencsére volt két markáns tényező, ami számomra surranópályát jelentett. Az egyik, hogy kezdetben az előző huszonöt év miatt nemzetközi téren senki nem hitt abban, hogy tényleg komolyan gondoljuk a haderő-modernizáció megindítását. Ezért a lobbizást is félvállról vették. Ezt segítette, hogy egyedüli fegyverzeti igazgatóként a régióban – az összeesküvés-hívők körében elterjedt vélekedéssel ellentétben – nem volt semmiféle külpolitikai megrendelés vagy elvárás velem szemben. Ez rendkívüli mértékben megnövelte a mozgásteremet. Ma már természetesen más a helyzet. A Zrínyi 2026 az utóbbi években a NATO-n belül és tágabb nemzetközi viszonylatban is az egyik legismertebb haditechnikai fejlesztési brand lett. Természetesen ezzel együtt nagymértékben megnőtt a nemzetközi politikai nyomás, lobbizás is, de ezekkel szemben változatlanul jelentős politikai védelmet kapok a kormánytól és a miniszterelnöktől.

Lát arra esélyt, hogy a jövőben fokozódni fog a nyomás?
Mivel nemzetközi szinten is nagy a Zrínyi 2026 súlya, megmozgatta a fantáziát, és a „befolyásoló” tényezők kétségtelenül növekednek. Nehezítenék is a koherens tervezést, ha az ország hagyná. A kezdetektől erős iránymutatásom van a miniszterelnöktől, amely szerint minden lobbistát és közvetítőt távol kell tartani a honvédség fejlesztésétől. Ezzel természetesen sok érdeksérelmet okoztunk. Nem feltétlenül a Zrínyit támadják, hanem személyeket. Pontosan tudjuk, hogy egyes kritikák, cikkek, nemzetközi vizsgálatok, tanulmányok és parlamenti felszólalások mögött kik, mely hazai és nemzetközi gazdasági érdekek állnak.

Az USA a NATO vezető hatalma, egyben a világ legnagyobb fegyvergyártója, azonban eddig a haderőfejlesztés méretének arányában nem volt számottevő amerikai beszerzés. Hogyan élik ezt meg Washingtonban?
Nem gondolom, hogy az USA ezt érdeksérelemként kezelné, hiszen minden beszerzés NATO-tagországoktól történik. A NATO egyenrangú partnerek közössége. Mi kifogásolnivalója lehetne bármely tagállamnak, ha Magyarország szövetségen belül vásárol? A mi feladatunk politikai szinten az, hogy az üzleti érdekek figyelembevétele mellett döntéseinket egy jóval magasabb értékalapú síkon hozzuk meg. Ezen az értékalapú döntési síkon egyetlen NATO-partnerünkkel sem éreztem törést a haderőfejlesztési kérdéseinkkel kapcsolatban. Ettől függetlenül az amerikai relációban szögezzük le a puszta tényeket. Soha akkora haditechnikai együttműködésünk nem volt az USA-val, mint ebben az évben. És ez csak a látható része a partnerségnek. Hosszasan tudnám sorolni azokat a rész- és kiegészítő elemeket, amelyeket áttételesen ugyan, de az amerikai hadiipar szállít be a fegyverrendszereinkbe. Számunkra sosem a származási ország a kérdés, hanem hogy milyen az eszköz minősége és az együttműködés gazdasági hatása Magyarországra nézve.

A nyáron hangzott el a nagy bejelentés, hogy légvédelmi rakétákat és kiegészítő rendszereket vásárolunk az Egyesült Államoktól egymilliárd dollárért. Ez az amerikai–norvég NASAMS befutását jelenti?
Igen, lezártuk a tárgyalásokat a Kongsberggel és a Raytheonnal a közepes hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer megvásárlásáról.

