NFTC-ről pár érdekesség magyar viszonylatban - 2019:
- "A kanadai képzésben 2002 és 2018 vége között 95 magyar pilóta részesült, mindössze öt fő volt, aki nem tudta elvégezni, és elhagyta a pályát – ismertette az eddig elért eredményeket a főtiszt, aki azt is megjegyezte: figyelembe kell venni, hogy a légierőben jelenleg folyik a munka az NFTC-szerződés lejárta utáni képzési lehetőségek azonosítására és közülük a megfelelő kiválasztására két éven belül. – A rendkívül pozitív tapasztalatunk alapján a képzési színvonalból nem szabad engednünk, így a jövőben is csak olyan újabb együttműködésben szabad részt venni, ami ezt a szintet biztosítja – hangsúlyozta Litauszki Zoltán, aki szerint a legfontosabb a folyamatosság és a tervezhetőség biztosítása 2021-re is."
- "Minden fázisban vannak magyar kiképzők is, az ő közreműködésük is része a 2002-ben megkötött szerződésnek."
- A Magyar Honvédség leendő Gripen-, szállítórepülőgép- és helikopterpilótái közül idén öten utaznak a tengerentúlra.
(cikk kelt.: 2019. augusztus)
https://magyarnemzet.hu/belfold/kanadaban-kepezik-a-honvedseg-pilotait-7234994/
Egy cikk 2018-ból:
- "A program 2002. évi indulása óta 94 magyar hajózó vett részt a különböző szintű repülőkiképzésben, így napjainkra ők biztosítják a magyar légierő pilótaképességét a harcászati repülő, helikopter és szállító repülő területeken egyaránt."
(cikk kelt.: 2018. április)
https://www.jetfly.hu/mh-59.-kecskemet/haderonemi-fonok-latogatasa-a-nato-hajozo-kikepzo-kozpontban
Egy réggebi 2014-es anyagból:
- "A magyar oktatók egy része Harvardon, másik része Hawkon repül. Eddig (2014 eleje!) összesen 21 fő utazott ki ilyen jellegű kiképzésre, azonban a rendkívül magas követelmények miatt nem mindenki vette sikeresen az akadályokat. Ebből a létszámból kilencen Harvardon, öten pedig Hawkon szerezték meg a QFI (Qualified Flying Instructor) minősítést; egy fő néhány év légcsavaros repülés után "átült" a Hawkra. Jelenleg 9 magyar oktató szolgál Moose Jaw-ban: öt Harvardon és négy a sugárhajtású típuson"
- Ha a felkészítés minőségét, naprakészségét és használhatóságát nézzük, az NFTC már bizonyított, különösen a nagy sebességű pilóták képzése során. Az új filozófiájú, "nyugati" rendszerű kiképzés szemléletbeli változást hozott a magyar légierő mindennapi életébe. Ugyanakkor kérdéses, hogy mi lesz a program jövőbeli sorsa, hiszen a folytatáshoz "megrendelőkre" lenne szükség, és új repülőgépek is kellenének (ha másért nem, legalább a repülőesemények során elvesztett három Hawk és az időközben eladott példány pótlására).
(cikk kelt.: 2014. május)
https://aranysas.hu/cikk_juharfalevelesek.php
És akkor a tervek a hazai pilótaképzésről - egy 1998-ban megszűnt pilótaképzést kell újrainditani 2020/21-ben:
- "a honvédelmi tárca 2014-ben kezdte meg a légijármű-vezetők utánpótlását szolgáló képzési koncepció kidolgozását. Erre azért volt szükség, hogy a honvédség keretei között 1998-ban megszűnt iskolarendszerű pilótaképzést új alapokra helyezzék. Másrészről pedig a Gripen repülőgépek hadrendbe állítása miatt a harcászatirepülő-képesség fenntartására 2002-ben indult NFTC program (NATO Flying Training in Canada) szerződése 2019-ben lejár, így meg kellett találni ennek a felkészítésnek az alternatíváját."
https://hhk.uni-nke.hu/hirek/2017/11/14/ujraindul-a-hazai-pilotakepzes-a-kovetkezo-tanevtol
Ha valaki részletesen utánaolvas miből is áll a kanadai képzés, érthető, hogy nem egy olcsó mulatság. Az viszont kétségtelen, hogy "szinte 0-ról indulva" nem lehet egy hasonló iskolát azzal megnyitni, hogy veszünk pár NG-t és szerzünk pár magyar "NFTC-s oktatót" vagy korábban ott végzett pilótát, akik majd lezavarják az egészet. Nekem leginkább ezért vannak fenntartásaim, hogy erre képesek-e leszünk azzal, hogy a Z2026 "terhére" kiképzőgépeket - szinte 100% hogy NG lesz - veszünk.
Nem blamálni akarom a gépet, de valljuk be a csehek ennél többre is képesek lennének, ugyanakkor azt elismerem, hogy az egyszerűsége révén egy költséghatékony megoldás lehet a többihez képest. Számomra az esetleges haza érdekeltség (Aero gyártás) sem mellékes,...de bevallom ezt a programot hagyhatták volna későbbre is.
Remélem az új helikre és a szállitókra is még kanada után kerülnek pilóták, mert az még egy jó alapot jelent az én szememben. A hazai képzéshe természetesen sok sikert kivánok, ha lesz...szurkolok nekik majd hogy sikeres legyen, mert láthatóan ez is egy prioritás lett, de látnunk kell, külföldön elég magasra tették azt a bizonyos lécet. Nem adhatjuk alább!
