Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 440
113
A Ryan közlegényben elhangzik egy mondat 1 ember lőszerpocsékolás sok ember együtt jó kövér célpont ! Mivel nem vagyok katona ezért csak kérdem a lövész páncélosok a gyalogságot csak kiviszik a harcmezőre és a HK-at csak tisztes távolból kísérik ? A lövész katona a harcmezőn a HK-t fedezéknek használva vonul rajonként/szakaszonként és adott harci szituációban fedezi és védi a HK-t az ellenséges gyalogságtól ? Ha egy szakasz katona ül a szállító járműben és ez legyen bármi nincs kiszolgáltatva az ellen PCT tevékenységének jobban mintha a HK mögött esetleg szétterülve vonul ? 100-re a roham szakasztól nem öngyilkosság egy gyengén páncélozott járműbe bezsúfolni 10-20 embert ?
Mikor hogy.Igazábol az adott harcászati helyzet határozza meg.Vagyis az adott jármű,az ellenség fegyverzete és a harctér viszonyainak összefüggése határozza meg.Pl
images
M113 APC Vietnámban körbegp-ázva pontosan úgy lett bevetve,mint egy IFVt vetnek be @dudi merev harcászati doktrinájában.(ajánlott film,Long Tan-i csata.Megtörtént esemény megfilmesitve).Ugyanakkor Irakban a felkelések idején a körbepótpáncélozott Bradly IFV-t ugymond APC harcászattal vetették be a városokban,mert ha csak úgy berongyolnak velük,szarrá RPGzik-csak egy nagy zsiros célpont.
Fentebb meg megtalálod az USMC harcászati utasitását,amiben még le is van rajzolva,hogy a lövészraj milyen pozicióban ücsörögjön az Abramson,hk deszantként.
Szóval nincs egyedül üdvözitő módszer,mindig alkalmazkodni kell az aktuális helyzet adta lehetőségekhez.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 646
18 827
113
Már ne haragudj de ez irtó baromság !

Akkor a jenki harckocsizók irtó baromságokról számolnak be, mert ez az ő véleményük.. kerek perec leírják hogy ahol a Tigerek és Pantherek röhögve elmentek laza talajon, ott ők megsüllyedtek és elakadtak.

A Tigris tömeg/Le aránya és a talajnyomása is sokkal rosszabb volt mint az M4-é ! A terepjáró képessége , hogy lehetne egy majd 57t-s folyamatos hajtási problémákkal küszködő járműnek jobb mint egy 30t-énak ami sokkal kiforrottabb volt a nagyobb gyártási szám miatt is ?

A tömeg / LE aránya rosszabb volt, persze ez akkor számít ha 1. a gyorsulást nézed 2. egysebességges váltó van mindegyikben. Nem véletlen, hogy a Tigerben 8 előremeneti fokozat volt (ebből az első kettő gyakorlatilag felező), hiszen végső soron az váltóáttétel fogja megadni, hogy el tud-e indulni egy neccesebb helyzetből.

A talajnyomásnál te a kemény talajon számított talajnyomásra gondolsz (gyakorlatilag lánctalpfelület / tömeg), az viszont nem érdekes különösebben, mert puha talajon már kicsit máshogy működik a helyzet, az számít hogy mennyire egyenletesen oszlik el az a tömeg a lánctalpon. Itt pedig bejön az, hogy milyen futómű is van alatta.

Ha kevés ponton érintkeznek a futógörgők a lánctalppal, az nem ideális, hiszen gyakorlatilag a teljes tömeg arra néhány felfekvési pontra koncentrálódik, mélyebben fog süllyedni a talajon. A kisebb méretű görgőknek pedig nagyobb a gördülési ellenállása is.

