Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

K

kamm

Guest
Anno a Viggen-ben lényegesen kisebb volt az USA-részarány, mégis ugyanúgy élt a vétójuk, mintha teljesen saját gép lett volna.
Ennek most mi koze ahhoz, hogy 70% sved es europai a Gripen, azaz semmikeppen sem amerikai, kulonosen technologiailag nem az?

Nincs semmifele "vetojuk" az amerikaiaknak - ez nem felujitott F-16, ez egy sved termek, nem vetozhatnak meg semmit az amerikaiak.

Az egyetlen, amit tehetnek, hogy bizonyos orszagoknak - Iran, NK stb - nem engedik meg, hogy pl a GE enginnel arulja a Saab.

Ezt advanced technology export control, ami kb minden fejlett iparu orszagban megvan, military exportban meg kulonosen gyakori. (Pl nem veletlenul nem aruljak a nemet cuccokat a szaudiaknak - most lett meghosszabbitva a tiltas megint - es jo sansszal a magyar Lynx sem mehet tovabb majd, hacsak nem veszik ki belole a Liebherrt stb.)

FYI ezt en is alairom mindannyiszor, amikor mondjuk a Delltol vagy a HPtol vagy barmelyik masik amerikai cegtol vasarolok egy komplex storage systemet vagy hasonlot, ott van a vegen a szokasos Sanctions and Embargo clause, amely szerint becsuknak, ha tovabbadom a Gonosz orszagai barmelyikenek.

A horvatok-fele veto, amikor az amerikaiak megtiltottak a zsidoknak, hogy a hasznalt-felujitott F-16-ot eladjak a horvatoknak, na az veto.
Ilyenrol szo sincs a Gripen kapcsan, peldaul pont a horvatoknal sem merult ilyesmi fel.

És igen, a Gripen-ben a hajtómű 60%-os GE részaránya több, mint bőven elég arra, hogy ettől ez már ne (csak) európai gép legyen.
Egyetlen elem. Amint irtam, kb 30% az amerikai beszallitok teljes aranya, nem azt irtam, hogy csak europai gep lenne - viszont mindenkeppen sokkal inkabb sved-europai (70%), mint amerikai.

De ugyanez vonatkozna a japán Mitsubishi F2-esre is, ha azt a japánok exportálni szeretnék.
Azt nem tudom, de szinte biztos vagyok benne, hogy nincs vetojoga az amerikaiaknak, max kikothetik, hogy ne az o hajtomuvuket kuldjek benne, hanem tervezzek meg egy masikkal azt a verziot (hogy ez gyakorlatban mennyire erne meg, az mas kerdes, szerintem nem nagyon, de nem zarok ki semmit.)


A lízingbe adott Gripen flottákon jelenleg még a fegyverzet is amerikai.
Egyedül csak a svédeknél van rendszeresítve az IRIS-T és a Meteor.

Ennek megint mi koze a Gripenhez? Az adott orszag donti el, mit rak ra es ez jellemzoen politikai kerdes. :)
A Gripen szinte mindent elvisz mar jo ideje, gyakorlatilag az osszes europai fegyvert is.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Ha jol emlekszem 30 szazalek korul van mindossze benne amerikai beszallito, a tobbi sved/europai.
jol emlekszel? fasza kis erv.

en egy kicsit tobbet latok mint 30%

main-qimg-4bf259053ce3fd360d206b0fcaba0876
 
T

Törölt tag 2361

Guest
a kepet nezve, ugy nezz ki hogy a SAAB egy nemzetkozi osszeszerelo uzem, osszeszednek itt ott ezt azt, es valamennyi sajat hozzaadot fejlesztessel osszerakjak.

5.gen gepet igy nem fognak osszebarkacsolni.
a raptort kiveve, mindegyik 5.gen gep meg total uj, es egy csomo gondal kuszkodik. es majd jonnek a svedek es csinalnak egyet, mert te hiszel benne hogy kepesek ra?

vicces.
 
K

kamm

Guest
a kepet nezve, ugy nezz ki hogy a SAAB egy nemzetkozi osszeszerelo uzem, osszeszednek itt ott ezt azt, es valamennyi sajat hozzaadot fejlesztessel osszerakjak.

5.gen gepet igy nem fognak osszebarkacsolni.
a raptort kiveve, mindegyik 5.gen gep meg total uj, es egy csomo gondal kuszkodik. es majd jonnek a svedek es csinalnak egyet, mert te hiszel benne hogy kepesek ra?

vicces.
Special education. Igaz, azok altalaban pont batoritasra szorulnak, itt meg inkabb a fogalmatlan a leghangosabb. :D

FYI tobb ezer dolog van egy gepen. Ertem, hogy ez neked valószínűleg túl nagy szám, de talan vesd ossze a zaszlocskaid szamaval es akkor talan meg neked is kltunik, hogy megint hulyesegeket magyarazol valami random kep alapjan.
 
