Tu-22M Backfire (Tupoljev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 039
11 944
113
Az egyetlen darab Tu-22M4-es.
Igazából ez is csak egy M3-as volt, csak a kopoltyúkat módosították, hogy a nagyobb levegőigényű NK-32-es hajtóműveknek megfelelő legyen a beömlő+szívócsatorna rendszer.
Végül a legköltségesebb módosítást, a komplett törzshátsórész átépítését nem végezték el, így a nagyobb átmérőjű NK-32-esek soha nem kerültek beépítésre. Maradtak az NK-25-ösök.
Jól látszik, hogy a kilenc-kilenc helyett oldalanként 12-12 zsalut tartalmazó törzspanelnél volt a változtatás.
A gép 1991-92-ben repült, a Szovjetúnió szétesésének éveiben.
2ead23b1879f.jpg


Amikor a mostani Tu-22M3M prototípusán láttam, hogy a kopoltyúkhoz nem nyúltak, nem lepődtem meg, hogy a jó öreg NK-25-ösök jellegzetes, rövid fúvócsöveit fogom a gépen meglátni.
Mivel az M3M program a meglévő gépek átépítéséről szól, így egyértelmű, hogy a beígért NK-32-2-esek nem fognak végül beépítésre kerülni.
Így is lett.
A titán hajtóműgondola “szétbombázása”, a vadonat új NK-32-2-esek beszerzése és a kopoltyúk számának felbővítése sokkal drágább lenne, mint az ezeréves NK-25-ösök megtartása és folytatólagos nagyjavítása.
Ha az M3M-en a kopoltyúkhoz nem nyúlnak, akkor a többi, drágább módosítást már végképp nem fogják megejteni.
Csak én látom rosszul, hogy mintha elhagyta volna a bal oldali vízszintes vezérsíkját?
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Ha jól sejtem, ez egy mostani kép Kazanyból a Tupoljev gyár repülőteréről. Egy festetlen, feltehetően nagyjavítás utáni Tu-22M3-ast láthatunk, berepülés közben. Ami nekem furcsa az az, hogy ez egy M3-as, nem egy M3M. Nem tudom, hogy mi lehet az M3M programmal, de ezen a gépen minden a régi. Legalábbis így, kívülről.
Nincs légiutántöltő csonk az orrkúp felett és megmaradt a gépágyú is.
277288.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 845
5 046
113
Gépágyú mi a francnak egy ilyenre?
Értelme szerintem 0- hasznos helyet és súlyt vesz csak.
 
M

molnibalage

Guest
Gépágyú mi a francnak egy ilyenre?
Értelme szerintem 0- hasznos helyet és súlyt vesz csak.
Akkor meg ballaszt kell a helyére, ha nagyhirtelen kikapsz több száz kilót a súlyponttól messze eső helyen.

Gondolom olcsóbb benne hagyni. Értelme viszont tényleg nincs. Bár, ha létezne 23 mm-es AHEAD lőszer vagy 1 db 30-as ágyú lenne benne olyan radarral, ami érzékelné a közeledő rakétát, akkor hátulról elég vad megközelítéssel képes lenne lelőni rakétát, ha a sebességkülönbség nem túl nagy.

De szerintem ez se nagyon érné meg, ha egyáltalán lehetséges lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: hunter85

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Akkor meg ballaszt kell a helyére, ha nagyhirtelen kikapsz több száz kilót a súlyponttól messze eső helyen.

Gondolom olcsóbb benne hagyni. Értelme viszont tényleg nincs. Bár, ha létezne 23 mm-es AHEAD lőszer vagy 1 db 30-as ágyú lenne benne olyan radarral, ami érzékelné a közeledő rakétát, akkor hátulról elég vad megközelítéssel képes lenne lelőni rakétát, ha a sebességkülönbség nem túl nagy.

De szerintem ez se nagyon érné meg, ha egyáltalán lehetséges lenne.
chaff és flare ammo?
 
M

molnibalage

Guest
chaff és flare ammo?
Labdába nem rúg.

  • A chaff haszna ma kb. a 0-hoz tendál, a 2K12 Kub-it sem érdekelte már az. 1969-ben jött az...
  • Ha Tu-22M ellen IR megy, akkor az a gép már régen hallott, mert BVR AAM már rég leszedte.
Maga az ágyú és a lőszer tömege szerintem 500 kg táján lehet. Ennyi egyik sem nyom. A chaff szinte levegő , a kapszulának van talán értelmezhető tömege...
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 413
3 677
113
Akkor meg ballaszt kell a helyére, ha nagyhirtelen kikapsz több száz kilót a súlyponttól messze eső helyen.

Kerót nem lehetne odarakni? Ha jó a kifogyasztási sorrend, tán még a súlypontot is lehetne jó helyen tartani.
Vagy még egy jó nagy elektromos zavarórendszer jut még eszembe. :)
 
M

molnibalage

Guest
Kerót nem lehetne odarakni? Ha jó a kifogyasztási sorrend, tán még a súlypontot is lehetne jó helyen tartani.
Vagy még egy jó nagy elektromos zavarórendszer jut még eszembe. :)
Ha lenne Britecloud szerű aktív zavar, azt lenne értelme odatenni. Vagy vonatott csalit, de akkor is sanszosan kell ballaszt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
A Tu-22M4-es, vagyis az annak szánt, részlegesen átalakított M3-as demórepüléshez száll fel utánégetővel az 1993-as légibemutatón, Zsukovszkijban:


Megfigyelhető az eredeti 9-9 pótbeömlő zsalu helyett itt 12-12 darabot alakítottak ki. Az ok a Tu-160-as Nk-32-es hajtóművének integrálása, de a projket mögül a pénz az akkori ismert gazdasági nehézségek miatt elfogyott. Érdekes, hogy a vadonat új M3M programnál ismét elővették az NK-32-es hajtóművek azóta kifejleszett NK-32-02-es verziójának integrálását, de már az is beszédes volt, hogy még a pótbeömlőket se módosították a mostani gépen.

Ennek részen az az oka, hogy ismét visszavágták a program költségvetését, így csak az avionika korszerűsításe maradt terítéken.
Amúgy az NK-32-es hajtóművek, verzióktól függetlenül annyival másabb befoglaló méretekkel bírnak, hogy a törzshátsórész alapos belső átszabása nélkül az integráció nem oldható meg.
A szívócsatona oldalán az extra pótbeömlők kialakítása ehhez képest már csak gyerekjáték.
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 785
25 338
113
Eddig ismeretlen okból egy Tu-22M3 hajtóműindításkor aktiválta a katapultüléseket. A balesetben a személyzet összes tagja életét vesztette.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 701
28 132
113
Meg nem erősített orvosi információk alapján a személyzet egyik tagja túlélte a balesetet, jelenleg kórházban ápolják.