A NASAMS légvédelmi rendszer megvásárlásával a világ egyik legjobb rendszerét szereztük be”

Folyt kövi 2
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 911
91 532
113
Mennyire próbálták kormányzaton kívüli erők befolyásolni a tervezést belföldről és külföldről?
Ugyanannyira, mint minden más országban: erősen. Szerencsére volt két markáns tényező, ami számomra surranópályát jelentett. Az egyik, hogy kezdetben az előző huszonöt év miatt nemzetközi téren senki nem hitt abban, hogy tényleg komolyan gondoljuk a haderő-modernizáció megindítását. Ezért a lobbizást is félvállról vették. Ezt segítette, hogy egyedüli fegyverzeti igazgatóként a régióban – az összeesküvés-hívők körében elterjedt vélekedéssel ellentétben – nem volt semmiféle külpolitikai megrendelés vagy elvárás velem szemben. Ez rendkívüli mértékben megnövelte a mozgásteremet. Ma már természetesen más a helyzet. A Zrínyi 2026 az utóbbi években a NATO-n belül és tágabb nemzetközi viszonylatban is az egyik legismertebb haditechnikai fejlesztési brand lett. Természetesen ezzel együtt nagymértékben megnőtt a nemzetközi politikai nyomás, lobbizás is, de ezekkel szemben változatlanul jelentős politikai védelmet kapok a kormánytól és a miniszterelnöktől.

Lát arra esélyt, hogy a jövőben fokozódni fog a nyomás?
Mivel nemzetközi szinten is nagy a Zrínyi 2026 súlya, megmozgatta a fantáziát, és a „befolyásoló” tényezők kétségtelenül növekednek. Nehezítenék is a koherens tervezést, ha az ország hagyná. A kezdetektől erős iránymutatásom van a miniszterelnöktől, amely szerint minden lobbistát és közvetítőt távol kell tartani a honvédség fejlesztésétől. Ezzel természetesen sok érdeksérelmet okoztunk. Nem feltétlenül a Zrínyit támadják, hanem személyeket. Pontosan tudjuk, hogy egyes kritikák, cikkek, nemzetközi vizsgálatok, tanulmányok és parlamenti felszólalások mögött kik, mely hazai és nemzetközi gazdasági érdekek állnak.

Az USA a NATO vezető hatalma, egyben a világ legnagyobb fegyvergyártója, azonban eddig a haderőfejlesztés méretének arányában nem volt számottevő amerikai beszerzés. Hogyan élik ezt meg Washingtonban?
Nem gondolom, hogy az USA ezt érdeksérelemként kezelné, hiszen minden beszerzés NATO-tagországoktól történik. A NATO egyenrangú partnerek közössége. Mi kifogásolnivalója lehetne bármely tagállamnak, ha Magyarország szövetségen belül vásárol? A mi feladatunk politikai szinten az, hogy az üzleti érdekek figyelembevétele mellett döntéseinket egy jóval magasabb értékalapú síkon hozzuk meg. Ezen az értékalapú döntési síkon egyetlen NATO-partnerünkkel sem éreztem törést a haderőfejlesztési kérdéseinkkel kapcsolatban. Ettől függetlenül az amerikai relációban szögezzük le a puszta tényeket. Soha akkora haditechnikai együttműködésünk nem volt az USA-val, mint ebben az évben. És ez csak a látható része a partnerségnek. Hosszasan tudnám sorolni azokat a rész- és kiegészítő elemeket, amelyeket áttételesen ugyan, de az amerikai hadiipar szállít be a fegyverrendszereinkbe. Számunkra sosem a származási ország a kérdés, hanem hogy milyen az eszköz minősége és az együttműködés gazdasági hatása Magyarországra nézve.

A nyáron hangzott el a nagy bejelentés, hogy légvédelmi rakétákat és kiegészítő rendszereket vásárolunk az Egyesült Államoktól egymilliárd dollárért. Ez az amerikai–norvég NASAMS befutását jelenti?
Igen, lezártuk a tárgyalásokat a Kongsberggel és a Raytheonnal a közepes hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer megvásárlásáról.