K

kamm

Guest
hat amit a forumon itt leadsz, a a spec iskolas inkabb rad jelemzo ;)

nincs topic ahol nem magyaraznak el neked dolgokat mint egy gyereknek mar 100-ra..de te folytatod tovabb ra is ugyanazt.
Mondom, olvasgass a temaban. FYI egyetlen temahoz nem tudsz erdemben hozzaszolni, raadasul meg magyarul sem tudsz hibatlanul, nemhogy angolul, igy aztan mindig ilyen kinos ad hominem provokalasba fullad minden temad, amibe belefekszel. :)
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Mondom, olvasgass a temaban. FYI egyetlen temahoz nem tudsz erdemben hozzaszolni, raadasul meg magyarul sem tudsz hibatlanul, nemhogy angolul, igy aztan mindig ilyen kinos ad hominem provokalasba fullad minden temad, amibe belefekszel. :)
te beszelsz a magyar nyelvrol es a kommunikaciorol :D :D :D

mar megint vicces vagy...
 
S

speziale

Guest
Mert egy kanyijuk nincs ra. Az F-35 eredeti fejlesztese valami akkori $150 milliard korul volt budgetelve, lett belole valami $400-450 millliard es vagy 10 ev, mire eloszor felszallt.
A Tempest egyetlen sansza, ha a Saab ugy veszi, hogy ez a kovetkezo Gripen alapja es bedobja ingye' azt, amit mar kidolgoztak es rateszt 400-500 mernokot, akiket o fizet, de meg ekkor is irgalmatlan penzt meg mernoki eroforrasokat kell a briteknek erre atcsoportositani -mikozben a gazdasaguk a godor melyere kerult a sajat hulyesegukbol, majd arra ratett egy lapattal a jarvany, majd a kilabalasnal ott allnak az EU-n kivul.
Probalkoznak, pl az F-35 beszerzeseket nem veletlenul vagtak vissza egyharmadara-negyedere, inkabb a Tempestre koltenek majd a penzt, nagyon helyesen.
Ha reszletek erdekelnek, milyen sulyos elvonasok jonnek a hadsereguknel, nezz at a brit reformrol szolo temaba.

Ezt e topikot is sikerült széttrolkodnod a Gripen b*zulással....
ne érts félre, az én szívemhez is közel áll a skandináv kultúra, de amit te itt előadsz...az több mint röhej...
ráadásul hülyeségeket is beszélsz...nézd már meg, hogy a brit GDP hogyan viszonyul a svédhez...aztán gondolkodj rajta egy kicsit, hogy akkor kinek lehet több erőforrása a gépre...
ez az idióta kijelentés, hogy a brit-olasz páros ne tudná összerakni a gépet...

hajtómű: RR, radar/EW: Leonardo, sárkány/integrátor: Bae
Az f35-ös rendelést sem vágták vissza a harmadára, ugyanis a végső szám 60-80 gép között lesz majd
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Ennek most mi koze ahhoz, hogy 70% sved es europai a Gripen, azaz semmikeppen sem amerikai, kulonosen technologiailag nem az?

Nincs semmifele "vetojuk" az amerikaiaknak - ez nem felujitott F-16, ez egy sved termek, nem vetozhatnak meg semmit az amerikaiak.

Az egyetlen, amit tehetnek, hogy bizonyos orszagoknak - Iran, NK stb - nem engedik meg, hogy pl a GE enginnel arulja a Saab.

Ezt advanced technology export control, ami kb minden fejlett iparu orszagban megvan, military exportban meg kulonosen gyakori. (Pl nem veletlenul nem aruljak a nemet cuccokat a szaudiaknak - most lett meghosszabbitva a tiltas megint - es jo sansszal a magyar Lynx sem mehet tovabb majd, hacsak nem veszik ki belole a Liebherrt stb.)

FYI ezt en is alairom mindannyiszor, amikor mondjuk a Delltol vagy a HPtol vagy barmelyik masik amerikai cegtol vasarolok egy komplex storage systemet vagy hasonlot, ott van a vegen a szokasos Sanctions and Embargo clause, amely szerint becsuknak, ha tovabbadom a Gonosz orszagai barmelyikenek.

A horvatok-fele veto, amikor az amerikaiak megtiltottak a zsidoknak, hogy a hasznalt-felujitott F-16-ot eladjak a horvatoknak, na az veto.
Ilyenrol szo sincs a Gripen kapcsan, peldaul pont a horvatoknal sem merult ilyesmi fel.


Egyetlen elem. Amint irtam, kb 30% az amerikai beszallitok teljes aranya, nem azt irtam, hogy csak europai gep lenne - viszont mindenkeppen sokkal inkabb sved-europai (70%), mint amerikai.


