Űrkutatás

Az ISS Pirs moduljának leválasztását július 26-ra, hétfőre tervezik.

"Oleg Novickij és Pjotr Dubrov, a Roszkozmosz kozmonautái szombaton lezárták a Pirs modul és a Nemzetközi Űrállomás orosz szegmense közötti átmeneti nyílásokat, és szivárgásvizsgálatot végeztek rajtuk. A Progress MS-16 teherűrhajóról a köteg és a Pirs modul fizikai leválasztását az ISS-ről az előzetes tervek szerint július 26-án, moszkvai idő szerint 13:56-kor, míg a modul és az űrhajó nem éghető szerkezeti elemeinek a Csendes-óceán vizébe történő zuhanását ugyanezen a napon, moszkvai idő szerint 17:51-kor tervezik.
.
.
.
a Nauka veszi át a helyét, amelyet szerdán indítottak Bajkonurból, és amely önálló repülésben van."

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)



Nincs is semmi probléma. :)
 
Nauka paraméterek a NORAD-tól
2jcbg2otz60.jpg
 
Deep Blue Aerospace Kínai vertikális "hopper" teszt rakéta túl van a második "hot fire" teszten...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez pedig a szintén kínai iSpace Hyperbola rakéta koncepció. Külön érdekesség az aszimmetrikus két központi fokozatú változat.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Azért nem eszik olyan forrón a kását...

  • Az infrastruktúra terén kell egy jóóóóóóóó hosszú felszállópálya.
  • Meg a szükséges infrastruktúra, úgy mint hatalmas hangár a hatalmas gépnek.
  • A hatalmas gépet ki is kell fejleszteni, a Virgin Orbit nem véletlenül egy kiszuperált 747-est használ - ez a legolcsóbb megoldás. A Stratolaunch féle Roc két kiszuperált 747-es darabjaiból, új sárkánnyal épült, és hozzávetőleg 300-350 millió dollárba került. Ez a hordozórakétán kívüli költség. Viszonyításképpen a RocketLab ennek a töredékéből (nagyjából 80-120 millió dollárból) valósította meg az Electron-t...
  • Hogy mondjuk Los Angeles-ből az egyenlítőig eljuss, cirka 3700 km-et kell megtenned, de még Cape Canaveral-ból is jó 2700km-t. Egyenesen, légvonalban. Utóbbi esetén is oda-vissza 5400 km-ről beszélünk alsó hangon. Az út felét pedig teljes terheléssel tenné meg feltehetően a repülőgép. A StratoLaunch Roc hatósugara 1900 km teherrel, de még üresen se tudna Floridából az egyenlítőig és vissza repülni (Ferry Range: 4600 km). Egyszerűen nem éri meg erre építeni.
Nem véletlen, hogy úgy általában csak a kis hordozórakéták (Pegasus, Launcher One) esetében volt eddig opció, meglévő repülőgépek átalakításával (ie.: a fejlesztési költségeket minimalizálták). A StratoLaunch egy külön állatfaj, ők közvetlen megközelítést alkalmaztak - jól csődbe is mentek közben.

Ahhoz nagyon-nagyon tőkeerős cég kell, hogy a hordozórepülőgépes megoldást nagy méretben be merje vállalni. Nem meglepő, hogy a Rutan féle Tier 2 megközelítésnél is alapvetően azzal számoltak, hogy mondjuk egy jó 10 évvel az SpaceShipTwo sikeres indítása (és profitábilissá válása) után lehet reálisan foglalkozni vele. Aztán jöttek az SS2 problémái, és hopp, az egész kártyavár összeomlott.

Persze hogy nem olyan egyszerű. De. Valahol azt olvastam hogy hosszú, de még hagyományos kifutó is elég neki. Talán van olyan reptér, ahonnan a meglévő forgalom mellett becsatlakozhat. Hangár kell neki, de ez azért kezelhető, jól tervezhető dolog mind technikailag, mind anyagilag. A kérdés inkább az hogy valóban van-e esély rá, hogy a módszer működik. Hogy tulajdonképpen az első fokozat egy sok évig felhasználható repülőgép. Az egyenlítő irányába repülés indításhoz, az nem önmagában tenné hatékonnyá a megoldás, inkább kiegészítené a módszert. A hordozó repülőgép kifejlesztése valóban egy kulcs kérdés. Talán még olyan buktató is benne van, hogy ha működik a módszer, akkor több gépre lenne szükség, és így kijönne az árából, viszont ha fel is fut, ahhoz idő kell. Tehát valakinek marha sok pénzt bele kéne fektetnie, hogy kipróbálják a dolgot. Végül is ezt történt, nyilván előtte számolgattak is, hogy beválhat-e a dolog.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

