2019 áprilisában érték el a 20.000 repült órát.
2021 márciusában 24.000 órát.
Így a két évben összesen 4000 órát, évente átlagosan 2000 órát repültek.
Ami 2000 óra / 14 gép = 142,9 óra/év/gép átlagosan az elmúlt két évben.
Ha jól emlékszem 2016 körül nyilatkozták, hogy egy szerződésmódosítással 2026 végéig biztosították az évi 2000 órát a korábbi évi 1680 vagy 1640 óra helyett.
Volt olyan időszak, amikor bőven 2000 óra felett repültek a gépek, de most nem találom a fórumkeresővel. (Talán 2013-2014 körül, amikor próbálták ledolgozni az időarányos lemaradást.)
----------
Ha minden igaz összesen végül (16800+16000+4000=) 36800 órát vettek a Gripenekhez 2026-ig. Most tartanak 24000 óránál. Így a következő 5 évre még maradt 12800 óra. Az 2560 óra évente átlagosan, ami 182,9 óra/gép/év.
Ha jók a számok, akkor ez alapján lenne lehetőség többet repülni, de valamiért nem repülnek többet. Pedig egyre több pilóta van/lesz.
A gépek eddig átlagosan (24000óra/14gép=) 1714,3 órát repültek, azaz eddig két 800 órás svédországi ipari karbantartáson vannak túl.
Ha tényleg még 12800 óra maradt 2026-ig és ezt teljesen ki akarják használni, akkor minden gép átlagosan még repülni fog 5év x 182,9 óra/év-et, ami összesen 914,5 óra, azaz minden gép még egyszer biztos hogy kimegy a svédekhez a harmadik 800 órás ipari karbantartásra.
2026 áprilisában így a gépekben átlagosan 2628,9 óra lesz, azaz átlagosan még kb. 571 óra marad a következő negyedik svéd ipari karbantartásig. Ami éves felhasználástól függően további 3 - 4 év repülésre elég.
---------
Ha azt feltételezzük, hogy azért repülnek csak évi 2000 órát, mert ennyi az éves keret 2017 óta, akkor 2026 áprilisáig már csak 10000 óra maradt. 10000óra/14gép/5év= 142,9 óra/év/gép.
A gépek eddig átlagosan (24000óra/14gép=) 1714,3 órát repültek, azaz eddig két 800 órás svédországi ipari karbantartáson vannak túl.
Ha tényleg csak 10000 óra maradt 2026-ig és ezt teljesen ki akarják használni, akkor minden gép átlagosan még repülni fog 5év x 142,9 óra/év-et, ami összesen 714,5 óra, azaz a gépek ez alapján már nem mennek ki a svédekhez a harmadik 800 órás karbantartásra.
2026 áprilisában így a gépekben átlagosan 2429 óra lesz. Azaz kb. épp el fog fogyni a szerződésben meghatározott repülőidő a 3. svéd ipari karbantartás előtt.
----------
Azzal még lehetne bonyolítani a számolást hogy a gépek állítólag párosával 50 órás eltolásban vannak, valamint jött egy új gép (44) és lett egy soron kívül felújított (30), de kb. ugyanez jöbnne ki csak bonyolultabb számolással. És úgy sem tudnánk hogy melyik a helyes adat...