[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

.
.

.
.
Igazad van, ha muszakilag nezed. De mint az elmult evekben annyi pelda mutatta, a politikai szandek, es anyagi erdek felulirja a logikat, illetve kommunikacioban a logikat igazitjak, magyarazzak hozza a sajat erdekukhöz.
Ha megveszik a gyarat, hamar eldöl ez a kerdes, hogy veszunk-e azonnal egy csomo L-39-et. Szerintetek nem, szerintem igen. Majd kiderul.

Valahogy ez a komment t-72 szagú ...
 
.
.

.
.
Igazad van, ha muszakilag nezed. De mint az elmult evekben annyi pelda mutatta, a politikai szandek, es anyagi erdek felulirja a logikat, illetve kommunikacioban a logikat igazitjak, magyarazzak hozza a sajat erdekukhöz.
Ha megveszik a gyarat, hamar eldöl ez a kerdes, hogy veszunk-e azonnal egy csomo L-39-et. Szerintetek nem, szerintem igen. Majd kiderul.
Dehát a Z2026 egyik "alapötlete" volt, hogy vegyenek sugárhajtású kiképzőgépeket. Ez nem politikai szándék, hanem szakmai. Egy nagysebességű kiképzőt minek vennénk 40-50 millió USD-s áron, amikor használt C/D-t már kaphatnánk - szerintem - nagyjából ugyan ennyiért. Engem nem igazán érdekel, ha közben a NER-es alakok ebből úgymond bennfentes kereskedés révén üzletet csinálnak. Ha nincs másik olyan opció, ami révén visszacsuroghatna az elköltött pénz csak egy minimális része is a Magyar Gazdaságba, akkor azok mind csak rosszabb opciók - természetesen figyelembe véve a lehetséges versenytársakat.
Lehetne jó opcióra kiképzőgépnek a PC-21 is, meg a Super Tucano, de azok egy alacsonyabb sebességtartományban dolgoznak, és ha az alapvetően kiképzőgépet mégis fel kell fegyverezni, akkor az a 150-200km/h igencsak jól jöhet. DE ne feledjük, hogy pl. az NG kivállóan alkalmazható lenne drónvadászatra gyakorlatilag 0 költségszinten. Emlékezzünk csak, hogy Líbiában azzal lett vége a török drón fölénynek, hogy megjelent pár Mig-29 - gépágyúval.
Egy MALE UAV sebessége 200-400km/h között mozog. Természetesen cruising közben inkább a 200 felé tendál. Namost egy 700+km/h-s csúcssebességgel egy gépágyú konténeres, EO tornyos NG-nek egy ilyen elfogás gyakorlatilag sétagalopp. És erre nem a különben mással elfoglalt Gripeneknek kell energiát és fegyvereket fecsérelni. És mindezt egy kiképzőszázad pilótája is meg tudja oldani. A földi irányítás rávezeti a gépre, amit egy EO toronnyal befogva pillanatok alatt kiiktathat.
 
Mit nem értesz azon, hogy NEM LEHET a Gripeneket még Air Policing szinten sem KIVÁLTANI az L-39-cel? Mint ahogy egy Apache helikopterrel sem!

Namost egy 700+km/h-s csúcssebességgel egy gépágyú konténeres, EO tornyos NG-nek egy ilyen elfogás gyakorlatilag sétagalopp. És erre nem a különben mással elfoglalt Gripeneknek kell energiát és fegyvereket fecsérelni. És mindezt egy kiképzőszázad pilótája is meg tudja oldani. A földi irányítás rávezeti a gépre, amit egy EO toronnyal befogva pillanatok alatt kiiktatható.
Ugyanezt tudja az S-3 Viking is, csak jóval sokoldalúbban használható.
 
Én biztos vagyok benne, hogy az L159 tovább lesz fejlesztve UCAV-nak és ez az, ami minket érdekel a kiképző gép mellett.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Na, ez a topic hasznosabb infókat adott, mint a másik kettő.