"A program szerint, amelyet a Roszkoszmoszhoz tartozó TsNIIMash misszióirányító központ parancsára tápláltak a teherűrhajó fedélzeti számítógépébe, moszkvai idő szerint 17:01-kor a cirkálóhajtóművet fékezésre aktiválták. Miután 17,5 percig működött, 120 m/sec fékezési impulzust adott neki. Moszkvai idő szerint 17:42-kor az űrhajó és a modul tandemje belépett a Föld légkörébe. 10 perccel később az el nem éghető elemeket a Csendes-óceánban, Wellingtontól 3600 km-re, Santiagótól 5800 km-re lévő "űrhajótemetőben" dobták ki."

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)


"A "Pirs" lett az állomás első modulja, amelyet leválasztottak róla. Ez a művelet lehetővé tette az ISS orosz szegmens Zvezda szervizmoduljának kikötőjének kikötését a Nauka többcélú laboratóriumi modul fogadására, amelyet 2021. július 21-én indítottak a Baikonur kozmodromból. A kikötését jelenleg július 29-re tervezik."

 
"Ez az animáció egy 1000 méterről az egyes égitestek felszínére eső labdát mutat, feltételezve, hogy nincs légellenállás. Ez adhat egy képet arról, hogy milyen vonzást éreznénk az egyes tárgyakra.

Meglepő lehet, hogy a nagy bolygók vonzása a felszínen hasonló a kisebbekhez, például az Uránusz lassabban húzza lefelé a labdát, mint a Földön! Hogy miért? Mert az Uránusz alacsony átlagos sűrűsége miatt a felszín messze van a tömeg nagy részétől. Hasonlóképpen, a Mars majdnem kétszer akkora tömegű, mint a Merkúr, de láthatod, hogy a felszíni gravitáció valójában ugyanannyi... ez arra utal, hogy a Merkúr sokkal sűrűbb, mint a Mars.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)"

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A Nauka következő pályakorrekcióját 07. 28-ra tervezik.

"Oleg Novitsky és Peter Dubrov roszkoszmosz űrhajósainak köszönhetően 4K minőségben láthatjuk a Pirs modul lecsatlakoztatását a Nemzetközi Űrállomásról."

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

 
Persze hogy nem olyan egyszerű. De. Valahol azt olvastam hogy hosszú, de még hagyományos kifutó is elég neki. Talán van olyan reptér, ahonnan a meglévő forgalom mellett becsatlakozhat. Hangár kell neki, de ez azért kezelhető, jól tervezhető dolog mind technikailag, mind anyagilag. A kérdés inkább az hogy valóban van-e esély rá, hogy a módszer működik. Hogy tulajdonképpen az első fokozat egy sok évig felhasználható repülőgép. Az egyenlítő irányába repülés indításhoz, az nem önmagában tenné hatékonnyá a megoldás, inkább kiegészítené a módszert. A hordozó repülőgép kifejlesztése valóban egy kulcs kérdés. Talán még olyan buktató is benne van, hogy ha működik a módszer, akkor több gépre lenne szükség, és így kijönne az árából, viszont ha fel is fut, ahhoz idő kell. Tehát valakinek marha sok pénzt bele kéne fektetnie, hogy kipróbálják a dolgot. Végül is ezt történt, nyilván előtte számolgattak is, hogy beválhat-e a dolog.
Ez az egész repülőgép-szerű vs. rakéta-szerű megoldás kulcsa.

Az előbbi sok indítás terén hosszú távon olcsóbb megoldás, de cserébe a kifejlesztés több erőforrást igényel (olvasd: drágább).
A második kifejlesztése jelenleg olcsóbb, vagyis kisebb tőkével neki lehet ugorni. Hosszú távon tehát hiába drágább, ez jelenleg a működő megoldás.

Az STS űrrepülőgép, az 50/50 (Szpiral), az X-30, a SpaceShipOne/Two/Three, a Virgin Orbit és számtalan más példa van arra, hogy ezt alátámassza.
Innen kezdve nehéz a befektetőket vagy akár az állami cégeket meggyőzni arról, hogy akkor a rizikósabb megoldás felé menjenek el.
 
Ez az egész repülőgép-szerű vs. rakéta-szerű megoldás kulcsa.

Az előbbi sok indítás terén hosszú távon olcsóbb megoldás, de cserébe a kifejlesztés több erőforrást igényel (olvasd: drágább).
A második kifejlesztése jelenleg olcsóbb, vagyis kisebb tőkével neki lehet ugorni. Hosszú távon tehát hiába drágább, ez jelenleg a működő megoldás.