A Shermanen ez láthatóan nem túl ideális, kevés, hat apró görgő van csak rajta, és azok is csak a lánctalp külső részén érintkeznek a lánctalppal:

m4a375w_18.jpg


Vessük össze egy pillanatra a Tiger I és II. futóműelrendezésével, rögtön látszik a különbség, és hogy miért használtak a németek átlapolt, nagyméretű görgőket - sokkal jobban eloszlik a nyomás.



Elmagyarázok neked valamit korunk legjobb terepjárójának a G Mercinek hajtottam a 3 ajtós 300E jelű változatát meg volt Pajeszom 3500 V6 szintén 3 ajtósom ! A motorok ereje is kb ott volt egy szinten . A Merciben elöl és hátul is zárható diffizár a Pajeszba csak hátul volt zárható !
Mégis bárhol és bármikor megette a Mergát terepen is meg közúton is ! Vajon miért ? Azért mert volt köztük 500kg különbség meg a Pajesz az elől független felfüggesztésével jobban fogta a terepet nem pattogott el !

Ez nagyon érdekes, csak éppen a témához semmi köze nincs, gumikeres járművekből nehéz megítélni lánctalpas járműveket.

Na kb ez volt a Tigris meg az M4 között is !

A különbség a Tiger és az M4 között az volt, hogy a Tiger bárhol elment ahol a Sherman nem tudott.

Ajánlom ennek a tanulmányozását - laza talajon vizsgálja az egyes harckocsik talajnyomását (MMP - mean maximum pressure), itt bizony jól kijön, hogy melyik harckocsi bírt jó terepjáró képességgel és melyik nem.




 
F

Filter

Guest

És kb mindegy hogy hol nézem,keresem az adatokat.
A Tigrisek hajtáslánca szar volt,motorja szar volt,átlapolt görgői szarok voltak,sokszor a személyzet "ritkította" is hogy mozgásképesen tudják tartani a gépet.
Különösen esős időben,fagyról ne is beszéljünk.
Ne haragudjatok,de valami forrást tudtok prezentálni hogy honnan jön az hogy egy tuti gépezet volt? Mert ilyet én nem nagyon találok sehol.
( A ráültett legénység,igen,profik voltak,az eszköz elsősorban nekik köszönheti az eredményeit.)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 436
90 385
113
Na akkor csak a számok és le is lőttem az estimesét!

1944-ben egy szovjet lövészzászlóalj összesen 18db páncéltörő fegyverrel rendelkezett ami hatásosan volt képes pusztítani az Sd.Kfz.251-est.Ezek a fegyverek kivétel nélkül a zászlóalj páncéltörő szakaszában voltak 16db 14,5mm-es páncéltörő puska és 2db 45mm-es páncéltörő löveg elosztásban.A lövész századok nem rendelkeztek páncéltörő képességgel így még az Sd.Kfz.251-is leküzdhetetlen volt számukra.

Az 1960-as évek elején egy szovjet lövészzászlóalj (BTR-60) összesen 31db páncéltörő fegyverrel rendelkezett amivel hatásosan tudta pusztítani az ellenség APC/IFV kategóriajú jarműveit.
A páncéltörő eszközök elosztása a következő volt:

-a zászlóalj pánceltörő szakaszában 2db AT3 ATGM vagy 2db T-12 páncéltörő ágyú valamint 2db SzPG-9 HSN (forrasonként változóan feltüntetnek még 2db RPG,7V-t is).

-a lövész századokban 9db RPG-2 kézi páncéltörő gránátvető, azaz a 3 szazaddal számolva összesen 27db (rajonként 1 db, a szakasztörzsben és a századtörzsben nem volt).

Az 1960-as évek második felében a BMP-1 megjelenésével drasztikusan megnőtt a páncéltörő eszközök száma a lövészzászlóaljak harcoló alegységeinél.
A lövészzászlóalj harcoló alegységeinél összesen 111db páncéltörő eszköz volt rendszeresítve amivel pusztítani lehetett az ellenséges IFV-ket a következő eloszlásban: 27db RPG-7V, 42db AT3 ATGM és 42db 73mm-es Grom HSN.
Elosztásuk a következő volt:

-a zászlóalj nem rendelkezett páncéltörő szakasszal!