Azt nem tudom, de szinte biztos vagyok benne, hogy nincs vetojoga az amerikaiaknak, max kikothetik, hogy ne az o hajtomuvuket kuldjek benne, hanem tervezzek meg egy masikkal azt a verziot (hogy ez gyakorlatban mennyire erne meg, az mas kerdes, szerintem nem nagyon, de nem zarok ki semmit.)




Ennek megint mi koze a Gripenhez? Az adott orszag donti el, mit rak ra es ez jellemzoen politikai kerdes. :)
A Gripen szinte mindent elvisz mar jo ideje, gyakorlatilag az osszes europai fegyvert is.
Nem értetted meg a lényegét az írásaimnak.

Amíg a Rafale teljes mértékben francia rendszer, az EF Typhoon pedig az AMRAAM-ot leszámítva (amit ki lehet már váltani Meteorral), teljesen európai,
addig a svédek Gripen gépében jelentékeny és kulcsfontosságú az amerikai jelenlét.
Valóban volt szó korábban, a Gripen projekt korai szakaszában, hogy a gép az EJ200-as integrációja miatt a Typhoon amolyan “kistestvére” legyen, volt is egy BAe-SAAB partnerség, de ennek már vagy húsz éve vége.
Egyetlen máig meglévő lenyomata a brit ETPS kiképzőközpont pár Gripenje.

Ami pedig az amerikaiak vétóját illeti, az egy ismert, létező dolog. Minden kurrens katonai technológia eladásához (akár másod-, sőt, harmadkézből is!) a Kongresszus jóváhagyása kell.
Lásd:
  • svéd Viggen eladása Indiának - a pakisztáni kapcsolat miatt ugrott
  • Benelux F-16-osok 1991-es, a CFE utáni eladása a magyaroknak - a jugó polgárháború miatt ugrott
  • Izraeli F-16C a horvátoknak - az amerikaiaknak is volt élő ajánlata
Ez csak három példa.
A svédek persze a legnagyobb lelki nyugalommal át tudnák tervezni a gépüket 100% európaira, de nem tudják és ahogy elnézem, nem is akarják.
Kezdjük ott, hogy a Volvo Aero eleve beszállítója a Super Hornet GE F414-esének, ahogy a Pratt&Whitney F135-ösébe is ők gyártják a diffúzort.
A svédek nagyon függenek az amerikai beszállítóktól és az amerikai megrendelőktől is.
A Gripen programban az amerikaiak részaránya “csak” 33% (az egyharmada a gépnek), ugyanakkor ezek igen kritikus komponensek.

Az új E/F Gripenek esetében ez az arány mégmagasabb, hiszen a hajtómű teljes egészében amerikai, abban csak annyi a svéd, amennyire a Super Hornet-eké is.
Az F414-GE-39E hajtóműveket (svéd jelölése is megvan már: RM16) már nem a svédek rakják össze.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Ezt e topikot is sikerült széttrolkodnod a Gripen b*zulással....
ne érts félre, az én szívemhez is közel áll a skandináv kultúra, de amit te itt előadsz...az több mint röhej...
ráadásul hülyeségeket is beszélsz...nézd már meg, hogy a brit GDP hogyan viszonyul a svédhez...aztán gondolkodj rajta egy kicsit, hogy akkor kinek lehet több erőforrása a gépre...
ez az idióta kijelentés, hogy a brit-olasz páros ne tudná összerakni a gépet...

hajtómű: RR, radar/EW: Leonardo, sárkány/integrátor: Bae
Az f35-ös rendelést sem vágták vissza a harmadára, ugyanis a végső szám 60-80 gép között lesz majd
Azt meg ne is emlitsuk hogy az angoloknak es az olaszoknak van vmenyi tapasztalatjuk az 5.gen gep kifejleszteseben/gyartasaban mivel reszt vettek a F35 programban.

A sved tapasztalatok meg kb 0.

Honnan csoportosit majd at a sved 500 mernokot? mert nelkuluk kvazi halott a program amikor svedorsag kis orszag, az emberi forrasok is vegesek, kulonosen a magosan kepzet mernokok szama az. A saab mernokei meg egy jo ideig el lesznek foglalva az gripen E baszkuralasaval.

Jobban kell a svedeknek a tempest programba a reszvetel a tapasztalat szerzes/repcsiipar megmaradasa miatt, mint amit kell az olaszoknak es az angoloknak a sved segitseg (mindig birnak helyetuk az amcsihoz fordulni, meg a japanok is szoban voltak, csak ugye vki raszolt a japanokra hogy nem lehet :D).

Ugy nezz ki h eleg csetentteni az ujunkal es mar van egy 5. gen gep, csak ez valaki fejeben van csak. Mennyi eroforrast basznak el az amcsik,ruskik, kinai, koreaiak egy ilyen gepbe, a svedeknek meg ebbol sokkal kevesebb van.

