A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Én úgy vagyok ezzel, hogy amiből van elég(nem tudom van-e bármi amiből van), azzal pont ugyanúgy tudnánk kezdeni valamit, csak némi kreatív akarat, jó beszerzés és persze pénz kell hozzá. Mármint az acél nem nagyon romlik meg, a legtöbb esetben ami muzeális darab nálunk, az máshol nap mint nap megy, lő, szerelődik, szóval van alap. Az idővel amivel lemaradtunk ebben, sokkal modernebb eszközök születtek, akikkel fel lehet dobni őket, nem késtünk el semmivel. Lehetne belőlük értelmes aktív vagy tartalék/tartalékos rendszer. Ugyanúgy, ahogy gyakorlatilag pár évvel a cinikus leépítése után gyakorlatilag most újra feltalálják a csöves légvédelmi rendszereket.
A mennyiség önmagában nem predesztinálja azt, hogy milyen szinten, milyen áron tudsz egy épkézláb fejlesztést megcsinálni adott típuson.
Egy BMP 1 alapján egyszerűen képtelenség modern IFV-t kialakítani, mert nem ilyen elvek szerint épült. 20-30 évvel ezelőtt lett volna helye egy fejlesztésnek, persze attól még egy kényelmetlen szar maradt volna, csak éppen lenne ma is használható fegyverzete, éjszakai képessége, ma már teljesen értelmetlen lenne belekezdeni egy ilyen modernizációba.
Esetleg neki lehetne ugrani APC-t faragni belőle, kipucolni a hátulját, megemelni a tetőt, leszedni a tornyot és feltenni egy önvédelmi géppuskát, a tömegnövekedés miatt betenni egy erősebb motort és a hozzá tartozó sebességváltót, energiaelnyelő üléseket beszerelni, csak ezt is minek csinálnád meg, mikor tele a piac modern elvek szerint épített kerekes APC-vel, ha kimondottan láncos kell, akkor pedig rengeteg elfekvő levedlett gépet találsz, amiket nem kell ennyire drasztikusan megfaragni.

Ha a kilencvenes-kétezres években nálunk is átesnek a gépek valamilyen szintű modernizáción, nagyjavításon, akkor sokkal jobban állnánk. Nem lenne akkor sem top, de lehetne foglalkozni velük még 10-15 évet és nem ott tartanánk, hogy minden is kéne 20 éve. Azért nekünk is simán lehetne 1-2 zászlóalj valahogyan életben tartott Twardy/M4CZ szintű harckocsink, román szinten modernizált BMP, Zbik szerűen átépített felderítő/konvojkísérő BRDM páncélautó, elektronikailag fejlesztett Akácia stb.. Nálunk az egyetlen épkézláb modernizáció talán csak a Kub volt, az emiatt öregedett viszonylag elfogadhatóan. Minden más VSZ járművünk valahol a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának szintjén van.
Sajnos az, hogy a VSZ felbomlása után 15 évig mi még a mennyiségben és nem a minőségben láttuk az utat az nagyon komoly hátráltató tényező a mai napig. Ugyanígy az államadósság terhére beszerzett, addigra 10-20 évvel a világtól lemaradott gépek is egy marha nagy hülyeség volt. Sokkal jobban megérte volna a drasztikus racionalizálás és az ezen megspórolt pénzből a meglévő technika valamilyen szintre hozása.
 
A PT-76-ot akkoriban rendszeresítették, mikor a fórum olvasóinak nagy többsége még apa zacsijában volt. Az MH 1959-1964 között szerzett be belőlük. Nem kellene ezt az eszközt mantrázni, igaz, hogy a rendszeresítésének idejében (harminc egynehány éve) korszerű eszköznek számított. Akit ezzel hozzászólással megsértek, azoktól bocsánatot, és további olvasgatást kérek.
 
A PT-76-ot akkoriban rendszeresítették, mikor a fórum olvasóinak nagy többsége még apa zacsijában volt. Az MH 1959-1964 között szerzett be belőlük. Nem kellene ezt az eszközt mantrázni, igaz, hogy a rendszeresítésének idejében (harminc egynehány éve) korszerű eszköznek számított. Akit ezzel hozzászólással megsértek, azoktól bocsánatot, és további olvasgatást kérek.
Senki nem sértődött meg szerintem, a pt-76 inkább humoros tételként szerepelt itt, csak azért túrtam fel a netet miatta, mert nem tudtam, hogy maguknak a vasaknak mi lett a sorsa. Mindenhol csak a kivonásuk volt emlegetve, de az nem, hogy aztán mi történt velük. Most ez is megoldódott.
 
A PT-76-ot akkoriban rendszeresítették, mikor a fórum olvasóinak nagy többsége még apa zacsijában volt. Az MH 1959-1964 között szerzett be belőlük. Nem kellene ezt az eszközt mantrázni, igaz, hogy a rendszeresítésének idejében (harminc egynehány éve) korszerű eszköznek számított. Akit ezzel hozzászólással megsértek, azoktól bocsánatot, és további olvasgatást kérek.
Szerintem akik a pt76 hoz hozzászóltak, annak modernizációját sürgették, erősen használták az irónia/szarkazmus/humor háromszöget. :rolleyes:
 
A mennyiség önmagában nem predesztinálja azt, hogy milyen szinten, milyen áron tudsz egy épkézláb fejlesztést megcsinálni adott típuson.
Egy BMP 1 alapján egyszerűen képtelenség modern IFV-t kialakítani, mert nem ilyen elvek szerint épült. 20-30 évvel ezelőtt lett volna helye egy fejlesztésnek, persze attól még egy kényelmetlen szar maradt volna, csak éppen lenne ma is használható fegyverzete, éjszakai képessége, ma már teljesen értelmetlen lenne belekezdeni egy ilyen modernizációba.
Esetleg neki lehetne ugrani APC-t faragni belőle, kipucolni a hátulját, megemelni a tetőt, leszedni a tornyot és feltenni egy önvédelmi géppuskát, a tömegnövekedés miatt betenni egy erősebb motort és a hozzá tartozó sebességváltót, energiaelnyelő üléseket beszerelni, csak ezt is minek csinálnád meg, mikor tele a piac modern elvek szerint épített kerekes APC-vel, ha kimondottan láncos kell, akkor pedig rengeteg elfekvő levedlett gépet találsz, amiket nem kell ennyire drasztikusan megfaragni.

Ha a kilencvenes-kétezres években nálunk is átesnek a gépek valamilyen szintű modernizáción, nagyjavításon, akkor sokkal jobban állnánk. Nem lenne akkor sem top, de lehetne foglalkozni velük még 10-15 évet és nem ott tartanánk, hogy minden is kéne 20 éve. Azért nekünk is simán lehetne 1-2 zászlóalj valahogyan életben tartott Twardy/M4CZ szintű harckocsink, román szinten modernizált BMP, Zbik szerűen átépített felderítő/konvojkísérő BRDM páncélautó, elektronikailag fejlesztett Akácia stb.. Nálunk az egyetlen épkézláb modernizáció talán csak a Kub volt, az emiatt öregedett viszonylag elfogadhatóan. Minden más VSZ járművünk valahol a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának szintjén van.
Sajnos az, hogy a VSZ felbomlása után 15 évig mi még a mennyiségben és nem a minőségben láttuk az utat az nagyon komoly hátráltató tényező a mai napig. Ugyanígy az államadósság terhére beszerzett, addigra 10-20 évvel a világtól lemaradott gépek is egy marha nagy hülyeség volt. Sokkal jobban megérte volna a drasztikus racionalizálás és az ezen megspórolt pénzből a meglévő technika valamilyen szintre hozása.
Nem egy olyan feladatra érdemes alkalmassá tenni a veterán vasakat amire már korszerűen nem megfelelőek (és ez emberéletet veszélyeztetne) hanem olyanra ahol valóban erőt növel de nem a korszerű eszközök helyett, hanem mellett harcol, ill. azokat támogatja. Ennek a kulcsa a moduláris kiegészítő elemek használatában van, amiket az alap vasról leszedve más platformokon is lehet használni a későbbiekben:
-egységes pótpáncél, amihez csak felfogatási pontokat kell kialakítani
-toronykoszorúhoz passzoló moduláris RCWS (akár az eredeti fegyverzet felhasználásával)
-tábori körülmények között illeszthető-beállítható-leszedhető éjjeli-nappali 360° kamerarendszer, belül az interfészt egy laptop, arra kötve néhány kiegészítő buta képernyő adja
-"babzsákos" belövésjelző, akár az előbbire kötve
-antenna belső csatlakozási ponttal kézi rádiónak (akár az RCWS-re)


Ha az alap vas meghal, ezeket át lehet pakolni másra.
 
2 oldalt visszaolvastam.Érdemes a többit?Vagy inkább jöjjön rögvest az e heti Negan féle agylövés?Már ha kitart a Tunnel netje....
Fanyalgóknak,a rovat cime "lehetséges fejlesztések".Ez első lépésként maga után vonja a lehetséges veszélyek összességének felmérését,az arra adható válaszok módozatainak számbavételét,majd a kiválasztott válaszlehetőség igényelte hadszervezeti rendszer kialakitásának leginkább megfelelő módjának megtalálását,és a végén az ehez szükséges technikai felszerelés igényeink és lehetőségeinknek megfelelő optimalizált rendszeresitését.
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby
"A modernizált IL-103 univerzális platform lesz, amely a megrendelő igénye szerinti változatban állíthatók elő: oktató repülőgépek, magán- és turisztikai célú repülőgépek, sürgősségi orvosi ellátásra szorulók szállítása, utasok és kis rakományok szállítása nehezen elérhető régiókba, környezet monitorozás, járőrözés, mezőgazdasági..."

Nagyon remélem hogy nem ez lesz a Benkő Tibor által bemondott hazai gyártású kiképző repülőgép...
akkor szóljatok ha kávét is főz, meg leviszi a szemetet..
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
"A modernizált IL-103 univerzális platform lesz, amely a megrendelő igénye szerinti változatban állíthatók elő: oktató repülőgépek, magán- és turisztikai célú repülőgépek, sürgősségi orvosi ellátásra szorulók szállítása, utasok és kis rakományok szállítása nehezen elérhető régiókba, környezet monitorozás, járőrözés, mezőgazdasági..."

Nagyon remélem hogy nem ez lesz a Benkő Tibor által bemondott hazai gyártású kiképző repülőgép...
Miért?
 
Senki nem sértődött meg szerintem, a pt-76 inkább humoros tételként szerepelt itt, csak azért túrtam fel a netet miatta, mert nem tudtam, hogy maguknak a vasaknak mi lett a sorsa. Mindenhol csak a kivonásuk volt emlegetve, de az nem, hogy aztán mi történt velük. Most ez is megoldódott.
Mármint a kivonás.
 
Nem egy olyan feladatra érdemes alkalmassá tenni a veterán vasakat amire már korszerűen nem megfelelőek (és ez emberéletet veszélyeztetne) hanem olyanra ahol valóban erőt növel de nem a korszerű eszközök helyett, hanem mellett harcol, ill. azokat támogatja. Ennek a kulcsa a moduláris kiegészítő elemek használatában van, amiket az alap vasról leszedve más platformokon is lehet használni a későbbiekben:
-egységes pótpáncél, amihez csak felfogatási pontokat kell kialakítani
-toronykoszorúhoz passzoló moduláris RCWS (akár az eredeti fegyverzet felhasználásával)
-tábori körülmények között illeszthető-beállítható-leszedhető éjjeli-nappali 360° kamerarendszer, belül az interfészt egy laptop, arra kötve néhány kiegészítő buta képernyő adja
-"babzsákos" belövésjelző, akár az előbbire kötve
-antenna belső csatlakozási ponttal kézi rádiónak (akár az RCWS-re)


Ha az alap vas meghal, ezeket át lehet pakolni másra.

Az, hogy valamit csak azért tartsunk rendszerben, modernizáljunk, mert sok van belőle az nem érv. Van amit érdemes modernizálni, mert még jó ideig használható eszköz lesz, van olyan is, amin a modernizáció már nem segít, akkor sem, ha 50 éve egy igen jól sikerült eszköz volt, meg van olyan is, ami már akkor is egy raklap szar volt, mikor tervezték és emiatt a világ összes pénzét is ráköltheted, akkor sem lesz belőle használható cucc.
 
Az, hogy valamit csak azért tartsunk rendszerben, modernizáljunk, mert sok van belőle az nem érv. Van amit érdemes modernizálni, mert még jó ideig használható eszköz lesz, van olyan is, amin a modernizáció már nem segít, akkor sem, ha 50 éve egy igen jól sikerült eszköz volt, meg van olyan is, ami már akkor is egy raklap szar volt, mikor tervezték és emiatt a világ összes pénzét is ráköltheted, akkor sem lesz belőle használható cucc.
Nem sikerült megérteni a kommentemet.

Itt csak ráraksz egy rakat cuccot ami nem a gép értékét növeli.... úgy ahogy a Toyotákat felpimpeli a SOF kb. mindenhol a világon.
Amúgy minden attól függ, hogy mi a cél vele, de ezt simán figyelmen kívül hagyja a "kohó frakció".
 
Az, hogy valamit csak azért tartsunk rendszerben, modernizáljunk, mert sok van belőle az nem érv. Van amit érdemes modernizálni, mert még jó ideig használható eszköz lesz, van olyan is, amin a modernizáció már nem segít, akkor sem, ha 50 éve egy igen jól sikerült eszköz volt, meg van olyan is, ami már akkor is egy raklap szar volt, mikor tervezték és emiatt a világ összes pénzét is ráköltheted, akkor sem lesz belőle használható cucc.
Nem, a mennyiség csak annak az alátámasztása lehet ebben, hogy legyen elegendő, amiből következik, hogy a honvédség által is értelmezhető mennyiségben legyen hadrendbe állítható. Nem sok kell, hanem elég. A mindig szutyokZSu-57-2 is lehet potens gép Oerlikon gá-val felfegyverezve, meg persze hozzá a megfelelő elektronikus rendszerekkel. Ez most csak egy példa, ne lovagoljuk meg.
 
Nem sikerült megérteni a kommentemet.

Itt csak ráraksz egy rakat cuccot ami nem a gép értékét növeli.... úgy ahogy a Toyotákat felpimpeli a SOF kb. mindenhol a világon.
Amúgy minden attól függ, hogy mi a cél vele, de ezt simán figyelmen kívül hagyja a "kohó frakció".
Van ahol meg a SOF nem a Toyotát pimpeli, hanem egy modern V alvázzal ellátott terepjárót rendszeresít, hogy ne haljanak meg egy aknára futás esetén.