1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Nightstalker által indítva @ 2011. április 4..

  1. Panzerfaust

    Panzerfaust Well-Known Member

    Erről lenne szó ?
    http://oleg-tulin.narod.ru/index/0-26
     
  2. Panzerfaust

    Panzerfaust Well-Known Member

    Boki a cikkben azt írták hogy transzmitter van az orosz gépekben.
    "Russian military planes are equipped with transmitters that automatically transmit data to Russian military radars. Felgenhauer said that all these transmitters are encoded and operate within a «friend/foe» security system from 1977 called Password. Felgenhauer added, however, that the system is unable to act as a transponder to provide information to civilian aviation. These systems cannot be made «visible» by turning a dial, and their regularly changing keys constitute a strict state secret."

    Это правда ?
     
  3. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Mintahogy a NATO légirányítónak meg joga (és kötelessége) rá géppárt emelni, amennyiben a fent említett 3 feltételt nem teljesíti.
     
  4. boki

    boki Well-Known Member

    https://navigat.ru/products/samoletnye-otvetchiki/
     
  5. rudi

    rudi Well-Known Member

    Inkább csak joga van hozzá, de nincs olyan nemzetközi érvényű norma ami ezt kötelezővé teszi.
    Ha az Orosz katonai gépeken nem a nemzetközi szabványnak megfelelő "S" módú (magasság és egyéb repülési adatokat is sugárzó) (2020 Jun.tól - ADS-B) transponder van akkor az azt jelenti hogy a Eu.i légiforgalmi irányítás másodlagos radarjaival nem fog tudni kommunikálni - vagyis mintha nem lenne semmi.
     
  6. emel

    emel Well-Known Member

    Szerintem kissé fölöslegesen vitatkoztok, nyilvánvaló hogy se az oroszok vagy akár Kína, se az USA/NATO SZÁNDÉKOSAN nem adja ki katona gépeinek pillanatnyi repülési adatait a másik félnek, mint ahogy ugyanígy nem adják ki az éppen aktuális földi vagy AWACS-radar-frekvenciákat, hullámhosszokat, kérdező-kódokat sem. Nem mintha technikailag nem lennének képesek rá, csak éppen nincs rá szándék. Ezek hiányában persze a határkörzetekben a radarokon feltűnő idegen céljel nem is tud semmiféle elektronikus "rákérdezésre" automatikusan repülési adatokat visszasugározni (mert aki a kérdést se érti, az válaszolni se tudhat ugye). Az meg téveszme, hogy orosz gépen nincs transzponder, csak éppen ami van az nem úgy van lehangolva (beszabályozva), hogy a másik oldal radarjának válaszolni tudna.Már a manapság ősi MiG-21-ben is volt egy SzOD-57M rendszer, de csodák csodájára az is csak a SAJÁT földi radar rákérdező impulzusaira közölt repülési adatokat, a NATO-radarokra süket volt mint az ágyú! Persze a SzOD anno a polgári radarokra se reagált, mert akkoriban a VSz-légtérben a katonai gépek repültek korlátlanul, és a polgári gépek voltak zárt légterek és légifolyosók közé terelve. Ezért kellett a rendszerváltás után - mikor megfordult a helyzet - külön megvenni nyugatról és beépíteni a magyar harcigépekbe a transzpondert, ami alkalmas volt az akkor elsődlegessé váló civil radaroknak is adatokat közölni (ezt tévesztette össze a már akkor is "szakértő" sajtó a kizárólag kódolt állami/katonai azonosítást adó IFF/SzRO-rendszerrel. Szóval ha nem adják ki egymásnak se az éppen élő frekvenciákat és kérdező-kódokat, akkor nincs más hátra mint küldeni az orosz, NATO, USA, Japán, kanadai és más készültségi gépeket, ha valaki válaszjel nélkül repül a határok közelében. Egyébként pont ezért a titkolózás miatt repülnek egymás határainál a mindenféle RC-.., EC-.., Il-.., Tu-.. stb. lehallgató/bemérő/fülelő gépek az épp aktuális elektronikus jelzéseket bemérni. Még az ősidőkben beszéltem olyannal aki ilyen gépen repült, és kérdeztem hogy mit értenek abból, amit az USA 6. (Földközi-tengeri) flottája irányából lehallgatnak (ők arra füleltek elsősorban). Azt mondta, hogy ők maguk egy árva BIP-et vagy ti-tát se (utólag az okosok talán valamennyit mert magnóra vették és próbálták dekódolni), de azt észreveszik ha az egész NATO-déli körzet kódot változtat, és már ez is egy jelzés hogy esetleg készül valami ...
     
  7. rudi

    rudi Well-Known Member

    Egy háborúban ez így is van, de békében amikor a civil gépekkel egy légtérben akkor meg nagyon nem így.
    Ha fölmész a Flightradarra akkor látni fogod azokat a katonai gépeket is akik épp polgári légtérben repülnek. Sokszor még felderítő bevetést repülő az Orosz határ közelében szaglászó USA Global Hawk drónok is sugározzák a polgári transponder jeleket.
    [​IMG]
    Kevered a katonai IFF rendszereket a polgári transponderekkel
    Ezek a gépek minden elektronikus jelet beszipkáznak. A katonai IFF rendszerek kódolásának a feltöréséhez meg sok szerencsét. Ez a szent grál. Ha valakinek sikerül az megnyerte a háborút...
     
