[HUN] Vadászgépek beszerzése

Nos, most így utánanézve a az óránkénti költségeknek:
Eurofighter:
Ausztria: 63 000 EUR
Nagy-Britannia: 70 000 GBP
Olaszország: 60-65000 EUR
Németország: 74 000 EUR
Forrás: https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=1384595
(Bónusznak a link a Tornadora -ra is ad adatokat, ami 35 000 - 43 000 GBP a brittek, 33 178 - 41 155 EUR a németek esetén)

F-15:
Forrás 1: 23-24 000 USD (ugyanez a forrás az F-35A -t 28 455 - 29 685 -re teszi) ( https://www.businessinsider.com/price-military-aircraft-per-flight-hour-2016-8#f-35a-3 )
Forrás 2: 27 000 USD (https://www.airforcemag.com/app/uploads/2020/11/15E_VS_15EX_graphic-e1604686173206-796x1024.png )
Forrás 3: 29 000 - 34 000 USD ( ) ( https://www.defensedaily.com/air-fo...rs-meet-cost-per-flying-hour-f-15ex/congress/ )

Mirage 2000:
Taiwan: 26 670 USD (ugyanez az F-16A/B t 5 340 USD -re, az F-CK-1 A/B-t 8 340 USD -re teszi) ( https://www.amo.cz/en/taiwans-air-force-inventory-and-procurement-options-2/ )

A Rafale -re nem találtam pontos és hihető értékeket repóra alapján, de figyelembe véve, hogy a Mirage -nál bonyolultabb, két hajtóműves típus, meglepődnék, ha kevesebbe kerülne a fenntartása.

F-35:
Forrás 1: 44 000 USD ( https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a29626363/f-35-cheap/ )
Forrás 2: 28 455 USD ( https://www.forbes.com/sites/niallm...ys-fighter-fleet-infographic/?sh=191063ee685f )
Forrás 3: 36 000 USD ( https://rusi.org/publication/rusi-defence-systems/reports-‘failure’-f-35-are-premature-and-exaggerated )
Elvileg a cél, hogy 2025 -re 25 000 USD / óra legyen a költség, amit a Lockheed vállalna, ha kizárólagos szerződést kapna a karbantrtásra.
Szerk: Tobb helyen emlitik, hogy a 25 000 USD/óra elég ambíciózus és esélyes, hogy nem fog összejönni.


Beszerzési ár:
Ezt sem egyszerű összehasonlítani, de szerencsére Katar F-15, Rafale és Typhon vásárló is lett az utóbbi pár évben. Bár az arab beszerzések túlárazottak, de mivel mindhárom gép ugyanannak az országnak ment és szinte ugyanazokban az években, nagyságrendileg jó összehasonlítás lehet:
24 db Eurofigher: 5 milliárd GBP ( https://www.ft.com/content/b68e59a6-bb4c-11e8-8274-55b72926558f )
24 db Rafale : 6,3 miiárd EUR (később még +12 rendeltek, de nem egyértelmű, hogy mennyiért) ( https://www.defensenews.com/industr...-payment-to-dassault-for-12-more-rafale-jets/ )
36 db F-15QA: 6,2 millárd USD ( https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2020-04-15/qatari-f-15-eagle-fighter-takes-wing )
Ezek alapján valószínű, hogy a Rafale és Typhoon beszerzési költség jelentősen a legújabb F-15 fölött van, utóbbiról pedig tudjuk, hogy többe kerül a beszerzése, mint a jelenleg gyártott F-35A változatoknak.
Gripen C és E változatoknak kb mennyi lehet a repültóra kölcsége?
 
Gripen C és E változatoknak kb mennyi lehet a repültóra kölcsége?