A NASAMS légvédelmi rendszer megvásárlásával a világ egyik legjobb rendszerét szereztük be”

Folyt kövi 2
Mit fog ez a gyakorlatban jelenteni?
A jelenleg látott és előre jelzett katonai kihívásokkal szemben a szükséges mértékben tudjuk majd zárni a magyar légteret. Egy újabb rést foltozunk be Magyarország pajzsán, ráadásul ebben az esetben is a világ egyik legjobb rendszerét szereztük be. Ugyanerre bízták Washington légvédelmi oltalmazását, ami önmagában is elég beszédes. Szerencsére kiváló elemző-értékelő csapat dolgozik a Magyar Honvédségben. Ez a tény nagymértékben megóv minket a felesleges politikai látványberuházásoktól. Nekünk elsősorban nem a ballisztikus rakéták elleni hadviselésre, hanem a sokak számára nehezen értelmezhető aszimmetrikus támadásokra kell felkészülnünk. Ebből a szempontból a leghatékonyabb rendszert és annak is a leghatékonyabb konfigurációját választottuk. Ezzel a döntésünkkel kivívtuk a NATO-szakértők százszázalékos támogatását is.

A szomszédos országoknak áttételesen lehet hatásuk a mi katonai terveinkre is. Mennyire stabil a viszonyrendszerünk egyes NATO-szomszédokkal? Lehetnek olyanok, amelyek nem feltétlenül szövetségesként tekintenek Magyarországra?
Hiszem és remélem, hogy a NATO-tagság mindenkinek értékközösséget is jelent. De vakok lennénk, ha nem ismernénk fel, hogy ezen az értékközösségen belül az egyes nemzeti stratégiák között markáns különbségek húzódnak. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül ezeket a tényeket különösen akkor, amikor gyakorlatilag a NATO peremén, határőrvidékén élünk. A szomszédos országaink csaknem fele nem tagállam. Természetesen fontos számunkra a NATO, de nekünk sokkal szélesebb optikán keresztül kell értékelnünk a minket körbevevő valóságot. Számunkra nem az az elsődleges kérdés, hogy ki milyen politikai, illetve katonai szövetség tagja, hanem hogy milyen nemzeti stratégiát folytat. Térségünkben több olyan ország is található, amely egyértelműen expanzív stratégiát követ. Ezt semmilyen körülmények között nem hagyhatjuk figyelmen kívül. Lényeges tehát leszögeznünk: a magyaroknak a béke fenntartása a túlélés és a növekedés záloga szűkebb és tágabb régiónkban egyaránt.

Finito
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 911
91 532
113
Még ennyike
Maróth Gáspár
1972-ben született Budapesten. A Semmelweis Orvostudományi Egyetemen szerzett diplomát, emellett kiegészítő kurzusokat hallgatott az Eötvös Loránd Tudományegyetem jogtudományi karán, valamint a Budapesti Műszaki Egyetemen üzleti menedzsment tantárgyból. 2016-ig az üzleti szférában töltött be vezető pozíciókat. 2016-ban lett a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. igazgatósági elnöke, 2017-től nemzeti fegyverzeti igazgató, majd 2018-tól védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos.


Semmi konkrétum, de sztem a 2 interjú alapján van miből csemegézni.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 910
22 402
113
2016 vége felé Orbán Viktor miniszterelnök behívott magához egy szűk vezetői kört, és azt mondta, hogy az ország gazdasági stabilitásáért az egyik legnagyobb áldozatot a katonák hozták. Akkorra elérkezett az idő, hogy visszaadjunk nekik mindent, amiről addig a közösségért érzett felelősségből le kellett mondaniuk.
Véletlenül sem a belpol végett, de Maróth-tól ezt a mondatot párszor még érdemes lesz felidézni:
"2016 vége felé Orbán Viktor miniszterelnök behívott magához egy szűk vezetői kört, és azt mondta, hogy az ország gazdasági stabilitásáért az egyik legnagyobb áldozatot a katonák hozták. Akkorra elérkezett az idő, hogy visszaadjunk nekik mindent, amiről addig a közösségért érzett felelősségből le kellett mondaniuk."
 