Nehogy a gripen E legyen az utolso ugymondot svedorszagban gyartott gep.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Az F-20 Tigershark amolyan “ihletésére” a Gripen eredetileg is az F404-re épült, hiszen ez akkor már egy adott és kiforrott hajtómű volt, pont a kellő méret- és teljesítmény kategóriában. A JAS-39A/B csak később, a fejlesztés folyamán hízott meg, ahogy a C/D pedig mégtovább.
De az európai EJ200 is végig szem előtt volt, ráadásul nem is alaptalanul, lásd a régi Rolls Royce - Volvo partnerséget, ami például a J-35 Draken RM6-osát illeti (RR Avon, pl English Electric Lightning).
Csakhogy az RR/MTU megcsúszott az EJ200-as fejlesztésével (ha még emlékeztek, az első Eurofighter is a Tornado gépek RB199-eseivel volt kénytelen repülni), így nemhogy a Gripen első felszállására, de jóformán az A/B gépek első szériáinak hadrendbe állására se készültek el vele.
Kb itt úszott el az EJ200 - Gripen kollaboráció.
Később, az NG Gripenhez ismét felmerült az EJ200-as, de ehhez már kevés lett volna, illetve a Volvo már beszállítója lett az F414-esnek.
Az EJ200-asnak ugyan létezik egy igen ambíciózus teljesítménynövelő útiterve, ami kiválóan lefedné nemcsak az NG, de a széria E/F Gripenek teljesítmény igényét is, de ezekből idáig még a proto sem készült el.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 461
46 362
113
Jobban kell a svedeknek a tempest programba a reszvetel a tapasztalat szerzes/repcsiipar megmaradasa miatt, mint amit kell az olaszoknak es az angoloknak a sved segitseg (mindig birnak helyetuk az amcsihoz fordulni, meg a japanok is szoban voltak, csak ugye vki raszolt a japanokra hogy nem lehet :D).
Ez vicces! Nyilván a TF-X programról nem is hallottál! :rolleyes:
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 222
33 676
113
A kulcs itt is a legozas. Nem most hanem x ev mulva amikor mar tobb elerheto 5 gen tipus lessz a piacon. Ez bizony mimdig is lepeshatranyba kenyszeriti az ilyen projektbe vagot. Amit viszont az alacsonyabb arakkal a fejlesztesi koltsegek elhagyasaval kompenzalni lehet... Kedvenc peldam a wv es a skoda. A folcvagen kinyomat egy uj generacios jarmucsaladot majd a legnagyobb szamban raktaron levo alkatreszekbol vagy ami a leggazdasagosabban gyarthato mar kessz kiforrott alkatreszekbol megtervez egy auto csaladot skoda nev alatt piacranyomja. Kulonbseg az wv alkatreszeit megtervezik az elkepzelt autora szabva mig a skodanal a meglevoekbol terveznek eggyett ami igy olcsobb lessz. Persze lemaradasba lessz a legujabb wv hez kepest. De jarhato bizonyitott ut.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 222
33 676
113
Igazabol van vagy 150 5 genes sarkany forma ami szelcsatornaba le van tesztelve. Ezeknek a szerkezete is valamilyen szinten ki van mar dolgozva a sarkany legyartasa igazabo ma mar a legkevesebb. Hajtomubol kategoriankent van vagy 3 fajta elerheto ami megfelelne. Radarbol egyeb erzekelo szenzorcsomagokbol szinten. Es igy tovabb ... Annyi hogy jelenleg europa meg nem tudna valos valasztekot produkalni e teren ahogy az usa sem tud . tehat ha nyugati vilagba hasonlo modon akarna valaki 5 genes gepet osszelegozni jelenleg meg mind az usara mind az eura szukseg lenne hogy gazdasagosan kivitelezheto legyen. Es akkor eljutottunk a gripenig megpedig hogy aki megveszi mindenkivel joba kell lennie mert kulonben embargo. Es mivel ez esetben kiszolgaltatott a vasarlo az integracio amivel kivalthato lenne x y gyartotta alkatresz /mert lehetseges lenne/ de hatalmas osszegekbe kerulne...
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Nem, csak telón gépeltem. T-X programra gondoltam, amit a SAAB rázott gatyába, ráadásul rekord idő alatt.
jaaaaa...
osszehasonlitunk egy kikepzogep kifejleszteset egy 5.gen gep kifejlesztesevel.

es ha boing nem lenne szarban, nyilvan a tendert sem ok nyertek volna meg.

mi a kovetkezo dolog a szuper svedekrol?
en leveszem a kalapot elottuk hogy olyan kis orszagkent is kepesek konkurensek lenni a repcsi iparba, de azert tuloztok nagyon.