1, "...költsége..." :)

2, A @molnibalage "szíve-csücske/kedvence" Gripen C költségre --a kedvenceinek járó "objektívitással"-- kb. az F-16 dupláját szokta "adományozni"(a verzióktól függő eltéréssel)!
Ezt egy én korrekciós tényezővel kezelném, én az F-16 repóra költségéhez képest 115-145% közé becsülöm.
Az erről a területről szóló anyagát olvasva te is tudsz egy saját becslést tenni! :hadonaszos:
 
1, "...költsége..." :)

2, A @molnibalage "szíve-csücske/kedvence" Gripen C költségre --a kedvenceinek járó "objektívitással"-- kb. az F-16 dupláját szokta "adományozni"(a verzióktól függő eltéréssel)!
Ezt egy én korrekciós tényezővel kezelném, én az F-16 repóra költségéhez képest 115-145% közé becsülöm.
Az erről a területről szóló anyagát olvasva te is tudsz egy saját becslést tenni! :hadonaszos:
Mindent osszevetve a jelenlegi Gripen cirka a feleert-harmadaert repul a legtobb tipushoz kepest.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
pont előttem Haditechnika, Gripen cikk, (igaz a svédek állítják)
F-16 35 000 SEK
F-18 (finn) 60 000 SEK
Gripen (gyári kézikönyv) 20000 SEK per üzemóra,
A svedeknek teljesen mas a koncepciojuk, a sajat, rideg kornyezetuk (oroszok, hideg, egyedul voltak stb) miatt, ezt sokszor lezongoraztuk mar. Ez itt is megmutatkozott.
 
pont előttem Haditechnika, Gripen cikk, (igaz a svédek állítják)
F-16 35 000 SEK
F-18 (finn) 60 000 SEK
Gripen (gyári kézikönyv) 20000 SEK per üzemóra,

20.000 SEK az kb. 2400 USD...

Az még az SAAB marketing anyagában szereplő számhoz viszonyítva is kevés...
 
"...Mivel olyan jelenleg elérhető váltó típus nem létezik, amellyel érdemes lenne lecserélni a magyar gépeket, gondoskodni kell a Gripen komolyabb korszerűsítéséről, és fegyverzetük bővítéséről, valamint annak részleges cseréjéről, mind a légiharc, mind pedig a csapásmérő eszközök terén..."

....csak előtte még venni kéne vagy két század használt Svéd C / D gépet és utána kéne gondoskodni az egész flotta komolyabb korszerűsítésről és fegyverzetük bővítéséről.
 
"...Mivel olyan jelenleg elérhető váltó típus nem létezik, amellyel érdemes lenne lecserélni a magyar gépeket, gondoskodni kell a Gripen komolyabb korszerűsítéséről, és fegyverzetük bővítéséről, valamint annak részleges cseréjéről, mind a légiharc, mind pedig a csapásmérő eszközök terén..."
Hat ez azt hiszem, mindent elmond a blog szinvonalarol, ha szerinte a Gripenjeinknel nincs jobb ár-értékű, képességekrol mar nem is beszélve... :D


....csak előtte még venni kéne vagy két század használt Svéd C / D gépet és utána kéne gondoskodni az egész flotta komolyabb korszerűsítésről és fegyverzetük bővítéséről.
Huh, az milyen jo lenne, elbaszarintani egy valag penzt egy mar most kifutoban levo modellre es utana itt allni letolt gatyaval, amikor az vegkepp outdated lesz 10 ev múlva és újra ugyanitt állni, csak pénz nélkül, tenyleg mekkora ötlet.
 
"...Mivel olyan jelenleg elérhető váltó típus nem létezik, amellyel érdemes lenne lecserélni a magyar gépeket, gondoskodni kell a Gripen komolyabb korszerűsítéséről, és fegyverzetük bővítéséről, valamint annak részleges cseréjéről, mind a légiharc, mind pedig a csapásmérő eszközök terén..."

....csak előtte még venni kéne vagy két század használt Svéd C / D gépet és utána kéne gondoskodni az egész flotta komolyabb korszerűsítésről és fegyverzetük bővítéséről.
Teljesen agyament mennyiség lenne, de ezt a kört már sokadszorra futjuk...