W

Wilson

Guest
Mennyire próbálták kormányzaton kívüli erők befolyásolni a tervezést belföldről és külföldről?
Ugyanannyira, mint minden más országban: erősen. Szerencsére volt két markáns tényező, ami számomra surranópályát jelentett. Az egyik, hogy kezdetben az előző huszonöt év miatt nemzetközi téren senki nem hitt abban, hogy tényleg komolyan gondoljuk a haderő-modernizáció megindítását. Ezért a lobbizást is félvállról vették. Ezt segítette, hogy egyedüli fegyverzeti igazgatóként a régióban – az összeesküvés-hívők körében elterjedt vélekedéssel ellentétben – nem volt semmiféle külpolitikai megrendelés vagy elvárás velem szemben. Ez rendkívüli mértékben megnövelte a mozgásteremet. Ma már természetesen más a helyzet. A Zrínyi 2026 az utóbbi években a NATO-n belül és tágabb nemzetközi viszonylatban is az egyik legismertebb haditechnikai fejlesztési brand lett. Természetesen ezzel együtt nagymértékben megnőtt a nemzetközi politikai nyomás, lobbizás is, de ezekkel szemben változatlanul jelentős politikai védelmet kapok a kormánytól és a miniszterelnöktől.

Lát arra esélyt, hogy a jövőben fokozódni fog a nyomás?
Mivel nemzetközi szinten is nagy a Zrínyi 2026 súlya, megmozgatta a fantáziát, és a „befolyásoló” tényezők kétségtelenül növekednek. Nehezítenék is a koherens tervezést, ha az ország hagyná. A kezdetektől erős iránymutatásom van a miniszterelnöktől, amely szerint minden lobbistát és közvetítőt távol kell tartani a honvédség fejlesztésétől. Ezzel természetesen sok érdeksérelmet okoztunk. Nem feltétlenül a Zrínyit támadják, hanem személyeket. Pontosan tudjuk, hogy egyes kritikák, cikkek, nemzetközi vizsgálatok, tanulmányok és parlamenti felszólalások mögött kik, mely hazai és nemzetközi gazdasági érdekek állnak.

Az USA a NATO vezető hatalma, egyben a világ legnagyobb fegyvergyártója, azonban eddig a haderőfejlesztés méretének arányában nem volt számottevő amerikai beszerzés. Hogyan élik ezt meg Washingtonban?
Nem gondolom, hogy az USA ezt érdeksérelemként kezelné, hiszen minden beszerzés NATO-tagországoktól történik. A NATO egyenrangú partnerek közössége. Mi kifogásolnivalója lehetne bármely tagállamnak, ha Magyarország szövetségen belül vásárol? A mi feladatunk politikai szinten az, hogy az üzleti érdekek figyelembevétele mellett döntéseinket egy jóval magasabb értékalapú síkon hozzuk meg. Ezen az értékalapú döntési síkon egyetlen NATO-partnerünkkel sem éreztem törést a haderőfejlesztési kérdéseinkkel kapcsolatban. Ettől függetlenül az amerikai relációban szögezzük le a puszta tényeket. Soha akkora haditechnikai együttműködésünk nem volt az USA-val, mint ebben az évben. És ez csak a látható része a partnerségnek. Hosszasan tudnám sorolni azokat a rész- és kiegészítő elemeket, amelyeket áttételesen ugyan, de az amerikai hadiipar szállít be a fegyverrendszereinkbe. Számunkra sosem a származási ország a kérdés, hanem hogy milyen az eszköz minősége és az együttműködés gazdasági hatása Magyarországra nézve.

A nyáron hangzott el a nagy bejelentés, hogy légvédelmi rakétákat és kiegészítő rendszereket vásárolunk az Egyesült Államoktól egymilliárd dollárért. Ez az amerikai–norvég NASAMS befutását jelenti?
Igen, lezártuk a tárgyalásokat a Kongsberggel és a Raytheonnal a közepes hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer megvásárlásáról.

A NASAMS légvédelmi rendszer megvásárlásával a világ egyik legjobb rendszerét szereztük be”

Folyt kövi 2

Az egy kicsit sem igaz,hogy az amcsiknak nem volt lényeges,hogy eddig nem vettünk tőlük semmit:).Csak elég arra gondolni,hogy az amerikai nagykövet bácsi milyen elégedetten dörzsölte a tenyerét amikor aláírták nyáron a szándéknyilatkozatot a Nasams-l:)