Kicsit zavaros ez a szlovák cikk nekem. PavoIR talán tud segíteni értelmezni.
Szlovák részről csak kimenekülés van és átadják cseh-magyar tulajdonba az egész gyárat vagy ott nálatok van valaki, aki be szeretne szállni még résztulajdonosként? Nekem egyelőre róka fogta csukának tűnik a hadipar ezen szegmense.

Egyfelől nagyon speciális az egyetlen szegmens, amiben önálló terméke van a cégnek. Lehet álmodozni építeni a meglévő tapasztalatokra és 5. meg 6. generációs harci repcsiket is kifejleszteni mellé, de ezeket már jóval korábban elkezdték egy hosszú sor más országban. És a történelmi tapasztalatok azok, hogy ez a vállalat nem is képes ilyen teljesítményre az eddigi eredmények szerint. Másfelől azok sokkal nagyobb hazai felvásárló piaccal és bejáratott nemzetközi lobbival rendelkeznek. Pillanatok alatt kiszorítanak minket és hosszútávon nehéz csak pár kicsi országnak fejleszteni, versenyképes maradni.
Másfelől ha jól értem, kb olyan 15millió euró egy új gép ára. Ez teljes értékű vadásznak nagyon olcsó lenne, de nem az. Drónnak meg lehet kicsit túl sok lesz. És az még nem kifejlesztett verzió, ahhoz még kutatni és pénzt beletenni kell.

Mennyire biztos a második magyar század felállítása? Én inkább tippeltem volna arra, hogy jóval később, a piacképes 5. genek elterjedése idején állítjuk majd fel. Jelenleg lenne előnye egy "kisegítő" század, ami drónvadász, meg kiképző, meg alacsony sebesség ellenére bevethető éles helyzetekben, de kéne számolni, ha tudunk infót, hogy hány évre előre tudnánk munkát biztosítani csak kiképző gépek vásárlásával? Ha 1-2 év alatt az az ezernél is több munkás összerak két-három ország rendelését is, akkor simán csak időnk nincs drónokat kísérletezni.
Plusz régen az USA meg Izrael volt a nagy király harci drón terén. Most Törökország ugrott egy nagyot. Ezek konkrét harci bevetésekkel alapozták meg hírnevüket. Nehéz lenne önálló piacot fogni, miközben épp a két országnál nagyobb játékos felszálló ágban van és rengeteg pénz forog nála a K+F-ben. És értelmetlen volt nem rég török meg izraeli drónokat nézni, ha egyébként elhatározás lenne a saját fejlesztésünk iránt.

Szóval elég zavaros nekem, hogy mit is szeretnénk kezdeni ezzel a gyárral. De ahogy olvasom, mindenki másnak is. Szlovák barátunkat meg kérdezem, hogy náluk odahaza röppent-e fel hír arról, hogy beugrana valaki ebbe az eladásba és lehet-e a végén esetleg három nemzetű a dolog vagy csak a magyar és cseh géniuszok látnak pénzt a dologban?
 
Na, ez a topic hasznosabb infókat adott, mint a másik kettő.

Kicsit zavaros ez a szlovák cikk nekem. PavoIR talán tud segíteni értelmezni.
Szlovák részről csak kimenekülés van és átadják cseh-magyar tulajdonba az egész gyárat vagy ott nálatok van valaki, aki be szeretne szállni még résztulajdonosként? Nekem egyelőre róka fogta csukának tűnik a hadipar ezen szegmense.

Egyfelől nagyon speciális az egyetlen szegmens, amiben önálló terméke van a cégnek. Lehet álmodozni építeni a meglévő tapasztalatokra és 5. meg 6. generációs harci repcsiket is kifejleszteni mellé, de ezeket már jóval korábban elkezdték egy hosszú sor más országban. És a történelmi tapasztalatok azok, hogy ez a vállalat nem is képes ilyen teljesítményre az eddigi eredmények szerint. Másfelől azok sokkal nagyobb hazai felvásárló piaccal és bejáratott nemzetközi lobbival rendelkeznek. Pillanatok alatt kiszorítanak minket és hosszútávon nehéz csak pár kicsi országnak fejleszteni, versenyképes maradni.
Másfelől ha jól értem, kb olyan 15millió euró egy új gép ára. Ez teljes értékű vadásznak nagyon olcsó lenne, de nem az. Drónnak meg lehet kicsit túl sok lesz. És az még nem kifejlesztett verzió, ahhoz még kutatni és pénzt beletenni kell.