-a 3 lövész század összesen 27db RPG-7V, 36db AT3 ATGM és 36db 73mm-es Grom HSN.

Ezekután mindenki eldöntheti, hogy mennyire volt gyenge páncelzatú az Sd.Kfz.251 IFV-nek és mennyire volt pl a Marder vagy a
Schützenpanzer Lang HS.30.
De ne legyenek kétségeink a német páncélgránátos zászlóaljak is rogyásig voltak pakolva páncéltörő fegyverekkel a 60-as években így a BMP-k sem voltak életbiztosítások.

Mint már sokszor megjegyeztem valaminek a páncélvédettségét az ellene alkalmazott pánceltörő eszközök tükrében lehet érdemben vizsgálni.A páncélzatok összehasonlítasa csupán péniszméregetésre jó!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 436
90 385
113
Inkább 100 vagy 200 méter. A műszaki zár után jött a lövészárok megtisztítása. Utána pedig vissza a BMP-be.
Hát az nagyon primitív volt.A műszaki zárat nem rakjuk ilyen közel.Ha a gépkarabélyok hatásos lőtávjából indulok ki akkor is minimum 350-400 méter.Ha a könnyű-géppuskákéból akkor 600 méter.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 508
66 695
113
A talajnyomásnál te a kemény talajon számított talajnyomásra gondolsz (gyakorlatilag lánctalpfelület / tömeg), az viszont nem érdekes különösebben, mert puha talajon már kicsit máshogy működik a helyzet, az számít hogy mennyire egyenletesen oszlik el az a tömeg a lánctalpon. Itt pedig bejön az, hogy milyen futómű is van alatta.

Puha talajon a Tigris elsülyedt a picsába. A sárréten sen értették Hans-ék, hogy mit jelent ez a név.... Ott is óriási siker volt a Tigris XD
"A különösen nehéz terepviszonyok miatt a 46 tonnás PzKpfw V Panther (Párduc) harckocsik csak kínlódva tudtak előretörni,
A 69 TONNÁS KIRÁLYTIGRISEKET PEDIG EGYSZERŰEN FOGLYUL EJTETTE A SÁR.
A 6. SS-páncéloshadsereg alakulatai az offenzíva első napján mindössze csak két kilométert nyomultak előre."

Vessük össze egy pillanatra a Tiger I és II. futóműelrendezésével, rögtön látszik a különbség, és hogy miért használtak a németek átlapolt, nagyméretű görgőket - sokkal jobban eloszlik a nyomás.

Ez is remekül bejött az orosz pusztában, főleg mikor közéjük fagyott a sár....

E mellet a Tigris elképesztően sokat fogyasztott, műszakilag megbízhatatlan volt, mivel erősen túlterhelte a nagy tömeg a hajtásláncot.
A lapolt futógörgő komolyabb terepre alkalmatlan volt, túl érzékeny konstrukció.
A nagy talajnyomás miatt a Tigris sárban vagy laza homokban nem tudott harcolni.
Ez tényleg a mobilitás csúcsa :D
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 436
90 385
113
Egy megjegyzés lemaradt!Pusztán a harcó alegységek páncéltörő eszközeit számoltam a BTR-es és BMP-s zászlóaljaknál,tehát meg megengedő is voltam mert a vh- zaszlóaljnál minden pánceltörő eszközt beleszámítottam.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 646
18 827
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 508
66 695
113
Ha hipotetikus lenne a vita azt még érteném. De a valós, megtörtént történelem cáfol minden ilyen német ajnározó hülyeséget!
A Tigirs mobilitása szar volt. Kész. Nem bírt el a Keleti fronttal.
A német féllánctalpasok sosem voltak IFV-k.
A támado orosz gyalogság nem magára maradt századokban harcolt, hanem összfegyvernemileg, saját pct. puskákat is használva.
A németekkel ellentétben a szovjeteknek mindenre és mindenhez is volt elegendő tankjuk.