Amúgy van benne érdemi infó a norvégokkal is megállapodtak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 536
46 524
113
NFTC-ről pár érdekesség magyar viszonylatban - 2019:
  • "A kanadai képzésben 2002 és 2018 vége között 95 magyar pilóta részesült, mindössze öt fő volt, aki nem tudta elvégezni, és elhagyta a pályát – ismertette az eddig elért eredményeket a főtiszt, aki azt is megjegyezte: figyelembe kell venni, hogy a légierőben jelenleg folyik a munka az NFTC-szerződés lejárta utáni képzési lehetőségek azonosítására és közülük a megfelelő kiválasztására két éven belül. – A rendkívül pozitív tapasztalatunk alapján a képzési színvonalból nem szabad engednünk, így a jövőben is csak olyan újabb együttműködésben szabad részt venni, ami ezt a szintet biztosítja – hangsúlyozta Litauszki Zoltán, aki szerint a legfontosabb a folyamatosság és a tervezhetőség biztosítása 2021-re is."
  • "Minden fázisban vannak magyar kiképzők is, az ő közreműködésük is része a 2002-ben megkötött szerződésnek."
  • A Magyar Honvédség leendő Gripen-, szállítórepülőgép- és helikopterpilótái közül idén öten utaznak a tengerentúlra.
(cikk kelt.: 2019. augusztus)
https://magyarnemzet.hu/belfold/kanadaban-kepezik-a-honvedseg-pilotait-7234994/

Egy cikk 2018-ból:
  • "A program 2002. évi indulása óta 94 magyar hajózó vett részt a különböző szintű repülőkiképzésben, így napjainkra ők biztosítják a magyar légierő pilótaképességét a harcászati repülő, helikopter és szállító repülő területeken egyaránt."
(cikk kelt.: 2018. április)
https://www.jetfly.hu/mh-59.-kecskemet/haderonemi-fonok-latogatasa-a-nato-hajozo-kikepzo-kozpontban

Egy réggebi 2014-es anyagból:
  • "A magyar oktatók egy része Harvardon, másik része Hawkon repül. Eddig (2014 eleje!) összesen 21 fő utazott ki ilyen jellegű kiképzésre, azonban a rendkívül magas követelmények miatt nem mindenki vette sikeresen az akadályokat. Ebből a létszámból kilencen Harvardon, öten pedig Hawkon szerezték meg a QFI (Qualified Flying Instructor) minősítést; egy fő néhány év légcsavaros repülés után "átült" a Hawkra. Jelenleg 9 magyar oktató szolgál Moose Jaw-ban: öt Harvardon és négy a sugárhajtású típuson"
  • Ha a felkészítés minőségét, naprakészségét és használhatóságát nézzük, az NFTC már bizonyított, különösen a nagy sebességű pilóták képzése során. Az új filozófiájú, "nyugati" rendszerű kiképzés szemléletbeli változást hozott a magyar légierő mindennapi életébe. Ugyanakkor kérdéses, hogy mi lesz a program jövőbeli sorsa, hiszen a folytatáshoz "megrendelőkre" lenne szükség, és új repülőgépek is kellenének (ha másért nem, legalább a repülőesemények során elvesztett három Hawk és az időközben eladott példány pótlására).
(cikk kelt.: 2014. május)
https://aranysas.hu/cikk_juharfalevelesek.php

És akkor a tervek a hazai pilótaképzésről - egy 1998-ban megszűnt pilótaképzést kell újrainditani 2020/21-ben:
  • "a honvédelmi tárca 2014-ben kezdte meg a légijármű-vezetők utánpótlását szolgáló képzési koncepció kidolgozását. Erre azért volt szükség, hogy a honvédség keretei között 1998-ban megszűnt iskolarendszerű pilótaképzést új alapokra helyezzék. Másrészről pedig a Gripen repülőgépek hadrendbe állítása miatt a harcászatirepülő-képesség fenntartására 2002-ben indult NFTC program (NATO Flying Training in Canada) szerződése 2019-ben lejár, így meg kellett találni ennek a felkészítésnek az alternatíváját."
https://hhk.uni-nke.hu/hirek/2017/11/14/ujraindul-a-hazai-pilotakepzes-a-kovetkezo-tanevtol