Mennyire biztos a második magyar század felállítása? Én inkább tippeltem volna arra, hogy jóval később, a piacképes 5. genek elterjedése idején állítjuk majd fel. Jelenleg lenne előnye egy "kisegítő" század, ami drónvadász, meg kiképző, meg alacsony sebesség ellenére bevethető éles helyzetekben, de kéne számolni, ha tudunk infót, hogy hány évre előre tudnánk munkát biztosítani csak kiképző gépek vásárlásával? Ha 1-2 év alatt az az ezernél is több munkás összerak két-három ország rendelését is, akkor simán csak időnk nincs drónokat kísérletezni.
Plusz régen az USA meg Izrael volt a nagy király harci drón terén. Most Törökország ugrott egy nagyot. Ezek konkrét harci bevetésekkel alapozták meg hírnevüket. Nehéz lenne önálló piacot fogni, miközben épp a két országnál nagyobb játékos felszálló ágban van és rengeteg pénz forog nála a K+F-ben. És értelmetlen volt nem rég török meg izraeli drónokat nézni, ha egyébként elhatározás lenne a saját fejlesztésünk iránt.

Szóval elég zavaros nekem, hogy mit is szeretnénk kezdeni ezzel a gyárral. De ahogy olvasom, mindenki másnak is. Szlovák barátunkat meg kérdezem, hogy náluk odahaza röppent-e fel hír arról, hogy beugrana valaki ebbe az eladásba és lehet-e a végén esetleg három nemzetű a dolog vagy csak a magyar és cseh géniuszok látnak pénzt a dologban?
Pedig eleg egyertelmu szerintem: az Aero mostani tulajai lathatoan arra baziroztak operational szinten, hogy mostanra megerkezik az elso nagy adag penz Tomborektol, nem akartak tobb penzt belerakni.
Viszont most mar veszesen kozeleg a fizeteskeptelenseg, ha nem tesznek be tobbet, de Tomboreknak meg minden extra nappal csokken a ceg erteke, azaz barmikor ujratargyalhatjak a vetelarat. Ha elallnak az egesztol, akkor az Aerot valoszinuleg ujra ki kell segitenie (rosszabb esetben esetleg kompletten fel kell tokesitenie, bar ez outstanding orderekkel a kezukben nem igazan szukseges) valakinek, maskulonben nem tud szallitani tovabb, amivel elvesztene a mar meglevo piacait is.
A vege az lesz, hogy nem hagyjak elsullyedni, de el tudom kepzelni, hogy hangzatos V4-es lozungok ide vagy oda, a magyarok siman teljes kontrollra jatszanak, hideg szamitasbol kartyazva, azaz csak ugy szallnak be, ha a cseheknek csak nevleges tulajdonosi hanyaduk lesz, minimalis board szavazattal stb.
 
Kicsit zavaros ez a szlovák cikk nekem. PavoIR talán tud segíteni értelmezni.
Szlovák részről csak kimenekülés van és átadják cseh-magyar tulajdonba az egész gyárat vagy ott nálatok van valaki, aki be szeretne szállni még résztulajdonosként? Nekem egyelőre róka fogta csukának tűnik a hadipar ezen szegmense.
Nem tudom, hogy mást érdekelne ez a cég, kulonben már biztosan képbe kerult volna. PENTA szabadúlna tole, amíg jó árat képes kapni érte, de nem jonn a pénz. A magyar fél pedig nagyon szeretné és szerintem talán nem is anyira a NG miatt, mert geopolitikailag a Embarerba (de más vállatokba is https://www.idnes.cz/technet/vojens...razilska-letadla.A160720_115547_vojenstvi_mla ) való beszálítás talán érdekesseb szegmensnek látszik nekik hoszútávulag.
Másfelől ha jól értem, kb olyan 15millió euró egy új gép ára. Ez teljes értékű vadásznak nagyon olcsó lenne, de nem az. Drónnak meg lehet kicsit túl sok lesz. És az még nem kifejlesztett verzió, ahhoz még kutatni és pénzt beletenni kell.
Inkább úgy fogalmaznék, hogy 150M-ba belefér a tíz darab.
 