Hat ez azt hiszem, mindent elmond a blog szinvonalarol, ha szerinte a Gripenjeinknel nincs jobb ár-értékű, képességekrol mar nem is beszélve... :D



Huh, az milyen jo lenne, elbaszarintani egy valag penzt egy mar most kifutoban levo modellre es utana itt allni letolt gatyaval, amikor az vegkepp outdated lesz 10 ev múlva és újra ugyanitt állni, csak pénz nélkül, tenyleg mekkora ötlet.
Kérlek mondjál már ezek után egy vadászgépet, ami szerinted nem szar szerinted...
Már most elavult. Egy 100 éves sz 200as ellen is csak pelenkában mer felszállni a pilcsi.
Te se értesz sokat a témához, ha ekkora téveszmét sikerült leírnod.
 
Kérlek mondjál már ezek után egy vadászgépet, ami szerinted nem szar szerinted...
Szerintem most felreertettel valamit, mert kb ugyanazt gondoljuk, azaz akar az E/F, akar az F-35 modernebb es sokkal tobbet tud majd nyujtani a jelenlegi C/D-nel (a Rafale is a pylonok meg a +50% load stb miatt, de ezeknek kozel zero a valoszinusege.)
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
Szerintem most felreertettel valamit, mert kb ugyanazt gondoljuk, azaz akar az E/F, akar az F-35 modernebb es sokkal tobbet tud majd nyujtani a jelenlegi C/D-nel (a Rafale is a pylonok meg a +50% load stb miatt, de ezeknek kozel zero a valoszinusege.)
es most komolyan..tenyleg kell a vadaszgép? 1-2 persze kell az utasszallitok miatt, de a vadaszgepek árából nem lehetne teljesen légvédelemmel lefogni mindent?venni annyit mint a bolha a kutyán.támadni ugysem akarunk sehova se.mobil radarokkal meg ütegekkel lefedni az egész kárpát medencét. igazi vaskupolát. plussz a földi válaszcsapást (Himars pl) is felfejleszteni. És természetesen a drónokat is iszonyat mennyiségben.sok előny-sok hátrány persze, de el lehetne gondolkozni rajta.
 
es most komolyan..tenyleg kell a vadaszgép? 1-2 persze kell az utasszallitok miatt, de a vadaszgepek árából nem lehetne teljesen légvédelemmel lefogni mindent?venni annyit mint a bolha a kutyán.támadni ugysem akarunk sehova se.mobil radarokkal meg ütegekkel lefedni az egész kárpát medencét. igazi vaskupolát. plussz a földi válaszcsapást (Himars pl) is felfejleszteni. És természetesen a drónokat is iszonyat mennyiségben.sok előny-sok hátrány persze, de el lehetne gondolkozni rajta.
Nincs olyan, hogy egy-két vadászgép.
Az mi? Géppár? Miféle szervezet az?
A harcászati vadászrepülőgép az egy fegyverrendszer. Magasabbegység.
Nem egy repülőgép, hanem minimum egy ezrednyi repülőgép, alkatrész, fegyverzet, pilóta, kiszolgáló személyzet, karbantartó bázis, kiegészítő infrastruktúra, logisztika, adminisztratív állomány, kiképzés, jártasság, ellenőrzések, eü-vizsgálat, utánpótlás és állandó feladatkörök biztosításának komplex rendszere.

Ehhez képest van nekünk ebből csupán egyetlen századnyi, amire ráépül csapatszinten közvetlenül több, mint ezer fős bázisállomány és közvetve ennek még a többszöröse, mint kiegészítő erő.
Ez horribilis aránytalanság.

