A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
https://mandiner.hu/cikk/20201120_a..._washingtont_vedi_maroth_gaspar_a_mandinernek
"„Azt a légvédelmi rendszert vesszük meg, amelyik Washingtont védi” – Maróth Gáspár a Mandinernek"

Ez nekem erdekesebb: :D :D :D

"Bizonyos fórumokon és blogokon sokat találgatják, hogy a különböző haderő modernizációs programjaihoz milyen ipari beruházások fognak társulni.

Igen, ezeket én is nagy örömmel olvasom. Látom, hogy folyamatosan együtt gondolkodnak velünk, és sok jó ötletet is kapunk tőlük. Ugyanakkor el kell mondanom, hogy üzletet nem lehet parancsszóra összehozni. Lehet, de annak nem jósolok nagy jövőt. Mi legalább 30-40 évre, ha nem jóval hosszabb távra tervezünk ezekkel a hadiipari beruházásokkal. Ahhoz, hogy egy ilyen megállapodás megvalósuljon, idő kell. Világosan kell látnunk, hogy kinek mi a pontos hozzáadott értéke az együttműködéshez. Kötelező hozzávaló még a tökéletes időzítés, az állami szektortól teljesen szokatlan gyorsaság és rugalmasság, valamint egy hihetetlen adag szerencse is. A szerencsét leszámítva minden más rajtunk múlik. Nemzetközi partnereink eddig minden bejelentésünknél kiemelték, hogy ilyen pozitív kormányzati hozzáállással még nem találkoztak a világban."
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 900
8 964
113
Ez nekem erdekesebb: :D :D :D

"Bizonyos fórumokon és blogokon sokat találgatják, hogy a különböző haderő modernizációs programjaihoz milyen ipari beruházások fognak társulni.

Igen, ezeket én is nagy örömmel olvasom. Látom, hogy folyamatosan együtt gondolkodnak velünk, és sok jó ötletet is kapunk tőlük. Ugyanakkor el kell mondanom, hogy üzletet nem lehet parancsszóra összehozni. Lehet, de annak nem jósolok nagy jövőt. Mi legalább 30-40 évre, ha nem jóval hosszabb távra tervezünk ezekkel a hadiipari beruházásokkal. Ahhoz, hogy egy ilyen megállapodás megvalósuljon, idő kell. Világosan kell látnunk, hogy kinek mi a pontos hozzáadott értéke az együttműködéshez. Kötelező hozzávaló még a tökéletes időzítés, az állami szektortól teljesen szokatlan gyorsaság és rugalmasság, valamint egy hihetetlen adag szerencse is. A szerencsét leszámítva minden más rajtunk múlik. Nemzetközi partnereink eddig minden bejelentésünknél kiemelték, hogy ilyen pozitív kormányzati hozzáállással még nem találkoztak a világban."
Ez beszarás :) :)
Elő a nickekkel! :)
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 495
35 690
113
https://mandiner.hu/cikk/20201120_a..._washingtont_vedi_maroth_gaspar_a_mandinernek
"„Azt a légvédelmi rendszert vesszük meg, amelyik Washingtont védi” – Maróth Gáspár a Mandinernek"

a hadiipari high-tech élére dobjuk Magyarországot a régióban.
Ilyen a kiskunfélegyházi kézifegyvergyárunk, a Gyulán épülő Airbus üzemünk és a hozzá kapcsolódó egyéb békés megyei repülőgépipari beruházásaink, a zalaegerszegi páncélozott gyalogsági harcjármű gyárunk, a megvásárolt osztrák aknavető- és gránátgyár, a Dynamit Nobel Defense, valamint a Unique Alpine Magyarországra költözése is. Tervezünk még ezzel kapcsolatban a közeljövőben további számos és értékes bejelentést. Ötletek ? :D
 

geseft

Well-Known Member
2019. február 20.
458
1 530
93
Ez nekem erdekesebb: :D :D :D

"Bizonyos fórumokon és blogokon sokat találgatják, hogy a különböző haderő modernizációs programjaihoz milyen ipari beruházások fognak társulni.