Ezt dronozast felejtsuk mar el ennek kapcsan, az csak @LMzek 2.0 teljesen elszallt fantazmagoriaja, semmi ertelme nincs, sem anyagilag, sem muszakilag. :)
 
Nem tudom, hogy mást érdekelne ez a cég, kulonben már biztosan képbe kerult volna. PENTA szabadúlna tole, amíg jó árat képes kapni érte, de nem jonn a pénz.
A Penta már megszabadult a cégtől.
Eladta a részesedését a Tombor által jegyzett Aero Invesrment Zrt. nek.
A Penta pusztán arra vár hogy hogy végre, egy év után, valaki vírítsa a zsét és fizesse ki neki a vételárat.

A Penta ha nem kapja meg a pénzét akkor tényleg nem lesz más vàlasztása minthogy kérni fogja hogy indítsák meg az AV ellen a felszámolási eljárást.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Elolvastam a szlovák és a csehről magyarra fordított hvg cikket AV ügyben, plusz hozzáteszem, amit eddig olvastam.

Mi a jelenlegi helyzet?
Alapvetően a szlovák Penta az AV jelenlegi tulajdonosa és a cégnél található reptér is hozzájuk tartozik.
Az L-39NG a szlovák Penta és a cseh Omnipol közös fejlesztése., 50-50%-ban, 27 milliárd HUF-ba fájt a kifejlesztése.

Tavaly a Penta el akarta adni az AV-t 51-49%-ban a magyar Tombor Andrásnak és a cseh Omnipolnak. (a repteret megtartották volna) . A magyar többségi tulajdon ellenére a csehek akarták delegálni a vezetést, az Omnipolhoz tartozó ERA, cseh radargyártó vezetőjét.

Ezáltal a L39NG eladások nyeresége 75-25%-ban osztódott volna meg a csehek-magyarok közt a csehek javára. Jelenleg egy 12db-os vietnami és egy 4db-os szenegáli eladás van kilátásban, de felmerült már korábban, hogy az Omnipol felkész bizniszeket is beblöfföl... A lényeg leszallitási még nem történt, de a gép tavaly minden minősítést, engedélyt megkapott.

Folyamatosan felmerül 10-12 gépes eladas a csehek, szlovákok és magyarok részére. Mkinél már volt nyilvános teszten a gép. Ezenkívül portugál és amerikai civil érdeklődés is volt a múltban, valamint az osztrákokat is bedobták.

Ezenkívül az AV az Airbusnak és az Embraernek is beszállítója. Az Embraer KC-390-be is beszallít a cég. Mi tavaly kettőt vettünk, anno a csehek is kacérkodtak a gondolattal. Valszeg ezért lett az AV beszállító.

Az AV ezenfelül még régi L39-eket modernizál, több ázsiai és afrikai ország gépeit midernizálja jelenleg is.

Folyt kövi
 
A magyar fél pedig nagyon szeretné és szerintem talán nem is anyira a NG miatt, mert geopolitikailag a Embarerba (de más vállatokba is https://www.idnes.cz/technet/vojens...razilska-letadla.A160720_115547_vojenstvi_mla ) való beszálítás talán érdekesseb szegmensnek látszik nekik hoszútávulag.

Ez érdekes cikk. Elég sok mindenbe bele kaptak és ezek szerint a beszállítói megbízásaik nem első sorban alacsony bérek miatt vannak, hanem tervezés szintjén voltak jelen több projectben.