A németek meg a II. VH-t is elvesztették, pont úgy , mint az elsőt! Ez tény!
Mit erőlködtök még itt, ilyen sosem volt dolgokkal? :)
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 077
6 710
113
Hát az nagyon primitív volt.A műszaki zárat nem rakjuk ilyen közel.Ha a gépkarabélyok hatásos lőtávjából indulok ki akkor is minimum 350-400 méter.Ha a könnyű-géppuskákéból akkor 600 méter.
A világháborús filmeken is van közvetlenül a lövészárok előtt szögesdrót. Csak legyen a kézigránát hatókörén kívül. Minél messzebb van az akadály, annál könnyebben tudja az ellenség észrevétlenül hatástalanítani, vagy megkerülni.

De lehet persze lehet több sor műszaki akadály is. :) Ha van hozzá erőforrás, akkor én biztos hogy több sort építenék.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 646
18 827
113
Milyen vasúti szállítás a harcmezőn?
Nézd végig a képeket,van millió.

Olvasgass már utána mielőtt baromságokat posztolsz..

Kétféle lánctalp volt - egy keskeny (520 mm széles) vasúti szállításhoz, és egy harci lánctalp ami szélesebb volt (725 mm).

Vasúti szállításnál a harci lánctalpat levették, a külső görgősorral együtt, mert túl széles lett volna egyes alagutaknak és szerelvényeknek. Amint megérkezett a célállomásra, a keskeny lánctalp lekerült, visszarakták a harci lánctalpat és a külső görgőket.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 077
6 710
113
Hát az nagyon primitív volt.A műszaki zárat nem rakjuk ilyen közel.Ha a gépkarabélyok hatásos lőtávjából indulok ki akkor is minimum 350-400 méter.Ha a könnyű-géppuskákéból akkor 600 méter.
Ha 600 méterre teszed az akadályt, akkor amíg a tüzérség lövi az állásaidat, a műszakiak meg a harckocsik átjárókat nyitnak rajta. És akadály nélkül jutnak el a lövészárkodig. Ha 100 méterre van az akadály, akkor ezt nem tudják megcsinálni.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082
F

Filter

Guest
Olvasgass már utána mielőtt baromságokat posztolsz..

Kétféle lánctalp volt - egy keskeny (520 mm széles) vasúti szállításhoz, és egy harci lánctalp ami szélesebb volt (725 mm).

Vasúti szállításnál a harci lánctalpat levették, a külső görgősorral együtt, mert túl széles lett volna egyes alagutaknak és szerelvényeknek. Amint megérkezett a célállomásra, a keskeny lánctalp lekerült, visszarakták a harci lánctalpat és a külső görgőket.
Ezzel tisztában vagyok.
Ahogyan azzal is ,hogy ritkították a görgőket a harcmezőn mert minden szar közéragadt,belefagyott.
Ahogyan a KT-en,és a Párducokon is.
Innentől meg az hogy jó volt a mobilitása, fals.
Főzte a motort, törékeny volt a váltója,szar konstrukció volt a futóműve.

Ritkított görgősor. (Elöl)Nem vasúti szállítás,hanem front.

Front. Elöl-Hátul ritkított görgősor...

"Olvasgass már utána mielőtt baromságokat posztolsz.."
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 436
90 385
113
Ha 600 méterre teszed az akadályt, akkor amíg a tüzérség lövi az állásaidat, a műszakiak meg a harckocsik átjárókat nyitnak rajta. És akadály nélkül jutnak el a lövészárkodig. Ha 100 méterre van az akadály, akkor ezt nem tudják megcsinálni.
Miért?Azért 200 métern nem szornak az ágyúk.