Igen, ezeket én is nagy örömmel olvasom. Látom, hogy folyamatosan együtt gondolkodnak velünk, és sok jó ötletet is kapunk tőlük. Ugyanakkor el kell mondanom, hogy üzletet nem lehet parancsszóra összehozni. Lehet, de annak nem jósolok nagy jövőt. Mi legalább 30-40 évre, ha nem jóval hosszabb távra tervezünk ezekkel a hadiipari beruházásokkal. Ahhoz, hogy egy ilyen megállapodás megvalósuljon, idő kell. Világosan kell látnunk, hogy kinek mi a pontos hozzáadott értéke az együttműködéshez. Kötelező hozzávaló még a tökéletes időzítés, az állami szektortól teljesen szokatlan gyorsaság és rugalmasság, valamint egy hihetetlen adag szerencse is. A szerencsét leszámítva minden más rajtunk múlik. Nemzetközi partnereink eddig minden bejelentésünknél kiemelték, hogy ilyen pozitív kormányzati hozzáállással még nem találkoztak a világban."
Itt gondolom a Kfir-re gondolhatott :D :D
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 789
113
NFTC-ről pár érdekesség magyar viszonylatban - 2019:
  • "A kanadai képzésben 2002 és 2018 vége között 95 magyar pilóta részesült, mindössze öt fő volt, aki nem tudta elvégezni, és elhagyta a pályát – ismertette az eddig elért eredményeket a főtiszt, aki azt is megjegyezte: figyelembe kell venni, hogy a légierőben jelenleg folyik a munka az NFTC-szerződés lejárta utáni képzési lehetőségek azonosítására és közülük a megfelelő kiválasztására két éven belül. – A rendkívül pozitív tapasztalatunk alapján a képzési színvonalból nem szabad engednünk, így a jövőben is csak olyan újabb együttműködésben szabad részt venni, ami ezt a szintet biztosítja – hangsúlyozta Litauszki Zoltán, aki szerint a legfontosabb a folyamatosság és a tervezhetőség biztosítása 2021-re is."
  • "Minden fázisban vannak magyar kiképzők is, az ő közreműködésük is része a 2002-ben megkötött szerződésnek."
  • A Magyar Honvédség leendő Gripen-, szállítórepülőgép- és helikopterpilótái közül idén öten utaznak a tengerentúlra.
(cikk kelt.: 2019. augusztus)
https://magyarnemzet.hu/belfold/kanadaban-kepezik-a-honvedseg-pilotait-7234994/

Egy cikk 2018-ból:
  • "A program 2002. évi indulása óta 94 magyar hajózó vett részt a különböző szintű repülőkiképzésben, így napjainkra ők biztosítják a magyar légierő pilótaképességét a harcászati repülő, helikopter és szállító repülő területeken egyaránt."
(cikk kelt.: 2018. április)
https://www.jetfly.hu/mh-59.-kecskemet/haderonemi-fonok-latogatasa-a-nato-hajozo-kikepzo-kozpontban

Egy réggebi 2014-es anyagból:
  • "A magyar oktatók egy része Harvardon, másik része Hawkon repül. Eddig (2014 eleje!) összesen 21 fő utazott ki ilyen jellegű kiképzésre, azonban a rendkívül magas követelmények miatt nem mindenki vette sikeresen az akadályokat. Ebből a létszámból kilencen Harvardon, öten pedig Hawkon szerezték meg a QFI (Qualified Flying Instructor) minősítést; egy fő néhány év légcsavaros repülés után "átült" a Hawkra. Jelenleg 9 magyar oktató szolgál Moose Jaw-ban: öt Harvardon és négy a sugárhajtású típuson"
  • Ha a felkészítés minőségét, naprakészségét és használhatóságát nézzük, az NFTC már bizonyított, különösen a nagy sebességű pilóták képzése során. Az új filozófiájú, "nyugati" rendszerű kiképzés szemléletbeli változást hozott a magyar légierő mindennapi életébe. Ugyanakkor kérdéses, hogy mi lesz a program jövőbeli sorsa, hiszen a folytatáshoz "megrendelőkre" lenne szükség, és új repülőgépek is kellenének (ha másért nem, legalább a repülőesemények során elvesztett három Hawk és az időközben eladott példány pótlására).
(cikk kelt.: 2014. május)
https://aranysas.hu/cikk_juharfalevelesek.php