1, A fémiparban amíg nincs saját terméked, addig mindig más valaki fehér rabszolgája vagy. Az eddigieknél pozitívabb, hogy vannak ezek szerint több más helyen megjelenő részegységekre szabadalmuk, de ezek eddig sem tették őket nyereségessé. Jó lesz utána nézni, hogy a zsozsót eddig ez a K+F vitte-e el, meg főleg a nem túl fényes jövő elé néző "új Albatroszuk", vagy szimplán szerkezeti problémáik vannak.
2, Az új szállító gépek, amik a környéken beérkeztek, jelentenek-e a jövőben érdemben több megrendelést pót-alkatrész gyártásnál?
3, Valahogy a cég eddig egymás után többször elbaltázta a fejlesztéseknek már a kiinduló koncepcióját is. Az több, mint érdekes, hogy egy olyan szállítógépbe szálltak be, amit a cseh haderő nem akar rendszeresíteni, mert az egyik dolognak túl kicsi, a másiknak meg túl nagy.

Ritkán állok LM szárnyaló fantáziája mellé, de még mindig jobban úgy tűnik, hogy nem önmagában a cégre lesz szüksége bárkinek is, hanem csak egy gyártó kapacitás arra, hogy mondjuk bedobják majd a közösbe egy nagyobb kapacitású drón gyártás bázisának mondjuk egy török vállalattal közös bisnicébe. Plusz jobb esetben karbantartó bázis legalább két ország légi erejéből a szállító gépeknek.
Kamnak meg igaza lehet, hogy az árat próbálják letörni.
 
Na, ez a topic hasznosabb infókat adott, mint a másik kettő.

Kicsit zavaros ez a szlovák cikk nekem. PavoIR talán tud segíteni értelmezni.
Szlovák részről csak kimenekülés van és átadják cseh-magyar tulajdonba az egész gyárat vagy ott nálatok van valaki, aki be szeretne szállni még résztulajdonosként? Nekem egyelőre róka fogta csukának tűnik a hadipar ezen szegmense.

Egyfelől nagyon speciális az egyetlen szegmens, amiben önálló terméke van a cégnek. Lehet álmodozni építeni a meglévő tapasztalatokra és 5. meg 6. generációs harci repcsiket is kifejleszteni mellé, de ezeket már jóval korábban elkezdték egy hosszú sor más országban. És a történelmi tapasztalatok azok, hogy ez a vállalat nem is képes ilyen teljesítményre az eddigi eredmények szerint. Másfelől azok sokkal nagyobb hazai felvásárló piaccal és bejáratott nemzetközi lobbival rendelkeznek. Pillanatok alatt kiszorítanak minket és hosszútávon nehéz csak pár kicsi országnak fejleszteni, versenyképes maradni.
Másfelől ha jól értem, kb olyan 15millió euró egy új gép ára. Ez teljes értékű vadásznak nagyon olcsó lenne, de nem az. Drónnak meg lehet kicsit túl sok lesz. És az még nem kifejlesztett verzió, ahhoz még kutatni és pénzt beletenni kell.

Mennyire biztos a második magyar század felállítása? Én inkább tippeltem volna arra, hogy jóval később, a piacképes 5. genek elterjedése idején állítjuk majd fel. Jelenleg lenne előnye egy "kisegítő" század, ami drónvadász, meg kiképző, meg alacsony sebesség ellenére bevethető éles helyzetekben, de kéne számolni, ha tudunk infót, hogy hány évre előre tudnánk munkát biztosítani csak kiképző gépek vásárlásával? Ha 1-2 év alatt az az ezernél is több munkás összerak két-három ország rendelését is, akkor simán csak időnk nincs drónokat kísérletezni.
Plusz régen az USA meg Izrael volt a nagy király harci drón terén. Most Törökország ugrott egy nagyot. Ezek konkrét harci bevetésekkel alapozták meg hírnevüket. Nehéz lenne önálló piacot fogni, miközben épp a két országnál nagyobb játékos felszálló ágban van és rengeteg pénz forog nála a K+F-ben. És értelmetlen volt nem rég török meg izraeli drónokat nézni, ha egyébként elhatározás lenne a saját fejlesztésünk iránt.