Ha valaki részletesen utánaolvas miből is áll a kanadai képzés, érthető, hogy nem egy olcsó mulatság. Az viszont kétségtelen, hogy "szinte 0-ról indulva" nem lehet egy hasonló iskolát azzal megnyitni, hogy veszünk pár NG-t és szerzünk pár magyar "NFTC-s oktatót" vagy korábban ott végzett pilótát, akik majd lezavarják az egészet. Nekem leginkább ezért vannak fenntartásaim, hogy erre képesek-e leszünk azzal, hogy a Z2026 "terhére" kiképzőgépeket - szinte 100% hogy NG lesz - veszünk.
Nem blamálni akarom a gépet, de valljuk be a csehek ennél többre is képesek lennének, ugyanakkor azt elismerem, hogy az egyszerűsége révén egy költséghatékony megoldás lehet a többihez képest. Számomra az esetleges haza érdekeltség (Aero gyártás) sem mellékes,...de bevallom ezt a programot hagyhatták volna későbbre is.
Remélem az új helikre és a szállitókra is még kanada után kerülnek pilóták, mert az még egy jó alapot jelent az én szememben. A hazai képzéshe természetesen sok sikert kivánok, ha lesz...szurkolok nekik majd hogy sikeres legyen, mert láthatóan ez is egy prioritás lett, de látnunk kell, külföldön elég magasra tették azt a bizonyos lécet. Nem adhatjuk alább!:)
Figyelj, a csehek már a kezdetektől nem vesznek részt az NFTC-ben! Saját képzési rendszert alakítottak ki az Albatrosz és harcostársai alapján.
Nagyon fontos, hogy a L-39NG-vel nem csak a gép fog érkezni, hanem a teljes kidolgozott képzési rendszer is (a különböző szimulátorokkal együtt). Ha pedig azt is hozzávesszük, hogy nekünk meg rendelkezésre állnak az NFTC-t megjárt oktatók, aki végigcsinálták az NFTC minden szintjét (értsd, évekig oktattak a különböző szinteken, sőt részt vettek a kiképzési rendszerben a feladatszabásaiban, részlegek irányításában is), akkor szerintem olyan nagy titok nincs amivel többet adhat az NFTC.
De ne feledjük, az NFTC-ről nem kész harcedzett vadászpilóták jönnek le. Azoknak még - Gripenek esetén - át kell esni a svéd kiképzésen. Ebben viszont nincs eltérés a magyar és a cseh pilóták között. Ugyanakkor a cseh rendszerből érkező pilóták is képesek voltak elvégezni a ráépített svéd típus specifikus képzést.
A helikopterekre (és a szállítókra) alapvetően nem feltétel az NFTC-s előélet. Aki már eleve oda akart kerülni, az a Zlin után - tudtommal - megy a Mókusra, majd a típus specifikus képzésre. Inkább fordítva érdekes a dolog, hogy az NFTC-n a 4. szint előtt (ilyen-olyan okból) kieső pilótáknak egy kiváló alternatíva lehetett más ágazatokba átmenni, ahol teljes értékű pályát írhatnak le.
Ami pedig a "a csehek ennél többre is képesek lennének"-et illeti. Ebben biztos vagyok!
Azonban ha ennél nagyobb teljesítményű lenne a gép, akkor mindenképpen kellene elé (és az iskolagép után) minimum egy turboprop lépcsőfok, ami további költségeket jelentene.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 536
46 524
113
Mit fog ez a gyakorlatban jelenteni?
A jelenleg látott és előre jelzett katonai kihívásokkal szemben a szükséges mértékben tudjuk majd zárni a magyar légteret. Egy újabb rést foltozunk be Magyarország pajzsán, ráadásul ebben az esetben is a világ egyik legjobb rendszerét szereztük be. Ugyanerre bízták Washington légvédelmi oltalmazását, ami önmagában is elég beszédes. Szerencsére kiváló elemző-értékelő csapat dolgozik a Magyar Honvédségben. Ez a tény nagymértékben megóv minket a felesleges politikai látványberuházásoktól. Nekünk elsősorban nem a ballisztikus rakéták elleni hadviselésre, hanem a sokak számára nehezen értelmezhető aszimmetrikus támadásokra kell felkészülnünk. Ebből a szempontból a leghatékonyabb rendszert és annak is a leghatékonyabb konfigurációját választottuk. Ezzel a döntésünkkel kivívtuk a NATO-szakértők százszázalékos támogatását is.
Ez - valljuk be - nem a HTKA értő közönsége miatt került bele az intejúba! :p:D