És akkor a tervek a hazai pilótaképzésről - egy 1998-ban megszűnt pilótaképzést kell újrainditani 2020/21-ben:
  • "a honvédelmi tárca 2014-ben kezdte meg a légijármű-vezetők utánpótlását szolgáló képzési koncepció kidolgozását. Erre azért volt szükség, hogy a honvédség keretei között 1998-ban megszűnt iskolarendszerű pilótaképzést új alapokra helyezzék. Másrészről pedig a Gripen repülőgépek hadrendbe állítása miatt a harcászatirepülő-képesség fenntartására 2002-ben indult NFTC program (NATO Flying Training in Canada) szerződése 2019-ben lejár, így meg kellett találni ennek a felkészítésnek az alternatíváját."
https://hhk.uni-nke.hu/hirek/2017/11/14/ujraindul-a-hazai-pilotakepzes-a-kovetkezo-tanevtol

Ha valaki részletesen utánaolvas miből is áll a kanadai képzés, érthető, hogy nem egy olcsó mulatság. Az viszont kétségtelen, hogy "szinte 0-ról indulva" nem lehet egy hasonló iskolát azzal megnyitni, hogy veszünk pár NG-t és szerzünk pár magyar "NFTC-s oktatót" vagy korábban ott végzett pilótát, akik majd lezavarják az egészet. Nekem leginkább ezért vannak fenntartásaim, hogy erre képesek-e leszünk azzal, hogy a Z2026 "terhére" kiképzőgépeket - szinte 100% hogy NG lesz - veszünk.
Nem blamálni akarom a gépet, de valljuk be a csehek ennél többre is képesek lennének, ugyanakkor azt elismerem, hogy az egyszerűsége révén egy költséghatékony megoldás lehet a többihez képest. Számomra az esetleges haza érdekeltség (Aero gyártás) sem mellékes,...de bevallom ezt a programot hagyhatták volna későbbre is.
Remélem az új helikre és a szállitókra is még kanada után kerülnek pilóták, mert az még egy jó alapot jelent az én szememben. A hazai képzéshe természetesen sok sikert kivánok, ha lesz...szurkolok nekik majd hogy sikeres legyen, mert láthatóan ez is egy prioritás lett, de látnunk kell, külföldön elég magasra tették azt a bizonyos lécet. Nem adhatjuk alább!:)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 608
97 799
113

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 789
113
"Évek óta próbálom meggyőzni a V4 fegyverzeti igazgatókat, hogy készítsünk egy összehangolt hadiipari fejlesztési koncepciót. Eddig ezzel az elképzelésemmel kudarcot vallottam. Fel kellett ismernem, hogy a nálunk fejlettebb cseh, szlovák és lengyel hadiipari szereplők számára inkább úgy tűnt a kezdeményezésem, hogy alaptalanul kérek egy szeletet a tortából. El kell tudni fogadni, hogy az üzleti élet racionalitásai felülírják a politikai programokat. Ezért két évvel ezelőtt stratégiát váltottunk. Megmutattuk, hogy saját jogon tudunk olyan beruházásokat elindítani, amely rögtön kívánatossá tesz minket." (Maróth)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 789
113
"Azt kezdettől fogva világossá tettük minden partnerünk számára, hogy ezek, az úgynevezett off set-szerű beruházások nem érdekelnek minket. Minden céggel megegyeztünk, hogy bármibe is fogunk bele, annak üzleti logikája kell, hogy legyen. Világossá tettük, hogy politikai érdekből egyetlenegy beruházást sem fogunk kikényszeríteni, mert azokkal már rövid távon is több baj van, mint amennyi hasznot hajtanak." (Maróth)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 789
113
@kamm -nak:
"A Lynx valóban versenyben van, ebből a szempontból mi szurkolunk a Rheinmetallnak, de az USA vélhetően csak olyan fegyverrendszert vesz, amelynek a gyártása az USA-ban történik majd. Ha megveszik a Lynxet, gyárastól veszik meg, ez a realitás. Másodlagos hatása lehet annak, ha az USA rendszeresíti Lynxet. Rendkívüli reklám lenne a többi piac irányába. " (Maróth) :)