Szóval elég zavaros nekem, hogy mit is szeretnénk kezdeni ezzel a gyárral. De ahogy olvasom, mindenki másnak is. Szlovák barátunkat meg kérdezem, hogy náluk odahaza röppent-e fel hír arról, hogy beugrana valaki ebbe az eladásba és lehet-e a végén esetleg három nemzetű a dolog vagy csak a magyar és cseh géniuszok látnak pénzt a dologban?
És akkor mit akartál mondani? :D
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Ez érdekes cikk. Elég sok mindenbe bele kaptak és ezek szerint a beszállítói megbízásaik nem első sorban alacsony bérek miatt vannak, hanem tervezés szintjén voltak jelen több projectben.

1, A fémiparban amíg nincs saját terméked, addig mindig más valaki fehér rabszolgája vagy. Az eddigieknél pozitívabb, hogy vannak ezek szerint több más helyen megjelenő részegységekre szabadalmuk, de ezek eddig sem tették őket nyereségessé. Jó lesz utána nézni, hogy a zsozsót eddig ez a K+F vitte-e el, meg főleg a nem túl fényes jövő elé néző "új Albatroszuk", vagy szimplán szerkezeti problémáik vannak.
2, Az új szállító gépek, amik a környéken beérkeztek, jelentenek-e a jövőben érdemben több megrendelést pót-alkatrész gyártásnál?
3, Valahogy a cég eddig egymás után többször elbaltázta a fejlesztéseknek már a kiinduló koncepcióját is. Az több, mint érdekes, hogy egy olyan szállítógépbe szálltak be, amit a cseh haderő nem akar rendszeresíteni, mert az egyik dolognak túl kicsi, a másiknak meg túl nagy.

Ritkán állok LM szárnyaló fantáziája mellé, de még mindig jobban úgy tűnik, hogy nem önmagában a cégre lesz szüksége bárkinek is, hanem csak egy gyártó kapacitás arra, hogy mondjuk bedobják majd a közösbe egy nagyobb kapacitású drón gyártás bázisának mondjuk egy török vállalattal közös bisnicébe. Plusz jobb esetben karbantartó bázis legalább két ország légi erejéből a szállító gépeknek.
Kamnak meg igaza lehet, hogy az árat próbálják letörni.
Csakhogy manapság a nagy dronok is többnyire kompozibol vannak.AVnek van ilyen kapacitása?
 
Alapvetően a szlovák Penta az AV jelenlegi tulajdonosa
Bocsi, de tévedsz...
Olvasd el pls. az egy évvel ezelőtti.bejelentést.
"...The signing of the contract on June 11, 2020 confirms the transfer of 100% of the shares of the holding owning Czech company AERO Vodochody to AERO Investment Partners Zrt. The majority of 51% of the shares of AERO Investment Partners Zrt. is owned by Hungarian businessman András Tombor with the remaining 49% of the shares being owned by the Czech company AERO International s.r.o..."

A Penta ténylegesen eladta a repülőgépek gyártàsával foglalkozó AERO Vodochody AEROSPACE a.s. cég 100% át a AERO Investment Partners Zrt. nek.
Az hogy a Penta megtartotta, egyebek mellett, a repülőgépek gyártásával foglalkozó cégtől független külön cégbe szervezett gyàri reptér tulajdonjogát teljesen külön történet.

A Penta egyetlen követelése az AERO Vodochody AEROSPACE a.s céggel szemben az, hogy mostmár tényleg szeretné megkapni a vételárat és fogy a türelme..
 
Elég érdekes részlet, hogy a 49%-os tulajdonos visz bő kétharmad nyereséget.
Nem lehet, hogy ez a részlet lassítja kissé a fizetési szándékot?
Meg mintha valami hasonló aránytalanság lenne a döntések körül is...

Ennyi pénznél, ilyen technológiai/pénzügyi/... helyzetben lévő cég esetében nem nagyon tudok hasonló tulajdonosi/döntési % aránytalanságról...

????


U.I: Biztos fennállnak ezek, mert ha igen, akkor nem csodálkozom a fizetési-késésen.