    Panzerfaust and gacsat like this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Welocme in the age of VID.

    Egyébként létezik olyan sűrű légtér, hogy az IFF nyalábszélessége miatt kb. hasznavehetetlen, mert annyi célpont van a nyalábban, hogy lövésed nincs ki válaszolt.
     
  9. emel

    emel Well-Known Member

    Persze, a GH sugározza a transzponder-jelet hiszen nagy magasságban repül, emelkedésnél és süllyedésnél meg ha a felderítés kisebb magasságot kíván egyaránt keresztezi az utasszállító gépek repülési útvonalait, ráadásul pilóta sincs benne aki azonnal reagálni tudna egy előforduló vészhelyzetben. Viszont magyar Gripent vagy más katonai gépet évszámra nem találok a FR24-en, legfeljebb ha külföldre repül akkor kapcsolja be a transzpondert. A katonai IFF-rendszert és a polgári transzpondert nem keverem, pont az előző hsz.-ben is leírtam a lényeges eltérést: az IFF (oroszul SzRO/SzRZO) az állami/katonai azonosító kódot ad a katonai radar számára, a transzponder meg repülési adatokat (járat-azonosító, magasság, sebesség, irányszög, stb) a polgári radarok felé. De mint írtam már régi szovjet vadászban is volt katonai transzponder IS, a SzOD-57, ami adatokat jelzett vissza a saját katonai felderítő-radar számára.
     
    Panzerfaust likes this.
  10. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ehhez képest az Izraeli F-35 ök látszanak a Flightradaron - már amikor Ők is ezt akarják
    [​IMG]
    Meg a Kalnyingrad előtt köröző RC-135 elektronikai felderítők.
    [​IMG]

    Ez a múlt...de gondolom ezt Te is tudod.
    A valóság az hogy a gépek 99%-az (jövő júniustól 100%, ugyanis kötelező minden polgári és katonai gépnek ezt használni civil légtérben) ADS-B rendszerű transpondereket használja. Az ADS-B nek már semmi köze a radarokhoz.
    [​IMG]
    Amint a pilcsi bekapcsolta az ADS-B transpondert az folyamatosan elkezdi sugározni a gép legfontosabb paramétereit (hívójel, magasság, sebesség, üza. mennyiség, stb…) Ezeket a jeleket a földön elhelyezett érzékelők illetve más repülőgépek vevői érzékelik
     
    Panzerfaust likes this.
  11. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Igen. De van hozzá orosz nyelvű kézikönyv is.

    Mondjuk most elkezdtem a kezelőpanelt keresni a különféle vadászgépekben, de hirtelen nem találtam rá. Aztán lehet, hogy ez is valami olyasmi helyre van bepaszírozva, hogy a szék mögött hátranyúlva elérhető...
     
  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    "Impressive farewell the Hungarian Air Force JAS-39 Gripen bid to NATOs Baltic Air Policng mission in the skies over Lithuania. Hungary led the 50th detachment of this peacetime mission safeguarding the Allied airspace in the region. "

     
    arcas, tonyo, fulcrum11 and 4 others like this.
  13. emel

    emel Well-Known Member

    Az elején te is megírtad a lényeget a KATONAI gépekről: látszanak a radaron/adnak transzponder-jelet - ha ők is maguk is akarják! A másik nagy kérdés: mi lesz egy év múlva, ha Szergej (és sokan mások) a harcigépein SAJÁT légtérben és NEMZETKÖZI légtérben repülve mégse fogja bekapcsolni az ADS-B transzpondert?! Lelövik a Kalinyingrádba tartó Szuhojokat a Balti-tenger fölött - nemzetközi légtérben?!!
     
    Parapitecus, fishbed and borisz like this.
  14. Terminator

    Terminator Well-Known Member


    Egy újabb elfogási kép....

    [​IMG]

    (ha jól látom, ezt sem valamelyik videóból vágták ki)
     
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Az IL-76-os oldalán mi az a nagy doboz? :cool:
     
  16. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Infra csapda szóró?
     
  17. Madár Fokker

    Madár Fokker Active Member

    A klíma kültéri egysége o_O
     
  18. misinator

    misinator Well-Known Member

    :D
     
  19. Parapitecus

    Parapitecus Active Member

    Azért azt mégsem. A NATO gépek is piszkálják az orosz medve bajszát.
     
  20. Panzerfaust

    Panzerfaust Well-Known Member

    Az nemzetközi jogi konzekvenciákat maga után vonó bűncselekmény.
    Békeidőben senki sem alkalmazhat erőszakot - még légtérsértés esetén sem, kizárólag arányos mértékben. (támadó szándék)
    Tehát a törökök is elkövették, az más kérdés, hogy Putyin elnézte nekik, több okból is.
     

Ezen oldal megosztása