És te ehhez képest teszed fel a kérdést, hogy mi lenne, ha csak egy-két gépünk lenne összesen. Mert értem én, nyilván elég lenne akkor össz-vissz két pilóta, meg két fő tartalék. A két gépre egy gárda kiszolgálószemélyzet, meg mondjuk nekik a váltás. Ok. Meg akkor erre a két gépre már a külön reptér is túlzás lenne, valahol Ferihegy sarkában meghúznák magukat. Erre elég lenne egy home office-os parancsnok, valami manager féle, aki valami mobilos appról egy kocsiból elmenedzseli a géppár életét.
Ha fel kell szállni, egy gép lesz kb egy időben üzemképes. Ha épp Hajmáskéren, vagy bárhol máshol gyakorol, akkor nincs keszi. Ha keszit repül Debrecen felett, akkor nem repül keszit Zalában. Ha épp leszállt, nem száll fel újra, míg meg nem tankolják.
Erre így nem sok értelme van embereket kiképezni, gépet és infrastruktúrát fenntartani. Több milliárd forintot elkölteni két gépre nem épp olcsó, de legalább teljesen értelmetlen.
Ugyanakkor sok milliárdot sok gépre, fordítani már ésszerű lépés.

Az a baj, hogy a nép egyszerű fia mindig a személyautós struktúrában gondolkodik. Hogy egy autó olcsóbb, mint kettő, pláne olcsóbb, mint négy... és így tovább.
Flotta üzemtanban kell gondolkodni.
Nem elég csak a szűkített önköltségig látni a dolgokat. Hogy egy időben, egy repülőgépnek egy órája egy költség, akkor kettőnek már a kétszerese, huszonnyolcnak, meg a hiszonnyolcszorosa, az meg már hú, de drága valami.

Eleve abból kell kiindulni, hogy van a közvetlen üzembentartó humán- és eszköz állomány és van a karbantartó.
Már az üzemeltető kontingens se a gépek számával arányos, eleve vannak átfedések.
De a karbantartó bázis már végképp az egész flottát lefedő struktúra, ahol az a rentábilis, ha fajlagosan minél több gépre dolgoznak rá.
Az adminisztratív-logisztikai-humán vonal esetében ez meg méginkább így van.

Az a baj, hogy a dicsőséges kilencvenes és kétezres évekbeli haderőreformok, melyek pont úgy készültek, ahogy te most elgondolkodtál, miatt ennyire nehéz most a hadsereget fenntartani és biztosítani.
Túlságosan alá lett nyesve.
Hogy mást ne mondjak, a hazai karbantartó bázis is ezért halt el, mert nem voltak már rentábilisek a haderő technikai darabszámai.
És mivel ez a hazai képesség elhalt, most ultradrágán megcsinálják a munkát nekünk mások. Ők keresnek rajtunk, mi meg fizetjük a nettó kiadásokat.

Na ennyire olcsó a kevés repülőgép!
 
es most komolyan..tenyleg kell a vadaszgép? 1-2 persze kell az utasszallitok miatt, de a vadaszgepek árából nem lehetne teljesen légvédelemmel lefogni mindent?venni annyit mint a bolha a kutyán.támadni ugysem akarunk sehova se.mobil radarokkal meg ütegekkel lefedni az egész kárpát medencét. igazi vaskupolát. plussz a földi válaszcsapást (Himars pl) is felfejleszteni. És természetesen a drónokat is iszonyat mennyiségben.sok előny-sok hátrány persze, de el lehetne gondolkozni rajta.
Te, melegen ajánlom ezt neked...

Vagy csak a Berkut videót, amit nemrég csináltam. Olyan légvédelem, ami 100%-ban földi telepítésű nincs. Pont.

Ne haragudj, de ez az utóbbi idők legbugyutább kommentje volt.
 
es most komolyan..tenyleg kell a vadaszgép? 1-2 persze kell az utasszallitok miatt, de a vadaszgepek árából nem lehetne teljesen légvédelemmel lefogni mindent?venni annyit mint a bolha a kutyán.támadni ugysem akarunk sehova se.mobil radarokkal meg ütegekkel lefedni az egész kárpát medencét. igazi vaskupolát. plussz a földi válaszcsapást (Himars pl) is felfejleszteni. És természetesen a drónokat is iszonyat mennyiségben.sok előny-sok hátrány persze, de el lehetne gondolkozni rajta.
Én sem értem ezt az 1-2 vadászgépet...!Szerintem egy fél is elég!
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby