Én úgy vagyok ezzel, hogy amiből van elég(nem tudom van-e bármi amiből van), azzal pont ugyanúgy tudnánk kezdeni valamit, csak némi kreatív akarat, jó beszerzés és persze pénz kell hozzá. Mármint az acél nem nagyon romlik meg, a legtöbb esetben ami muzeális darab nálunk, az máshol nap mint nap megy, lő, szerelődik, szóval van alap. Az idővel amivel lemaradtunk ebben, sokkal modernebb eszközök születtek, akikkel fel lehet dobni őket, nem késtünk el semmivel. Lehetne belőlük értelmes aktív vagy tartalék/tartalékos rendszer. Ugyanúgy, ahogy gyakorlatilag pár évvel a cinikus leépítése után gyakorlatilag most újra feltalálják a csöves légvédelmi rendszereket.
A mennyiség önmagában nem predesztinálja azt, hogy milyen szinten, milyen áron tudsz egy épkézláb fejlesztést megcsinálni adott típuson.
Egy BMP 1 alapján egyszerűen képtelenség modern IFV-t kialakítani, mert nem ilyen elvek szerint épült. 20-30 évvel ezelőtt lett volna helye egy fejlesztésnek, persze attól még egy kényelmetlen szar maradt volna, csak éppen lenne ma is használható fegyverzete, éjszakai képessége, ma már teljesen értelmetlen lenne belekezdeni egy ilyen modernizációba.
Esetleg neki lehetne ugrani APC-t faragni belőle, kipucolni a hátulját, megemelni a tetőt, leszedni a tornyot és feltenni egy önvédelmi géppuskát, a tömegnövekedés miatt betenni egy erősebb motort és a hozzá tartozó sebességváltót, energiaelnyelő üléseket beszerelni, csak ezt is minek csinálnád meg, mikor tele a piac modern elvek szerint épített kerekes APC-vel, ha kimondottan láncos kell, akkor pedig rengeteg elfekvő levedlett gépet találsz, amiket nem kell ennyire drasztikusan megfaragni.
Ha a kilencvenes-kétezres években nálunk is átesnek a gépek valamilyen szintű modernizáción, nagyjavításon, akkor sokkal jobban állnánk. Nem lenne akkor sem top, de lehetne foglalkozni velük még 10-15 évet és nem ott tartanánk, hogy minden is kéne 20 éve. Azért nekünk is simán lehetne 1-2 zászlóalj valahogyan életben tartott Twardy/M4CZ szintű harckocsink, román szinten modernizált BMP, Zbik szerűen átépített felderítő/konvojkísérő BRDM páncélautó, elektronikailag fejlesztett Akácia stb.. Nálunk az egyetlen épkézláb modernizáció talán csak a Kub volt, az emiatt öregedett viszonylag elfogadhatóan. Minden más VSZ járművünk valahol a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának szintjén van.
Sajnos az, hogy a VSZ felbomlása után 15 évig mi még a mennyiségben és nem a minőségben láttuk az utat az nagyon komoly hátráltató tényező a mai napig. Ugyanígy az államadósság terhére beszerzett, addigra 10-20 évvel a világtól lemaradott gépek is egy marha nagy hülyeség volt. Sokkal jobban megérte volna a drasztikus racionalizálás és az ezen megspórolt pénzből a meglévő technika valamilyen szintre hozása.