Az STS űrrepülőgép, az 50/50 (Szpiral), az X-30, a SpaceShipOne/Two/Three, a Virgin Orbit és számtalan más példa van arra, hogy ezt alátámassza.
Innen kezdve nehéz a befektetőket vagy akár az állami cégeket meggyőzni arról, hogy akkor a rizikósabb megoldás felé menjenek el.

És a repülőgépes "első fokozat"-al vajon költséghatékonyabb lesz-e a felbocsátás azzal, hogy a pályára állás kb. 10%-át hidalja át?
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu
Ez az egész repülőgép-szerű vs. rakéta-szerű megoldás kulcsa.

Az előbbi sok indítás terén hosszú távon olcsóbb megoldás, de cserébe a kifejlesztés több erőforrást igényel (olvasd: drágább).
A második kifejlesztése jelenleg olcsóbb, vagyis kisebb tőkével neki lehet ugorni. Hosszú távon tehát hiába drágább, ez jelenleg a működő megoldás.

Az STS űrrepülőgép, az 50/50 (Szpiral), az X-30, a SpaceShipOne/Two/Three, a Virgin Orbit és számtalan más példa van arra, hogy ezt alátámassza.
Innen kezdve nehéz a befektetőket vagy akár az állami cégeket meggyőzni arról, hogy akkor a rizikósabb megoldás felé menjenek el.
Modjuk egy Pegazus rakétát mennyivel drágítana meg egy olyan gyorsító fokozat, mely 10.000 métre magasra emeli és 1000 km/h-ra gyorsítja?
Vagy egy "durung nagy" repülőnek, mely 30.000 métert és 3M-ret tud (mondjuk) egy rakátával a tetején, mennyivel lenne alacsonyabb az üzemeltetési kültsége mint egy újrafelhasználható első fokozatnak?
 
Modjuk egy Pegazus rakétát mennyivel drágítana meg egy olyan gyorsító fokozat, mely 10.000 métre magasra emeli és 1000 km/h-ra gyorsítja?
Vagy egy "durung nagy" repülőnek, mely 30.000 métert és 3M-ret tud (mondjuk) egy rakátával a tetején, mennyivel lenne alacsonyabb az üzemeltetési kültsége mint egy újrafelhasználható első fokozatnak?

Ha A durung nagy gép felviszi 30.000 m-re és felgyorsítja 3M-re még mindig a szükséges magasság és sebesség 10%- ka körül járunk.
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu
Ahogy én látom a folyamatokat, a Space X technológia hamarabb eléri a 100%-os ujrafelhasználhatoságot, mint kifejlesztenék a durung nagy repülőgépet.
A sokszor felhasználható (már van olyan is amelyik 10x repült) modulokkal a fajlagos költségek egyre alacsonyabbak lehetnek.
Le kellene porolni a Spiral-Dream Cheaser- Hermes, stb. terveket, és a 100%-os Space X rakétára tenni. Így elviselhetően alacsony költségen lehetne 6-12 embert feljuttatni az ISS-re.
Ott aztán átszállhatnak a következő ISS-Gateway járatra. :-)
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Ahogy én látom a folyamatokat, a Space X technológia hamarabb eléri a 100%-os ujrafelhasználhatoságot, mint kifejlesztenék a durung nagy repülőgépet.
A sokszor felhasználható (már van olyan is amelyik 10x repült) modulokkal a fajlagos költségek egyre alacsonyabbak lehetnek.
Le kellene porolni a Spiral-Dream Cheaser- Hermes, stb. terveket, és a 100%-os Space X rakétára tenni. Így elviselhetően alacsony költségen lehetne 6-12 embert feljuttatni az ISS-re.
Ott aztán átszállhatnak a következő ISS-Gateway járatra. :)
A terv az, hogy tankolnak és hajrá :)
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
A terv az, hogy tankolnak és hajrá :)

A földről felszállni és oda visszatérni képes űrhajónak nem kellene a földkörüli pályát elhagyni. Lépjünk már túl ezen az Apolló örökségen! Moduláris rendszer kell/ene, a feladatra optimalizált kialakítással, space tug, azaz vontató, lakó-utazó, teher és üzemanyag egységekkel.
Egy ilyen rendszer tökéletesen ki tudja szolgálni a földkörüli LEO-GEO pályák forgalmát, a műholdak mozgatását, mélyűri szondák indítását, Föld- Hold közötti teher és személy forgalmat.
Persze ehhez nem a jelenlegi szétforgácsolt, párhuzamos fejlesztéssek erőforrás pazarlása kell, hanem egysegesen kidolgozott koncepció alapján való együtműködés. ....(.mámegint scifi....)