Tu-22M Backfire (Tupoljev, Szovjetunió)

Az egyetlen darab Tu-22M4-es.
Igazából ez is csak egy M3-as volt, csak a kopoltyúkat módosították, hogy a nagyobb levegőigényű NK-32-es hajtóműveknek megfelelő legyen a beömlő+szívócsatorna rendszer.
Végül a legköltségesebb módosítást, a komplett törzshátsórész átépítését nem végezték el, így a nagyobb átmérőjű NK-32-esek soha nem kerültek beépítésre. Maradtak az NK-25-ösök.
Jól látszik, hogy a kilenc-kilenc helyett oldalanként 12-12 zsalut tartalmazó törzspanelnél volt a változtatás.
A gép 1991-92-ben repült, a Szovjetúnió szétesésének éveiben.
2ead23b1879f.jpg


Amikor a mostani Tu-22M3M prototípusán láttam, hogy a kopoltyúkhoz nem nyúltak, nem lepődtem meg, hogy a jó öreg NK-25-ösök jellegzetes, rövid fúvócsöveit fogom a gépen meglátni.
Mivel az M3M program a meglévő gépek átépítéséről szól, így egyértelmű, hogy a beígért NK-32-2-esek nem fognak végül beépítésre kerülni.
Így is lett.
A titán hajtóműgondola “szétbombázása”, a vadonat új NK-32-2-esek beszerzése és a kopoltyúk számának felbővítése sokkal drágább lenne, mint az ezeréves NK-25-ösök megtartása és folytatólagos nagyjavítása.
Ha az M3M-en a kopoltyúkhoz nem nyúlnak, akkor a többi, drágább módosítást már végképp nem fogják megejteni.
Csak én látom rosszul, hogy mintha elhagyta volna a bal oldali vízszintes vezérsíkját?
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell and fip7
Ha jól sejtem, ez egy mostani kép Kazanyból a Tupoljev gyár repülőteréről. Egy festetlen, feltehetően nagyjavítás utáni Tu-22M3-ast láthatunk, berepülés közben. Ami nekem furcsa az az, hogy ez egy M3-as, nem egy M3M. Nem tudom, hogy mi lehet az M3M programmal, de ezen a gépen minden a régi. Legalábbis így, kívülről.
Nincs légiutántöltő csonk az orrkúp felett és megmaradt a gépágyú is.
277288.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
Gépágyú mi a francnak egy ilyenre?
Értelme szerintem 0- hasznos helyet és súlyt vesz csak.
 
Gépágyú mi a francnak egy ilyenre?
Értelme szerintem 0- hasznos helyet és súlyt vesz csak.
Akkor meg ballaszt kell a helyére, ha nagyhirtelen kikapsz több száz kilót a súlyponttól messze eső helyen.

Gondolom olcsóbb benne hagyni. Értelme viszont tényleg nincs. Bár, ha létezne 23 mm-es AHEAD lőszer vagy 1 db 30-as ágyú lenne benne olyan radarral, ami érzékelné a közeledő rakétát, akkor hátulról elég vad megközelítéssel képes lenne lelőni rakétát, ha a sebességkülönbség nem túl nagy.

De szerintem ez se nagyon érné meg, ha egyáltalán lehetséges lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: hunter85
Akkor meg ballaszt kell a helyére, ha nagyhirtelen kikapsz több száz kilót a súlyponttól messze eső helyen.

Gondolom olcsóbb benne hagyni. Értelme viszont tényleg nincs. Bár, ha létezne 23 mm-es AHEAD lőszer vagy 1 db 30-as ágyú lenne benne olyan radarral, ami érzékelné a közeledő rakétát, akkor hátulról elég vad megközelítéssel képes lenne lelőni rakétát, ha a sebességkülönbség nem túl nagy.

De szerintem ez se nagyon érné meg, ha egyáltalán lehetséges lenne.
chaff és flare ammo?
 
chaff és flare ammo?
Labdába nem rúg.

  • A chaff haszna ma kb. a 0-hoz tendál, a 2K12 Kub-it sem érdekelte már az. 1969-ben jött az...
  • Ha Tu-22M ellen IR megy, akkor az a gép már régen hallott, mert BVR AAM már rég leszedte.
Maga az ágyú és a lőszer tömege szerintem 500 kg táján lehet. Ennyi egyik sem nyom. A chaff szinte levegő , a kapszulának van talán értelmezhető tömege...
 
Akkor meg ballaszt kell a helyére, ha nagyhirtelen kikapsz több száz kilót a súlyponttól messze eső helyen.

Kerót nem lehetne odarakni? Ha jó a kifogyasztási sorrend, tán még a súlypontot is lehetne jó helyen tartani.
Vagy még egy jó nagy elektromos zavarórendszer jut még eszembe. :)
 
Kerót nem lehetne odarakni? Ha jó a kifogyasztási sorrend, tán még a súlypontot is lehetne jó helyen tartani.
Vagy még egy jó nagy elektromos zavarórendszer jut még eszembe. :)
Ha lenne Britecloud szerű aktív zavar, azt lenne értelme odatenni. Vagy vonatott csalit, de akkor is sanszosan kell ballaszt.
 
Tu-22M3 esti felszállása az NK-25-ök kellemesen kékes forszázsával
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and BJani
Tu-22M3 alacsonyan
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani
A Tu-22M4-es, vagyis az annak szánt, részlegesen átalakított M3-as demórepüléshez száll fel utánégetővel az 1993-as légibemutatón, Zsukovszkijban:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Megfigyelhető az eredeti 9-9 pótbeömlő zsalu helyett itt 12-12 darabot alakítottak ki. Az ok a Tu-160-as Nk-32-es hajtóművének integrálása, de a projket mögül a pénz az akkori ismert gazdasági nehézségek miatt elfogyott. Érdekes, hogy a vadonat új M3M programnál ismét elővették az NK-32-es hajtóművek azóta kifejleszett NK-32-02-es verziójának integrálását, de már az is beszédes volt, hogy még a pótbeömlőket se módosították a mostani gépen.

Ennek részen az az oka, hogy ismét visszavágták a program költségvetését, így csak az avionika korszerűsításe maradt terítéken.
Amúgy az NK-32-es hajtóművek, verzióktól függetlenül annyival másabb befoglaló méretekkel bírnak, hogy a törzshátsórész alapos belső átszabása nélkül az integráció nem oldható meg.
A szívócsatona oldalán az extra pótbeömlők kialakítása ehhez képest már csak gyerekjáték.
 
Eddig ismeretlen okból egy Tu-22M3 hajtóműindításkor aktiválta a katapultüléseket. A balesetben a személyzet összes tagja életét vesztette.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Eddig ismeretlen okból egy Tu-22M3 hajtóműindításkor aktiválta a katapultüléseket. A balesetben a személyzet összes tagja életét vesztette.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Meg nem erősített orvosi információk alapján a személyzet egyik tagja túlélte a balesetet, jelenleg kórházban ápolják.